Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liczby pierwsze i złożone

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

-zna definicję liczb pierwszych i złożonych,

-wie, co to są liczby względnie pierwsze,

-wie, do jakiej grupy liczb zalicza się zero i jeden.

b) Umiejętności

Uczeń:

-rozpoznaje wśród podanych liczb liczby pierwsze,

-rozpoznaje liczby względnie pierwsze,

-uzasadnia, że dana liczba jest liczbą pierwszą (złożoną).

2. Metoda i forma pracy

Wykład nauczyciela, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Spis liczb pierwszych od 2 do 19301, algorytm znajdowania liczb pierwszych – sito Eratostenesa

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Omówienie pracy domowej, wprowadzenie do tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie liczby pierwszej i złożonej, status liczby zero i jeden.

  2. Uczniowie na tablicy i w zeszytach rozwiązują zadania. Korzystają ze spisu liczb pierwszych.

  3. Uczniowie poznają sito Eratostenesa – algorytm znajdowania liczb pierwszych.

c) Faza podsumowująca

Zadanie pracy domowej. Udzielenie odpowiedzi na ewentualne pytania uczniów.

5. Bibliografia

Strona internetowa: WIKIPEDIA. Wolna encyklopedia

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia ( załącznik 1)

Sito Eratostenesa

Ze zbioru liczb naturalnych większych od jedności, tj. {2, 3, 4, ...}, wybieramy najmniejszą, czyli 2, i wykreślamy wszystkie jej wielokrotności większe od niej samej, to jest 4, 6, 8, ...

2

3

5

7

9

11

13

15

17

19

21

23

25

27

29

31

33

35

37

39

41

43

45

47

49

51

53

55

57

59

Z pozostałych liczb wybieramy najmniejszą niewykreśloną liczbę (3) i usuwamy wszystkie jej wielokrotności większe od niej samej: 6, 9, 12, ..., przy czym nie przejmujemy się tym, że niektóre liczby (na przykład 6 czy 12) będą skreślane więcej niż raz.

2

3

5

7

11

13

17

19

23

25

29

31

35

37

41

43

47

49

53

55

59

Według tej samej procedury postępujemy dla liczby 5.

2

3

5

7

11

13

17

19

23

29

31

37

41

43

47

49

53

59

Następnie dla 7, 11, 13; aż do sprawdzenia wszystkich niewykreślonych wcześniej liczb.

2

3

5

7

11

13

17

19

23

29

31

37

41

43

47

53

59

Dla danej liczby n wszystkie niewykreślone liczby mniejsze od n są liczbami pierwszymi.

2

3

5

7

11

13

17

19

23

29

31

37

41

43

47

53

59

b) Zadanie domowe

temat: „Liczby pierwsze i złożone” – zeszyt ćwiczeń

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RZSwPmlndBH0E

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.05 KB w języku polskim
R1G1zl5OTmoYe

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 52.00 KB w języku polskim