Ilustracja przedstawia czarno‑białe zdjęcie „Stradów. Droga pod grodziskiem”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Fotografia ukazuje wyschnięte koryto rzeki w otoczeniu zboczy pagórków. W oddali ujęte są zagajniki drzew. Piasek na dnie doliny tworzy biały pofalowany rysunek. Również ustępy w zboczach oraz dróżki biegnące po jego krawędzi, układają się w pourywane i ciągłe linie.
Ilustracja przedstawia czarno‑białe zdjęcie „Stradów. Droga pod grodziskiem”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Fotografia ukazuje wyschnięte koryto rzeki w otoczeniu zboczy pagórków. W oddali ujęte są zagajniki drzew. Piasek na dnie doliny tworzy biały pofalowany rysunek. Również ustępy w zboczach oraz dróżki biegnące po jego krawędzi, układają się w pourywane i ciągłe linie.
Linia i kreska jako środki wyrazu plastycznego
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Wprowadzenie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RUBjGXWYjqa1C
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
I.5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
II.2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
II.6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
Nauczysz się
rozróżniać i nazywać rodzaje linii;
dostrzegać linie w przyrodzie;
dostrzegać zróżnicowanie linii w dziełach sztuki;
stosować zróżnicowane linie w twórczości własnej;
wyjaśniać pojęcia: kontur, kreska, linia.
Obrazy wokół nas
Obrazy towarzyszą człowiekowi przez całe życie. Widzimy je wokół siebie w postaci plam barwnych, detali, często także pojawiają się jako linieLinialinie. Możemy je zauważyć jako linie elektryczne. Pojawiają się także w koronach drzew, gałęziach, trawie, widzimy je w drutach, prętach, są nimi ślady na piasku, bruzdy na polu.
R1Sf7gFTeCon41
Ilustracja przedstawia zdjęcie zielonego liścia. Fotografia ukazuje fragment powierzchni liścia z wzdłużnymi rowkami użyłkowania, zbiegającymi się po środku górnej krawędzi kadru.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R8o9xuI6dDNNM1
Ilustracja przedstawia zdjęcie ustawionej w skosie, jasnej gałązki, obok której zwisa cienka szara liana. Na drugim planie ukazany jest rozmyty fragment koron drzew z zielonymi liśćmi i powyginanymi, ciemnymi konarami.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R5283HqmZIIVO1
Ilustracja przedstawia zdjęcie hali, wypełnionej metalowymi konstrukcjami. Na pierwszym planie ukazana jest barierka obita zieloną, przezroczystą materią. Pomieszczenie, w którym ustawione są gdzieniegdzie pokryte rdzą siatki i pręty, wypełnione jest wodą o jasnym, beżowym zabarwieniu. W prawym, dolnym rogu znajduje się betonowy podest. Metalowa konstrukcja tworzy kompozycję, składającą się z pionowych i poziomych linii, którą zaburza jedynie falujący kształt białego, gumowego węża, biegnący od górnej, lewej krawędzi kadru do jego środka.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R1eODdkXWxBU71
Ilustracja przedstawia zdjęcie starej kamienicy. Szare, zniszczone ściany kamienicy podzielone są na cztery płaszczyzny, układające się pod różnymi kątami. U góry znajduje się rząd pięciu, nierównomiernie ułożonych okien o różnych kształtach i wielkościach. Pod nimi przymocowane są dwa białe kable. Górny, przyczepiony do ściany, zaczyna lekko zwisać po lewej stronie kadru. Dolny kabel luźno opada, aż do betonowej, pokrytej mchem posadzki chodnika, tworząc linię w kształcie łuku. W dolnej części ściany znajdują się trzy kwadratowe otwory oraz jeden w kształcie koła z jasną szeroką obwódką.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
ROtXjM6Dve9vP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie słupów trakcyjnych na tle zachmurzonego nieba. Szare, pionowe konstrukcje połączone są siecią skośnych, przecinających się między sobą kabli elektrycznych. Dynamiczna kompozycja utrzymana jest w wąskiej, szaro‑niebieskiej tonacji.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
ReTuxcDeGy42F1
Ilustracja przedstawia zdjęcie jasno‑beżowej elewacji budynku przedzielonej dwoma, biegnącymi poziomo, białymi gzymsami. U dołu kadru znajduje się metalowe ogrodzenie z siatką, zakończone ostrymi, pionowymi prętami. Statyczna kompozycja utrzymana jest w wąskiej, monochromatycznej, beżowej tonacji.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R2YIqxy0a06ER1
Ilustracja przedstawia zdjęcie czerwonych, ułożonych w poziomych rzędach rur, pod którymi znajduje się beżowa podłoga z leżącymi na niej w nieładzie prętami oraz innymi bliżej nieokreślonymi, białymi przedmiotami. Kadr ujmuje obiekty w perspektywie – elementy z przodu są większe, im dalej, tym bardziej się zmniejszają.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
Ri5TLRzdBSZNy1
Ilustracja przedstawia zbliżenie kaktusa. Na fotografii ukazane są spłaszczone, zielone łodygi z których wyrastają długie kolce. Nieregularne kształty rośliny wraz z powywijanymi w różne strony cierniami, tworzą kompozycję dynamiczną.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R14ZxjFiiFumD1
Ilustracja przedstawia zwinięte gumowe węże w kolorze czarnym i jasno‑różowym, oparte o szarą fasadę budynku. Kable ustawione są na chodniku, zbudowanym z szarej kostki.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
R15wiTnNdSkTJ1
Ilustracja przedstawia ślady pojazdu na ciemno-brązowej ziemi. Na fotografii widoczne są odbite na podłożu odciski bieżnika opon samochodowych, ułożone w poziome pasy o różnych szerokościach.
Ilustracja 10, online-skills, CC by 3.0
RgxTH6ggr2TYu1
Ilustracja przedstawia ogrodzenie. Dolną część kadru stanowi szeroki pas betonowego, szarego muru z rdzawymi zaciekami. Górną część fotografii zajmuje, przymocowana do metalowego przęsła czarna, drobna siatka, za którą znajduje się czerwona ściana fasady budynku.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
RZ8Zaqb6anfRX1
Ilustracja przedstawia betonowy, popękany chodnik, pokryty nieregularnymi plamami zielonego mchu.
Źródło: Bernadeta Didkowska, licencja: CC0.
Ro7dYcYjSxNmn
Ćwiczenie 1
Co to jest linia w plastyce?
Co to jest linia w plastyce?
Liniom możemy przyporządkować różne właściwości. Przyjrzyj się wybranym ilustracjom zamieszczonym poniżej i przyporządkuj do nich podane nazwy.
linia powyginana, linia prosta, linia regularna, linia zgeometryzowana
.................
.................
.................
.................
RWc0TueVg5cPJ
Ćwiczenie 2
Wymień znane rodzaje linii.
Wymień znane rodzaje linii.
Liniom możemy przyporządkować różne właściwości. Przyjrzyj się wybranym ilustracjom zamieszczonym poniżej i przyporządkuj do nich podane nazwy.
linia spękana, linia kolista, linia przerywana, linia opływowa
.................
.................
.................
.................
Polecenie 1
Zapoznaj się z fotografiami pejzaży. Inspirując się nimi, wykonaj zdjęcie swojej okolicy, w którym głównym środkiem wyrazu będzie linia.
RTda95HQLWWqe1
Ilustracja przedstawia czarno‑białe zdjęcie „Stradów. Droga pod grodziskiem”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Fotografia ukazuje wyschnięte koryto rzeki w otoczeniu zboczy pagórków. W oddali ujęte są zagajniki drzew. Piasek na dnie doliny tworzy biały pofalowany rysunek. Również ustępy w zboczach oraz dróżki biegnące po jego krawędzi, układają się w pourywane i ciągłe linie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1IiSbnkZvlRJ1
Ilustracja przedstawia czarno‑białą fotografię „Klonówka”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Na zdjęciu ukazany jest krajobraz z pagórkiem o łagodnej, opadającej w dół linii grzbietowej, zagospodarowany przebiegającymi w poprzek polami z ustawionymi w rzędach snopkami zboża. W dole wzgórza rośnie kępa bujnych drzew. Mimo dominacji skosów, kompozycja sprawia wrażenie statycznej.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RdeTsGfosZODJ1
Ilustracja przedstawia czarno‑białą fotografię „Krajobraz falisty”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Na zdjęciu ukazana jest panorama z pofalowaną płaszczyzną ziemi, którą przecinają nieregularne kształty prostokątnych pól obramowanych ciemnymi miedzami. Krajobraz upstrzony jest pojedynczymi, jakby przypadkowo rozmieszczonymi drzewkami o różnych kształtach i wielkościach.
linie proste przerywane – grube lub cienkie (możesz wykorzystać gumkę),
linie łamane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić),
linie łukowate – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić),
linie powyginane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić),
linie nieregularne – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić),
linie odnoszące się do nazw znanych z otoczenia: linia falista, linia sprężynowata, linia trawiasta twarda, linia trawiasta miękka, linia zygzakowata.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Przyjrzyj się, jak problem różnicowania kreskiKreskakreski przedstawił artysta. Poniżej zamieszczono dwie reprodukcje dzieł sztuki, w których artysta nawiązał do techniki rysunku. Na pierwszym zdjęciu widać olbrzymi ołówek, podstawowe narzędzie rysownika, na drugim - zróżnicowane linie, zapisane kredą na tablicy.
R1NIsVFSgd0gI1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Ołówek”, autorstwa Stanisława Kośmińskiego. Na fotografii ukazany jest gigantyczny ołówek, wykonany z kilkumetrowej okorowanej kłody, ustawiony na dwóch, drewnianych skrzynkach. Dzieło znajduje się we wnętrzu galerii sztuki. W tle, na szarej ścianie pomieszczenia umieszczone są prace graficzne oraz malarskie. Po lewej stronie wisi na sznurach, podświetlony duży konar.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1VqX3iRgbs531
Ilustracja przedstawia obiekt „Lekcja. Rysunek kredą na tablicy”, autorstwa Stanisława Kośmińskiego. Na fotografii ukazana jest zielona tablica szkolna w aluminiowej ramie, umieszczona na białej ścianie. U góry, po środku, białą kredą zapisany jest tekst: „Lekcja 6”. Obok, w prawym górnym rogu znajduje się data „23.05.2014”, natomiast poniżej w dwóch akapitach napisy: „Temat: Rysować i tak, i tak, i tak” i „Można rysować”. Pozostałą, dolną część tablicy zajmują narysowane białą kredą w siedmiu rzędach wzory i rodzaje plam. Każdy rząd zaczyna się sławami „i tak:”.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 3
Opierając się na wcześniejszych przykładach narysowanych przez Ciebie linii oraz inspirując się pracą artysty, narysuj w okienku poniżej pięć samodzielnie wymyślonych, różnych, mieszanych, kombinowanych linii (mogą to być np. łączone linie proste, krzywe, łukowate i przerywane, spiralne, cienkie i grube).
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Inna wersja zadania
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
W ten sposób dowiedziałeś się, jak może być zróżnicowana linia, za pomocą której możesz wykreować świat – zarówno ten realny, jak i wymyślony. Wszystkie narysowane przez Ciebie linie to kreski – konkretne znaki, z których powstaje rysunek. Więcej o różnicy między linią a kreską dowiesz się podczas lekcji „Kreślę, szkicuję, rysuję. Materiały rysunkowe i sposoby ich wykorzystania”.
Kontury
Klikając w aktywne punkty na ilustracjach przekonasz się jak poniższe obiekty wyglądają z dopasowanym do nich konturemKonturkonturem.
R1eGn9Ud5rGTU
Ilustracja interaktywna przedstawia gruszkę z listkiem oraz jej obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zielony owoc, natomiast po prawej stronie jego kontur, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Ilustracja interaktywna przedstawia gruszkę z listkiem oraz jej obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zielony owoc, natomiast po prawej stronie jego kontur, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
1
1.
RujJPNyhVAsbG
Ilustracja interaktywna przedstawia Minionka oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się żółty, uśmiechnięty ludzik z rozłożonymi na boki rękami. Ubrany jest w duże okulary, niebieskie ogrodniczki, a także czarne rękawiczki i buty. Po prawej stronie ukazany jest kontur tej samej postaci, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z minionkiem.
Ilustracja interaktywna przedstawia Minionka oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się żółty, uśmiechnięty ludzik z rozłożonymi na boki rękami. Ubrany jest w duże okulary, niebieskie ogrodniczki, a także czarne rękawiczki i buty. Po prawej stronie ukazany jest kontur tej samej postaci, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z minionkiem.
1
1.
RmhpZpypwwMOZ
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie, ukazujące dużą, zieloną łąkę, którą okalają wysokie drzewa. Nad scenerią rozpościera się błękitne niebo. Po prawej stronie ukazany jest niebieski kontur, odzwierciedlający nieregularną linię koron drzew, przedstawionych na fotografii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie, ukazujące dużą, zieloną łąkę, którą okalają wysokie drzewa. Nad scenerią rozpościera się błękitne niebo. Po prawej stronie ukazany jest niebieski kontur, odzwierciedlający nieregularną linię koron drzew, przedstawionych na fotografii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
1
1.
Czy zauważyłeś, że konturKonturkontur w rzeczywistości nie istnieje? Bywa jednak używany w rysunku, by pokazać kształt przedmiotów i postaci.
Linie
RTdBP3u5ViBSL
Ćwiczenie 3
Jak myślisz, czy za pomocą samej linii można wyrazić swoje emocje? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Jak myślisz, czy za pomocą samej linii można wyrazić swoje emocje? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Każde narzędzie rysunkowe zostawia na kartce określone ślady. Świadome użycie narzędzia wpłynie na to, co powstanie na kartce. W ten sposób linia może stać się środkiem wyrazu plastycznego. Jak myślisz, czy za pomocą samej linii można wyrazić swoje emocje? Przyjrzyj się liniom umieszczonym w dwóch rzędach i spróbuj odczytać emocje, które artysta przekazał za pomocą swoich linii. Do każdej z nich przyporządkuj tytuły.
linia „wesoła”, linia „odważna”, linia „wystraszona”, linia „przygnębiona”
.................
.................
.................
.................
Polecenie 4
Poprzednie ćwiczenie (linie przedstawiające Twoje nastroje) wykonaj teraz narzędziami komputerowymi. Następnie porównaj prace tworzone tradycyjnie i komputerowo. Zwróć uwagę na: dokładność wykonania, płynność linii, szybkość wykonania prac, łatwość wprowadzania zmian, zadowolenie z efektu końcowego. Wymień spostrzeżenia na temat swoich prac z koleżanką/kolegą.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Inna wersja zadania
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Polecenie 5
We wcześniejszych ćwiczeniach używaliśmy różnych określeń linii ze względu na ich kształt np. linia zgeometryzowana, linia przerywana, linia powyginana. Nadawaliśmy również liniom nazwy, ze względu na skojarzenie z nastrojem, jakie mogą wywołać: linia wesoła czy linia smutna. Poniżej są przedstawione prace artystów wykonane klasyczną techniką rysunkową – ołówkiem na papierze, w których ważną wartością plastyczną jest linia. Spróbuj znaleźć dla tych linii ciekawe i pasujące nazwy.
RwKoNq1C9iWjz1
Ilustracja przedstawia rysunek „Wejście II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi, po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami, łączącymi ściany. Jeden z z metalowych drutów przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaszczyzna, podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Linie w szczelinie proponuję nazwać liniami:
R1TPFaxuU3cRM
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RI1yA1i9zlOIo1
Ilustracja przedstawia rysunek „Wejście II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami łączącymi ściany. Jeden z kabli przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej, ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaska płaszczyzna podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Linie pomiędzy bryłami proponuję nazwać liniami:
R16SRJZid2dqi
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
REncrLxe7Apri1
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – trawy”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na zgnieciony fragment traw. W lewym, górnym rogu pionowej kompozycji znajdują się resztki pogniecionych papierów o różnej strukturze, będące śladem bytności człowieka. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal, oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku natury.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Linie przedstawiające trawy proponuję nazwać liniami:
RGfgAZLTszDVy
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R12jYE6MndBCf1
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – asfalt”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na popękany fragment asfaltu. Pionowa kompozycja poprzecinana jest poziomymi, nieregularnymi pasami płaszczyzn o różnej strukturze spękań i zabrudzeń, oddzielonych od siebie wąskimi, poszarpanymi szczelinami. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku powierzchni drogi.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Linie przedstawiające pęknięcia w asfalcie proponuję nazwać liniami:
RW1rapAE88rnz
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R1PbWbi90Qsdh
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj definicję do hasła. Kontur. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kreska. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Przyporządkuj definicję do hasła. Kontur. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kreska. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Przyporządkuj definicję do hasła.
jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych., ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe., najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów.
Kontur
Kreska
Linia
Polecenie 6
Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć zupełnie inne podejście do sztuki, w którym autor dzieła także wykorzystuje linie dla osiągnięcia efektu artystycznego. Tym razem linie tworzone są przez źdźbła rosnącej trawy.
Inspirując się pracą artysty, zasadź ziarna trawy w dowolnym, celowo wybranym, niekoniecznie typowym naczyniu (np. w szufladzie, w kaloszu, w pękniętej piłce). Poszczególne fazy wzrostu trawy dokumentuj zdjęciami, zwracając szczególną uwagę na pokazanie linii.
R1QhvMCH2WZsB1
Ilustracja przedstawia instalację przestrzenną o charakterze czasowym „W poszukiwaniu horyzontu – oczekiwanie", autorstwa Witolda Pochylskiego. Fotografia przedstawia pionową, ciemną konstrukcję, podzieloną na dziesięć prostokątnych kwater rozmieszczonych w dwóch, pionowych rzędach. W każdej z nich, pomiędzy podwójną szybą umieszczono pszenicę i ziemię. Znajdujące się w ziemi ziarna w trakcie trwania ekspozycji kiełkują, tworząc zielony rysunek traw. Obiekt ustawiony jest w scenerii miejskiej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RarlBNZ8ZTcwN
Ćwiczenie 5
Wymień prace wykonane przez Weronikę Tadaj-Królikiewicz.
Wymień prace wykonane przez Weronikę Tadaj-Królikiewicz.
Wskaż prace wykonane przez Weronikę Tadaj-Królikiewicz.
praca nr1
praca nr2
praca nr3
praca nr4
RboFwroYHooKS
Ćwiczenie 6
Jaka jest różnica między linią prostą, a przerywaną?
Jaka jest różnica między linią prostą, a przerywaną?
R1DNJyj0DUTPc
Ćwiczenie 7
Co znaczy, że dwie proste są równoległe?
Co znaczy, że dwie proste są równoległe?
Słownik pojęć
Kontur
Kontur
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów.
Kreska
Kreska
ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe.
Linia
Linia
jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Galeria dzieł sztuki
RwKoNq1C9iWjz1
Ilustracja przedstawia rysunek „Wejście II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi, po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami, łączącymi ściany. Jeden z z metalowych drutów przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaszczyzna, podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
REncrLxe7Apri1
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – trawy”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na zgnieciony fragment traw. W lewym, górnym rogu pionowej kompozycji znajdują się resztki pogniecionych papierów o różnej strukturze, będące śladem bytności człowieka. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal, oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku natury.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12jYE6MndBCf1
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – asfalt”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na popękany fragment asfaltu. Pionowa kompozycja poprzecinana jest poziomymi, nieregularnymi pasami płaszczyzn o różnej strukturze spękań i zabrudzeń, oddzielonych od siebie wąskimi, poszarpanymi szczelinami. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku powierzchni drogi.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RI1yA1i9zlOIo1
Ilustracja przedstawia rysunek „Wejście II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami łączącymi ściany. Jeden z kabli przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej, ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaska płaszczyzna podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1NIsVFSgd0gI1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Ołówek”, autorstwa Stanisława Kośmińskiego. Na fotografii ukazany jest gigantyczny ołówek, wykonany z kilkumetrowej okorowanej kłody, ustawiony na dwóch, drewnianych skrzynkach. Dzieło znajduje się we wnętrzu galerii sztuki. W tle, na szarej ścianie pomieszczenia umieszczone są prace graficzne oraz malarskie. Po lewej stronie wisi na sznurach, podświetlony duży konar.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1VqX3iRgbs531
Ilustracja przedstawia obiekt „Lekcja. Rysunek kredą na tablicy”, autorstwa Stanisława Kośmińskiego. Na fotografii ukazana jest zielona tablica szkolna w aluminiowej ramie, umieszczona na białej ścianie. U góry, po środku, białą kredą zapisany jest tekst: „Lekcja 6”. Obok, w prawym górnym rogu znajduje się data „23.05.2014”, natomiast poniżej w dwóch akapitach napisy: „Temat: Rysować i tak, i tak, i tak” i „Można rysować”. Pozostałą, dolną część tablicy zajmują narysowane białą kredą w siedmiu rzędach wzory i rodzaje plam. Każdy rząd zaczyna się sławami „i tak:”.