Obraz przedstawia mężczyznę grającego na instrumencie oraz pięć przysłuchujących się osób. Mężczyzna, siedząc na krześle, gra na brązowo‑kremowej kitarze lub lirze umiejscowionej na jego udach. Ma on czarne włosy, w których można zauważyć fragment opaski, jest młody, a na jego twarzy widnieje jasny rumieniec. Mężczyzna ma na sobie długą szatę w kolorze delikatnego różu, jest bosy. Z prawej strony, na posadzce obok krzesła, leży inny instrument muzyczny, przypominający małą, złotą trąbkę. Z lewej strony znajdują się trybuny, na których umieszczone są greckie inskrypcje - odpowiednik dzisiejszego graffiti. Na trybunach można dostrzec pięć kobiet.
W pierwszym rzędzie siedzą dwie młode kobiety – jedna z nich ciemnowłosa, w niebieskiej szacie, a druga – jasnowłosa w szacie w odcieniach brązu i żółci. Druga kobieta stoi, patrząc na grającego mężczyznę. Na jej głowie widać wianek z białych i żółtych kwiatów, a włosy opadają jej do pasa. Obok nich namalowano podwyższenie, na którym przedstawiono poduszkę oraz wieniec laurowy. Opiera się o nie ciemnowłosa kobieta.
W drugim rzędzie siedzą trzy kobiety – jedna rudowłosa, pochylająca się do przodu oraz podpierająca ręką brodę, obok której siedzi kobieta w jasnej, kremowej szacie. Nieco dalej, przy końcu trybun siedzi kolejna kobieta, która opiera ręce o oparcie trybun. Ma długie, rude włosy, ubrana jest w szatę o kremowym odcieniu. W tle widoczne jest duże drzewo z zielonymi liśćmi, morze, jasne niebo oraz fragment gór w oddali.
Ważne daty
około 630 r. p.n.e.-570 r. p.n.e. – lata życia Safony.
około 620 r. p.n.e.-550 r. p.n.e. – lata życia Alkajosa.
około 582 r. p.n.e.-485 r. p.n.e. – lata życia Anakreonta.
Nauczysz się
charakteryzować twórczość najważniejszych greckich poetów lirycznych (Alkajos, Safona, Anakreont),
wskazywać charakterystyczne tematy oraz formę wierszy poszczególnych twórców,
rozpoznawać sylwetki greckich muz,
omawiać wpływ greckiej poezji lirycznej na twórczość Rzymian oraz poezję późniejszych epok.
Początki liryki
Liryka stanowi jeden z trzech pierwotnych rodzajów literackich (obok epiki oraz dramatu). Nazwa wywodzi się od sposobu jego wykonywania – przy akompaniamencie liry, choć utwory bywały wykonywane również przy dźwiękach innych instrumentów strunowych. Ten rodzaj jest jednocześnie często bardziej osobisty, pełen subiektywnych spostrzeżeń i odczuć, które wyraża podmiot lirycznyPodmiot lirycznypodmiot liryczny. Europejska liryka w swoich początkach sięga do poetów greckich, rzymskich oraz – o czym często się zapomina – żydowskich (liryka Starego Testamentu). Z perspektywy dziejów poezji europejskiej największy wpływ na rozwój liryki mają Grecy. Na nich będą się wzorować Rzymianie, którzy, choć tworzyli w swoim języku, zachowali oryginalną formę wiersza. W I w. p.n.e. HoracyHoracyHoracy napisze:
Horacy
HoracyWybór poezji, Ody rzymskie, Do Muzy, III 30
Na wyżyny się wzbiłem i żem przeniósł pierwszy
Do narodów Italów rytm eolskich wierszy.
cyt8 Źródło: Horacy, Wybór poezji, Ody rzymskie, Do Muzy, III 30, tłum. Lucjan Rydel, Lwów 1935.
W kolejnych stuleciach twórczość liryczna będzie więc w większości poezją łacińską, ubraną w greckie strofy. Dopiero z czasem lirycy zaczną tworzyć w językach narodowych.
R1LaSHocs5TtY
Grecka poezja liryczna miała swoje początki jeszcze w okresie archaicznym. Natomiast już badacze literatury z okresu hellenistycznegoEpoka hellenistycznaokresu hellenistycznego (IV - I w. p.n.e.) podjęli próby kompilacji lirycznej twórczości poprzednich wieków i opracowania swoistego kanonu twórców. W wyniku tych zabiegów wyróżniono grupę dziewięciu poetów, powszechnie uznawanych za najwybitniejszych greckich liryków. Zaliczno do nich: Alkmana ze SpartySpartaSparty, Safonę, Alkajosa, Anakreonta, Stezychora, Ibykosa, Symonidesa z KeosKeosKeos, Bakchylidesa z Keos oraz Pindara z TebTebyTeb.
Pochodzenie liryków greckich - mapa interaktywna
R1TBPrW9AjC8x
Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie: który z przytoczonych poetów uważany jest za twórcę słynnego epigramu poświęconego obrońcom Termopil? Podaj jego imię oraz nazwę miejscowości, z której pochodził.
Rxx7s4xgTXPU2
Polecenie 2
Wypisz poetów, którzy pochodzili z wyspy LesbosLesbosLesbos i krótko scharakteryzuj ich twórczość.
Rxx7s4xgTXPU2
Byli to Alkajos i Safona. Ich twórczość miała charakter biesiadny; tworzyli też hymny i pieśni miłosne. Ponadto Alkajos tworzył utwory o charakterze politycznym.
Polecenie 3
Wypisz rodzaje utworów lirycznych, jakie pisali wskazani na mapie poeci.
Rxx7s4xgTXPU2
Wymienieni poeci tworzyli następujące rodzaje utworów lirycznych: sympotyczne (biesiadne, miłosne), religijne (patheneja i hymny), polityczne (epigramy), mitologiczne (dytyramby), ody.
Twórczość Alkajosa i Safony
Alkajos i Safona to dwójka wyśmienitych poetów, pochodzących z wyspy Lesbos. Oboje żyli i tworzyli na przełomie VII i VI wieku przed Chrystusem. Alkajos, będący arystokratą z MitylenyMitylenaMityleny, brał czynny udział w życiu politycznym miasta, co znajduje odzwierciedlenie w jego twórczości. Tworzył przede wszystkim wiersze o tematyce politycznej, biesiadnej oraz miłosnej. W utworach atakował (niejednokrotnie bardzo zajadle) swoich przeciwników politycznych. Zachował się fragment wiersza, w którym poeta wyraża radość na wieść o śmierci tyrana Myrsylosa (fr. 332):
Alkajos
AlkajosLiryka starożytnej Grecji
Spić się dziś trzeba i na umór pić,
Śmierci Myrsyla nadszedł wreszcie dzień.
cyt7 Źródło: J. Danielewicz, Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984.
Te słowa naśladować będzie później Horacy w słynnej pieśni na cześć Augusta, zaczynającej się od słów „Nunc est bibendum” („Teraz należy pić”). Podobnie krytycznie skomentował Alkajos rządy kolejnego władcy Mityleny, – PittakosaPittakosPittakosa (fr. 141):
Alkajos
AlkajosLiryka starożytnej Grecji
Ten człowiek w pogoni za władzą tyrana,
Wywróci to miasto rozchwiane w posadach.
cyt7 Źródło: J. Danielewicz, Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984.
R1R3J051Y7e3F
Alkajos uznawany jest za twórcę jednostki wierszowej, nazwanej od jego imienia strofą alcejskąStrofa alcejskastrofą alcejską. Rozpoczyna się ona de dwóch jedenastozgłoskowców, wers trzeci posiada dziewięć zgłosek, natomiast ostatni, zamykający zwrotkę, ma ich dziesięć. W czasach rzymskich strofa alcejska była chętnie wykorzystywana przez Horacego.
Przykład zastosowania strofy alcejskiej w Odzie Stanisława TrembeckiegoTrembecki StanisławStanisława Trembeckiego:
Stanisław Trembecki
Stanisław TrembeckiOda
O ty, kapłanie Delijskiego świętny,
Przeszłego wiadom, przyszłości pojętny,
Wieńcz twe skronie, wieszczą bierz laskę,
Śnieżny ubiór i złotą przepaskę.
cyt3 Źródło: Stanisław Trembecki, Oda, oprac. Poezje wybrane, Gdańsk 2000, s. 22–23.
R1KJnzaAmRm51
Z kolei twórczość poetycka Safony nawiązuje niejednokrotnie do motywów ludowych i wyraża uczucia w sposób niezwykle subtelny. Czerpiącej z folkloru poetce bliżej jest do innego greckiego twórcy liryki – ArchilochaArchilochArchilocha. Safona opisywała również swoje uczucia względem towarzyszek. Prowadziła ona bowiem rodzaj koła (gr. thiasosThiasosthiasos, czyt. tjasos), w ramach którego kształciła młode niezamężne dziewczyny, ucząc je gry na instrumentach, wykonywania poezji i tańca. Grupa miała być poświęcona służbie bogini Afrodycie. Ze względu na zażyłość, jaka łączyła kobiety z ich nauczycielką, powstała opinia o ich erotycznej relacji (por. określenie „lesbijka” – nawiązujące do wyspy Lesbos).
Twórczość Safony obejmowała dziewięć ksiąg i cieszyła się niezwykłą popularnością już w starożytności. Safona do dziś uznawana jest powszechnie za najwybitniejszą grecką poetkę. Przez wieki znalazła wielu naśladowców. Jeszcze w starożytności rzymski poeta KatullusKatullusKatullus dokonał słynnej parafrazy wiersza Safony w swojej Pieśni LI („Ille mi par esse deo videtur…”), nawiązując do utworu, w którym poetka w przejmujący sposób opisuje uczucie zazdrości:
Safona
SafonaLiryka grecka
Wydaje mi się samym bogom równy
mężczyzna, który siadł naprzeciw ciebie,
słowa twoje przyjmuje z zachwytem,
w oczarowaniu.
Słodkim uśmiechem budzisz w nim pragnienia,
lecz w piersi mej drży serce pełne lęku,
i gdy na ciebie patrzę, głosu z krtani
dobyć nie mogę,
zamiera słowo, dreszcz przenika ciało
albo je płomień łagodny ogarnia
ciemno mi w oczach, to znów słyszę w uszach
szum przejmujący.
Oblana potem, drżąca, zalękniona
blednę jak zwiędła, poszarzała trawa,
i już niewiele brak, abym za chwilę
padła zemdlona.
Ze wszystkim jednak trzeba się pogodzić.
cyt6 Źródło: K. Bartol, J. Danielewicz, Liryka grecka, t. I-II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
R1NhUQamOpadT
Od imienia Safony pochodzą nazwy dwóch jednostek wierszowych – strofy safickiejStrofa safickastrofy safickiej większej oraz mniejszej. Na szczególną uwagę zasługuje ta druga – strofa saficka mniejsza. Była ona chętnie wykorzystywana przez następne pokolenia poetów greckich i rzymskich, lecz również nowożytnych i jest także popularna współcześnie. W polskiej literaturze nowożytnej tę miarę wierszową upodobali sobie szczególnie: Jan KochanowskiKochanowski JanJan Kochanowski, Jan DantyszekDantyszek JanJan Dantyszek i Mikołaj Sęp‑SzarzyńskiSęp‑Szarzyński MikołajMikołaj Sęp‑Szarzyński. Pojawia się on również w twórczości późniejszych poetów – na przykład Juliusza Słowackiego i Marii Konopnickiej.
Przykład wykorzystania strofy safickiej w twórczości Jana Kochanowskiego („Pieśń X”):
Jan Kochanowski
Jan KochanowskiPieśń X z Ksiąg Pierwszych
Kto by cię nie znał, Lechu Słowianinie,
Któryś napierwej zasiadł w tej krainie
I opanował męstwem swoim mocne
Brzegi północne?
cyt5 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń X z Ksiąg Pierwszych, dostępny w internecie: https://polska-poezja.pl/lista-wierszy/32-jan-kochanowski-piesn-x-z-ksiag-pierwszych-kto-mi-dal-skrzydla-kto-mie-odzial-piory [dostęp 26.08.2021].
Safona z Lesbos – film
R1V7ZS53yEiAm
Polecenie 4
Dlaczego starożytni fascynowali się postacią Safony oraz jej poezją? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rxx7s4xgTXPU2
Fascynacja twórczością Safony wiążę się przede wszystkim z jej uniwersalnym charakterem. Poetka tworzyła utwory, które z przyjemnością śpiewali zarówno mężczyźni podczas sympozjów, jak i młode dziewczęta, podczas różnych obrzędów (modlitwy, zaślubiny etc.). Ponadto na popularność poezji Safony miała wpływ jej forma: wyrafinowane miary wierszowe, lekkość, urzekający dobór słownictwa.
Polecenie 5
Wymień i krótko scharakteryzuj twórczość dwóch poetów – ze starożytności i czasów nowożytnych, dla których inspiracją była twórczość Safony. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rxx7s4xgTXPU2
Poeci antyczni czerpiący z twórczości Safony, to przede wszystkim rzymscy twórcy żyjący w I w. p. n. e. Katullus i Horacy. W czasach nowożytnych Safonę próbowali naśladować Jan Dantyszek, czy Jan Kochanowski. Wszystkich ich łączy tematyka, jaką poruszali w swych utworach (pieśni biesiadne, miłosne, hymny) oraz metrum, tzw. strofa saficka.
Polecenie 6
Odpowiedz na pytanie: w jakich okolicznościach doszło współcześnie do odkrycia nieznanych wcześniej utworów poetki? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rxx7s4xgTXPU2
Papirusy z fragmentami utworów twórców antycznych, w tym także Safony, odkrywane są systematycznie od XIX w. na pustyni w północnej Afryce (Egipt był od IV w. p.n.e. pod panowaniem Greków). W 2014 r. uczony Dirk Obbink opublikował kolejne papirusy z pieśniami Safony odnalezione na Saharze.
Liryka Anakreonta
Wśród twórców liryki biesiadnej szczególne miejsce zajmuje Anakreont, żyjący na przełomie VI i V wieku przed Chrystusem. Zmuszony do opuszczenia rodzinnego miasta TeosTeosTeos na wybrzeżu jońskim i ucieczki przed Persami, trafił na SamosSamosSamos, na dwór tyrana PolikratesaPolikratesPolikratesa. Na zaproszenie Hipparcha, syna Pizystrata przeniósł się po kilku latach do Aten. Już za życia był bardzo ceniony i cieszył się sławą. Ateńczyk KritiaszKritiaszKritiasz miał go określać „słodkim Anakreontem” i niejedną ateńską ucztę miały umilać pieśni poety. Stąd inspirowane nimi utwory biesiadne i miłosne, chwalące uroki życia i nie stroniące od żartu, nazywamy anakreontykamiAnakreontykanakreontykami. W czasach hellenistycznych uczeni aleksandryjscy podzielili jego twórczość na pięć ksiąg. Utwory poety zachowały się do naszych czasów głownie we fragmentach.
Anakreont
AnakreontLiryka grecka
Nie ten mi bliski, kto przy pełnym dzbanie,
Mówi o baśniach i bolesnej wojnie,
Lecz ten, kto dary Muz i Afrodyty
Łącząc o biesiad uroku pamięta.
cyt6 Źródło: K. Bartol, J. Danielewicz, Liryka grecka, t. I-II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
Wiersze takie będzie pisał między innymi Jan Kochanowski oraz Jan Andrzej MorsztynMorsztyn Jan AndrzejJan Andrzej Morsztyn.
