Liryczne wyznania w wybranych wierszach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Liryczne wyznania w wybranych wierszach K.K. Baczyńskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna sylwetkę twórczą poety ,
poznaje słowa‑klucze charakterystyczne dla poezji Baczyńskiego .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi analizować i interpretować wybrane wiersze ,
umie wskazać środki artystycznego wyrazu ,
potrafi wyrażać własne uczucia i kształtować wrażliwość estetyczną ,
dyskutuje i polemizuje .
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca , metoda poszukująca ,praca w grupach ,wizualizacja .
3. Środki dydaktyczne
Teksty analizowanych wierszy
Nagranie „Niebo złote ci otworzę...” w wykonaniu Ewy Demarczyk
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Odczytanie wiersza „ Niebo złote ci otworzę...” a następnie uczniowie wysłuchują nagrania piosenki w wykonaniu Ewy Demarczyk . Prosimy uczniów aby w trakcie słuchania utworu opisali poszczególne strofy przy pomocy barw . Porównanie jak w muzyce został oddany klimat wiersza . Zestawienie pragnień młodego człowieka z wojenną rzeczywistością:
Rzeczywistość poetycka | Rzeczywistość wojenna | ||
cytat | komentarz | cytat | komentarz |
Należy zwrócić uwagę uczniów na bogatą i wyszukaną metaforykę zastosowaną w wierszu .
2. Przed przystąpieniem do analizy wiersza *” Z głową na karabinie „*warto wspomnieć także o niemal hermetycznym języku poetyckim Baczyńskiego . Poeta posługiwał się własnym słownikiem słów‑kluczy np. słowo SEN ma kilka możliwych znaczeń , które w danym kontekście jest odczytywane inaczej np. ciągły , niekończący się stan umierania , przybicie , rezygnacja , bezruch , milczenie , cisza . Zdaniem Jerzego Kwiatkowskiego nadrzędną zasadą u Baczyńskiego jest WODA .
3. Prosimy uczniów aby przypomnieli sobie inny wiersz , w którym wypowiada się młody człowiek („ Oda do młodości” ). Porównanie dwóch wierszy uważanych za wiersze programowe danego pokolenia .
„Oda do młodości” | „Z głową na karabinie” | |
1. Dylematy | ||
2. Nastrój | ||
3. Język | ||
4 . Cytat , który najdobitniej obrazuje sytuację pokolenia |
c) Faza podsumowująca
4. Analiza wiersza „Biała magia”. Uczniowie dokonują jej podzieleni na grupy .
GRUPA 1
Co przypomina ci forma wiersza ? Uzasadnij swoje zdanie .
GRUPA 2
Jakimi środkami artystycznego wyrazu poeta maluje portret żony ?Podaj przykłady .
GRUPA 3
Postaraj się dokonać opisu postaci , której portret nakreślił Baczyński . Oceń stosunek emocjonalny poety do tej osoby .
Omówienie propozycji poszczególnych grup.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Zastanów się jakie ma znaczenie dla każdego człowieka „ czas rzeźby „. Rozważ w oparciu o wiersze Baczyńskiego , inne znane ci utwory oraz własne spostrzeżenia .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza