Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liryczne wyznania w wybranych wierszach K.K. Baczyńskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna sylwetkę twórczą poety ,

  • poznaje słowa‑klucze charakterystyczne dla poezji Baczyńskiego .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi analizować i interpretować wybrane wiersze ,

  • umie wskazać środki artystycznego wyrazu ,

  • potrafi wyrażać własne uczucia i kształtować wrażliwość estetyczną ,

  • dyskutuje i polemizuje .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca , metoda poszukująca ,praca w grupach ,wizualizacja .

3. Środki dydaktyczne

  1. Teksty analizowanych wierszy

  2. Nagranie „Niebo złote ci otworzę...” w wykonaniu Ewy Demarczyk

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Odczytanie wiersza „ Niebo złote ci otworzę...” a następnie uczniowie wysłuchują nagrania piosenki w wykonaniu Ewy Demarczyk . Prosimy uczniów aby w trakcie słuchania utworu opisali poszczególne strofy przy pomocy barw . Porównanie jak w muzyce został oddany klimat wiersza . Zestawienie pragnień młodego człowieka z wojenną rzeczywistością:

Rzeczywistość poetycka

Rzeczywistość wojenna

cytat

komentarz

cytat

komentarz

Należy zwrócić uwagę uczniów na bogatą i wyszukaną metaforykę zastosowaną w wierszu .

2. Przed przystąpieniem do analizy wiersza *” Z głową na karabinie „*warto wspomnieć także o niemal hermetycznym języku poetyckim Baczyńskiego . Poeta posługiwał się własnym słownikiem słów‑kluczy np. słowo SEN ma kilka możliwych znaczeń , które w danym kontekście jest odczytywane inaczej np. ciągły , niekończący się stan umierania , przybicie , rezygnacja , bezruch , milczenie , cisza . Zdaniem Jerzego Kwiatkowskiego nadrzędną zasadą u Baczyńskiego jest WODA .

3. Prosimy uczniów aby przypomnieli sobie inny wiersz , w którym wypowiada się młody człowiek („ Oda do młodości” ). Porównanie dwóch wierszy uważanych za wiersze programowe danego pokolenia .

„Oda do młodości”

„Z głową na karabinie”

1. Dylematy

2. Nastrój

3. Język

4 . Cytat , który najdobitniej obrazuje sytuację pokolenia

c) Faza podsumowująca

4. Analiza wiersza „Biała magia”. Uczniowie dokonują jej podzieleni na grupy .

GRUPA 1

Co przypomina ci forma wiersza ? Uzasadnij swoje zdanie .

GRUPA 2

Jakimi środkami artystycznego wyrazu poeta maluje portret żony ?Podaj przykłady .

GRUPA 3

Postaraj się dokonać opisu postaci , której portret nakreślił Baczyński . Oceń stosunek emocjonalny poety do tej osoby .

Omówienie propozycji poszczególnych grup.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zastanów się jakie ma znaczenie dla każdego człowieka „ czas rzeźby „. Rozważ w oparciu o wiersze Baczyńskiego , inne znane ci utwory oraz własne spostrzeżenia .

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1cJ1LgnXIGIh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim