R1AAx781boo4h
Ilustracja przedstawia faliste linie koloru szarego na białym tle. Linie są cienkie, biegną równolegle do siebie i tworzą wzór linii papilarnych.

Linia

Linie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Linie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Linia nie jest wyłącznie elementem rysunku czy grafiki. Jako jeden ze środków wyrazu plastycznego – podobnie jak kolor i światło - jest jednym z formalnych elementów dzieła sztuki. Ze względu na jej rolę w pracy plastycznej, należy świadomie szukać jej nawet tam, gdzie pozornie wydaje się być nieobecną.

Z materiału dowiesz się, jak odnaleźć linię we współczesnych dziełach, które nie są wyłącznie grafiką czy rysunkiem. Sprawdzisz także swoją umiejętność pracy z linią, zarówno teoretycznie, jak i w praktyce, tworząc pracę plastyczną (w tym fotografię) z wykorzystaniem linii.

Nauczysz się
  • określać rodzaje linii w pracy plastycznej;

  • wskazywać stosowanie nietradycyjnych narzędzi do tworzenia linii;

  • omawiać znaczenie linii w fotografii i wybranych dziełach;

  • wskazywać znaczenie linii jako środka wyrazu plastycznego;

  • dostrzegać znaczenie technik komputerowych w pracy artystycznej;

  • wykorzystywać cechy linii we własnej pracy plastycznej.

Linia_w_obiektywie

Linia w obiektywie

Kiedy połączy się ze sobą dwa lub więcej punktów, tworzy się linię. Można ją zdefiniować jako punkt w ruchu. Już w 1949 roku współczesny artysta Pablo Picasso wykorzystał do tworzenia rysunku światło. Fotografując w ciemności z otwartą migawką ruchy artysty, aparat zarejestrował rysunek. Przyjrzyjmy się zatem wykonywanej w różnym tempie linii Picassa.

R11baPKofKiJD
Ilustracja interaktywna, czarno-biała, przedstawia postać starszego mężczyzny z brodą. Mężczyzna wykonuje zamaszyste ruchy w powietrzu trzymając źródło światła. Dzięki długiemu czasowi naświetlania, na zdjęciu znajduje się długa smuga białego koloru. Jest to trasa ruchu światła wydobywającego się z soczewki latarki. Postać została zatrzymana w kadrze w dwóch pozach jednocześnie, stojąc z podniesioną ręką oraz przykucnięty z ręką wyciągniętą do przodu. Postacie nakładają się na siebie. Od dłoni biegną łukowate, świetliste linie. Dodatkowo na ilustracji umieszczone zostały punkty interaktywne: 1. Cienka linia świadczy o szybkich, ruchach artysty., 2. O dynamice można wypowiedzieć się na podstawie płynności linii, zwłaszcza tej o łukowatym kształcie., 3. Bardziej nierówna linia pojawia się w górnych partiach, w których artysta musi wykonać krótsze ruchy ze względu na części ciała rysowanej postaci.
Pablo Picasso rysujący linię światłem, 1949 r., alfalfastudio.com, Gjon Mili/LIFE (fotograf), Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Pablo Picasso rysujący linię światłem, Gjon Mili/LIFE (fot.), fotografia, dostępny w internecie: https://alfalfastudio.com/2014/11/21/picassos-light-drawings/picasso_10/ [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Istnieje wiele różnych rodzajów linii. Mogą być statyczne lub dynamiczne, w zależności od tego, jak artysta zdecyduje się ich użyć. W dziele sztuki mogą określać ruch, kierunek, wpływając na sposób wyrażania ekspresji.

W codziennym życiu linie widzimy wokół siebie – przewody telefoniczne, gałęzie drzew, proste i kręte drogi, horyzont. Spójrz na poniższe zdjęcie, aby zobaczyć, że linia jest częścią naturalnego środowiska i otaczającego świata.

R7W0gMG7OiVU9
Bert Kaufmann (fotograf), Hala transferowa na lotnisku, 2010 r., Malaga, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Bert Kaufmann, Hala transferowa na lotnisku, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M%C3%A1laga_Airport_(5104285139).jpg [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY 2.0.
RYbi5LNhyTdNy
Fotografia Berta Kaufmanna przedstawia halę transferową na lotnisku. Zdjęcie w odcieniach szarości. Centralną część zajmuje ciemnoszary chodnik ze szklanymi barierkami po obu stronach. Po prawej stronie ściana ze szkła, przed nią metalowe wsporniki i pozioma barierka. Ściana jest lekko odchylona od pionu. Po lewej stronie również szklana ściana, prosta i wyższa, podzielona wspornikami. W oddali, po lewej stronie dwie postacie. Na suficie po prawej i lewej stronie ciąg świetlówek. Całość skupia się w jednym centralnym punkcie, w którym łączą się linie proste, poziome. Pomarańczowe linie obrazują w jaki sposób to przebiega.
Bert Kaufmann (fotograf), Hala transferowa na lotnisku, 2010 r., Malaga, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Bert Kaufmann, Hala transferowa na lotnisku, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M%C3%A1laga_Airport_(5104285139).jpg [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY 2.0.

Te linie wytyczyły perspektywę zbieżną. Dzięki nim móżmy określić odległość (blisko, daleko), a nawet zaobserwować relacje pomiędzy różnymi elementami w zarejestrowanej fotografii. Takie ujęcie podkreśla także dynamikę zmierzających ku wyjściu postaci oraz przesuwającej się w tym kierunku taśmy.

Przypatrz się poniższej fotografii skoczka, przed którym rysuje się malowniczy pejzaż. Spróbuj wyobrazić sobie linie, które odnajdziesz i nazwij je. Następnie porównaj swoje spostrzeżenia z fotografią na której są już naniesione linie.

RBUPe4UtqmoNB
Chris Otsen (fotograf), Członkowie EODMU‑11 podczas wykonywania skoku, 2004 r., Coupeville, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Chris Otsen, Członkowie EODMU-11 podczas wykonywania skoku, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Static_jump.jpg [dostęp 25.05.2022], domena publiczna.
Rq75c2AuYCfKp
Fotografia przedstawia członków EODMU-11 podczas wykonywania skoku. Na pierwszym planie skoczek tuż po wyskoczeniu z samolotu, na plecach ma zielony plecak do którego przyczepiona jest żółta linka, jej koniec jest poza kadrem. Skoczek ma na sobie zielony mundur i czarny kask. Na drugim planie znajdują się dwaj inni skoczkowie lecący w powietrzu, ich spadochrony są w trakcie otwierania. W tle widoczna płyta lotniska, pola i lasy. Krawędzie lotniska, granice pól oraz linka spadochroniarza zaznaczone są pomarańczowymi liniami.
Chris Otsen (fotograf), Członkowie EODMU‑11 podczas wykonywania skoku (z naniesionymi liniami), 2004 r., Coupeville, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Chris Otsen, Członkowie EODMU-11 podczas wykonywania skoku, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Static_jump.jpg [dostęp 25.05.2022], domena publiczna.

Zwróć uwagę, że na fotografii można odnaleźć różnego rodzaju linie: proste, łamane, krzywe. Oddzielają one kształty, wytyczają obszary. Ich różnorodność pozwala na określenie relacji pomiędzy nimi – rysują konturKonturkontur plam kolorów, oddzielają plamy kolorów, określają kierunek.

Linia_w_malarstwie

Linia w malarstwie

Malarze stosują linie między innymi do obrysowywania kształtów i tworzenia perspektywyPerspektywa (linearna)perspektywy. Ale za pomocą linii można także oddać różne stany emocjonalne. Przyjmuje się, że pozioma linia wyraża spokój, ponieważ kojarzy się z pozycją ciała w spoczynku, a linia pionowa wskazuje na „uduchowienie”, ponieważ sugeruje wysokość. Łączenie pionów i poziomów sugeruje stabilność, harmonię, natomiast linie ukośne określają ruch, wprowadzają dynamikę.

A co z liniami krzywymi? W odniesieniu do emocji, podkreślają zmysłowość, ale także mogą wyrażać niepokój, zależnie od ich kształtów, kierunków, stopnia zakrzywienia, ułożenia względem siebie i tak dalej. Być może abstrakcjoniści sugerowali się taką rolą linii… A jeśli nie, to na pewno taki punkt widzenia pozwala odczytać ich dzieło w kontekście zastosowanych w nim środków wyrazu, między innymi linii.

R17LwWxW8twYy
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacksona Pollocka „Numer 31”. Obraz składa się z biało-czarnych, płynnych linii, różnej grubości na beżowym tle. Cała płaszczyzna płótna wypełniona jest liniami, wielokrotnie nakładającymi się na siebie, nieregularnymi, o różnej długości. Na środku ilustracji biały punkt interaktywny zawierający następującą treść. 1. Twórczość Jacksona Pollocka, przedstawiciela abstrakcyjnego ekspresjonizmu, opiera się na kapiących liniach płynnej farby (dripping), które sprawiają wrażenie poruszających się i migotających na powierzchni płótna. Ponadto rozlewana w różnych kierunkach farba nie tylko dynamizuje pracę. Sprawia wrażenie niepokoju, dostarcza silnych wrażeń, ekspresji.
Jackson Pollock, „Numer 31”, 1950 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, atd132427home.files.wordpress.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jackson Pollock, Numer 31, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://atd132427home.files.wordpress.com/2018/12/one-31-pollock.jpg [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Linii jako obrysu używa Keith Haring. W pracach artysty linia jest podstawowym środkiem plastycznym. Grube czarne lub jednobarwne kontury, wypełnia płaskim kolorem lub pozostawia bez wypełnienia. Swoje postacie wykonuje jedną wyrazistą linią, niezależnie, czy są to pojedyncze figury czy splecione ze sobą, porozrzucane na całym dziele postacie.

RXTyFfMoE6vlz
Keith Haring, Mural na ścianie budynku, 1984 r., Collingwood, Australia, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Keith Haring, Mural na ścianie budynku, mural, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Keith_Haring_Mural_Collingwood.jpg [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Brytyjska artystka Bridget Riley związana była z op‑artemOp‑artop‑artem, kierunkiem, w którym twórcy wykorzystywali problem złudzenia optycznego. W jednych z nowszych prac z 2017 roku „udekorowała” ściany budynku wystawowym Fundacji Chinati, w którym zamieściła wielokolorowe dzieło stworzone specjalnie dla muzeum.

R1GHoP7rYFuWb
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Bridget Riley, „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”) jest to korytarz z ciemnymi płytami na podłodze i białymi ścianami w niebiesko-czarno-pomarańczowymi pasami. Pasy biegną równolegle do podłogi. Charakter linii: o rożnej grubości, jednakowej długości, zajmujących powierzchnię od podłogi do sufitu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny o następującej treści. 1. Uporządkowane formy geometryczne - pasy stonowanych kolorów połączonych z czernią hipnotyzują liniowym układem równych i równoległych linii, harmonijnie biegnących przez długi korytarz, wraz z nim załamujących się. W pracy Riley poza działaniem optycznym, pokazuje, że linia może istnieć bez zarysu.
Bridget Riley, „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), 2017 r., Fundacja Chinati, Marfa, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Bridget Riley, Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), Instalacja artystyczna, Fundacja Chinati, Marfa, dostępny w internecie: https://pl. wikipedia.org/wiki/Plik:Bridget-riley-bolt-of-colour-1-chinati-foundatin-marfa-texas.jpg [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
RAWOA3RU1bb6Z
Ilustracja interaktywna 1. Nieregularne, cienkie linie, wykonane farbą olejną w różnych kierunkach., 2. Nakładające się na siebie, cienkie i grube, postrzępione linie, sprawiające wrażenie przypadkowości, nerwowości ., 3. Zagęszczenie linie nałożone na siebie tworzą niejednorodną plamę.
Joan Mitchell, „Słoneczniki II”, dyptyk, 1992, kolekcja prywatna, abstrakcja niegeometryczna, ekspresjonizm abstrakcyjny.
Źródło: Joan Mitchell, Słoneczniki II, 1992, Farba olejna, dostępny w internecie: https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/catalog/artwork/gallery/2953/AI-20.1_SUNFLOWERS_II_WEB_READY.jpg [dostęp 10.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1VBhZDAxCGRP
Ilustracja interaktywna 1. Każde pionowe (wertykalne) pociągnięcie pędzla rozciąga się prawie na całą wysokość płótna., 2. Linie mają różną grubość, od bardzo grubej na górze do blaknącej i bardzo cienkiej na dole., 3. Różne zagęszczenie i grupowanie po kilka linii sprawia wrażenie wibrowania.
Lee Ufan, „Z linii”, 1978, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, minimalizm.
Źródło: Lee Ufan, Z linii, 1978, Olej na płótnie, dostępny w internecie: https://media.tate.org.uk/art/images/work/T/T07/T07301_9.jpg [dostęp 10.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1XV1niACR15V
Ilustracja interaktywna przedstawia lampę z zielonym kloszem i żarówką skierowaną w dół, z zaznaczonymi liniami padania światła: od żarówki na górze ku podstawie ilustracji. Cyframi kolejno oznaczone są: 1. Linia ukośna, prosta., 2. Linia ukośna, diagonalna, ciągła, prosta., 3. Linia konturowa, diagonalna, ciągła, prosta.
Roy Lichtenstein, „Lampa (Model)”, 1977, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone.
Źródło: Roy Lichtenstein, Lampa (Model), 1977, Rzeźba, dostępny w internecie: https://whitneymedia.org/assets/artwork/61089/2019_221_temp_cropped.jpeg, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Linia_w_rysunku

Linia w rysunku

Linia jest środkiem wyrazu plastycznego stosowanym przede wszystkim w rysunku jako samodzielny jego element. Taki rysunek określa się linearnym i wykonany jest samą linią, bez waloru, efektu uzyskania szarości – tylko za pomocą różnego rodzaju linii: grubych, cienkich, krótkich, długich.

RoOGMg2grzg6n
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Amy Cutler, „Fossa” są to drzewa wewnątrz których znajdują się postacie wykonujące różne czynności między innymi spanie czy mycie. Rysunki wewnątrz drzew są wykonane na całej ich wysokości, drzewa stanowią wyłącznie pnie oraz cienkie linie - gałęzie, pozbawione liści. Ilustracja zawiera punkt interaktywny o następującej treści. 1. Amy Cutler w swoim rysunku stosuje różnego rodzaju linie. Dominują długie i rozmieszczone swobodnie pomiędzy konarami drzew. Jednak faktura kory oddana jest za pomocą linii krótkich, urywanych.

Artystka delikatnym, linearnym rysunkiem tworzy także niewielkie postacie wykonujące różne czynności oraz przedmioty. Rysuje ich kontury, które wypełnia fakturami, kreską.
Amy Cutler, „Fossa”, 2016 r., Muzeum Sztuki, Toledo, Hiszpania, toledomuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Amy Cutler, Fossa, Grafit na papierze, Muzeum Sztuki, Toledo, dostępny w internecie: https://www. toledomuseum.org/about/news/telling-stories-resilience-and-struggle-contemporary-narrative-drawing-toledo-museum-art [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RS28Iwi0CSI4s
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Michaela Ditchburn, „Jeden usiadł, drugi siedzi” („One Sat, Another Sitting”). Praca jest biało-czarna, na białym tle postacie męskie narysowane cienką, ciemną liną, głowy postaci nie są widoczne. Jedna z postaci siedzi przy stole jedną rękę unosi w stronę głowy drugą trzyma na stole, druga postać stoi po przeciwnej stronie, trzyma rękę na poręczy krzesła. Jedna z postaci ukazana jest z bocznej perspektywy, a sam stół przedstawiony jest od góry. Na stole leży smartfon, dalej stoją dwie szklanki z napojem.Ilustracja zawiera punkt interaktywny o następującej treści. 1. Artysta w pracy zastosował delikatną, płynna linię. Linia pełni role konturu – obrysowuje kształty i krawędzie przedmiotów oraz fragmentów postaci.
Michael Ditchburn, „Jeden usiadł, drugi siedzi” („One Sat, Another Sitting”), 2018 r., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, britishmuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Michael Ditchburn, Jeden usiadł, drugi siedzi, Grafit na papierze, Muzeum Brytyjskie, Londyn, dostępny w internecie: https:// blog.britishmuseum.org/pushing-paper-an-introduction-to-contemporary-drawing/ [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Gra_linii_w_swiecie_wirtualnym

Gra linii w świecie wirtualnym

Obecnie rozwój technologii i narzędzi cyfrowych, których autor może użyć do tworzenia swoich prac umożliwia na eksperymentowanie z linią i tworzenie prac abstrakcyjnych, opartowskich. Artyści zajmujący się grafiką wykorzystują technikę 3D, łącząc ruch w przestrzeni, efekty świetlne. Tworzona przez nich linia jest precyzyjna, może przekształcać się i być w jednej chwili prostą, krzywą, swobodnie zmieniająca kształty i płynącą w przestrzeni, powstającą z plamy, zacieków, kropek i wyłaniającą się z jednolitej powierzchni, wibrującą od barw lub grająca czernią i bielą.

Podsumowanie

Podsumowanie

Linia jako środek wyrazu artystycznego ma nieograniczone możliwości. Materiał nie wyczerpuje szerokiego tematu, służy zbliżeniu zagadnień związanych z rysunkiem oraz może stać się inspiracją do wykonania własnej pracy plastycznej. Oprócz tradycyjnych technik plastycznych, możesz eksperymentować w kolażu, fotografii, czy sięgnąć po grafikę komputerową, by stworzyć zaskakujące prace. Szczególne możliwości daje właśnie sztuka komputerowa, umożliwiająca za pomocą algorytmu połączyć w jedno dzieło obraz, instalację, sztukę video, a jednocześnie sprawiając, że linia stanie się przyczyną końcowego efektu.

Aplikacja

Aplikacja on‑line

Aplikacja pozwala na wykonywanie ćwiczeń dotyczących linii. Umożliwia stworzenie pracy z wykorzystaniem różnych rodzajów linii za pomocą zróżnicowanych narzędzi np. ołówkiem, pędzlem, mazakiem z możliwością zastosowania efektów np. rozmycia rozmazania.

Alternatywa aplikacji on‑line

Poniżej przedstawiono alternatywę aplikacji.

Rz7oL7vk873kF
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Świat linii”.
R1M3k2FuycY7s
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Zaćma”.
RweiyQM4UUrnC
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „1 2 3 4 5 (Vertical)”.
R123rU0BxBZDT
Ilustracja przedstawia postacie wiele postaci przypominających ludzi. Wokół nich znajdują się różne kształty, czarne kreski, czerwone plamy. Tło ilustracji jest szare. Dodatkowo na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Linia konturowa, wykonana pędzlem i akrylem, nierówna, czarna, wyrazista i gruba., 2. Linie są zróżnicowane – od zdecydowanych i mocnych, wyrazistych, po zanikające, ledwie muśnięte o płótno., 3. Linie o nieregularnym kształcie nakładają się na siebie., 4. Linie bardzo ekspresyjne, urywane, skierowane w różnych kierunkach, dynamiczne.
Jean Dubuffet, „Miejsce pielgrzymkowe”, 1975 r., art brut, Timothy Taylor Gallery, Londyn, Wielka Brytania, operagallery.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jean Dubuffet, „Miejsce pielgrzymkowe”, art brut, Timothy Taylor Gallery, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://www.operagallery.com/storage/artworks/Lieu%20de%20pe%CC%81lerinage,%201975.png [dostęp 2.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1Rh8p4f5R1dN
Ilustracja przedstawia nieregularne kolorowe kształty, w kolorach żółtych, czarnych i czerwonych. Kształty składają się z linii idących w różne strony. Tło składa się z niebieskich linii. Dodatkowo, na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Linie prowadzone mocną, wyrazistą kreską, wykonane kredką w różnych kierunkach, nakładające się na siebie., 2. Linie skośne, wyraziste, czarne, krzyżujące się., 3. Linie błękitne - wertykalne, długie, sięgające prawie na całą wysokość., 4. Żółte linie faliste, pionowe, położone równolegle względem siebie., 5. Krótkie, proste linie, narysowane intensywnym błękitem, ułożone promieniście.
Wojciech Fangor, „Fale”, 1971 r., kolekcja prywatna, op‑art, sda.pl., Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wojciech Fangor, „Fale”, op-art, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://www.sda.pl/images/page_images/auctions_items_main/37691/wojciech-fangor-fale-1971.jpg [dostęp 2.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1C22t78ObSnS
Ilustracja przedstawia czarne linie, które linie namalowane w różne strony. Pomiędzy filmami, znajdują się kolorowe zakreślenie w różnych kolorach tzn. czarnym, zielonym, brązowym i żółtym. Tło ilustracji jest beżowe. Dodatkowo, na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Usytuowane poziomo wyraziste, czarne linie skręcają się i obracają. Ich grubość jest nierówna, sprawiają wrażenie namalowanych płaskim flamastrem. Prowadzą wzrok oglądającego po podświetlonej plamami koloru powierzchni., 2. Wyraziste, grube, czarne linie wyglądające jak bazgroły wypełniają przestrzeń pomiędzy skręcającymi się górnymi, a środkowymi poziomymi., 3. Kolejną parę skręcających się linii wypełniają brązowe, formą przypominające czarne, ale bardziej zagęszczone., 4. W lewym, dolnym rogu szare tło rozświetlają skośne linie o wyrazistych, zdecydowanych, ale krótszych pociągnięciach w kolorze żółtym., 5. Pionowe, seledynowe nieregularne linie są grube i wyraziste.
Joan Miró, „Litografia VII”, litografia barwna, 1964 r., Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie, Stany Zjednoczone, abstrakcja, masterworksfineart.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Joan Miró, „Litografia VII”, abstrakcja, Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://images.masterworksfineart.com/product/lithograph-vii-from-miro-obra-inedita-recent-1964/joan-miro-lithograph-lithograph-vii-obra-inedita-recent-for-sale.jpg [dostęp 2.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R19nNudFKRxXT
Ilustracja przedstawia szkic mężczyzny. Mężczyzna ma krótkie włosy, małe oczy i usta, nie ma rąk oraz jest bez koszulki. Tło ilustracji jest szare. Dodatkowo, na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Ledwie muśnięte, delikatne i łukowate linie włosów oddają ich charakter., 2. Cienka, płynna linia konturowa o delikatnej, wyrafinowanej, długiej formie, nieznacznie przerwanej w kilku miejscach, podkreśla wertykalizm postaci., 3. Przerywanymi, poziomymi liniami o różnej długości zostały wyrysowane kształty ubrania.
Jerzy Nowosielski, „Akt”, 1994 r., tusz, piórko, Galeria Parnas Katowice, kolekcja prywatna, img1.one.bid, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Nowosielski, „Akt”, tusz, piórko, Galeria Parnas Katowice, dostępny w internecie: https://img1.one.bid/img/5260/1389758_1b.jpg?1687281458 [dostęp 2.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ro5lbczQdsJs9
Ilustracja przedstawia nagie plecy mężczyzny. Mężczyzna ma na plecach wytatuowane nieregularne linie. Tło ilustracji jest szare. Dodatkowo, na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Cienka, płynna, krzywa i nieregularna linia tworzą abstrakcyjne układy, skierowane w różnych kierunkach., 2. Gruba, ale o małej intensywności, skośna linia wypełnia przestrzeń pomiędzy cienkimi, przeplatającymi się i nakładającymi się na siebie cienkimi liniami o swobodnych układach.
Katakankabin, abstrakcyjny tatuaż, wegańskie studio tatuażu Minuit Dix w Montrealu , body art, i.pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Katakankabin, abstrakcyjny tatuaż, ilustracja, dostępny w internecie: https://i.pinimg.com/originals/b2/19/10/b219107676a359adf43363c3c7c8df4e.jpg [dostęp 2.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektant graficzny

Projektant graficzny to zawód związany z tworzeniem grafiki komputerowej, projektowaniem komunikacji wizualnej i tworzeniem rozwiązań wizualnych w różnych mediach. Projektanci graficzni pracują w branżach reklamowej, wydawniczej, internetowej, filmowej i innych, tworząc projekty graficzne, takie jak logo, plakaty, ulotki, strony internetowe, materiały drukowane, animacje. Dla projektanta graficznego wiedza na temat linii w plastyce jest kluczowa, ponieważ linie są jednym z podstawowych elementów kompozycji graficznych. Projektant graficzny używa linii do tworzenia układu, organizacji treści i rozłożenia elementów graficznych na płaszczyźnie. Linie mogą tworzyć struktury siatek, ramki, są stosowane do projektowania formy i konturu obiektów w grafice. Mogą to być linie konturowe, wyznaczające kształt, zarys postaci, obiektów czy elementów graficznych. Natomiast linie podziałowe, kierunkowe czy diagonalne, horyzontalne i wertykalne służą do ustalenia struktury i hierarchii wizualnej elementów. Linie różnej grubości, kształcie czy kierunku są również wykorzystywane do tworzenia wzorów, tekstur i zdobień w projektach graficznych. Charakter projektu może natomiast być podkreślony dzięki zastosowaniu różnych rodzajów linii - łamanych czy krzywych, abstrakcyjnych w układzie. Projektanci graficzni wykorzystują wiedzę na temat linii w plastyce, aby tworzyć projekty graficzne o właściwej strukturze, kompozycji i estetyce. Linie są ważnym elementem wizualnym, który wpływa na odbiór projektu i przekazuje odpowiednie informacje.

RMYbki3zbU0AQ
Grafik rysunkowy szkicuje projekt logo, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Grafik rysunkowy szkicuje projekt logo, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Architekt

Architekt to osoba odpowiedzialna za projektowanie i planowanie przestrzeni budowlanych, takich jak budynki, domy, biura, centra handlowe, hotele, szkoły, a także przestrzenie publiczne, jak parki czy place. Praca architekta łączy w sobie zdolności artystyczne, techniczne i naukowe, a wiedza na temat linii w plastyce ma wpływ na różne aspekty pracy architekta. Linie są podstawowym elementem kreowania formy budynków i przestrzeni. Są podstawowym elementem rysunku technicznego, na którym oparty jest plan i przekroje budynku, zarysowują kontury budynków w rysunku przestrzennym bryły. Poprzez odpowiednie układy linii, architekt może nadawać harmonijną strukturę i organizację przestrzeni. Linie perspektywy są używane w szkicach i wizualizacjach architektonicznych, aby przedstawić trójwymiarową przestrzeń na płaskiej powierzchni. Pomagają zrozumieć proporcje i skalę obiektu. Linie w architekturze mogą tworzyć różne efekty wizualne - poziome mogą sprawiać wrażenie stabilności, linie pionowe - podkreślać wysokość, a linie krzywe mogą nadawać budynkowi dynamikę i ruch. Praca architekta wymaga umiejętności wykorzystania linii w celu stworzenia przestrzeni, która jest funkcjonalna, estetyczna i harmonijna.

R1Sirgx2Fk9ap
Plany architektoniczne, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Plany architektoniczne, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Ilustrator

Ilustrator to osoba zajmująca się tworzeniem rysunków, obrazów i grafik, które towarzyszą różnym publikacjom, książkom, czasopismom, reklamom, animacjom, grom itp. Ilustratorzy używają różnych technik i narzędzi, aby przekazać określoną ideę, wydarzenie lub opowieść za pomocą obrazu. Wiedza na temat linii w plastyce jest niezwykle ważna dla ilustratora, ponieważ linie są podstawowym elementem w tworzeniu rysunków i grafik. Za ich pomocą ilustratorzy tworzą kontury postaci, przedmiotów i innych elementów graficznych. Używają linii o różnej grubości i intensywności, aby nadać obiektom odpowiedni wygląd i charakter. W celu oddania głębi wykorzystują linie perspektywy, a różne rodzaje linii oddają teksturę i wzory. Linie są wykorzystywane także do określenia kierunku i ruchu w ilustracjach, określenia kierunku poruszania się obiektów, a także wyrażaniu emocji postaci i wydarzeń. Ilustratorzy posługują się różnymi technikami rysunku, w tym ołówkiem, piórem, markerami, pastelami, cyfrowymi narzędziami graficznymi. Wiedza na temat linii w plastyce pozwala im świadomie dobierać odpowiednie techniki i efekty, które najlepiej oddadzą zamysł i charakter ilustracji.

R1C7S65QLGr84
Julian Tuwim „Pan Maluśkiewicz i wieloryb", ilustracja: Bohdan Butenko, wydawnictwodwiesiostry.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Bohdan Butenko, Julian Tuwim, „Pan Maluśkiewicz i wieloryb", ilustracja, dostępny w internecie: https://wydawnictwodwiesiostry.pl/files/ksiazki/pan_maluskiewicz/pan_maluskiewicz_3.jpg [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Scenograf

Scenograf to artysta zajmujący się projektowaniem scenografii dla teatru, filmu, telewizji, wystaw, koncertów i innych wydarzeń artystycznych. Jego zadaniem jest wykreowanie odpowiedniej atmosfery i wizualnego otoczenia, które współtworzy przestrzeń, w której odbywa się przedstawienie lub wydarzenie. Praca scenografa łączy w sobie wiedzę z zakresu sztuki, architektury, plastyki oraz technologii, a umiejętności związane z linią w plastyce są szczególnie przydatne. Scenograf musi umiejętnie projektować elementy scenografii w przestrzennym układzie sceny. Wykorzystuje wiedzę o linii w projektowaniu elementów wystroju, wyposażenia, kompozycji przestrzeni, aby je odpowiednio wyeksponować, zwłaszcza elementy o znaczeniu symbolicznym, powiązane z rodzajami linii (linia falista może być symbolem trudu, prosta - zdecydowania i jasnych wyborów, łamana jako przestroga). Linie mogą być również wykorzystane do manipulowania światłem na scenie. Scenograf projektuje scenografię tak, aby linie światła podkreślały i modelowały przestrzeń oraz akcentowały ważne elementy dekoracji, zgodnie ze scenariuszem filmu, spektaklu teatralnego, opery, musicalu itd. Praca scenografa wymaga zdolności do wyobrażania sobie przestrzeni trójwymiarowej i umiejętności przekładania pomysłów na konkretny projekt scenografii. Wiedza na temat linii w plastyce pozwala więc mu na precyzyjne kształtowanie wizualnej narracji przedstawienia i stworzenie przestrzeni.

RjEW0ngTiMAD7
Ekipa filmowa– sprzęt filmujący i zespół specjalistów, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ekipa filmowa– sprzęt filmujący i zespół specjalistów, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Projektant wnętrz

Praca projektanta wnętrz polega na tworzeniu przestrzeni mieszkalnych, komercyjnych, biurowych lub innych, tak, aby były funkcjonalne, estetyczne i zgodne z potrzebami i preferencjami klientów. W swojej pracy uwzględniają zarówno aspekty praktyczne, jak i artystyczne. Wiedza na temat linii w plastyce pozwala na tworzenie harmonijnych i estetycznych rozwiązań. Projektant wnętrz używa linii, aby określić rozkład mebli, wyznaczyć ścieżki ruchu i różne strefy funkcjonalne w danym pomieszczeniu, a także, by zaplanować rozkład poszczególnych elementów wystroju wnętrza. Biorą pod uwagę linie architektoniczne istniejącego budynku, które wpływają na układ wewnętrzny - linie ścian, sufitów, rozplanowanie drzwi, okien, i innych elementów architektonicznych. Aby nadawać wnętrzu odpowiedni wyraz, projektant nadaje różny wygląd wnętrzu, stosując linie o różnym charakterze, takie jak linie proste, łukowate, faliste, łączy je i dostosowuje do rodzaju oraz potrzeb zleceniodawcy. Projektuje np. obramowania okien, dobiera desenie na tapetach czy płytkach, które nadają wnętrzu spójny wygląd. Projektant wnętrz może używać linii, aby oświetlić i w ten sposób modelować przestrzeń. Wiedza na temat linii w plastyce pozwala projektantom na tworzenie przestrzeni, które są nie tylko funkcjonalne i ergonomiczne, ale także estetyczne i inspirujące.

R1Tfv54M2967B
Projektant wnętrz podczas dobierania kolorystyki, wyjatkowyprezent.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Projektant wnętrz podczas dobierania kolorystyki, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.wyjatkowyprezent.pl/prezent/kurs-projektowania-i-aranzacji-wnetrz/ [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Konsultant wizualny

Konsultant wizualny to specjalista, który pomaga firmom, instytucjom lub klientom indywidualnym w kreowaniu i wizualnym reprezentowaniu swojego wizerunku. Praca konsultanta wizualnego obejmuje szeroki zakres zadań związanych z projektowaniem graficznym, identyfikacją wizualną, wystawiennictwem, aranżacją przestrzeni i wieloma innymi aspektami, które wykorzystują wiedzę na temat linii w plastyce i wymagają wiedzy na temat zasad projektowania graficznego i plastyki, w tym umiejętności wykorzystania linii jako ważnego środka wyrazu artystycznego. Wiedza na temat linii konieczna jest do projektowania logo, znaków firmowych, ulotek, banerów, opakowań i innych elementów identyfikacji wizualnej. Umiejętności te służą także do tworzenia grafiki na stronach internetowych. Konsultant wizualny może zajmować się także projektowaniem wystaw, eventów, stoisk targowych oraz aranżacją przestrzeni w sklepach, biurach czy restauracjach. Organizacja przestrzeni wymaga wiedzy na temat wykorzystania linii w tworzeniu szlaków komunikacyjnych i podkreślania wystawianych produktów lub eksponowaniu treści, wykorzystując w tym celu linie, jako elementy dynamiki i rytmu. Dzięki wiedzy na temat roli linii, konsultant może wspierać swoich klientów w kreowaniu atrakcyjnego i spójnego wizerunku wizualnego.

R49ap2khHfefZ
Zespół projektantów szkicujący logo w cyfrowym studiu projektowym na komputerze, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zespół projektantów szkicujący logo w cyfrowym studiu projektowym na komputerze, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Animator

Animator to profesjonalista zajmujący się tworzeniem animacji, czyli ożywionych ruchomych obrazów, które mogą być wykorzystywane w filmach, grach komputerowych, reklamach, teledyskach i innych mediach. Wiedza na temat linii w plastyce jest niezwykle dla niego istotna, ponieważ linie są podstawowym narzędziem do tworzenia ruchu i wyrażania formy w animacji. Animator musi umieć rysować postacie ludzkie, zwierzęce, fantastyczne czy modele abstrakcyjne, oparte na proporcjach, często podkreślone konturami. Linie wykorzystuje także do projektowania zakresu poruszania się postaci, deformacji obiektów i tworzenia dynamicznych sekwencji, wyrażania emocji, podkreślania mimiki, a także do tworzenia różnych efektów wizualnych, takich jak wybuchy, błyski czy ścieżki poruszających się obiektów. Animator używa linii, aby opowiadać historie za pomocą sekwencji, akcji, interakcji między postaciami i wyrażania narracji wizualnej w wykonanych za pomocą rysunku storyboardach.

R1bOGfdSON0oN
Animator posługujący się tabletem graficznym i komputerem, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animator posługujący się tabletem graficznym i komputerem, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Kostiumograf

Kostiumografia to dziedzina zajmująca się projektowaniem i tworzeniem kostiumów dla produkcji teatralnych, filmowych, telewizyjnych, operowych, baletowych i innych przedstawień scenicznych. Kostiumograf jest odpowiedzialny za stworzenie kostiumów, które współgrają z charakterem postaci, stylizacją produkcji oraz jej kontekstem historycznym, społecznym czy kulturowym. Wiedza na temat linii w plastyce jest kluczowa dla kostiumografa, ponieważ linie są podstawowym elementem w projektowaniu wzorów, konturów i wyglądu kostiumów. Wykorzystuje wiedzę na temat symetrii, a za pomocą linii Detale i akcenty: Kostiumograf tworzy detale, akcenty i ozdoby na kostiumach, które uzupełniają charakter postaci i styl produkcji. Linie są używane do tworzenia konturów na detalach, takich jak kołnierze, mankiety, ozdobne pasy czy aplikacje.

RzYFihY1yXyWR
Zdjęcie projektanta mody pracującego nad swoim nowym dziełem, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zdjęcie projektanta mody pracującego nad swoim nowym dziełem, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Projektant biżuterii

Projektant biżuterii to zawód związany z tworzeniem oryginalnych i unikalnych projektów biżuterii, takich jak pierścionki, naszyjniki, bransoletki, kolczyki i broszki. Projektanci biżuterii często pracują samodzielnie lub dla firm jubilerskich, projektując i tworząc biżuterię zarówno na zamówienie, jak i jako część kolekcji. Wiedza na temat linii w plastyce jest niezwykle istotna dla projektanta biżuterii, ponieważ linie są podstawowym elementem jej konstrukcji i formy. W projektowaniu biżuterii linie mogą określać kontur, kształt i proporcje pierścionków, naszyjników, bransoletek i innych elementów. Są również niezbędne do projektowania detali i zdobień. Mogą być linie wyryte, podkreślające wypukłość, wprowadzające elementy dodatkowe w postaci wici stylizowanych na roślinną. Projektant biżuterii stosuje linie, aby stworzyć kompozycję biżuterii i utrzymać odpowiednie proporcje między elementami. Linie są używane do harmonijnego układu różnych jej części, takich jak łańcuszki, zawieszki, koraliki. Linie są ważne dla podkreślenia stylu i estetyki biżuterii. Mogą to być linie ostrych krawędzi, gładkie, krzywe lub abstrakcyjne, które wpływają na wygląd i charakter projektu biżuterii. Dzięki wiedzy na temat linii i jej właściwości projektant biżuterii może tworzyć unikalne, artystyczne wzory biżuterii, filigranowe detale, odzwierciedlające geometrię, symetrię, abstrakcję, czy naturalne formy.

RQ6Ssk1tMWgom
Rysunek projektu biżuterii, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Rysunek projektu biżuterii, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wizażysta

Projektant biżuterii to zawód związany z tworzeniem oryginalnych i unikalnych projektów biżuterii, takich jak pierścionki, naszyjniki, bransoletki, kolczyki i broszki. Projektanci biżuterii często pracują samodzielnie lub dla firm jubilerskich, projektując i tworząc biżuterię zarówno na zamówienie, jak i jako część kolekcji. Wiedza na temat linii w plastyce jest niezwykle istotna dla projektanta biżuterii, ponieważ linie są podstawowym elementem jej konstrukcji i formy. W projektowaniu biżuterii linie mogą określać kontur, kształt i proporcje pierścionków, naszyjników, bransoletek i innych elementów. Są również niezbędne do projektowania detali i zdobień. Mogą być linie wyryte, podkreślające wypukłość, wprowadzające elementy dodatkowe w postaci wici stylizowanych na roślinną. Projektant biżuterii stosuje linie, aby stworzyć kompozycję biżuterii i utrzymać odpowiednie proporcje między elementami. Linie są używane do harmonijnego układu różnych jej części, takich jak łańcuszki, zawieszki, koraliki. Linie są ważne dla podkreślenia stylu i estetyki biżuterii. Mogą to być linie ostrych krawędzi, gładkie, krzywe lub abstrakcyjne, które wpływają na wygląd i charakter projektu biżuterii. Dzięki wiedzy na temat linii i jej właściwości projektant biżuterii może tworzyć unikalne, artystyczne wzory biżuterii, filigranowe detale, odzwierciedlające geometrię, symetrię, abstrakcję, czy naturalne formy.

Ru6hQ2XeICTfb
Wykonywanie makijażu przez wizażystę, ocdn.eu, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wykonywanie makijażu przez wizażystę, ilustracja, dostępny w internecie: https://ocdn.eu/images/pulscms/MzA7MDA_/d9923d157c09f60651fbb1d958ecd32b.jpeg [dostęp 17.10.2023], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RIxrwx0IAEZ0D
Kto jest autorem dzieła „Miejsce pielgrzymkowe”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Rl1NaRqeoXsX8
Które linie dodają ruchu i dynamiki?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1V7fWp2Hn8GB
Które linie wprowadzają dynamikę, energię, chaos i nieprzewidywalność?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RdjD1m8WOHbma
Aplikacja „Linia” jest programem komputerowym pozwalającym na zabawę liniami. Aplikacja zawiera animację przedstawiającą „krok po kroku” zjawiska dotyczące linii jako środka artystycznego wyrazu oraz interaktywne ilustracje dzieł najwybitniejszych artystów. W programie umieszczona jest baza zawodów związanych z wiedzą i umiejętnościami na temat wykorzystania linii i jej symboliki.
Aplikacja on‑line „Linia”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Aplikacja on-line „Linia”,, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz według własnej koncepcji dzieło, w którym sposób ułożenia linii tworzy wrażenie dynamiki, chaosu, nieprzewidywalności.

R1SAew1u5Aln4
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz według własnej koncepcji dzieło, w którym sposób ułożenia linii tworzy wrażenie spokoju, harmonii.

RXYSRBbhTrmcZ
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R19GNouSqUvKR
Kto jest autorem dzieła „Miejsce pielgrzymkowe”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R6iYnc3AEGOby
Które linie dodają ruchu i dynamiki?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RAkiAgiy43rPb
Które linie wprowadzają dynamikę, energię, chaos i nieprzewidywalność?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Cwiczenia

Ćwiczenia

Rlx2VK9SIVxzs1
Ćwiczenie 3
Określ, które wypowiedzi są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W pracy linia może być konturem, 2. Linia może oddzielać plamy kolorów, 3. Linia jest środkiem ekspresji, dynamizuje dzieło, 4. Linia może być statyczna, 5. Linia buduje w dziele je światłocień
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RRFVZ26sCZ4RS
Ćwiczenie 4
Połącz hasła z opisami. Faktura Możliwe odpowiedzi: 1. zarys kształtu postaci lub przedmiotu; linia obwodząca kształt przedstawiony na rysunku lub malowidle i odgraniczająca jedną płaszczyznę od drugiej., 2. sposób oddania przez artystę powierzchni dzieła, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy., 3. ślad narzędzia rysunkowego pozostawiony na płaszczyźnie, sposób rysowania właściwy jakiemuś artyście. Kreska Możliwe odpowiedzi: 1. zarys kształtu postaci lub przedmiotu; linia obwodząca kształt przedstawiony na rysunku lub malowidle i odgraniczająca jedną płaszczyznę od drugiej., 2. sposób oddania przez artystę powierzchni dzieła, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy., 3. ślad narzędzia rysunkowego pozostawiony na płaszczyźnie, sposób rysowania właściwy jakiemuś artyście. Kontur Możliwe odpowiedzi: 1. zarys kształtu postaci lub przedmiotu; linia obwodząca kształt przedstawiony na rysunku lub malowidle i odgraniczająca jedną płaszczyznę od drugiej., 2. sposób oddania przez artystę powierzchni dzieła, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy., 3. ślad narzędzia rysunkowego pozostawiony na płaszczyźnie, sposób rysowania właściwy jakiemuś artyście.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Ułóż puzzle i rozwiąż zadanie pod ilustracją.

R12elKvaPCs6F
Ułóż puzzle i rozwiąż zadanie pod ilustracją.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RlRyiJTCNwmwQ
Zadaniem powyższej pracy jest: Możliwe odpowiedzi: 1. Działanie na zmysł wzroku, 2. Stworzenie dla zwiedzającego labiryntu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RCYIhP0OGMybd1
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. Tu uzupełnij to rodzaj sztuki Tu uzupełnij wykorzystującej w swej praktyce zjawiska optyczne. Wywodzi się z rygorystycznej abstrakcji Tu uzupełnij oraz doświadczeń nad analizą właściwości światła i barw. Głównym punktem zainteresowania Tu uzupełnij są złudzenia optyczne, falowanie, migotanie, pulsowanie płaszczyzn i układów kompozycyjnych, związane z fizjologicznymi właściwościami oka ludzkiego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Określ cechy poniższej pracy. Zaznacz właściwe odpowiedzi.

R1Kj3EKQ00JHT
Keith Haring, Mural na ścianie budynku, 1984 r., Collingwood, Australia, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Keith Haring, Mural na ścianie budynku, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Keith_Haring_Mural_Collingwood.jpg [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1cennXVUefyc
Możliwe odpowiedzi: 1. Statyka, 2. Dynamika, 3. Wyrazisty kontur, 4. Brak konturu, 5. Gruba linia, 6. Delikatna linia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RWeAwDKgdTgyG1
Ćwiczenie 6
Wpisz cechę linii (jeden wyraz), która pełni decydującą rolę w obrazie Roy Lichtenstein, „Studio artysty - Look Mickey”. Odpowiedź:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19DSJ8x3Wg8C
Roy Lichtenstein, „Studio artysty - Look Mickey”, 1973 r., Centrum Sztuki Walker, Minneapolis, Stany Zjednoczone, artdone.wordpress.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Roy Lichtenstein, Studio artysty - Look Mickey, ilustracja, Centrum Sztuki Walker, Minneapolis, dostępny w internecie: https://artdone.wordpress.com/2012/05/20/lichtenstein/roy-lichtenstein-artists-studio-no-1-look-mickey-1973-walker-art-center-minneapolis/ [dostęp 16.02.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
1
Ćwiczenie 6

Wpisz cechę linii (jeden wyraz), która pełni decydującą rolę w poniższej pracy.