R1YSrelCvPINF
Podsumowanie
Przedstawione w tej lekcji informacje zostały ograniczone zaledwie do trójki twórców poezji lirycznej. Wart podkreślenia jest fakt, że grecka liryka jest twórczością o wczesnym rodowodzie - powstaje w okresie archaicznym i klasycznym. Jest również udziałem ogółu Hellenów. Nie jest to rodzaj twórczości szczególnie uprawiany w jednej wybranej polis. Poezja liryczna powstaje zarówno na Peloponezie, jak i wyspach Morza Egejskiego i wybrzeżu Azji Mniejszej. Dodatkowo jest trwale związana z bieżącymi wydarzeniami i pozwala czytelnikowi przenieść się do miejsca powstania utworu. Stąd też stanowi niezwykle ciekawy przedmiot lektury i badań, który przez wieki inspirował czytelników i miał wielu naśladowców.
Grecy i Rzymianie uznawali muzy – 9 córek Zeusa i MnemozyneMnemozyneMnemozyne – za opiekunki sztuk pięknych i nauk. Kilka muz sprawowało opiekę nad różnymi rodzajami poezji. Poniższa ilustracja przedstawia słynny sarkofag z przedstawieniami bogiń, znajdujący się w zbiorach Luwru.
RD7bixWnMoHHb
Polecenie 7
Zapoznaj się z charakterystykami dziewięciu muz. Wymień muzy, które można uznać za opiekunki poezji omawianej w materiale. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rxx7s4xgTXPU2
Przypomnij sobie, w jakich okolicznościach były wykonywane utwory Safony, Alkajosa i Ankreonta.
Polecenie 8
Zwróć uwagę, w jakich pozach i z jakimi atrybutami przedstawiono muzy na ilustracji. Wyjaśnij, dlaczego oddano je w ten właśnie sposób.
Rxx7s4xgTXPU2
Zarówno pozy muz, jak i atrybuty, zawiązane są z dziedzinami sztuki, jakim patronowały.
Polecenie 9
Po przestudiowaniu treści multimedium zastanów się i odnotuj poniżej, dlaczego właśnie wizerunki muz zostały przedstawione na tym sarkofagu.
RDl7HAUcd7jnB
Pomyśl, przedstawicielom jakich zawodów patronowały muzy.
Ćwiczenia
RuXVaJFBwLHJ31
Ćwiczenie 1
RWBnq40vijvQE1
Ćwiczenie 2
RfsWyi4SX7p9S1
Ćwiczenie 3
R1eZdR59dn3S61
Ćwiczenie 4
RtJ7dLwNPsuiv1
Ćwiczenie 5
1
Ćwiczenie 5
Ułóż puzzle przedstawiające postać słynnej kobiety, następnie podaj jej imię i wskaż prawidłowe informacje na temat poetki.
R11l781IyjqfB
R1QOrw4Kg6jAY
RpqBrhA3AQe3G1
R1REnuwjrb3Fk1
Ćwiczenie 6
Rb2NrVv35yja32
Ćwiczenie 7
2
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wierszem oraz tekstem źródłowym – fragmentem dzieła historyka HerodotaHerodot z HalikarnasuHerodota. Odpowiedz na pytanie: o którym omawianym w lekcji poecie jest mowa i uzasadnij swój wybór. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Idź i powiedz, niech usłyszy
Każdy z moich towarzyszy,
Że (...) z boju wrócił,
Ale w polu tarcz porzucił.
Poszła w łupy — trudna rada,
Dziś się cieszy nią Pallada.
Podczas tej wojny zdarzyło się niejedno w poszczególnych walkach, m.in. to, co następuje: W starciu, w którym zwyciężyli Ateńczycy, poeta (…) sam ocalił się ucieczką, ale jego broń posiedli Ateńczycy i zawiesili w świątyni Ateny w SigejonSigejonSigejon. Opisał to zajście (…) w lirycznej pieśni, którą przesłał do Mityleny, donosząc o swojej klęsce przyjacielowi Melanipposowi.
R1dmrg9g3E4u4
Zwróć uwagę na pochodzenie wspomnianego poety.
W tekście źródłowym mowa o epizodzie z życia poety Alkajosa, który jako obywatel Mityleny, brał udział w walkach z Ateńczykami o Sigejon.
2
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z pieśnią „Pieśni konfederatów barskich”, która stanowi fragment dramatu Juliusza Słowackiego Ksiądz Marek. Wyjaśnij, w jaki sposób forma utworu nawiązuje do twórczości greckich poetów lirycznych. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Pieśń Konfederatów Barskich
Nigdy z królami nie będziem w aljansach,
Nigdy przed mocą nie ugniemy szyi;
Bo u Chrystusa my na ordynansach
— Słudzy Maryi!
Więc choć się spęka świat, i zadrży słońce,
Chociaż się chmury i morza nasrożą;
Choćby na smokach wojska latające,
Nas nie zatrwożą.
Bóg naszych ojców i dziś jest nad nami!
Więc nie dopuści upaść żadnej klęsce;
Wszak póki On był z naszymi ojcami,
Byli zwycięzce!
Więc nie wpadniemy w żadną wilczą jamę,
Nie uklękniemy przed mocarzy władzą;
Wiedząc, że nawet grobowce nas same
Bogu oddadzą.
Ze skowronkami wstaliśmy do pracy,
I spać pójdziemy o wieczornej zorzy;
Ale w grobowcach my jeszcze żołdacy
I hufiec boży.
Bo kto zaufał Chrystusowi Panu,
I szedł na święte kraju werbowanie,
Ten, de profundis, z ciemnego kurhanu,
Na trąbę wstanie.
Bóg jest ucieczką i obroną naszą!
Póki on z nami całe piekła pękną!
Ani ogniste smoki nas ustraszą,
Ani ulękną.
Nie złamie nas głód, ni żaden frasunek,
Ani zhołdują żadne świata hołdy:
Bo na Chrystusa my poszli werbunek,
Na jego żołdy. —
R1dmrg9g3E4u4
Zwróć uwagę na budowę strofy, wykorzystanej przez polskiego poetę.
„Pieśń konfederatów barskich” zapisana została strofą saficką mniejszą.
Słownik pojęć
Anakreontyk
Anakreontyk
wiersz biesiadny lub miłosny, sławiący uroki życia, miłość wino, śpiew. Forma wiersza zawdzięcza swoją nazwę twórczości Anakreonta z Teos.
Archiloch
Archiloch
(VII w. p.n.e.) poeta liryczny z wyspy Paros. Najbardziej znany z wierszy pisanych jambami. Od jego imienia pochodzi nazwa wiersza archilochijskiego, który był chętnie stosowany przez poetów hellenistycznych oraz Horacego.
Dantyszek Jan
Dantyszek Jan
(1485 - 1548) polski duchowny, sekretarz i dyplomata. Wybitny humanista, twórca renesansowy, autor wierszy w języku polskim i łacińskim.
Epoka hellenistyczna
Epoka hellenistyczna
(od IV w. p.n.e. do ok I w. p.n.e.), określenie epoki w historii starożytnej od śmierci Aleksandra Wielkiego do podboju Egiptu przez Rzymian. Używane najczęściej w odniesieniu do obszaru basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu (terenów podbitych przez Aleksandra, gdzie później rozwijały się monarchie hellenistyczne).
Gajusz Cilniusz Mecenas
Gajusz Cilniusz Mecenas
urodzony 70 r. p.n.e., zmarł 8 r. p.n.e., rzymski polityk i pisarz; przyjaciel i zaufany współpracownik cesarza Augusta; protektor artystów, zwłaszcza pisarzy i poetów; poprzez ich twórczość wpływał na kształtowanie opinii publicznej zgodnie z politycznym i kulturalnym programem Augusta; imię Mecenas stało się synonimem patrona sztuki i literatury.
Herodot z Halikarnasu
Herodot z Halikarnasu
urodzony około 485 r. p.n.e., Halikarnas, zmarł po 421 r. p.n.e., prawodpodobnie w Turioj, historyk grecki. Pierwszy grecki prozaik, którego dzieło Dzieje (Historie) w 9 księgach zachowało się w całości. Dzieje obejmują okres od połowy VI w. do 479 r. p.n.e., a ich kulminację stanowi opis wojen grecko‑perskich; interesował się wieloma aspektami działalności ludzi, ich kulturą, sztuką, wojnami, wierzeniami, obyczajami. Nazwany przez Cycerona ojcem historii, zainspirował swojego bezpośredniego następcę i kontynuatora Tukidydesa.
RIUCuJx9XDWka
Horacy
Horacy
Kwintus Horacjusz Flakkus, urodzony 65 r. p.n.e. – zmarł 8 r. p.n.e., uznawany za najwybitniejszego rzymskiego poetę lirycznego. Tworzył w czasach rządów Oktawiana Augusta, należał do literackiego koła MecenasaGajusz Cilniusz MecenasMecenasa. Najbardziej znanymi utworami Horacego są „Pieśni” („Carmina”). Pisał również satyry, epody i listy poetyckie.
RrIXYhkVD2WKq
Katullus
Katullus
około 84 - 54 r. p.n.e., poeta rzymski z okresu republiki, naśladował poetów greckich, m.in. Safonę i późniejszych twórców okresu hellenistycznego. Tworzył wiersze miłosne, poświęcone Klodii, siostrze znanego wówczas polityka Klodiusza Pulchra, którą w swych utworach nazywał Lesbią. Zachowało się ponad sto wierszy Katullusa, uznawanych za jedne z najwspanialszych przykładów rzymskiej liryki.
RWVdkaSUOnPGD
Keos
Keos
wyspa grecka na Morzu Egejskim, z której pochodzili między innymi poeta Symonides oraz sofista Prodikos.
Kritiasz
Kritiasz
dziadek filozofa sofisty Kritiasza (około 460 - 403 r. p.n.e.).
Kochanowski Jan
Kochanowski Jan
urodzony 1530 r., Sycyna, zmarł 22 sierpnia 1584 r., Lublin, najwybitniejszy poeta Polski przedrozbiorowej, twórca polskiego języka literackiego.
Lesbos
Lesbos
wyspa grecka na Morzu Egejskim, u wybrzeży dzisiejszej Turcji. Z jej miastem Mityleną związani byli wybitni poeci liryczni Alkajos i Safona.
Lira
Lira
rodzaj strunowego instrumentu muzycznego. Według legendy miała zostać wynaleziona przez boga Hermesa. Była stosowana przy śpiewie solowym i recytacji jako akompaniament. Od słowa „lira” pochodzi nazwa rodzaju literackiego „liryka”.
RljZH0l3KElv6
Mitylena
Mitylena
grecka polis na wyspie Lesbos, z której pochodzili poeci Alkajos i Safona.
Mnemozyne
Mnemozyne
(z języka greckiego Mnemosyne, dosłownie: pamięć), mitologiczna personifikacja pamięci, córka Uranosa i Gai, matka Muz.
R1Te4H0TrpvCS
Morsztyn Jan Andrzej
Morsztyn Jan Andrzej
(1621 - 1693) po poeta barokowy, twórca poezji lirycznej, podskarbi wielki koronny.
Myrsilos
Myrsilos
(VII w. p.n.e.) jeden z tyranów Mityleny, popierany przez Pittakosa, polityczny przeciwnik Alkajosa, czego ślady odnajdujemy w twórczości poety.
Pieśni sympotyczne
Pieśni sympotyczne
pieśni zachęcające do picia alkoholu, cieszenia się z uroczystości, odgrywane na sympozjonach - spotkaniach, na których biesiadowano.
Pieśni sympotyczne tworzyli między innymi Alkajos oraz Anakreont.
Pittakos
Pittakos
(VII - VI w. p.n.e.) dowódca wojskowy i polityk z Mityleny. Miał sprawować władzę w latach około 589 - 579 roku p.n.e. Tradycyjnie przypisywano mu wielką mądrość i zaliczano do grona wybitnych mędrców starożytności. Według późniejszych twórców miał być również twórcą poezji.
RjHTfaM3xwh09
Podmiot liryczny
Podmiot liryczny
fikcyjna osoba mówiąca w utworze lirycznym, opowiadająca o swoich doznaniach, przeżyciach, przemyśleniach lub komentująca zdarzenia.
Poeci aleksandryjscy
Poeci aleksandryjscy
grupa poetów tworzących w okresie hellenistycznym. Wśród nich za najwybitniejszego uchodzi Kallimach z Cyreny.
Polikrates
Polikrates
(VI w. p.n.e.) tyran na wyspie Samos, opisany przez Herodota w „Dziejach”.
Strofa alcejska
Strofa alcejska
forma poetycka, której wynalezienie przypisywane jest Alkajosowi z Lesbos. Składa się z czterech wierszy – dwóch jedenastozgłoskowców, jednego dziewięciozgłoskowca oraz dziesięciozgłoskowca.
Strofa saficka
Strofa saficka
dwie formy poetyckie (tak zwana mniejsza i większa), których wynalezienie przypisywane jest poetce Safonie z Lesbos. Strofa saficka mniejsza składa się z trzech tak zwanych jedenastozgłoskowców safickich oraz jednego krótszego wiersza adonijskiegoWiersz adonijskiwiersza adonijskiego. Na strofę saficką większą składają się cztery na przemian następujące wiersze krótsze tzw. wersy arystofanejskie i dłuższe tak zwane wersy safickie większe.
Samos
Samos
grecka wyspa na Morzu Egejskim u wybrzeży Azji Mniejszej. Pochodzili z niej między innymi Pitagoras oraz Epikur.
Sęp‑Szarzyński Mikołaj
Sęp‑Szarzyński Mikołaj
około 1550 - 1581 r., polski poeta piszący w języku polskim i łacińskim, przedstawiciel poezji staropolskiej.
Sigejon
Sigejon
przylądek w północno‑zachodniej części Azji Mniejszej, u wejścia do Hellespontu (dzisiejsze Dardanele).
Sparta
Sparta
inaczej Lacedemon, wpływowa polis grecka w Lakonii. Jej mieszkańcy słynęli z męstwa. Dominacja Sparty wśród greckich poleis rozpoczęła się po wojnie peloponeskiej (koniec V w. p.n.e.).
Teby
Teby
miasto w Grecji, według mitologii założone przez króla Kadmosa, główne miasto Beocji.
Teos
Teos
miasto jońskie w Karii w Azji Mniejszej, ojczyzna poety Anakreonta.
Thiasos
Thiasos
R1JOUJRS6KZCP1
z greckiego θthetaίαalfaσsigmaοomicronς, ; thíasos - procesja na cześć boga, koło poświęcone kultowi boga. Termin używany w odniesieniu do koła młodych dziewcząt, nauczanych przez Safonę z Lesbos. Było ono poświęcone kultowi bogini Afrodyty.
Trembecki Stanisław
Trembecki Stanisław
(około 1739‑1812) polski poeta okresu oświecenia. Sekretarz i szambelan króla Stanisława Augusta Poniatowskiego; pisał panegiryki na cześć jego rodziny i bliskich.
Wiersz adonijski
Wiersz adonijski
inaczej adonik; wiersz używany pierwotnie w inwokacjach do Adonisa, złożony ze stóp metrycznych o nazwie daktyl i trochej.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.
Słownik Języka Polskiego PWN - wydanie internetowe.
Notatki ucznia
Ro0G5wKa2VyCQ
Galeria
R1LaSHocs5TtY
R1R3J051Y7e3F
R1KJnzaAmRm51
R1NhUQamOpadT
R1YSrelCvPINF
RHRE1oA0RHrWm
RekcY2aALdygo
RXfaK3dGCRgEM
R1Ti4KMft1AEO
R1Th61OeQN5V1
RCZRsxi4zMI6c
RIUCuJx9XDWka
RrIXYhkVD2WKq
RWVdkaSUOnPGD
RljZH0l3KElv6
R1Te4H0TrpvCS
RjHTfaM3xwh09
Bibliografia
Bartol K., Danielewicz J., Liryka grecka, t. I‑II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa‑Poznań 1999 r.
Danielewicz J., Liryka starożytnej Grecji, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1984 r.
Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1965 r.
Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989 r.