Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liryczne wyznania o własnej twórczości - Julian Tuwim

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna najważniejsze informacje dotyczące twórczości J.Tuwima ,

  • zna środki artystycznego wyrazu.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi scharakteryzować twórczość J.Tuwima ,

  • umie korzystać ze zdobytej wcześniej wiedzy ,

  • dokonuje analizy i interpretacji wiersza ,

  • dostrzega problemy egzystencjalne w wybranych utworach Tuwima ,

  • argumentuje własne zdanie .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca , metoda poszukująca , praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

  1. Karty pracy ucznia.

  2. Portret Juliana Tuwima

  3. Wiersze poety

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  1. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

  2. Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przygotowuje “rozsypankę” zawierającą mniej lub bardziej znane fakty z życia Juliana Tuwima , jak również informacje dotyczące innych poetów . Na tablicy zostaje umieszczony wizerunek poety , a uczniowie przyczepiają pod nim ich zdaniem prawdziwe stwierdzenia . Niech będzie to grupa 3 – 4 osób . Grupa konsultuje się z klasą .

*Urodził się w Łodzi w mieszczańskiej rodzinie żydowskiej .

*Znał esperanto .

*Autor sloganu reklamującego środek przeczyszczający – Przeczyszcza lekko nie przerywając snu!

*Zbierał zioła lekarskie i wonne olejki.

*Kolekcjonował rzadkie książki pisane przez grafomanów i szaleńców.

*Wydał Księgę czartów polskich .

*Związany z ugrupowaniem Skamander .

*Jego debiutancki tomik poezji nosi tytuł Poemat karmazynowy.

*Laureat literackiej nagrody nobla.

*Zasiadał w Głownej Komisji Badania Zbrodni Niemieckiej . itp

Gdy zadanie zostanie rozwiązane sprawdzamy jego trafność , a uczniowie zapisują tę notatkę w zeszytach .

ĆWICZENIE 1

Uczniowie podzieleni na 4 grupy w ciszy czytają wiersz Sitowie , następnie wiersz zostaje przeczytany na głos . Następnie podają najbardziej zwięzłą hipotezę interpretacyjną , propozycje zostają zapisane na tablicy , ale wcześniej muszą zostać poparte odpowiednimi cytatami z wiersza .

Nalezy odpowiedzieć na pytanie : Kim jest podmiot liryczny i jaka jest jego postawa wobec świata ?

Pytanie będzie wymagało od uczniów zbudowania dłuższej wypowiedzi ustnej .

W ten sam sposób należy postąpić z wierszem Do losu . Próba odnalezienia elementów łączących i dzielących dwa różne wiersze . Udzielenie odpowiedzi na pytania : Co przypomina forma wiersza ? Jaką rolę przypisuje Tuwim poecie i poezji?Zinterpretuj ostatnią zwrotkę .

CWICZENIE 2

Przy pomocy tabelki uczniowie zestawiają wiersze Tuwima

DO LOSU

NAUKA

SITOWIE

SŁAWA

Temat wiersza

Treść

Środki artystycznego wyrazu

Nastrój

Własna interpretacja

Cytat , który chcę zapamiętać

c) Faza podsumowująca

Sprawdzenie trafnosci rozwiązania zadania .Samodzielne sporządzenie notatki przez uczniów i podsumowanie tematu lekcji .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RljCSld4sDQ8p

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.56 KB w języku polskim
R1CfDDpU0SYiE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim