Liberia – państwo założone przez byłych niewolników
Liberia – państwo założone przez byłych niewolników
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna zarys historii handlu afrykańskimi niewolnikami,
wie, czym był ruch abolicjonistyczny w Stanach Zjednoczonych,
zna dzieje proklamowania niepodległej Liberii,
zna podstawowe dane dotyczące współczesnej Liberii,
wie, że Liberia to państwo taniej bandery.
b) Umiejętności
Uczeń:
odnajduje na mapie Afryki Liberię,
łączy fakt powstania Liberii z rozwojem ruchów abolicjonistycznych w Stanach Zjednoczonych,
bierze czynny udział w dyskusji, przedstawia własne opinie, uzasadnia własne zdanie, słucha poglądów wyrażanych przez innych uczestników dyskusji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca: przedstawienie genezy powstania Liberii.
Metoda oglądowa: analiza godła Liberii.
Dyskusja: omówienie problemu ofiary, która staje się katem.
3. Środki dydaktyczne
Mapa Afryki.
Powiększone godło Liberii.
Zdjęcia przedstawiające Monrowię.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pyta uczniów, czym jest niewolnictwo, a następnie zarysowuje historię handlu niewolnikami pochodzącymi z Czarnego Lądu. Mówi o zapotrzebowaniu kolonii amerykańskich na tanią siłę roboczą. Przedstawia szacunkowe dane dotyczące liczby niewolników przywiezionych z Afryki do obydwu Ameryk w okresie od XVI do XIX wieku. Wymienia pierwsze decyzje państw zakazujące niewolnictwa i procederu handlu niewolnikami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel opowiada o powstaniu pierwszej koloni brytyjskiej w Afryce – Sierra Leone, która stała się inspiracją dla abolicjonistów amerykańskich.
Nauczyciel wyjaśnia, czym się zajmowało Amerykańskie Stowarzyszenie Kolonizacyjne i w jakich okolicznościach zostało założone osiedle Monrowia
– przyszła stolica Liberii.Nauczyciel opowiada o proklamowaniu niepodległej Liberii. Pokazuje godło Liberii. Uczniowie wymieniają poszczególne elementy godła i zastanawiają się nad ich znaczeniem. Tłumaczą napis: The love of liberty brought us here.
Nauczyciel mówi o relacjach pomiędzy osadnikami (byłymi niewolnikami) a ludnością tubylczą. Podkreśla fakt ponad stuletniej dyskryminacji prawnej rdzennych mieszkańców Liberii.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel powraca do wątku relacji między osadnikami a rdzennymi mieszkańcami Liberii. Uczniowie dyskutują na temat tego, dlaczego ofiary zamieniają się w katów? Uczniowie podają przykłady z historii i teraźniejszości, które ilustrują powyższą prawidłowość.
5. Bibliografia
Dobrzycki W., Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych,
1815‑1945, Scholar, Warszawa 1996.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz krótką rozprawkę na temat: Człowiek walczy przeciwko złu, ale gdy je pokona, sam po nie sięga, wykorzystując je przeciwko swoim wrogom. Dlaczego? (pracy pisemna; objętość pracy około 600 słów).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak