Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Liczba ludności i jej zmiany po II wojnie światowej

  • uczeń zna liczbę ludności Polski,

  • uczeń zna pojęcie: przyrost naturalny,

  • uczeń wie jak obliczyć współczynnik przyrostu naturalnego, zgonów i urodzeń.

  • uczeń potrafi wymienić przyczyny strat ludności,

  • uczeń potrafi wymienić przyczyny zmian liczby ludności Polski,

  • uczeń potrafi wymienić czynniki wzrostu liczby ludności po II wojnie światowej,

  • uczeń potrafi na podstawie analizy danych prognozować zmiany liczby ludności w przyszłości.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: grupowa

Metody: karta pracy – praca z tekstem źródłowym (tekst z podręcznika), praca z mapą

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Planeta 3” (str. 62 – 64), Niezbędnik, rocznik statystyczny, Atlas geograficzny „Polska, kontynenty, świat” str.5 PPWK „Nowa Era” lub Atlas Świata, str. 92 – 93, Wyd. Rożak; Szkolny słownik pojęć geograficznych J. Flisa, karty pracy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności),

  • nauczyciel zadaje pytania sprawdzające wiadomości z poprzedniej lekcji a następnie wykorzystując wiadomości z lekcji historii dotyczące państwa polskiego nawiązuje do nowego tematu lekcji :

    • jak przebiegały granice państwa polskiego na przestrzeni dziejów?

    • czy liczba mieszkańców Polski była taka sama?

    • jakie czynniki decydowały o zmianach liczby ludności w Polsce?

    • nauczyciel dzieli klasę na 3 kilkuosobowe grupy np. przez odliczenie 1 – 3 lub wg innego sposobu.

  • nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne i rozdaje karty pracy podając czas na rozwiązanie zadania (15 – 20 minut),

  • praca w grupach w oparciu o podręcznik i inne źródła informacji,

  • uczniowie wykonują zadania z karty pracy. Nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia,

  • nauczyciel prosi przedstawicieli grup uczniów o zaprezentowanie rozwiązanej karty pracy,

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów.

  • wykorzystując foliogram „Współczynnik przyrostu naturalnego w Polsce” lub rys. 63 z podręcznika, nauczyciel omawia sposób prawidłowego odczytywania wykresu, prosi uczniów o wskazanie na wykresie okresu wyżu i niżu demograficznego, wskazuje na wykresie obszar przyrostu naturalnego

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości np.

  • jak ocenisz wartość współczynnika przyrostu naturalnego w Polsce?

  • kiedy w Polsce były okresy wzrostu ludności i czym były spowodowane?

  • podaj okresy niżu demograficznego w Polsce

  • dlaczego w Polsce odnotowuje się spadek tempa wzrostu liczby ludności?

    • Lekcję można też podsumować, wykonując ćwiczenie 1 str. 34 w zeszycie ćwiczeń do geografii „Planeta 3”.

Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.

Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str.50–53) Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn 2004.

Załączniki

Karta pracy ucznia

R1IRrMWvkcT0Y

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 47.00 KB w języku polskim