R1WqB1dPAQcTz
Roy Lichtenstein, „Studio artysty - Look Mickey”, 1973 r., Centrum Sztuki Walker, Minneapolis, Stany Zjednoczone, artdone.wordpress.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Roy Lichtenstein, Studio artysty - Look Mickey, ilustracja, Centrum Sztuki Walker, Minneapolis, dostępny w internecie: https://artdone.wordpress.com/2012/05/20/lichtenstein/roy-lichtenstein-artists-studio-no-1-look-mickey-1973-walker-art-center-minneapolis/ [dostęp 16.02.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RxBucXNlq7FtN
Odpowiedź: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Rl89LyTK39Pat
Wskaż pracę, która nie pasuje do pozostałych. Następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Bridget Riley, „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), 2. Adam Majewski, „Zmodyfikowana binarna dekompozycja płaszczyzny dynamicznej dla fc(z)=z*z”, 3. Victor Vasarely, „Feny”, 4. Theo van Doesburg, „Kontrkompozycja XV”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RX9vqP1op7xrE
Możliwe odpowiedzi: 1. Linie w wybranej pracy nie tworzą wrażenia ruchu, 2. Linia w wybranej pracy jest mało wyraźna, 3. W wybranej pracy autor zastosował inny rodzaj linii, 4. Linie w wybranej pracy nie tworzą perspektywy, 5. W wybranej pracy nie została zastosowana linia jako środek wyrazu plastycznego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RmUhUZgoIcY2Q
Adam Majewski, „Zmodyfikowana binarna dekompozycja płaszczyzny dynamicznej dla fc(z)=z*z”, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Adam Majewski, „Zmodyfikowana binarna dekompozycja płaszczyzny dynamicznej dla fc(z)=z*z”, ilustracja, dostępny w internecie: https:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Julia_IIM_6_circle.png [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
ROv8HkIiiQKas
Victor Vasarely, „Feny”, 1973 r., Muzeum Narodowe Thyssen‑Bornemisza, Madryt, Hiszpania, museothyssen.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Victor Vasarely, Feny, ilustracja, Muzeum Narodowe Thyssen-Bornemisza, Madryt, dostępny w internecie: https://www.museothyssen.org/en/exhibitions/victor-vasarely-birth-op-art [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RThZZ4U0OyeYq
Theo van Doesburg, „Kontrkompozycja XV”, 1931 r., Muzeum Sztuki w Łodzi, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Theo van Doesburg, Kontrkompozycja XV, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki, Łódź, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Theo_van_Doesburg_-_Kontrkompozycja_XV.jpg [dostęp 25.05.2022], domena publiczna.
RubPsvkdfi3HX
Bridget Riley, „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), 2017 r., Fundacja Chinati, Marfa, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Bridget Riley, „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), Instalacja artystyczna, Fundacja Chinati, Marfa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Bridget-riley-bolt-of-colour-1-chinati-foundatin-marfa-texas.jpg [dostęp 25.05.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
2
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się zamieszczonym pracom, w których linia pełni różne role. Wybierz tę, która nie pasuje do pozostałych. Następnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

R1Px6qdIFmYuM
Przyjrzyj się zamieszczonym pracom, w których linia pełni różne role. Wybierz tę, która nie pasuje do pozostałych. Następnie wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUK8HlWEx6EBt
Możliwe odpowiedzi: 1. W wybranej pracy nie została zastosowana linia jako środek wyrazu plastycznego, 2. W wybranej pracy autor zastosował inny rodzaj linii, 3. Linie w wybranej pracy nie tworzą wrażenia ruchu, 4. Linia w wybranej pracy jest mało wyraźna, 5. Linie w wybranej pracy nie tworzą perspektywy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1IatGiGUUzIq3
Ćwiczenie 8
Połącz w pary elementy: autorów oraz prace. Autorzy: Oskar Thiemicke, Bert Kaufmann , Bridget Riley, Jackson Pollock. Prace: „Struktura Parametryczna 10” („Parametric Structure 10”), „Pocisk koloru” („Bolt of Colour”), „Numer 31”, Hala transferowa na lotnisku
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RzwGYI4csAw0A31
Ćwiczenie 8
Z fragmentów zamieszczonych prac wybierz tę, która powstała z wykorzystaniem technik komputerowych.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9
RzpnIW7WdYTdS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Dokonaj analizy dzieła, zwracając szczególną uwagę na kształt i funkcję linii.

R1cckCnyYall3
Amy Cutler, „Fossa”, 2016 r., Muzeum Sztuki, Toledo, Hiszpania, toledomuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Amy Cutler, Foss, Grafit na papierze, Muzeum Sztuki, Toledo, dostępny w internecie: https://www.toledomuseum.org/about/news/telling-stories-resilience-and-struggle-contemporary-narrative-drawing-toledo-museum-art [dostęp 25.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RIT0wjZSm4e0y
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10
RCkkg4OKDMNGY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Wykonaj abstrakcyjny kolaż, w którym głównym środkiem plastycznym będzie linia. Wykorzystaj jak najwięcej jej właściwości. Poniżej opisz pracę pod kątem roli, jaką pełni w niej linia. Zapisz odpowiedź poniżej.

RKJ60lSebnFKq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Dripping
Dripping

[z języka angielskiego: dripping - kapanie] – półautomatyczna technika malarska, polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form. Technika rozwinięta przez amerykańskich twórców z kręgu abstrakcyjnego ekspresjonizmu (J. Pollock), stosowana była także od 1942 przez M. Ernsta [z języka francuskiego nazwa coulages].

Faktura
Faktura

sposób oddania przez artystę powierzchni dzieła, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy;

Kontur
Kontur

zarys kształtu postaci lub przedmiotu; linia obwodząca kształt przedstawiony na rysunku lub malowidle i odgraniczająca jedną płaszczyznę od drugiej; konturowanie: akcentowanie przez przesadne pogrubienie linii.

Kreska
Kreska

ślad narzędzia rysunkowego pozostawiony na płaszczyźnie, sposób rysowania  charakterystyczny dla danego artysty.

Op‑art
Op‑art

sztuka wizualna, wizualizm, rodzaj sztuki abstrakcyjnej wykorzystującej w swej praktyce zjawiska optyczne. Wywodzi się z rygorystycznej abstrakcji geometrycznej oraz doświadczeń nad analizą właściwości światła i barw. Głównym punktem zainteresowania op‑artu są złudzenia optyczne, falowanie, migotanie, pulsowanie płaszczyzn i układów kompozycyjnych, związane z fizjologicznymi właściwościami oka ludzkiego.

Perspektywa (linearna)
Perspektywa (linearna)

sposób odzwierciedlenia trójwymiarowych obiektów na dwuwymiarowej powierzchni oparty na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka (zwane także perspektywą geometryczną, zbieżną), to znaczy obserwacja powstałego na płaszczyźnie obrazu wywołuje iluzję postrzegania takich samych stosunków przestrzennych jak podczas obserwacji rzeczywistej przestrzeni.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.

Notatki ucznia

R13pQk5YYBvwJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Amheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.

  • Lewicka J., 100 technik plastycznych, Warszawa 1969.

  • Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.

  • Stoichita V.I., Krótka historia cienia, Kraków 2001.

  • Żuchowski T. J., Dudzik S., Disegno — rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, Toruń 2001.