Listy do ojca Zygmunta Krasińskiego – autentyczność i szczerość czy autokreacja i maskarada?
Listy do ojca Zygmunta Krasińskiego – autentyczność
i szczerość czy autokreacja i maskarada?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna sylwetkę i tytuły utworów Zygmunta Krasińskiego,
wie, że Krasiński jest wybitnym polskim epistolografem,
wie, do koga pisarz pisał listy i jakie treści były w nich poruszane,
wie o wyjątkowej zależności psychicznej Krasińskiego od ojca,
wie, co to jest korespondencja konfesyjna oraz dysertacyjna.
b) Umiejętności
Uczeń:
analizuje, na czym polega fenomen Krasińskiego jako epistolografa,
potrafi uzasadnić, że korespondencja Krasińskiego to dzieło literackie,
zastanawia się, czy Krasińskiego można nazwać pisarzem monotematycznym (wciąż podejmowana tematyka relacji ojca z synem),
potrafi wyjaśnić, dlaczego relację ojca z synem możemy nazwać skomplikowaną.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: uczeń przedstawia biografię Z. Krasińskiego oraz krótką charakterystykę jego twórczości.
Metoda podająca: nauczyciel wymienia adresatów korespondencji Z. Krasińskiego
i zarysowuje problematykę listów.
Metoda poszukująca: uczniowie zastanawiają się, co oznacza termin korespondencja konfesyjna i dysertacyjna.
Metoda praktyczna: uczniowie analizują wybrane listy Z. Krasińskiego do ojca.
3. Środki dydaktyczne
Słownik terminów literackich.
Kopia wybranych listów Z. Krasińskiego do ojca.
Portrety Z. Krasińskiego i jego ojca.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Jeden z uczniów w formie referatu przedstawia sylwetkę Z. Krasińskiego. Podaje informacje dotyczące jego biografii oraz zarysowuje charakterystykę jego twórczości. Pozostali uczniowie robią krótką notatkę i oglądają portret romantyka i jego ojca. Nauczyciel wymienia najważniejszych adresatów listów Z. Krasińskiego i opowiada o podejmowanych w nich treściach. Uczniowie na podstawie podanych informacji starają się odpowiedzieć, które listy można nazwać konfesyjnymi, a które dysertacyjnymi.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają wybrane listy (fragmenty) z korespondencji Z. Krasińskiego do ojca. Starają się określić, jakie dominujące uczucie względem ojca emanuje z tych listów.
Uczniowie próbują charakterystyki ojca Z. Krasińskiego na podstawie wysłanych do niego listów. Czy ojciec autora Nie‑Boskiej komedii jest łagodny, miłujący, rozumiejący czy może twardy, kategoryczny, pełen apodyktyczności?
Uczniowie poszukują fragmentów, w których Z. Krasiński wyraźnie wyraża diametralnie różne poglądy od poglądów ojca. Starają się odpowiedzieć na pytanie, czy Z. Krasiński potrafi wyrazić te różnice czynem, a nie tylko słowem. Czy wobec ojca Z. Krasiński jest zdolny do rzeczywistego buntu?
c) Faza podsumowująca
Uczniowie, na podstawie przeczytanych fragmentów z korespondencji Z. Krasińskiego do ojca, starają się określić, jakim człowiekiem był ich autor. Następnie zastanawiają się, czy
z listów tych wyłania się rzeczywista postać poety, czy może jest ona kreowana, wymyślona, fikcyjna.
5. Bibliografia
Janion M., Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Wiedza Powszechna,
Warszawa 1962.Krasiński Z., Listy do różnych adresatów, PIW, Warszawa 1991.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Ossolineum, wyd. 3. popr.
i poszerz., Wrocław 1998.Sudolski Z., Polski list romantyczny, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997.
Waśko A., Zygmunt Krasiński. Oblicza poety, Arcana, Kraków 2001.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Czy Zygmunt Krasiński wstydził się pisać do ojca o swoich uczuciach? Czy wstydził się swoich łez, smutków, nadziei, radości? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołuj się do wybranych fragmentów. Czy listy te spełniały oczekiwania ojca? Czy były wyrazem posłuszeństwa woli ojca?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak