Liczby całkowite - zebranie wiadomości

Koncepcja liczb ujemnych powstała w wieku p. n. e w Chinach.
W wieku liczby ujemne stosowano w Indiach do księgowania długów. W Europie liczby ujemne również wykorzystywano przy operacjach finansowych, jednak aż do wieku nie uznawano powszechnie tych liczb i odrzucano ujemne rozwiązania równań.
Obecnie nikogo nie dziwi wzmianka o liczbach ujemnych. Spotykamy się bowiem z nimi niemal codziennie – odczytując temperaturę powietrza, wzrost lub spadek kursów walut, określając poziomy pięter budynków.
W tym materiale znajdziesz najważniejsze informacje o liczbach całkowitych, a w szczególności o liczbach całkowitych ujemnych.
Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych
SłownikSłownik
Rozpoznasz liczby dodatnie i ujemne.
Podasz przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym.
Podasz liczbę przeciwną do danej liczby całkowitej.
Określisz wartość bezwzględną danej liczby całkowitej.
Przedstawisz liczbę całkowitą na osi liczbowej.
Porównasz liczby całkowite.
Obliczysz wartość liczbową wyrażenia zwierającego liczby ujemne.
Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się temperatura powietrza w miejscowości Jedlicze w pierwszym tygodniu listopada, notowana codziennie o godz. .

Na podstawie wykresu można stwierdzić, że w poniedziałek, sobotę i niedzielę, zanotowano temperatury powyżej zera. Natomiast we wtorek, środę i czwartek zanotowano temperatury poniżej zera.
Liczby wyrażające temperaturę powietrza w poniedziałek, sobotę i niedzielę to liczby dodatnie.
Liczby wyrażające temperaturę powietrza we wtorek, środę i czwartek to liczby ujemne.
Liczba zero, wyrażająca temperaturę powietrza w piątek, nie jest ani dodatnia, ani ujemna.
Liczbę ujemną oznaczamy znakiem minus.
Piszemy | Czytamy |
|---|---|
minus jeden | |
minus cztery | |
minus siedem | |
minus dziesięć | |
minus dwadzieścia sześć | |
minus sto trzydzieści osiem |
Liczby , , , , , , , to liczby całkowiteliczby całkowite dodatnie.
Liczby , , , , , to liczby całkowiteliczby całkowite ujemne.
Liczba nie jest liczbą dodatnią, ani ujemną.
Liczby , , , , , , , , to liczby całkowiteliczby całkowite nieujemne.
Liczby , , , , , , to liczby całkowiteliczby całkowite niedodatnie.
Liczby dodatnie na osi liczbowej położone są na prawo od zera, a liczby ujemne na lewo.

Zaznaczymy na osi liczbowej , , , .

Zauważmy, że liczby i leżą na osi liczbowej po przeciwnych stronach zera w równych odległościach od zera. Podobnie liczby i leżą na osi liczbowej po przeciwnych stronach zera w równych odległościach od zera.
Takie liczby nazywamy przeciwnymi.
Przykłady liczb przeciwnych.
i
i
i
i
Liczby całkowiteLiczby całkowite to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.
Odległość liczby od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.
Na przykład odległość liczby od zera jest równa . Zapisujemy:
Liczby przeciwneLiczby przeciwne leżą w tej samej odległości od zera na osi liczbowej. Zatem ich wartości bezwzględne są równe.
Na przykład:
i
i
Analizując położenie na osi liczbowej liczb dodatnich i ujemnych, zauważamy, że każda liczba dodatnia jest większa od każdej liczby ujemnej i zera.
Z dwóch liczb ujemnych ta jest większa, której wartość bezwzględnawartość bezwzględna jest mniejsza.
Zapiszemy liczby: , , , , , , , od najmniejszej do największej.
Aby dodać dwie liczby całkowiteliczby całkowite ujemne, dodajemy ich wartości bezwzględne i przed wynikiem stawiamy znak minus. Aby dodać dwie liczby całkowiteliczby całkowite różnych znaków, odejmujemy od większej wartości bezwzględnej, mniejszą wartość bezwzględną, a przed wynikiem stawiamy znak, jaki ma liczba o większej wartości bezwzględnej.
Wykonamy dodawanie.
, bo
, bo
, bo
Odejmowanie liczby można zastąpić dodawaniem liczby przeciwnejliczby przeciwnej.
Na przykład:
Aby pomnożyć (podzielić) liczby całkowiteliczby całkowite, różne od zera, należy pomnożyć (podzielić) ich wartości bezwzględne i przed wynikiem postawić znak
plus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje parzysta ilość liczb ujemnych,
minus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje nieparzysta ilość liczb ujemnych.
Kolumna pierwsza | Kolumna druga |
|---|---|
Reguły dotyczące wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak reguły wykonywania działań na liczbach naturalnych.
Monika pożyczyła od Magdy , od Karola i od Wandy . Od dziadka dostała , a od mamy taką kwotę, że obie te kwoty łącznie wystarczyły jej na spłatę zaciągniętych długów. Obliczymy, jaką kwotę dostała Monika od mamy.
Obliczymy najpierw, ile jeszcze pieniędzy potrzebowała Monika, po otrzymaniu pieniędzy od dziadka.
Monika potrzebowała jeszcze , zatem mama dała jej właśnie taką kwotę.
Notatki
Gra edukacyjna
Zagraj w grę. Zaznacz prawdziwe równości oraz prawdziwe nierówności.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PcIiqGHyz
Etap pierwszy:
Etap drugi:
Oblicz.
Porównaj liczby.
i
i
i
i
Oblicz iloczyn wszystkich liczb niedodatnich spośród liczb: , , , , , , .
Zestaw ćwiczeń interaktywnych
Uporządkuj liczby: , , , , , , od najmniejszej do największej.
Sumę liczb i pomnóż przez różnicę tych liczb i wynik podziel przez .
Dzisiaj rano temperatura powietrza w Krakowie wynosiła . W Warszawie była o wyższa niż w Krakowie. W Poznaniu temperatura powietrza była o niższa niż w Warszawie.
W którym z miast – Poznaniu czy Krakowie temperatura powietrza była wyższa i o ile stopni Celsjusza?
Słownik
to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.
odległość liczby od zera na osi liczbowej.
różne liczby, które mają takąość bezwzględną.
Bibliografia
Stewart I., (2020), Po co nam matematyka, Warszawa: Prószyński i S‑ka.