Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KJnzaAmRm51
Obraz przedstawia mężczyznę grającego na instrumencie oraz pięć przysłuchujących się osób. Mężczyzna, siedząc na krześle, gra na brązowo‑kremowej kitarze lub lirze umiejscowionej na jego udach. Ma on czarne włosy, w których można zauważyć fragment opaski, jest młody, a na jego twarzy widnieje jasny rumieniec. Mężczyzna ma na sobie długą szatę w kolorze delikatnego różu, jest bosy. Z prawej strony, na posadzce obok krzesła, leży inny instrument muzyczny, przypominający małą, złotą trąbkę. Z lewej strony znajdują się trybuny, na których umieszczone są greckie inskrypcje - odpowiednik dzisiejszego graffiti. Na trybunach można dostrzec pięć kobiet. W pierwszym rzędzie siedzą dwie młode kobiety – jedna z nich ciemnowłosa, w niebieskiej szacie, a druga – jasnowłosa w szacie w odcieniach brązu i żółci. Druga kobieta stoi, patrząc na grającego mężczyznę. Na jej głowie widać wianek z białych i żółtych kwiatów, a włosy opadają jej do pasa. Obok nich namalowano podwyższenie, na którym przedstawiono poduszkę oraz wieniec laurowy. Opiera się o nie ciemnowłosa kobieta. W drugim rzędzie siedzą trzy kobiety – jedna rudowłosa, pochylająca się do przodu oraz podpierająca ręką brodę, obok której siedzi kobieta w jasnej, kremowej szacie. Nieco dalej, przy końcu trybun siedzi kolejna kobieta, która opiera ręce o oparcie trybun. Ma długie, rude włosy, ubrana jest w szatę o kremowym odcieniu. W tle widoczne jest duże drzewo z zielonymi liśćmi, morze, jasne niebo oraz fragment gór w oddali.

Liryka grecka: Alkajos, Safona, Anakreont

Sir Lawrence Alma‑Tadema, „Safona i Alkajos z Mityleny”, 1881 r., Walters Art Museum, Baltimore, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Sir Lawrence Alma-Tadema, Safona i Alkajos z Mityleny, Olej na płótnie, Walters Art Museum, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Lawrence_Alma-Tadema,_R.A.,_O.M._-_Sappho_and_Alcaeus_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 20.08.2021], domena publiczna.

Ważne daty

około 630 r. p.n.e.-570 r. p.n.e. – lata życia Safony.

około 620 r. p.n.e.-550 r. p.n.e. – lata życia Alkajosa.

około 582 r. p.n.e.-485 r. p.n.e. – lata życia Anakreonta.

Nauczysz się
  • charakteryzować twórczość najważniejszych greckich poetów lirycznych (Alkajos, Safona, Anakreont),

  • wskazywać charakterystyczne tematy oraz formę wierszy poszczególnych twórców,

  • rozpoznawać sylwetki greckich muz,

  • omawiać wpływ greckiej poezji lirycznej na twórczość Rzymian oraz poezję późniejszych epok.

Początki liryki

Liryka stanowi jeden z trzech pierwotnych rodzajów literackich (obok epiki oraz dramatu). Nazwa wywodzi się od sposobu jego wykonywania – przy akompaniamencie liry, choć utwory bywały wykonywane również przy dźwiękach innych instrumentów strunowych. Ten rodzaj jest jednocześnie często bardziej osobisty, pełen subiektywnych spostrzeżeń i odczuć, które wyraża podmiot lirycznyPodmiot lirycznypodmiot liryczny. Europejska liryka w swoich początkach sięga do poetów greckich, rzymskich oraz – o czym często się zapomina – żydowskich (liryka Starego Testamentu). Z perspektywy dziejów poezji europejskiej największy wpływ na rozwój liryki mają Grecy. Na nich będą się wzorować Rzymianie, którzy, choć tworzyli w swoim języku, zachowali oryginalną formę wiersza. W I w. p.n.e. HoracyHoracyHoracy napisze:

Horacy
Horacy Wybór poezji, Ody rzymskie, Do Muzy, III 30

Na wyżyny się wzbiłem i żem przeniósł pierwszy

Do narodów Italów rytm eolskich wierszy.

cyt8 Źródło: Horacy, Wybór poezji, Ody rzymskie, Do Muzy, III 30, tłum. Lucjan Rydel, Lwów 1935.

W kolejnych stuleciach twórczość liryczna będzie więc w większości poezją łacińską, ubraną w greckie strofy. Dopiero z czasem lirycy zaczną tworzyć w językach narodowych.

R1LaSHocs5TtY
Hezjod, Przedstawienie muzy strojącej kitarę, około 470–460 p.n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Hezjod, Jastrow, Przedstawienie muzy strojącej kitarę, Malarstwo ceramiczne, Luwr, Paryż, Francja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Muses_in_ancient_Greek_pottery?uselang=pl#/media/File:Muse_lyre_Louvre_CA482.jpg [dostęp 23.08.2021], domena publiczna.

Grecka poezja liryczna miała swoje początki jeszcze w okresie archaicznym. Natomiast już badacze literatury z okresu hellenistycznegoEpoka hellenistycznaokresu hellenistycznego (IV - I w. p.n.e.) podjęli próby kompilacji lirycznej twórczości poprzednich wieków i opracowania swoistego kanonu twórców. W wyniku tych zabiegów wyróżniono grupę dziewięciu poetów, powszechnie uznawanych za najwybitniejszych greckich liryków. Zaliczno do nich: Alkmana ze SpartySpartaSparty, Safonę, Alkajosa, Anakreonta, Stezychora, Ibykosa, Symonidesa z KeosKeosKeos, Bakchylidesa z Keos oraz Pindara z TebTebyTeb.

Pochodzenie liryków greckich - mapa interaktywna

R1TBPrW9AjC8x
Prezentacja multimedialna przedstawia mapę ukazującą pochodzenie liryków greckich. Lądy zaznaczono kolorem szarym, podpisano je czarną czcionką, wielkimi literami. Morza natomiast są jasnoniebieskie, podpisane nieco ciemniejszymi niebieskimi literami, również wielkimi. Miasta zaznaczono czarnymi okręgami z białymi krawędziami oraz podpisano. W lewym dolnym rogu znajduje się legenda. Dodatkowo w prezentacji umieszczono ilustracje: 1. Alkman: Dzieło przedstawiające popiersie brodatego mężczyzny z wąsami, po którego obu stronach można dostrzec niewielkie ptaki. Dół dzieła jest zdobiony roślinnymi wzorami, a całość tworzy mozaikę. Dzieło utrzymane jest w odcieniach jasnego brązu i koloru pomarańczowego. Pod ilustracją znajduje się tekst. Alkman - poeta spartański z VII wieku p.n.e., autor liryki chóralnej . Pisał pieśni biesiadne, miłosne, hymny na cześć Apolla oraz tzw. partheneia - pieśni związane z obrzędami religijnymi, w których brały udział młode dziewczęta. Uczeni aleksandryjscy zebrali jego utwory w 6 księgach, ale do dziś zachowały się jedynie fragmenty. 2. Safona: Rzeźba przedstawiająca głowę oraz szyję młodej postaci o delikatnych rysach twarzy, krótkich włosach przytrzymywanych przez opaskę oraz wydatnych ustach. Wzrok postaci skierowany jest w bok. Powierzchnia rzeźby jest wyraźnie zniszczona, brakuje elementu nosa oraz widoczne są zadrapania materiału. Pod ilustracją znajduje się tekst. Safona - najsłynniejsza poetka grecka z rodu arystokratycznego z Miteleny. Prowadziła thiasos, rodzaj szkoły, której uczennice poświęcały się służbie Afrodycie. Początkowo jej twórczość obejmowała 9 ksiąg, do dziś zachowały się kilka całych utworów oraz wiele fragmentów. 3. Alkajos: Ilustracja przedstawia portret starszego mężczyzny o średniej długości zaroście oraz kręconych włosach. Jest on przedstawiony bokiem, widoczny jest jego duży, zakrzywiony nos oraz lewa strona jego twarzy. Góra jego szaty jest połączona zapinką. Tło jest białe. Pod ilustracją znajduje się tekst. Alkajos - żyjący współcześnie z Safoną, poeta z Mitylene. Był arystokratą i czynnym politykiem, występował m.in. przeciwko Pittakosowi - tyranowi Mitylene, za co zmuszony został do opuszczenia miasta. Uczeni aleksandryjscy zebrali jego twórczość w 10 księgach, obejmujących hymny, pieśni biesiadne, miłosne i polityczne. Od jego imienia nazwę otrzymała najczęściej używana przez niego strofa, tzw. alcejska. 4. Anakreont: Fotografia przedstawiająca rzeźbę mężczyzny w średnim wieku ze średniej długości zarostem oraz krótkimi włosami. Widoczna jest jedynie głowa mężczyzny oraz jego szyja, częściowo przykryta brodą. Włosy ma przewiązane cienką opaską. Brwi mężczyzny są lekko ściągnięte. Rzeźbę umieszczono na kamiennym podwyższeniu. Wykonano ją w jasnym materiale. Pod ilustracją znajduje się tekst. Anakreont - piewca miłości i wina, autor pieśni sympotycznych. Pochodził z Teos na wybrzeżu Azji mniejszej, skąd emigrował po zajęciu miasta przez Persów. Przebywał m.in. na Samos oraz w Atenach, tworząc poezje na dworach tamtejszych tyranów. W czasach hellenistycznych jego twórczość była zebrana w 5 księgach. Zachowało się w niej kilka całych utworów i ponad sto fragmentów. Od jego imienia pochodzi nazwa wierszy biesiadnych, zwanych anakreontykami. 5. Stezychor: Fotografia przedstawiająca rzeźbę – popiersie starszego mężczyzny umieszczone na podwyższeniu. Poniżej piersi mężczyzny umieszczono duży napis „STESICORO”. Przez prawe ramię ma przerzuconą szatę. Mężczyzna jest lekko odwrócony w lewo, ma średniej długości zarost oraz krótkie włosy, z zauważalną łysiną z przodu oraz na czubku głowy. Na jego czole oraz policzkach obecne są zmarszczki. Nos mężczyzny jest duży oraz lekko zakrzywiony. Rzeźbę sfotografowano przed dużą rośliną przypominającą palmę. Pod ilustracją znajduje się tekst. Stezychor - poeta, żyjący w VII wieku p.n.e. i pochodzący z Himery na Sycylii, pisał heroiczne pieśni chóralne, których tematem były wydarzenia mitologiczne. Rozszerzał i modyfikował mityczne opowieści. Jego twórczość nawiązywała również do epiki chóralnej i miała wpływ na rozwój tragedii. 6. Ibykos: Fotografia przedstawia dzieło wykonane w jasnym kamieniu. W ramce, na której znajduje się nieczytelny napis, pod nim stoi sportretowany z profilu mężczyzna - Ibykos, który trzyma w dłoniach instrument przypominający lirę. Mężczyzna ma długie włosy oraz szatę, a na stopach założone sandały. Dzieło sfotografowano na tle palmy oraz fasady budynku. Pod ilustracją znajduje się tekst. Ibykos - (VI w. p.n.e.) poeta liryczny, pochodzący z południowej Italii. Przebywał również na dworze Polikratesa, tyrana Samos. Był autorem pieśni chóralnych oraz krótszych utworów erotycznych. Według legendy miał zostać zamordowany przez rozbójników i w chwili śmierci wezwać na świadków żurawie ("żurawie Ibykosa"). Do dziś zachowały się jedynie fragmenty jego utworów. 7. Symonides: Ilustracja przedstawiająca mężczyznę o długich, kręconych blond włosach, trzymającego w jednej dłoni księgę, a drugą wskazującego przed siebie. Brwi mężczyzny są ściągnięte, ma on na sobie zielono‑czerwoną czapkę oraz żółto‑czerwone szaty. Nad jego głową wyryto napis „Simonides”. Pod ilustracją znajduje się tekst. Symonides - (VI/V w. p.n.e) poeta liryczny, tworzył wiele różnych form wierszy. Znany przede wszystkim jako twórca epigramów, w tym najbardziej znanego wiersza z grobu Leonidasa: "Przechodniu powiedz Sparcie, że tutaj leżymy / Wierni jej prawom do ostatniej godziny". Jako pierwszy miał pisać wiersze na zamówienie i utrzymywać się z zawodu poety. 8. Bakchylides - (VI/V w. p.n.e.) siostrzeniec poety Symonidesa z Kreos, w agonach poetyckich współzawodniczył z Pindarem. Pisał wiersze o tematyce mitologicznej, szczególnie znany jest jago dytyramb o Tezeuszu, który przez zastosowanie dialogu ma wyraźne cechy dramatu. 9. Pindar: Fotografia przedstawiająca rzeźbę – popiersie mężczyzny o krótkich włosach z grzywką sięgającą połowy czoła oraz średniej długości wąsami i zaczesaną brodą. Kości policzkowe mężczyzny są wydatne, co sprawia, że jego twarz wygląda szczupło. Na jego czole znajdują się głębokie, poziome zmarszczki. Rzeźba jest w kilku miejscach odbarwiona – na jej jasnej powierzchni znajdują się ciemniejsze rysy. Tło jest czarne. Pod ilustracją znajduje się tekst. Pindar - (VI/V w. p.n.e.) najwybitniejszy przedstawiciel poezji chóralnej. Do najsłynniejszych utworów należą ody na cześć zwycięzców w igrzyskach sportowych. W czasach hellenistycznych jego twórczość zebrana była w 17 księgach.
Pochodzenie liryków greckich, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pochodzenie liryków greckich, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie: który z przytoczonych poetów uważany jest za twórcę słynnego epigramu poświęconego obrońcom Termopil? Podaj jego imię oraz nazwę miejscowości, z której pochodził.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wypisz poetów, którzy pochodzili z wyspy LesbosLesbosLesbos i krótko scharakteryzuj ich twórczość.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wypisz rodzaje utworów lirycznych, jakie pisali wskazani na mapie poeci.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórczość Alkajosa i Safony

Alkajos i Safona to dwójka wyśmienitych poetów, pochodzących z wyspy Lesbos. Oboje żyli i tworzyli na przełomie VII i VI wieku przed Chrystusem. Alkajos, będący arystokratą z MitylenyMitylenaMityleny, brał czynny udział w życiu politycznym miasta, co znajduje odzwierciedlenie w jego twórczości. Tworzył przede wszystkim wiersze o tematyce politycznej, biesiadnej oraz miłosnej. W utworach atakował (niejednokrotnie bardzo zajadle) swoich przeciwników politycznych. Zachował się fragment wiersza, w którym poeta wyraża radość na wieść o śmierci tyrana Myrsylosa (fr. 332):

Alkajos
Alkajos Liryka starożytnej Grecji

Spić się dziś trzeba i na umór pić,

Śmierci Myrsyla nadszedł wreszcie dzień.

cyt7 Źródło: J. Danielewicz, Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984.

Te słowa naśladować będzie później Horacy w słynnej pieśni na cześć Augusta, zaczynającej się od słów Nunc est bibendum” („Teraz należy pić”). Podobnie krytycznie skomentował Alkajos rządy kolejnego władcy Mityleny, – PittakosaPittakosPittakosa (fr. 141):

Alkajos
Alkajos Liryka starożytnej Grecji

Ten człowiek w pogoni za władzą tyrana,

Wywróci to miasto rozchwiane w posadach.

cyt7 Źródło: J. Danielewicz, Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984.
R1R3J051Y7e3F
Brygos, Wizerunki poetów lirycznych Alkajosa i Safony na przedstawieniu czerwonofigurowym, V w. p.n.e., Staatliche Antikensammlungen, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Bibi Saint-Pol, Wizerunki poetów lirycznych Alkajosa i Safony na przedstawieniu czerwonofigurowym, Malarstwo ceramiczne, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Lyric_poetry#/media/File:Alkaios_Sappho_Staatliche_Antikensammlungen_2416_n1.jpg [dostęp 23.08.2021], domena publiczna.

Alkajos uznawany jest za twórcę jednostki wierszowej, nazwanej od jego imienia strofą alcejskąStrofa alcejskastrofą alcejską. Rozpoczyna się ona de dwóch jedenastozgłoskowców, wers trzeci posiada dziewięć zgłosek, natomiast ostatni, zamykający zwrotkę, ma ich dziesięć. W czasach rzymskich strofa alcejska była chętnie wykorzystywana przez Horacego.

Przykład zastosowania strofy alcejskiej w Odzie Stanisława TrembeckiegoTrembecki StanisławStanisława Trembeckiego:

Stanisław Trembecki
Stanisław Trembecki Oda

O ty, kapłanie Delijskiego świętny,

Przeszłego wiadom, przyszłości pojętny,

Wieńcz twe skronie, wieszczą bierz laskę,

Śnieżny ubiór i złotą przepaskę.

cyt3 Źródło: Stanisław Trembecki, Oda, oprac. Poezje wybrane, Gdańsk 2000, s. 22–23.
R1KJnzaAmRm51
Sir Lawrence Alma‑Tadema, „Safona i Alkajos z Mityleny”, 1881 r., Walters Art Museum, Baltimore, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Sir Lawrence Alma-Tadema, Safona i Alkajos z Mityleny, Olej na płótnie, Walters Art Museum, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Lawrence_Alma-Tadema,_R.A.,_O.M._-_Sappho_and_Alcaeus_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 20.08.2021], domena publiczna.

Z kolei twórczość poetycka Safony nawiązuje niejednokrotnie do motywów ludowych i wyraża uczucia w sposób niezwykle subtelny. Czerpiącej z folkloru poetce bliżej jest do innego greckiego twórcy liryki – ArchilochaArchilochArchilocha. Safona opisywała również swoje uczucia względem towarzyszek. Prowadziła ona bowiem rodzaj koła (gr. thiasosThiasosthiasos, czyt. tjasos), w ramach którego kształciła młode niezamężne dziewczyny, ucząc je gry na instrumentach, wykonywania poezji i tańca. Grupa miała być poświęcona służbie bogini Afrodycie. Ze względu na zażyłość, jaka łączyła kobiety z ich nauczycielką, powstała opinia o ich erotycznej relacji (por. określenie „lesbijka” – nawiązujące do wyspy Lesbos).

Twórczość Safony obejmowała dziewięć ksiąg i cieszyła się niezwykłą popularnością już w starożytności. Safona do dziś uznawana jest powszechnie za najwybitniejszą grecką poetkę. Przez wieki znalazła wielu naśladowców. Jeszcze w starożytności rzymski poeta KatullusKatullusKatullus dokonał słynnej parafrazy wiersza Safony w swojej Pieśni LI („Ille mi par esse deo videtur…”), nawiązując do utworu, w którym poetka w przejmujący sposób opisuje uczucie zazdrości:

Safona
Safona Liryka grecka

Wydaje mi się samym bogom równy

mężczyzna, który siadł naprzeciw ciebie,

słowa twoje przyjmuje z zachwytem,

w oczarowaniu.

Słodkim uśmiechem budzisz w nim pragnienia,

lecz w piersi mej drży serce pełne lęku,

i gdy na ciebie patrzę, głosu z krtani

dobyć nie mogę,

zamiera słowo, dreszcz przenika ciało

albo je płomień łagodny ogarnia

ciemno mi w oczach, to znów słyszę w uszach

szum przejmujący.

Oblana potem, drżąca, zalękniona

blednę jak zwiędła, poszarzała trawa,

i już niewiele brak, abym za chwilę

padła zemdlona.

Ze wszystkim jednak trzeba się pogodzić.

cyt6 Źródło: K. Bartol, J. Danielewicz, Liryka grecka, t. I-II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
R1NhUQamOpadT
Bela Čikoš Sesija, „Safona”, 1908 r., Moderna galerija, Zagrzeb, Chorwacja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: MUO, Safona, Olej na płótnie, Moderna galerija, Zagrzeb, Chorwacja, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Bela_%C4%8Ciko%C5%A1_Sesija_-_Sapho.jpg [dostęp 23.08.2021], domena publiczna.

Od imienia Safony pochodzą nazwy dwóch jednostek wierszowych – strofy safickiejStrofa safickastrofy safickiej większej oraz mniejszej. Na szczególną uwagę zasługuje ta druga – strofa saficka mniejsza. Była ona chętnie wykorzystywana przez następne pokolenia poetów greckich i rzymskich, lecz również nowożytnych i jest także popularna współcześnie. W polskiej literaturze nowożytnej tę miarę wierszową upodobali sobie szczególnie: Jan KochanowskiKochanowski JanJan Kochanowski, Jan DantyszekDantyszek JanJan DantyszekMikołaj Sęp‑SzarzyńskiSęp‑Szarzyński MikołajMikołaj Sęp‑Szarzyński. Pojawia się on również w twórczości późniejszych poetów – na przykład Juliusza Słowackiego i Marii Konopnickiej.

Przykład wykorzystania strofy safickiej w twórczości Jana Kochanowskiego („Pieśń X”):

Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Pieśń X z Ksiąg Pierwszych

Kto by cię nie znał, Lechu Słowianinie,

Któryś napierwej zasiadł w tej krainie

I opanował męstwem swoim mocne

Brzegi północne?

cyt5 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń X z Ksiąg Pierwszych, dostępny w internecie: https://polska-poezja.pl/lista-wierszy/32-jan-kochanowski-piesn-x-z-ksiag-pierwszych-kto-mi-dal-skrzydla-kto-mie-odzial-piory [dostęp 26.08.2021].

Safona z Lesbos – film

R1V7ZS53yEiAm
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Historia. Safona z Lesbos.
Polecenie 4

Dlaczego starożytni fascynowali się postacią Safony oraz jej poezją? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wymień i krótko scharakteryzuj twórczość dwóch poetów – ze starożytności i czasów nowożytnych, dla których inspiracją była twórczość Safony. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Odpowiedz na pytanie: w jakich okolicznościach doszło współcześnie do odkrycia nieznanych wcześniej utworów poetki? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Liryka Anakreonta

Wśród twórców liryki biesiadnej szczególne miejsce zajmuje Anakreont, żyjący na przełomie VI i V wieku przed Chrystusem. Zmuszony do opuszczenia rodzinnego miasta TeosTeosTeos na wybrzeżu jońskim i ucieczki przed Persami, trafił na SamosSamosSamos, na dwór tyrana PolikratesaPolikratesPolikratesa. Na zaproszenie Hipparcha, syna Pizystrata przeniósł się po kilku latach do Aten. Już za życia był bardzo ceniony i cieszył się sławą. Ateńczyk KritiaszKritiaszKritiasz miał go określać „słodkim Anakreontem” i niejedną ateńską ucztę miały umilać pieśni poety. Stąd inspirowane nimi utwory biesiadne i miłosne, chwalące uroki życia i nie stroniące od żartu, nazywamy anakreontykamiAnakreontykanakreontykami. W czasach hellenistycznych uczeni aleksandryjscy podzielili jego twórczość na pięć ksiąg. Utwory poety zachowały się do naszych czasów głownie we fragmentach.

Anakreont
Anakreont Liryka grecka

Nie ten mi bliski, kto przy pełnym dzbanie,

Mówi o baśniach i bolesnej wojnie,

Lecz ten, kto dary Muz i Afrodyty

Łącząc o biesiad uroku pamięta.

cyt6 Źródło: K. Bartol, J. Danielewicz, Liryka grecka, t. I-II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.

Wiersze takie będzie pisał między innymi Jan Kochanowski oraz Jan Andrzej MorsztynMorsztyn Jan AndrzejJan Andrzej Morsztyn.

R1YSrelCvPINF
Nieznani rzeźbiarze, Od lewej do prawej: Diana, grecki poeta Anakreont i Junona, Muzeum Narodowe, Sztokholm, Szwecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Osama Shukir Muhammed, Diana, grecki poeta Anakreont i Junona, Rzeźba, Muzeum Narodowe, Sztokholm, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Anacreon_in_art#/media/File:From_left_to_right,_Diana,_Greek_Poet_Anacreon,_and_Juno._Unknown_sculptors._Nationalmuseum,_Stockholm,_Sweden.jpg [dostęp 23.08.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.

Podsumowanie

Przedstawione w tej lekcji informacje zostały ograniczone zaledwie do trójki twórców poezji lirycznej. Wart podkreślenia jest fakt, że grecka liryka jest twórczością o wczesnym rodowodzie - powstaje w okresie archaicznym i klasycznym. Jest również udziałem ogółu Hellenów. Nie jest to rodzaj twórczości szczególnie uprawiany w jednej wybranej polis. Poezja liryczna powstaje zarówno na Peloponezie, jak i wyspach Morza Egejskiego i wybrzeżu Azji Mniejszej. Dodatkowo jest trwale związana z bieżącymi wydarzeniami i pozwala czytelnikowi przenieść się do miejsca powstania utworu. Stąd też stanowi niezwykle ciekawy przedmiot lektury i badań, który przez wieki inspirował czytelników i miał wielu naśladowców.

Grecy i Rzymianie uznawali muzy – 9 córek Zeusa i MnemozyneMnemozyneMnemozyne – za opiekunki sztuk pięknych i nauk. Kilka muz sprawowało opiekę nad różnymi rodzajami poezji. Poniższa ilustracja przedstawia słynny sarkofag z przedstawieniami bogiń, znajdujący się w zbiorach Luwru.

RD7bixWnMoHHb
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę wykonaną z jasnego materiału, składającą się z dwóch części. Na górnej części widać leżące oraz siedzące kobiety, natomiast na dolnej – stojące kobiety – muzy w długich szatach oraz przedmioty - atrybuty przedstawione obok nich. Ilustracja posiada dziewięć punktów interaktywnych. Po naciśnięciu na dany punkt na obrazie podświetla się postać oraz pojawia się informacja o niej. 1. kobieta trzymająca księgę; Klio - muza historii, przedstawiona ze zwojem papirusu. 2. kobieta trzymająca maskę tragiczną oraz przedmiot przypominający kij, na którym opiera się prawą ręką; Talia - Opiekunka komedii, trzyma maskę aktora komediowego. 3. kobieta opierająca swoją dłoń na niskiej kolumnie, bez atrybutu; Erato - Muza poezji miłosnej, czasem przedstawiana z małą lirą. Tutaj nie ma atrybutu. 4. kobieta trzymająca w dłoni instrument przypominający flet; Euterpe - Muza poezji lirycznej, zazwyczaj przedstawiana z dwoma fletami. 5. kobieta podparta na fragmencie muru, bez atrybutu; Polihymnia - Opiekunka poezji sakralnej i chóralnej, bez atrybutu. 6. kobieta trzymająca w dłoni zwój papirusu; Kaliope - Muza poezji epickiej, trzyma tabliczkę do pisania. 7. kobieta trzymająca w dłoniach lirę oraz plektron służący do szarpania strun; Terpsychora - Muza tańca, trzyma lirę. 8. kobieta, obok której leży kula ziemska, trzymająca w dłoni długi przedmiot przypominający prosty kij; Urania - Muza astronomii i geometrii, u jej stóp leży globus astralny. 9. kobieta z maską komiczną na głowie; Melpomena - Opiekunka tragedii, w masce tragicznej.
Nieznany artysta, Sarkofag dziewięciu muz, II w. n.e., Luwr, Paryż, Francja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Sarkofag dziewięciu muz, Relief, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Muses_sarcophagus_Louvre_MR880.jpg [dostęp 23.08.2021], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Zapoznaj się z charakterystykami dziewięciu muz. Wymień muzy, które można uznać za opiekunki poezji omawianej w materiale. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Zwróć uwagę, w jakich pozach i z jakimi atrybutami przedstawiono muzy na ilustracji. Wyjaśnij, dlaczego oddano je w ten właśnie sposób.

Rxx7s4xgTXPU2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Po przestudiowaniu treści multimedium zastanów się i odnotuj poniżej, dlaczego właśnie wizerunki muz zostały przedstawione na tym sarkofagu.

RDl7HAUcd7jnB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

RuXVaJFBwLHJ31
Ćwiczenie 1
Dopasuj odpowiednio definicje trzech rodzajów literackich. Epika Możliwe odpowiedzi: 1. Wywodzi się z podań ustnych, opowieści o bogach i ludziach. Utwory tego rodzaju rozwijały się w literaturze greckiej najwcześniej, mają ona charakter narracyjny. Charakterystycznymi twórcami są Homer i Hezjod., 2. Rodzaj utworów, w których charakterystycznym elementem jest dialog postaci. Zwykle utwory tego rodzaju przeznaczone są do wykonania scenicznego. Najważniejsi twórcy starożytni to Ajschylos, Sofokles i Eurypides., 3. Rodzaj utworów, wykonywanych pierwotnie przy akompaniamencie instrumentu. Tematyką są przeżycia człowieka i jego uczucia. Ważnymi twórcami są Safona i Alkajos. Liryka Możliwe odpowiedzi: 1. Wywodzi się z podań ustnych, opowieści o bogach i ludziach. Utwory tego rodzaju rozwijały się w literaturze greckiej najwcześniej, mają ona charakter narracyjny. Charakterystycznymi twórcami są Homer i Hezjod., 2. Rodzaj utworów, w których charakterystycznym elementem jest dialog postaci. Zwykle utwory tego rodzaju przeznaczone są do wykonania scenicznego. Najważniejsi twórcy starożytni to Ajschylos, Sofokles i Eurypides., 3. Rodzaj utworów, wykonywanych pierwotnie przy akompaniamencie instrumentu. Tematyką są przeżycia człowieka i jego uczucia. Ważnymi twórcami są Safona i Alkajos. Dramat Możliwe odpowiedzi: 1. Wywodzi się z podań ustnych, opowieści o bogach i ludziach. Utwory tego rodzaju rozwijały się w literaturze greckiej najwcześniej, mają ona charakter narracyjny. Charakterystycznymi twórcami są Homer i Hezjod., 2. Rodzaj utworów, w których charakterystycznym elementem jest dialog postaci. Zwykle utwory tego rodzaju przeznaczone są do wykonania scenicznego. Najważniejsi twórcy starożytni to Ajschylos, Sofokles i Eurypides., 3. Rodzaj utworów, wykonywanych pierwotnie przy akompaniamencie instrumentu. Tematyką są przeżycia człowieka i jego uczucia. Ważnymi twórcami są Safona i Alkajos. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RWBnq40vijvQE1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersze biesiadne, chwalące uroki życia, nazywamy anakreontykami., 2. Utwory Safony były wykonywane podczas spektakli w amfiteatrze., 3. W swojej twórczości Alkajos często poruszał tematy polityczne., 4. Safona pisała przede wszystkim wiersze o tematyce biesiadnej., 5. Alkajos i Safona pochodzili z wyspy Lesbos. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersze biesiadne, chwalące uroki życia, nazywamy anakreontykami., 2. Utwory Safony były wykonywane podczas spektakli w amfiteatrze., 3. W swojej twórczości Alkajos często poruszał tematy polityczne., 4. Safona pisała przede wszystkim wiersze o tematyce biesiadnej., 5. Alkajos i Safona pochodzili z wyspy Lesbos.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RfsWyi4SX7p9S1
Ćwiczenie 3
Wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Prawda Możliwe odpowiedzi: 1. W swojej twórczości Alkajos często poruszał tematy polityczne., 2. Alkajos i Safona pochodzili z wyspy Lesbos., 3. Safona pisała przede wszystkim wiersze o tematyce biesiadnej., 4. Utwory Safony były wykonywane podczas spektakli w amfiteatrze., 5. Wiersze biesiadne, chwalące uroki życia, nazywamy anakreontykami. Fałsz Możliwe odpowiedzi: 1. W swojej twórczości Alkajos często poruszał tematy polityczne., 2. Alkajos i Safona pochodzili z wyspy Lesbos., 3. Safona pisała przede wszystkim wiersze o tematyce biesiadnej., 4. Utwory Safony były wykonywane podczas spektakli w amfiteatrze., 5. Wiersze biesiadne, chwalące uroki życia, nazywamy anakreontykami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1eZdR59dn3S61
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe informacje na temat poety Alkajosa: Możliwe odpowiedzi: 1. w wierszach obrażał przeciwników politycznych, 2. prowadził grupę poświęconą kultowi Afrodyty (thiasos), 3. pochodził z wyspy Lesbos, 4. w czasach hellenistycznych zaliczany był do grupy najwybitniejszych liryków. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RtJ7dLwNPsuiv1
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe informacje na temat poetki Safony: Możliwe odpowiedzi: 1. pisała wiersze o tematyce politycznej, 2. była wzorem dla rzymskich poetów: Katullusa i Horacego, 3. pochodziła z wyspy Lesbos, 4. prowadziła grupę poświęconą kultowi Afrodyty (thiasos). W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Ułóż puzzle przedstawiające postać słynnej kobiety, następnie podaj jej imię i wskaż prawidłowe informacje na temat poetki.

R11l781IyjqfB
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QOrw4Kg6jAY
Imię kobiety widocznej na popiersiu: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RpqBrhA3AQe3G1
Zaznacz prawidłowe informacje na temat poetki Safony: Możliwe odpowiedzi: 1. pisała wiersze o tematyce politycznej, 2. była wzorem dla rzymskich poetów: Katullusa i Horacego, 3. pochodziła z wyspy Lesbos, 4. prowadziła grupę poświęconą kultowi Afrodyty (thiasos). W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1REnuwjrb3Fk1
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe informacje na temat poety Anakreonta: Możliwe odpowiedzi: 1. pochodził z wybrzeża Azji Mniejszej, 2. urodził się w Atenach, 3. tworzył poezję biesiadną, 4. tworzył na dworze króla perskiego. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rb2NrVv35yja32
Ćwiczenie 7
Połącz nazwiska poetów z nazwami miejscowości, z których pochodzili. Safona Możliwe odpowiedzi: 1. Lesbos, 2. Teby, 3. Sparta, 4. Teos, 5. Keos Anakreont Możliwe odpowiedzi: 1. Lesbos, 2. Teby, 3. Sparta, 4. Teos, 5. Keos Pindar Możliwe odpowiedzi: 1. Lesbos, 2. Teby, 3. Sparta, 4. Teos, 5. Keos Alkman Możliwe odpowiedzi: 1. Lesbos, 2. Teby, 3. Sparta, 4. Teos, 5. Keos Symonides Możliwe odpowiedzi: 1. Lesbos, 2. Teby, 3. Sparta, 4. Teos, 5. Keos. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wierszem oraz tekstem źródłowym – fragmentem dzieła historyka HerodotaHerodot z HalikarnasuHerodota. Odpowiedz na pytanie: o którym omawianym w lekcji poecie jest mowa i uzasadnij swój wybór. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Idź i powiedz, niech usłyszy

Każdy z moich towarzyszy,

Że (...) z boju wrócił,

Ale w polu tarcz porzucił.

Poszła w łupy — trudna rada,

Dziś się cieszy nią Pallada.

Podczas tej wojny zdarzyło się niejedno w poszczególnych walkach, m.in. to, co następuje: W starciu, w którym zwyciężyli Ateńczycy, poeta (…) sam ocalił się ucieczką, ale jego broń posiedli Ateńczycy i zawiesili w świątyni Ateny w SigejonSigejonSigejon. Opisał to zajście (…) w lirycznej pieśni, którą przesłał do Mityleny, donosząc o swojej klęsce przyjacielowi Melanipposowi.

R1dmrg9g3E4u4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z pieśnią „Pieśni konfederatów barskich”, która stanowi fragment dramatu Juliusza Słowackiego Ksiądz Marek. Wyjaśnij, w jaki sposób forma utworu nawiązuje do twórczości greckich poetów lirycznych. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Pieśń Konfederatów Barskich

Nigdy z królami nie będziem w aljansach,

Nigdy przed mocą nie ugniemy szyi;

Bo u Chrystusa my na ordynansach

— Słudzy Maryi!

Więc choć się spęka świat, i zadrży słońce,

Chociaż się chmury i morza nasrożą;

Choćby na smokach wojska latające,

Nas nie zatrwożą.

Bóg naszych ojców i dziś jest nad nami!

Więc nie dopuści upaść żadnej klęsce;

Wszak póki On był z naszymi ojcami,

Byli zwycięzce!

Więc nie wpadniemy w żadną wilczą jamę,

Nie uklękniemy przed mocarzy władzą;

Wiedząc, że nawet grobowce nas same

Bogu oddadzą.

Ze skowronkami wstaliśmy do pracy,

I spać pójdziemy o wieczornej zorzy;

Ale w grobowcach my jeszcze żołdacy

I hufiec boży.

