RzlZiFYvG4FQG
Zdjęcie przedstawiające trybuny sportowe. Krzesełka mają kolor niebieski i są ponumerowane.

Liczby całkowite - zebranie wiadomości

Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R1DG51CtBQ1Cb1
Źródło: Quentin Massys, Lichwiarze, dostępny w internecie: Wikipedia.org, domena publiczna.

Koncepcja liczb ujemnych powstała w I wieku p. n. e w Chinach.

VII wieku liczby ujemne stosowano w Indiach do księgowania długów. W Europie liczby ujemne również wykorzystywano przy operacjach finansowych, jednak aż do XVIII wieku nie uznawano powszechnie tych liczb i odrzucano ujemne rozwiązania równań.

Obecnie nikogo nie dziwi wzmianka o liczbach ujemnych. Spotykamy się bowiem z nimi niemal codziennie – odczytując temperaturę powietrza, wzrost lub spadek kursów walut, określając poziomy pięter budynków.

W tym materiale znajdziesz najważniejsze informacje o liczbach całkowitych, a w szczególności o liczbach całkowitych ujemnych.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Gra edukacyjnaGra edukacyjna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Rozpoznasz liczby dodatnie i ujemne.

  • Podasz przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym.

  • Podasz liczbę przeciwną do danej liczby całkowitej.

  • Określisz wartość bezwzględną danej liczby całkowitej.

  • Przedstawisz liczbę całkowitą na osi liczbowej.

  • Porównasz liczby całkowite.

  • Obliczysz wartość liczbową wyrażenia zwierającego liczby ujemne.

1
R1JNNnHZPgSu1
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się temperatura powietrza w miejscowości Jedlicze w pierwszym tygodniu listopada, notowana codziennie o godz. 13:30.

R1a50giMs6T99
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie wykresu można stwierdzić, że w poniedziałek, sobotę i niedzielę, zanotowano temperatury powyżej zera. Natomiast we wtorek, środę i czwartek zanotowano temperatury poniżej zera.

Liczby wyrażające temperaturę powietrza w poniedziałek, sobotę i niedzielę to liczby dodatnie.
Liczby wyrażające temperaturę powietrza we wtorek, środę i czwartek to liczby ujemne.
Liczba zero, wyrażająca temperaturę powietrza w piątek, nie jest ani dodatnia, ani ujemna.
Liczbę ujemną oznaczamy znakiem minus.

Przykład 1
Przykłady liczb ujemnych

Piszemy

Czytamy

-1

minus jeden

-4

minus cztery

-7

minus siedem

-10

minus dziesięć

-26

minus dwadzieścia sześć

-138

minus sto trzydzieści osiem

Ważne!

Liczby 1, 2, 3, 4, 5, 6, , to liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite dodatnie.
Liczby -1, -2, -3, -4, , to liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite ujemne.
Liczba 0 nie jest liczbą dodatnią, ani ujemną.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, , to liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite nieujemne.
Liczby 0, -1, -2, -3, -4, , to liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite niedodatnie.

Liczby dodatnie na osi liczbowej położone są na prawo od zera, a liczby ujemne na lewo.

R4x9s1v36gurl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2

Zaznaczymy na osi liczbowej -5, -2, 2, 5.

RE7BxMVo6aeLi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zauważmy, że liczby -22 leżą na osi liczbowej po przeciwnych stronach zera w równych odległościach od zera. Podobnie liczby -55 leżą na osi liczbowej po przeciwnych stronach zera w równych odległościach od zera.
Takie liczby nazywamy przeciwnymi.

Przykład 3

Przykłady liczb przeciwnych.

-44
10-10
-127127
567-567

Ważne!

Liczby całkowiteliczby całkowiteLiczby całkowite to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.

Odległość liczby od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.

Na przykład odległość liczby 6 od zera jest równa 6. Zapisujemy:

6=6
Przykład 4

Określimy wartość bezwzględnąwartość bezwzględnawartość bezwzględną każdej z liczb: 5, 0, -7, -11.

5=5
0=0
-7=7
-11=11

Liczby przeciwneliczby przeciwneLiczby przeciwne leżą w tej samej odległości od zera na osi liczbowej. Zatem ich wartości bezwzględne są równe.
Na przykład:
-1=11=1
-79=7979=79

Analizując położenie na osi liczbowej liczb dodatnich i ujemnych, zauważamy, że każda liczba dodatnia jest większa od każdej liczby ujemnej i zera.
Z dwóch liczb ujemnych ta jest większa, której wartość bezwzględnawartość bezwzględnawartość bezwzględna jest mniejsza.

Przykład 5

Zapiszemy liczby: 9, -1, 7, 0, -2, 4, -6, -11 od najmniejszej do największej.

-11<-6<-2<-1<0<4<7<9

Aby dodać dwie liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite ujemne, dodajemy ich wartości bezwzględne i przed wynikiem stawiamy znak minus. Aby dodać dwie liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite różnych znaków, odejmujemy od większej wartości bezwzględnej, mniejszą wartość bezwzględną, a przed wynikiem stawiamy znak, jaki ma liczba o większej wartości bezwzględnej.

Przykład 6

Wykonamy dodawanie.

-1+-2=-3
-8+-4=-12

-4+6=6-4=2, bo 6>-4
-10+2=-8, bo -10>2
-3+3=0, bo -3=3

Odejmowanie liczby można zastąpić dodawaniem liczby przeciwnejliczby przeciwneliczby przeciwnej.
Na przykład:

-8-4=-8+-4=-12
7-10=7+-10=-3

Aby pomnożyć (podzielić) liczby całkowiteliczby całkowiteliczby całkowite, różne od zera, należy pomnożyć (podzielić) ich wartości bezwzględne i przed wynikiem postawić znak

  • plus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje parzysta ilość liczb ujemnych,

  • minus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje nieparzysta ilość liczb ujemnych.

Przykład 7

Kolumna pierwsza

Kolumna druga

-2·-3·10=60

-10:-2=5

5·-1·-3·-2=-30

-4:2=-2

0·-2=0

0:-2=0

-1·6·-2·3=36

-12:-2:-3=-2

Reguły dotyczące wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak reguły wykonywania działań na liczbach naturalnych.

Przykład 8

Monika pożyczyła od Magdy 10 , od Karola 6  i od Wandy 12 . Od dziadka dostała 15 , a od mamy taką kwotę, że obie te kwoty łącznie wystarczyły jej na spłatę zaciągniętych długów. Obliczymy, jaką kwotę dostała Monika od mamy.

Obliczymy najpierw, ile jeszcze pieniędzy potrzebowała Monika, po otrzymaniu pieniędzy od dziadka.

15-10+6+12=15-28=-13

Monika potrzebowała jeszcze 13 , zatem mama dała jej właśnie taką kwotę.

2

Notatki

R1JFzwxi18dx2
(Uzupełnij).

Gra edukacyjna

Zagraj w grę. Zaznacz prawdziwe równości oraz prawdziwe nierówności.

1
RbXO0Lr1F7Vh4
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Etap pierwszy:

R1XLgLJ4GEFM2
Ćwiczenie 1
Określ, które równości oraz które nierówności są prawdziwe. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Etap drugi:

R179gC1HSQIyv
Ćwiczenie 2
Określ, czy podane równości lub nierówności są prawdziwe. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Oblicz.

  1. -6:3+4·5--3·-6

  2. -7-8-9--24

  3. -3+7+3-7·10

  4. 10-99-10

RhKeBXJJLvV4F
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Porównaj liczby.

  1. -1210

  2. -810

  3. -9-12

  4. 0-4

RIw6DbL0MsH5a
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Oblicz iloczyn wszystkich liczb niedodatnich spośród liczb: 19, -19, -5, 0, 11, 14, -24.

RtopqkiMH5Knp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

R17ReqWq0w3JR
Ćwiczenie 1
Połącz w pary liczby przeciwne. -3 Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 2. 122, 3. 3, 4. -15, 5. -24 105 Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 2. 122, 3. 3, 4. -15, 5. -24 -6 Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 2. 122, 3. 3, 4. -15, 5. -24 15 Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 2. 122, 3. 3, 4. -15, 5. -24 55 Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 2. 122, 3. 3, 4. -15, 5. -24
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RH67RWxO6WY2Y
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Wiadomo, że a=9. Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RNwVKK5FIHRFN
Ćwiczenie 3
Między podane liczby wpisz znak: <, > lub =.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RIDvsHqvB5P2p
Ćwiczenie 4
Oblicz i wpisz w wolne pole wyniki.
  • -3+6=Tu uzupełnij
  • 4-7=Tu uzupełnij
  • -1-2-3-4+10=Tu uzupełnij
  • 16-5--5=Tu uzupełnij
  • --4-4-6=Tu uzupełnij
  • 2-2+3-3-4=Tu uzupełnij
  • Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    R15MRcBbtDc2j
    Ćwiczenie 5
    Wskaż wszystkie równości prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. -3·2=-6, 2. -3·-2=-6, 3. --3·-2=--6, 4. -6:-6=1, 5. 6:-6=--1, 6. -6:-6=6:6
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    RWNIIRvounZAF
    Ćwiczenie 6
    Nie wykonując obliczeń, wpisz w wolne pole znak + lub -, jaki miałby wynik po wykonaniu mnożenia. -5·3·-1·2·-4·-4  Tu uzupełnij 1·-1·-1·-1·1·-1·-1  Tu uzupełnij --5·--1·-5·-1  Tu uzupełnij 20·6·-2·-1·-5·2  Tu uzupełnij
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 7

    Uporządkuj liczby: 4, 0, -2, 11, -8, -3, -4 od najmniejszej do największej.

    R1C5XZoa89L9P
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 8

    Sumę liczb -6-9 pomnóż przez różnicę tych liczb i wynik podziel przez -5.

    RA7k6tamqxq7A
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 9

    Dzisiaj rano temperatura powietrza w Krakowie wynosiła -10°C. W Warszawie była o 4°C wyższa niż w Krakowie. W Poznaniu temperatura powietrza była o 7°C niższa niż w Warszawie.

    W którym z miast – Poznaniu czy Krakowie temperatura powietrza była wyższa i o ile stopni Celsjusza?

    RQkusA7VLsTIE
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    4

    Słownik

    liczby całkowite
    liczby całkowite

    to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.

    wartość bezwzględna
    wartość bezwzględna

    odległość liczby od zera na osi liczbowej.

    liczby przeciwne
    liczby przeciwne

    różne liczby, które mają takąość bezwzględną.

    Bibliografia

    Stewart I., (2020), Po co nam matematyka, Warszawa: Prószyński i S‑ka.