Life in the trees – ćwiczenia w czytaniu
Life in the trees – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat codziennych czynności oraz czytanie ze zrozumieniem tekstu o alternatywnym stylu życia.
a) Wiadomości
Uczeń:
poszerza słownictwo związane z tematem (styl życia); zna nazwy codziennych czynności,
zna strategie czytania ze zrozumieniem.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi codziennych, rutynowych czynności,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń, dyskutując na temat przeczytanego tekstu,
potrafi czytać ze zrozumieniem i odpowiedzieć na pytania do tekstu,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (opis zdjęć, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, opis stylu życia na podstawie tekstu w podręczniku i własnego doświadczenia, rozmowa o codziennych czynnościach),
wyraża opinie o przeczytanym tekście.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się wyrażać swoich opinii na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia przedstawiające różne style życia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słowa związane z codziennymi czynnościami oraz z różnymi stylami życia – typowym i alternatywnym. Następnie będziecie czytać artykuł o ciekawym stylu życia i rozmawiać o nim”. Następnie sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: burza mózgów. Nauczyciel pyta uczniów o ich codzienne czynności. Chętni uczniowie podają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie rozdaje zdjęcia i pyta o dziwne (alternatywne) style życia, a uczniowie znów udzielają ustnych odpowiedzi na podstawie zdjęć i własnych pomysłów. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach (załącznik 1).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronach 10 i 11 i wykonują ćwiczenie 1 i 11 – opisują ustnie, które z podanych zajęć wykonują codziennie. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.
Uczniowie opisują ustnie zdjęcia na stronach 10‑11 według zasad egzaminu maturalnego. Nauczyciel pomaga w razie trudności i podsuwa potrzebne słownictwo.
Uczniowie w parach czytają głośno tekst Life In The Teres – każda para czyta fragment tekstu (jedna osoba pytanie, druga odpowiedź). Uczniowie pytają o znaczenie trudniejszych słów, a nauczyciel zadaje pytania testujące rozumienie niektórych zwrotów, sprawdzając czy uczniowie rozumieją tekst.
Uczniowie odpowiadają na pytania w ćwiczeniu 2/10 oraz na inne szczegółowe pytania zadawane przez nauczyciela. Uczniowie wyrażają swoje opinie na temat tekstu. Chętni zgłaszają się do odpowiedzi. Nauczyciel może zapisać na tablicy kilka przykładowych zdań, które podają uczniowie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
routines (buy food, do the housework, etc.)
lifestyle (eat fruit and vegetables, go for walks, watch TV, etc.)
opinions (I think…, I don’t like…, I suppose…, etc.)
b) Zadanie domowe
Pisemnie, krótko streść styl życia w obozie opisanym w tekście.
Opisz swój styl życia, wykorzystując wyrażenia z ćwiczeń 1/10 i 11/11.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien przygotować zdjęcia obrazujące alternatywne style życia i przynieść je na lekcję.