Rg5qSD8cLlt2r
Na zdjęciu na planszy do gry leżą drewniane, okrągłe żetony. Na każdym jest wypalona liczba.

Licz się z liczebnikami!

Liczebniki
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1dodA6n36xGZ
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Ćwiczenie 2
R11IAxiQizcZ81
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RoFPN8Nnyiq5b1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Ćwiczenie 3

Odmień przez przypadki podane związki liczebnika z rzeczownikiem. Zapisz odmianę poniżej lub w zeszycie.

dwaj chłopcy, dwa słonie, dwie dziewczynki

R1VQXNVmSYkTv
Miejsce na notatki
RnEExH6NtJror1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RRh7MeYW3dnEk
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1FjpINswKnpZ
Uzupełnij zdania zapisanymi słownie liczebnikami zbiorowymi wraz z określanymi rzeczownikami. (5 dzieci) Tu uzupełnij bawiło się w piaskownicy. Po stawie pływało (6 łabędziątka) Tu uzupełnij. Pani Aniela jest babcią (8 wnuczęta) Tu uzupełnij. Suczka przypatruje się uważnie swoim (4 szczenięta) Tu uzupełnij. Brakuje nam (7 nożyczki) Tu uzupełnij. Opowiadałem koledze o (2 źrebięta) Tu uzupełnij. Na wycieczkę z klasą pojechała wychowawczyni z (3 rodzice) Tu uzupełnij.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Sprawdź, które spośród wymienionych rzeczowników nie mają liczby pojedynczej. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

8 tablic, 2 skrzypiec, 6 wideł, 4 długopisów, 3 sanek, 5 majtek, 4 nożyc, 2 drzwi,
5 spodni, 5 półek, 7 szczypców (lub 7 szczypiec), 3 grabi

RNuzYicidlSx2
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7
RJZPLevWQfAIt
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Ułóż zdania z czterema wybranymi związkami wyrazowymi z poprzedniego ćwiczenia.

R6TJHtd8sJPKO
Miejsce na notatki

Podsumuj informacje zdobyte na tej lekcji.

R1bgIhuTjPX6e
Zdjęcie przedstawia fragment liczydła, cztery rzędy kolorowych koralików. Ilustracja interaktywna, na której są 4 punkty, pod każdym z nich jest treść: punkt 1. Liczebniki. Dzielimy je na: główne, porządkowe i zbiorowe; punkt 2. liczebniki główne – odpowiadają na pytanie ile?, przykłady: trzy, piętnaście, trzydzieści; punkt 3. liczebniki porządkowe – odpowiadają na pytanie który z kolei?, przykłady: trzeci, piętnasty, setna; punkt 4. liczebniki zbiorowe – odpowiadają na pytanie ile?, przykłady: troje, piętnaścioro, trzydzieścioro.
Źródło: pexels, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Wyróżniamy liczebniki prostezłożone.

Liczebniki proste składają się z jednego członu i są jednym samodzielnym wyrazem, np. dwa, pięć, dziesięć. Z kolei liczebniki złożone mają budowę wieloczłonową (siedemdziesiąt, czterdziestojednoletni) lub składają się z kilku wyrazów (dwadzieścia siedem, sto dwadzieścia trzy).

Ważne!

Zdarza się, że określenia liczebniki prosteliczebniki główne są przez niektórych używane zamiennie. Zapamiętaj, że nie powinno się ich mylić!

Część liczebników głównych jest również liczebnikami złożonymi, dlatego można je przyporządkować do dwóch grup, na przykład:

  • sto dwa (liczebnik główny oraz liczebnik złożony),

  • dwaj (liczebnik zbiorowy oraz liczebnik prosty).

Zapoznaj się z przykładami na poniższej ilustracji, aby zapamiętać tę zasadę.

Rt79J7wYVxgmo
Zdjęcie przedstawia fragment liczydła, cztery rzędy kolorowych koralików. Ilustracja interaktywna, na której są 3 punkty, pod każdym z nich jest treść: punkt 1. podział liczebników - ze względu na znaczenie, - ze względu na budowę; punkt 2. wg znaczenia - główne (trzy, piętnaście, dwadzieścia dwa), - porządkowe (trzeci, piętnasty, dwudziesty drugi), - zbiorowe (troje, piętnaścioro, dwadzieścioro dwoje); punkt 3. wg budowy - proste (trzy, trzeci, troje), - złożone (piętnaścioro, dwadzieścia dwa).
Źrodło: pixaby, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.