Liczby i miary
Liczby i miary
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie poznają leksykę z dziedziny matematyki (liczby, jednostki miary, czasowniki związane z rachunkami, obliczeniami długości, ciężaru, szerokości).
Umiejętności
Uczniowie:
potrafią używać terminologii matematycznej w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
doskonalą rozumienie tekstu słuchanego.
2. Metoda i forma pracy
Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, w grupach lub indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Tekst prasowy
Literatura z ćwiczeniami
Przyrządy do mierzenia
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie. Nauczyciel czyta tekst, po czym zadaje uczniom pytanie: Co dominuje w tekście? Co to jest: 30 cm, 1,73 m ....? Powtórna lektura tekstu. Zadaniem uczniów jest wynotowanie liczb i miar.
2. Nauczyciel pyta uczniów: Gdzie spotykamy się z liczbami? W jakich miejscach? W jakich źródłach informacji?
Odpowiedzi: à la banque,
à la poste,
dans le magasin,
dans la presse,
à la gare,
à la télévision.
3. Ćwiczenie. Zadaniem uczniów jest połączenie następujących liczb, miar i wyrażeń oraz ułożenie z nimi zdań.
3 kg, 15 H, 50 zloty, 1720 euro les achats, la recette de cuisine
164 cm, 18 m², 50 km, 60 ans l’heure, la taille, la distance, l’âge
M 38, 2 m, 20 % la surface, la profondeur, le volume,
le pourcentage
4. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają rodzaje działań matematycznych.
3 + 2 = 5 (3 plus 2 égale 5) l’addition
7 – 3 = 4 (7 moins 3 égale 4) la soustraction
1 x 6 = 6 (1 multipié par 6 égale 6) la multiplication
9 : 3 = 3 (9 divisé par 3 égale 3) la division
5. Jakie przyrządy służą do mierzenia? (np. la balance, la calculette, l’ordinateur...) Zadania uczniów:
zmierzyć długość, szerokość, wysokość ławki,
swój wzrost + wzrost kolegi,
obliczyć koszt kompletu podręczników szkolnych,
obliczyć łączny wiek swojej rodziny.
5. Bibliografia
Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.
Pourquoi sommes‑nous beaucoup plus grands (...), [w :] « Réponses santé » septembre 2001, N° 115.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W domu uczniowie układają dialog z jak największą ilością liczb i miar poznanych na lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Tekst o liczbach może być wybrany z innego czasopisma. Ważne jest, aby nawiązywał do tematu lekcji i nie był zbyt skomplikowany merytorycznie.