Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Linia jest siłą. Sztuka secesji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie secesji i wie, czym się charakteryzuje ten nurt w sztuce,

  • zna secesyjnych twórców i ich dzieła,

  • wie, gdzie znajdowały się główne ośrodki secesji,

  • wymienić cechy sztuki secesyjnej.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi rozpoznać ten kierunek w sztuce i architekturze.

2. Metoda i forma pracy

metoda oglądowa, heureza, wykład, praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

albumy dotyczące sztuki secesyjnej (np. Mieczysław Wallis, Secesja), reprodukcje obrazów Wyspiańskiego i Mehoffera, zdjęcia secesyjnych mebli i budynków, wybrane z internetowej strony „Chimery”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie oglądają przyniesione przez nauczyciela materiały. Mają za zadanie wynotować nazwiska i zastanowić się, jakie są cechy secesji.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie dzielą się efektami swojej pracy. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze:

  • Jakimi epitetami można określić linię secesyjną? (kręta, płynna, falista)

  • Jakie są ulubione motywy secesyjne? (kwiaty, kobiety, pawie)

  • Czy widać inspiracje sztuką innych krajów? Których? (Japonia)

  • Jaka jest kolorystyka tych dzieł? (czerń i biel lub eksplozja kolorów)

  1. Nauczyciel uzupełnia zdobyte przez uczniów informacje krótkim wykładem o linii w secesyjnym rysunku. Pisano: „linia jest siłą, jest wszechdoskonałą”. Secesja lubiła szczególnie linię długą – płynną, krzywą, falistą. Linię, która zdaje się być w ruchu. Secesja lubiła spiralę i linię śrubową – spotykamy ją w balustradach żelaznych, w wazonach szklanych i trenach sukni kobiecej. Najczęściej linie secesji są krzywymi w wielu przegięciach, pęczniejącymi w miejscach zakrzywień i cieniejącymi w pozostałych, „krzywymi o zmiennym, nierównym niespokojnym rytmie”. O linii Wyspiańskiego tak pisze Andrzej Makowiecki: „Linia owalna twarzy lub oka, linia prosta kołnierza czy ramienia jest pokrzywiona i zagięta (...) stąd upodobanie do kwiatów, szczególnie do kwiatów pnących, nerwowych, rozkrzewiających się niespokojnie i niesymetrycznie”.

  2. Nauczyciel podaje uczniom do zapisania definicję secesji z encyklopedii.

  3. Kolejny etap lekcji to praca w grupach mająca na celu utrwalenie zdobytych wiadomości. Uczniowie dzielą się na kilka grup. Mają za zadanie wcielić się w członków fundacji zajmującej się promocją warszawskiej Pragi. Władze miasta chcą zburzyć kilka secesyjnych kamienic. Trzeba napisać manifest, w którym członkowie fundacji staną w obronie architektonicznej przeszłości.

5. Bibliografia

  1. Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego, WSiP, Warszawa 1991.

  2. Nowa encyklopedia powszechna, red. B. Kaczorowski, PWN, Warszawa 2004.

  3. WWW.bilp.uw.edu.pl/chi/chi.htm, „Chimera” 1901‑1907.

  4. Wallis M., Secesja, Arkady, Warszawa 1967.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zrób secesyjny afisz dla wybranego teatru.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla klasy III gimnazjum. Ważne jest, aby podczas oglądania materiałów na każdej ławce była przynajmniej jedna reprodukcja lub zdjęcie.

RciCIdV1LMisP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.76 KB w języku polskim
RCkxo77pxTiON

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim