Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liberia – państwo założone przez byłych niewolników

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • zna zarys historii handlu afrykańskimi niewolnikami,

  • wie, czym był ruch abolicjonistyczny w Stanach Zjednoczonych,

  • zna dzieje proklamowania niepodległej Liberii,

  • zna podstawowe dane dotyczące współczesnej Liberii,

  • wie, że Liberia to państwo taniej bandery.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odnajduje na mapie Afryki Liberię,

  • łączy fakt powstania Liberii z rozwojem ruchów abolicjonistycznych w Stanach Zjednoczonych,

  • bierze czynny udział w dyskusji, przedstawia własne opinie, uzasadnia własne zdanie, słucha poglądów wyrażanych przez innych uczestników dyskusji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca: przedstawienie genezy powstania Liberii.

Metoda oglądowa: analiza godła Liberii.

Dyskusja: omówienie problemu ofiary, która staje się katem.

3. Środki dydaktyczne

  1. Mapa Afryki.

  2. Powiększone godło Liberii.

  3. Zdjęcia przedstawiające Monrowię.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, czym jest niewolnictwo, a następnie zarysowuje historię handlu niewolnikami pochodzącymi z Czarnego Lądu. Mówi o zapotrzebowaniu kolonii amerykańskich na tanią siłę roboczą. Przedstawia szacunkowe dane dotyczące liczby niewolników przywiezionych z Afryki do obydwu Ameryk w okresie od XVI do XIX wieku. Wymienia pierwsze decyzje państw zakazujące niewolnictwa i procederu handlu niewolnikami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel opowiada o powstaniu pierwszej koloni brytyjskiej w Afryce – Sierra Leone, która stała się inspiracją dla abolicjonistów amerykańskich.

  2. Nauczyciel wyjaśnia, czym się zajmowało Amerykańskie Stowarzyszenie Kolonizacyjne i w jakich okolicznościach zostało założone osiedle Monrowia
    – przyszła stolica Liberii.

  3. Nauczyciel opowiada o proklamowaniu niepodległej Liberii. Pokazuje godło Liberii. Uczniowie wymieniają poszczególne elementy godła i zastanawiają się nad ich znaczeniem. Tłumaczą napis: The love of liberty brought us here.

  4. Nauczyciel mówi o relacjach pomiędzy osadnikami (byłymi niewolnikami) a ludnością tubylczą. Podkreśla fakt ponad stuletniej dyskryminacji prawnej rdzennych mieszkańców Liberii.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel powraca do wątku relacji między osadnikami a rdzennymi mieszkańcami Liberii. Uczniowie dyskutują na temat tego, dlaczego ofiary zamieniają się w katów? Uczniowie podają przykłady z historii i teraźniejszości, które ilustrują powyższą prawidłowość.

5. Bibliografia

  1. Dobrzycki W., Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych,
    1815‑1945
    , Scholar, Warszawa 1996.

  2. www.state.gov/r/pa/ei/bgn/6618.htm

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Napisz krótką rozprawkę na temat: Człowiek walczy przeciwko złu, ale gdy je pokona, sam po nie sięga, wykorzystując je przeciwko swoim wrogom. Dlaczego? (pracy pisemna; objętość pracy około 600 słów).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RRDPMsYksAnmO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.97 KB w języku polskim
R1P7ig9humNrh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim