Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liczby i działania

Cele lekcji

Wiadomości:

  • przypomnienie i utrwalenie pojęcia liczby wymiernej i niewymiernej,

  • przypomnienie pojęć: liczby naturalne, całkowite,

  • sposoby zapisywania zbiorów liczbowych,

  • pojęcia związane z liczbami: liczby przeciwne, odwrotne, wartości bezwzględne, liczby pierwsze i liczby złożone, liczby parzyste i liczby nieparzyste.

b. Umiejętności

Po zajęciach uczeń:

  • potrafi sformułować definicję liczby wymiernej,

  • potrafi zapisać zbiory liczbowe symbolicznie (N, C, W, R, NW),

  • potrafi rozróżnić liczby wymierne, całkowite, naturalne, niewymierne,

  • potrafi podać przykłady liczb parzystych i nieparzystych,

  • potrafi podać przykłady liczb pierwszych i liczb złożonych,

  • potrafi podać liczbę przeciwną i liczbę odwrotną do danej oraz wartość bezwzględna liczby,

  • potrafi wykonywać cztery podstawowe działania w zbiorze liczb wymiernych.

    • praca w grupach – klasyfikacja liczb i wykonanie plakatu, rozwiązywanie przykładów i układanie haseł cząstkowych,

    • praca zbiorowa – przykład na działania łączne i ułożenie hasła zbiorowego.

  1. zestaw liczb wymiernych i niewymiernych oraz plansza z rysunkami zbiorów,

  2. zestawy zadań dla uczniów (karta pracy),

  3. klej, słowa hasła do ułożenia.

Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i kolejno wykonywane przez uczniów czynności, podaje temat lekcji. Uczniowie siadają przy stolikach w grupach (4‑5 osób w grupie), zapisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w parach mają wymienić po 6 liczb: (napisać w zeszycie)

    • naturalnych

    • naturalnych parzystych

    • naturalnych nieparzystych

    • naturalnych pierwszych

    • naturalnych złożonych

Po napisaniu kilku uczniów czyta swoje liczby i omawiamy je wspólnie (nauczyciel przypomina, że np. liczby 0 i 1 nie są liczbami pierwszymi ani złożonymi).

  1. Uczniowie otrzymują od nauczyciela zestaw kilkunastu liczb różnego rodzaju. Wklejają je do otrzymanego schematu.

  2. Następnie wypisują liczby w podanej przez nauczyciela kolejności:

    • liczby niewymierne

    • liczby wymierne

    • liczby całkowite

    • liczby naturalne

  3. Nauczyciel prosi, by chętni uczniowie sformułowali słownie definicję liczby wymiernej i niewymiernej. Następnie wszystkie liczby podane w poprzedniej części lekcji i umieszczone na schemacie uczniowie zapisują w postaci ułamka zwykłego. Nauczyciel zwraca uwagę, że każdą liczbę można przedstawić na bardzo wiele różnych postaci ułamka zwykłego (skracanie lub rozszerzanie ułamka).

  4. Do każdej z zapisanych liczb uczniowie na tablicy tworzą: liczbę przeciwną i liczbę odwrotną.

  5. Uczniowie w grupach rozwiązują przykłady na działania w zbiorze liczb wymiernych. Wyniki wszystkich przykładów w danej grupie układają rosnąco i odczytują hasło związane z tymi przykładami (każdemu przykładowi odpowiada litera).

Grupa 1

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

1,25 + 4 =

5,25

K

3,9 + 2,35 =

6,25

M

4,5 – 2,27 =

2,23

Ż

5 – 3,18 =

1,82

I

4,251,8=

7,65

A

6,7 : 2 =

3,35

Z

4,25 : 2,5 =

1,7

N

2,32,7=

6,21

A

2,4 : 0,12 =

20

Ć

NIŻ ZŁAMAĆ

Grupa 2

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

–12 + 25

13

J

–4 – 11 =

–15

E

-12 : ( –3) =

4

E

–11 + (–9) =

–20

L

–12 – ( –9) =

–3

I

–4 – 8 + 6 =

–6

P

LEPIEJ

Grupa 3

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

–5,3 + 2,7 =

–2,6

A

–4,25 – 1,7 =

–5,95

Ł

4,5 + (–4,8 ) =

–0,3

K

–2,8 – (–4,25) =

1,45

A

2,34,5=

–10,35

U

4,25(1,6)=

6,8

I

–5,3 : 4 =

–1,325

M

–2,25 : (–0,5) =

4,5

M

UŁAMKAMI

Grupa 4

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

4523=

123

A

5+213=

223

M

2,5213=

456

Ł

4,5:(112)=

-3

A

4,8(113)=

625

Ć

ŁAMAĆ

Grupa 5

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

213+235=

41415

O

11357=

1321

G

2,5+117=

3914=

W

5+213=

713

Ę

612356=

223

Ł

GŁOWĘ

Grupa 6

PRZYKŁAD

WYNIK

LITERA

4137=

557

I

223212=

623

E

513:112=

359

Y

213:1,2=

21112

Ż

2:25=

5

C

ŻYCIE

Po ustaleniu wszystkich haseł uczniowie, liderzy grup, wybierają odpowiednie (powiększone) hasła przygotowane przez nauczyciela i układają z nich hasło:

LEPIEJ ŁAMAĆ GŁOWĘ UŁAMKAMI NIŻ ZŁAMAĆ ŻYCIE

  1. Po rozwiązaniu poprzednich zadań i ułożeniu hasła wspólnie rozwiązujemy na tablicy przykład na działania łączne na liczbach wymiernych.

1,5:0,51130,52,53,5:1232=

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę każdej grupy, sprawdza zarówno obliczenia jak i wyniki i każda grupa otrzymuje 0‑5pkt za pracę. (10 pkt. – to ocena bardzo dobra). Uczniowie dokonują oceny zajęć według załączonego schematu.

    1. A. Drążek, B. Grabowska, Matematyka wokół nas. II kl gimn, WSiP, Warszawa, 2000.

Zestawy zadań dla grup, zestawy liczb z planszą oraz schemat oceny zajęć.

Zadanie domowe

Rozwiązać przykład na działania łączne: 2,5:0,52131,53,52,5:1134=

Karta pracy – II klasa gimnazjum

do scenariusza: Liczby i działania

Grupa 1 Grupa 3

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

1,25 + 4 =

K

–5,3 + 2,7 =

A

3,9 + 2,35 =

M

–4,25 – 1,7 =

Ł

4,5 – 2,27 =

Ż

4,5 + (–4,8 ) =

K

5 – 3,18 =

I

–2,8– (-4,25) =

A

4,251,8=

A

2,34,5=

U

6,7 : 2 =

Z

4,25(1,6)=

I

4,25 : 2,5 =

N

–5,3 : 4 =

M

2,32,7=

A

–2,25 : (–0,5) =

M

2,4 : 0,12 =

Ć

hasło:

hasło:

Grupa 4 Grupa 2

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

4523=

A

–12 + 25

J

5+213=

M

–4 – 11 =

E

2,5213=

Ł

-12 : ( –3) =

E

4,5:(112)=

A

–11 + (–9) =

L

4,8(113)=

Ć

–12 – ( –9) =

I

–4 – 8 + 6 =

P

hasło:

hasło:

Grupa 5 Grupa 6

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

PRZYKŁAD

wynik

LITERA

213+235=

O

4137=

I

11357=

G

223212=

E

2,5+117=

W

513:112=

Y

5+213=

Ę

213:1,2=

Ż

612356=

Ł

2:25=

C

hasło:

hasło:

R1Bum0JfTQ1cg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 254.50 KB w języku polskim