Bo kto zaufał Chrystusowi Panu,

I szedł na święte kraju werbowanie,

Ten, de profundis, z ciemnego kurhanu,

Na trąbę wstanie.

Bóg jest ucieczką i obroną naszą!

Póki on z nami całe piekła pękną!

Ani ogniste smoki nas ustraszą,

Ani ulękną.

Nie złamie nas głód, ni żaden frasunek,

Ani zhołdują żadne świata hołdy:

Bo na Chrystusa my poszli werbunek,

Na jego żołdy. —

R1dmrg9g3E4u4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Anakreontyk
Anakreontyk

wiersz biesiadny lub miłosny, sławiący uroki życia, miłość wino, śpiew. Forma wiersza zawdzięcza swoją nazwę twórczości Anakreonta z Teos.

Archiloch
Archiloch

(VII w. p.n.e.) poeta liryczny z wyspy Paros. Najbardziej znany z wierszy pisanych jambami. Od jego imienia pochodzi nazwa wiersza archilochijskiego, który był chętnie stosowany przez poetów hellenistycznych oraz Horacego.

Dantyszek Jan
Dantyszek Jan

(1485 - 1548) polski duchowny, sekretarz i dyplomata. Wybitny humanista, twórca renesansowy, autor wierszy w języku polskim i łacińskim.

Epoka hellenistyczna
Epoka hellenistyczna

(od IV w. p.n.e. do ok I w. p.n.e.), określenie epoki w historii starożytnej od śmierci Aleksandra Wielkiego do podboju Egiptu przez Rzymian. Używane najczęściej w odniesieniu do obszaru basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu (terenów podbitych przez Aleksandra, gdzie później rozwijały się monarchie hellenistyczne).

Gajusz Cilniusz Mecenas
Gajusz Cilniusz Mecenas

urodzony 70 r. p.n.e., zmarł 8 r. p.n.e., rzymski polityk i pisarz; przyjaciel i zaufany współpracownik cesarza Augusta; protektor artystów, zwłaszcza pisarzy i poetów; poprzez ich twórczość wpływał na kształtowanie opinii publicznej zgodnie z politycznym i kulturalnym programem Augusta; imię Mecenas stało się synonimem patrona sztuki i literatury.

Herodot z Halikarnasu
Herodot z Halikarnasu

urodzony około 485 r. p.n.e., Halikarnas, zmarł po 421 r. p.n.e., prawodpodobnie w Turioj, historyk grecki. Pierwszy grecki prozaik, którego dzieło Dzieje (Historie) w 9 księgach zachowało się w całości. Dzieje obejmują okres od połowy VI w. do 479 r. p.n.e., a ich kulminację stanowi opis wojen grecko‑perskich; interesował się wieloma aspektami działalności ludzi, ich kulturą, sztuką, wojnami, wierzeniami, obyczajami. Nazwany przez Cycerona ojcem historii, zainspirował swojego bezpośredniego następcę i kontynuatora Tukidydesa.

RIUCuJx9XDWka
Rzymska kopia popiersia Herodota, II w. n.e., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, domena publiczna
Źródło: Rzymska kopia popiersia Herodota, rzeźba, marmur, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/245829 [dostęp 23.08.2021], domena publiczna.
Horacy
Horacy

Kwintus Horacjusz Flakkus, urodzony 65 r. p.n.e. – zmarł 8 r. p.n.e., uznawany za najwybitniejszego rzymskiego poetę lirycznego. Tworzył w czasach rządów Oktawiana Augusta, należał do literackiego koła MecenasaGajusz Cilniusz MecenasMecenasa. Najbardziej znanymi utworami Horacego są „Pieśni” („Carmina”). Pisał również satyry, epody i listy poetyckie.

RrIXYhkVD2WKq
Autor nieznany, domniemany portret Horacego, relief rzymski, około 50 r., Muzeum Sztuk Pięknych, Boston, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Domniemany portret Horacego, relief rzymski, Muzeum Sztuk Pięknych, Boston, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Horacy_-_domniemany_portret.jpg [dostęp 28.09.2021], domena publiczna.
Katullus
Katullus

około 84 - 54 r. p.n.e., poeta rzymski z okresu republiki, naśladował poetów greckich, m.in. Safonę i późniejszych twórców okresu hellenistycznego. Tworzył wiersze miłosne, poświęcone Klodii, siostrze znanego wówczas polityka Klodiusza Pulchra, którą w swych utworach nazywał Lesbią. Zachowało się ponad sto wierszy Katullusa, uznawanych za jedne z najwspanialszych przykładów rzymskiej liryki.

RWVdkaSUOnPGD
Schorle (fotograf), Współczesna rzeźba z wizerunkiem Katullusa, 2009 r (rok wykonania zdjęcia), Sirmione, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Schorle, Współczesna rzeźba z wizerunkiem Katullusa, Rzeźba, Sirmione, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Catull_Sirmione.jpg?uselang=pl [dostęp 25.01.2022], licencja: CC BY 3.0.
Keos
Keos

wyspa grecka na Morzu Egejskim, z której pochodzili między innymi poeta Symonides oraz sofista Prodikos.

Kritiasz
Kritiasz

dziadek filozofa sofisty Kritiasza (około 460 - 403 r. p.n.e.).

Kochanowski Jan
Kochanowski Jan

urodzony 1530 r., Sycyna, zmarł 22 sierpnia 1584 r., Lublin, najwybitniejszy poeta Polski przedrozbiorowej, twórca polskiego języka literackiego.

Lesbos
Lesbos

wyspa grecka na Morzu Egejskim, u wybrzeży dzisiejszej Turcji. Z jej miastem Mityleną związani byli wybitni poeci liryczni Alkajos i Safona.

Lira
Lira

rodzaj strunowego instrumentu muzycznego. Według legendy miała zostać wynaleziona przez boga Hermesa. Była stosowana przy śpiewie solowym i recytacji jako akompaniament. Od słowa „lira” pochodzi nazwa rodzaju literackiego „liryka”.

RljZH0l3KElv6
Bibi Saint‑Pol (fotograf), Grecka waza z wizerunkiem muzy grającej na forminksie – rodzajem liry, pomiędzy 440 a 430 r. p.n.e., Muzeum Sztuki Antycznej, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Bibi Saint-Pol, Grecka waza z wizerunkiem muzy grającej na forminksie – rodzajem liry, Malarstwo wazowe, Muzeum Sztuki Antycznej, Monachium, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Mousai_Helikon_Staatliche_Antikensammlungen_Schoen80_n1.jpg [dostęp 10.02.2022], domena publiczna.
Mitylena
Mitylena

grecka polis na wyspie Lesbos, z której pochodzili poeci Alkajos i Safona.

Mnemozyne
Mnemozyne

(z języka greckiego Mnemosyne, dosłownie: pamięć), mitologiczna personifikacja pamięci, córka Uranosa i Gai, matka Muz.

R1Te4H0TrpvCS
Jacob de Wit, „Jowisz i Mnemozyne”, 1727 r., Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jacob de Wit, Jowisz i Mnemozyne, Olej na płótnie, Rijksmuseum, Amsterdam, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jupiter,_vermomd_als_herder,_verleidt_Mnemosyne,_godin_van_het_geheugen_Rijksmuseum_SK-A-3886.jpeg [dostęp 27.01.2022], domena publiczna.
Morsztyn Jan Andrzej
Morsztyn Jan Andrzej

(1621 - 1693) po poeta barokowy, twórca poezji lirycznej, podskarbi wielki koronny.

Myrsilos
Myrsilos

(VII w. p.n.e.) jeden z tyranów Mityleny, popierany przez Pittakosa, polityczny przeciwnik Alkajosa, czego ślady odnajdujemy w twórczości poety.

Pieśni sympotyczne
Pieśni sympotyczne

pieśni zachęcające do picia alkoholu, cieszenia się z uroczystości, odgrywane na sympozjonach - spotkaniach, na których biesiadowano.

Pieśni sympotyczne tworzyli między innymi Alkajos oraz Anakreont.

Pittakos
Pittakos

(VII - VI w. p.n.e.) dowódca wojskowy i polityk z Mityleny. Miał sprawować władzę w latach około 589 - 579 roku p.n.e. Tradycyjnie przypisywano mu wielką mądrość i zaliczano do grona wybitnych mędrców starożytności. Według późniejszych twórców miał być również twórcą poezji.

RjHTfaM3xwh09
Popiersie Pittakosa, rzymska kopia greckiego oryginału, około I w. n.e, Luwr, Paryż, Francja, wikmedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Popiersie Pittakosa, rzymska kopia greckiego oryginału, Rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pittacos_Louvre_Ma_3572.jpg [dostęp 27.01.2022], domena publiczna.
Podmiot liryczny
Podmiot liryczny

fikcyjna osoba mówiąca w utworze lirycznym, opowiadająca o swoich doznaniach, przeżyciach, przemyśleniach lub komentująca zdarzenia.

Poeci aleksandryjscy
Poeci aleksandryjscy

grupa poetów tworzących w okresie hellenistycznym. Wśród nich za najwybitniejszego uchodzi Kallimach z Cyreny.

Polikrates
Polikrates

(VI w. p.n.e.) tyran na wyspie Samos, opisany przez Herodota w „Dziejach”.

Strofa alcejska
Strofa alcejska

forma poetycka, której wynalezienie przypisywane jest Alkajosowi z Lesbos. Składa się z czterech wierszy – dwóch jedenastozgłoskowców, jednego dziewięciozgłoskowca oraz dziesięciozgłoskowca.

Strofa saficka
Strofa saficka

dwie formy poetyckie (tak zwana mniejsza i większa), których wynalezienie przypisywane jest poetce Safonie z Lesbos. Strofa saficka mniejsza składa się z trzech tak zwanych jedenastozgłoskowców safickich oraz jednego krótszego wiersza adonijskiegoWiersz adonijskiwiersza adonijskiego. Na strofę saficką większą składają się cztery na przemian następujące wiersze krótsze tzw. wersy arystofanejskie i dłuższe tak zwane wersy safickie większe.

Samos
Samos

grecka wyspa na Morzu Egejskim u wybrzeży Azji Mniejszej. Pochodzili z niej między innymi Pitagoras oraz Epikur.

Sęp‑Szarzyński Mikołaj
Sęp‑Szarzyński Mikołaj

około 1550 - 1581 r., polski poeta piszący w języku polskim i łacińskim, przedstawiciel poezji staropolskiej.

Sigejon
Sigejon

przylądek w północno‑zachodniej części Azji Mniejszej, u wejścia do Hellespontu (dzisiejsze Dardanele).

Sparta
Sparta

inaczej Lacedemon, wpływowa polis grecka w Lakonii. Jej mieszkańcy słynęli z męstwa. Dominacja Sparty wśród greckich poleis rozpoczęła się po wojnie peloponeskiej (koniec V w. p.n.e.).

Teby
Teby

miasto w Grecji, według mitologii założone przez króla Kadmosa, główne miasto Beocji.

Teos
Teos

miasto jońskie w Karii w Azji Mniejszej, ojczyzna poety Anakreonta.

Thiasos
Thiasos
R1JOUJRS6KZCP1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa thiasos w języku greckim.

z greckiego thetaίalfasigmaomicronς, ; thíasos - procesja na cześć boga, koło poświęcone kultowi boga. Termin używany w odniesieniu do koła młodych dziewcząt, nauczanych przez Safonę z Lesbos. Było ono poświęcone kultowi bogini Afrodyty.

Trembecki Stanisław
Trembecki Stanisław

(około 1739‑1812) polski poeta okresu oświecenia. Sekretarz i szambelan króla Stanisława Augusta Poniatowskiego; pisał panegiryki na cześć jego rodziny i bliskich.

Wiersz adonijski
Wiersz adonijski

inaczej adonik; wiersz używany pierwotnie w inwokacjach do Adonisa, złożony ze stóp metrycznych o nazwie daktyl i trochej.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Słownik Języka Polskiego PWN - wydanie internetowe.

Notatki ucznia

Ro0G5wKa2VyCQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Bartol K., Danielewicz J., Liryka grecka, t. I‑II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa‑Poznań 1999 r.

  • Danielewicz J., Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984 r.

  • Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1965 r.

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 r.