Obraz przedstawia dojrzałą kobietę, która trzyma i palcami prawej dłoni wachluje zawieszony na szyi sznur pereł. Kobieta ubrana jest w strojną suknię na modłę gdańską. Ma utrefione włosy ozdobione klejnotami i wstążkami. Za nią znajduje się barwna kotara od okna wychodzącego na aleję ogrodową przy pałacu.
Nauczysz się
tworzyć utwór sowizdrzalski
przypisywać dzieło artystyczne do twórcy
rozpoznawać elementy kultury sarmackiej
R1cFY8ZupAXSB
Barok w dziejach polskiej kultury wprowadził wiele nowych elementów do architektury i sztuki, jednocześnie wzbogacając polskie dziedzictwo kulturowe.
Wprowadzenie
Styl barokowy zapoczątkowany został w Polsce wraz ze zwycięstwem kontrreformacjikontrreformacjakontrreformacji. Rzesze szlacheckie, które w epoce renesansu przyjmowały kalwińskie wyznanie, powracają do katolicyzmu, głównie pod wpływem sprowadzonych do Polski w 1564 roku jezuitówjezuicijezuitów. Zaszczepiają oni nad Wisłą nowe, powstałe we Włoszech, rozwiązania w dziedzinie sztuki, a mecenat królewski Zygmunta III Wazy i Władysława IV przyczynia się do ich upowszechnienia. Równolegle wynikające z kontaktów handlowych oraz starć militarnych oddziaływanie kultury Orientu wpływa na powstanie rodzimego nurtu artystycznego zwanego sarmatyzmemsarmatyzmsarmatyzmem. Przyczynia się on do stworzenia polskiej kultury narodowej, która będzie się rozwijać w relacji do napływających obcych wzorców, również z krajów niemieckich i Francji. Trend ten obejmie nie tylko szlachtę, ale również bogate mieszczaństwo z Gdańska, Krakowa, Lwowa i Warszawy, tworząc podłoże pod lokalne odmiany baroku. Kierunek będzie wygasał za panowania Wettinów, choć tzw. nurt polski w klasycystycznej formie będzie obecny aż do lat sześćdziesiątych XVIII wieku.
Polska literatura barokowa
Za początek baroku w literaturze polskiej przyjmuje się rok 1618, kiedy Piotr Kochanowski - bratanek Jana - wydał drukiem swoje tłumaczenie eposueposeposuTorquato Tassa [czyt.: torkłato tasa] „Jerozolima wyzwolona”.
RXjryKsLbY6M0
Niemniej od lat osiemdziesiątych XVI wieku narasta w poezji trend refleksyjno‑filozoficzny związany z utratą wiary w harmonię i ład wszechrzeczy oraz przewidywalność ludzkich losów. Wzrasta u twórców niepokój, zwątpienie i rozpacz wobec pesymistycznego końca ludzkich oczekiwań. Zapowiedzią przełomu stają się wiersze Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, autora Rytmów abo wierszy polskich. W nich widoczne są typowe dla baroku techniki literackie: konceptyzmkonceptyzmkonceptyzm, paradoks i puenta. Poecie przypisane są słowa: Miłość jest własny bieg bycia naszego.
M. Sep SzarzyńskiSonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego
I nie miłować ciężko, i miłować Nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione Myśli cukrują nazbyt rzeczy one, Które i mienić, i muszą się psować.
liszpbar_001 Źródło: M. Sep Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego, [w:] M. Kozłowska, Interpretacja trudnych fragmentów z „Rymów Abo wierszy polskich” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego w ważniejszych edycjach cyklu, t. nr 1, „Pamiętnik Literacki” 2015, s. 184.
Odrębne miejsce we wczesnym baroku zajmuje literatura sowizdrzalskaliteratura sowizdrzalskaliteratura sowizdrzalska tworzona przez ludzi z niższych warstw społecznych. Przy użyciu obscenicznego i rubasznego języka poeci tej formacji atakowali podstawowe wartości oficjalnej kultury, kpili z ideałów rycerskich i mitu ziemiańskiego. Twórcy parodiowali popularne motywy literackie. Przywoływali obrazy typowe dla wizji „świata na opak”. Wyszydzali świat przedstawiony. Obok poetów anonimowych najbardziej znanym satyrykiem w tym gronie był Jan z Kijan, krytykujący w swoich utworach panujące stosunki społeczne na wsi i zwracający uwagę na upadek autorytetów moralnych i religijnych. W sposób humorystyczny prezentował też lokalne społeczności na Podkarpaciu, mieszczan m.in. Krosna, Jasła i Dukli, z ich mentalnością oraz systemem wartości.
lp.
faza/okres
przedstawiciele
cechy charakterystyczne
I
wczesny barok/ epoka Zygmunta
Mikołaj Sęp Szarzyński Jan z Kijan
powrót do średniowiecznej religijności mistycyzm niepokój egzystencjalny krytyka struktury stanowej i stosunków feudalnych satyra społeczna
II
barok właściwy
nurt dworski
Maciej Kazimierz Sarbiewski Jan Andrzej Morsztyn Daniel Naborowski Szymon Zimorowic Kasper Twardowski Stanisław Herakliusz Lubomirski
Wacław Potocki Wespazjan Kochowski Jan Chryzostom Pasek
poszanowanie tradycji i religii utrwalenie dokonań narodu opiewanie chwały polskiego oręża
III
schyłek baroku/ epoka saska
Jędrzej Kitowicz Józef Baka Elżbieta Drużbacka Benedykt Chmielowski
satyry obyczajowe i polityczne sielanki zagadki wspomnienia liryki okolicznościowe wiersze salonowe
Dojrzały barok cechowało wyodrębnienie się dwóch literackich kierunków. Nurtowi dworskiemu sprzyjali poeci wychowani na wzorcach z zagranicy, głównie z Włoch, i czerpiący inspiracje z średniowiecznych eposów rycerskich. Nieufni wobec zagranicznych nowinek twórcy skupiali uwagę na tradycji i umiłowaniu rodzimej kultury, co dało podstawy do wyodrębnienia się sarmatyzmu. Pomiędzy tymi prądami znajdowała się twórczość światowej sławy poety Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, który pisał po łacinie. Nazywano go „sarmackim Horacjuszem”, ponieważ jego liryka była refleksją moralną o naturze ludzkiej, poszukiwaniu na drogach życia równowagi i prawdy. Była to też poezja gloryfikacji wiary katolickiej i etyki chrześcijańskiej, dlatego została nagrodzona laurem poetyckim przez papieża Urbana VIII. Ponadto Sarbiewski był teoretykiem literatury i jako taki uchodzi za prekursora koncepcji romantycznych. W traktacie „O poezji doskonałej” wyłożył bowiem istotę działań poety, porównywanego do Boga. Twórca ma atrybuty wieszcze, ponadnaturalne i stwarza swoje poetyckie działa jakby w mistycznym uniesieniu.
7,7
RvOxgym6tprNN
RsiMs1ffsoUUD
M. K. SarbiewskiOda IX. Poeta wzdycha do niebieskiej ojczyzny,
Otwórz się, grobie! otwórz się, głuchy! Legnę w tobie bez popłochu. Zrzucę cielesnych kajdan łańcuchy, Strząsnę proch mojego prochu, Zbędę się mego brzemienia w ciele, Zbędę się bólu, zgnilizny, I ducha mego lotem wystrzelę Do Niebios, do swej ojczyzny
liszpbar_002 Źródło: M. K. Sarbiewski, Oda IX. Poeta wzdycha do niebieskiej ojczyzny,, [w:] W. Syrokomla, Przekłady poetów polsko-łacińskich Epoki Zygmuntowskiej, Poezje Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, t. 4, Wilno 1851, s. 65.
Najwybitniejszym przedstawicielem dworskiej literatury barokowej w Polsce był Jan Andrzej MorsztynJan Andrzej MorsztynJan Andrzej Morsztyn. Cechą jego poezji była zabawa słowem, tworzenie nieoczekiwanych puent i zaskakiwanie kunsztownymi konceptami. W tym aspekcie najbardziej charakterystyczny jest jego wiersz Do trupa zestawiający sytuację zmarłego z postawą nieszczęśliwie zakochanego. Pisze tam: Leżysz zabity i jam też zabity, Ty - strzałą śmierci, ja - strzałą miłości.
J. A. MorsztynBoginie
Słusznie mówimy, że panny boginie – bo ginie każdy, kto im się nawinie.
liszpbar_003 Źródło: J. A. Morsztyn, Boginie, [w:] P. Stępień, Miłość, śmierć, mistyka: o liryce erotycznej Jana Andrzeja Morsztyna, „Pamiętnik Literacki”, t. nr 1, 1992, s. 128.
Dramatopisarzem dworskim był Stanisław Herakliusz Lubomirski, zwany „polskim Salomonem” z uwagi na swą erudycję. W komediach i sielankach poruszał tematy mitologiczne i często odwoływał się do dzieł z poprzednich epok, np. DekameronuGiovanniego Boccaccia [czyt.: dżiowaniego bokaczia]. W utworze Tobiasz wyzwolony w oparciu o Księgę Tobiasza stworzył romans biblijny.
8,7
R4K8QkD8VFmpN
R1UfRQk186cbI
Innym przedstawicielem dworskiego nurtu w polskiej literaturze barokowej jest Daniel Naborowski, którego poezja jest próbą godzenia sprzeczności: życia statecznego z przekonaniem o marności świata i nieuchronnym końcu. Również u Szymona Zimorowica, autora cyklu pieśni sielankowych o tytule Roksolanki, to jest ruskie panny, świat miłości „śmierć wespół z prochem rozwieje”. Dla tego twórcy nadzieje, jakie wiążą ludzie z „rozkoszami” erotycznej miłości, są nietrwałe, bo nie przekraczają samej śmierci. Jemu przypisana jest fraza: Nad wszytko bać się Boga - Tak fraszką śmierć i trwoga.
Sz. ZimorowicRoksolanki, to jest ruskie panny
Aniołeczku mój upieszczony, jeśli mię lubisz, Nie odstępujże ode mnie, bo mię zagubisz. Cóż za korzyść odniesiesz, gdy przez twą winę, Nadawniejszy twój towarzysz, marnie zaginę?
liszpbar_004 Źródło: Sz. Zimorowic, Roksolanki, to jest ruskie panny, Warszawa 1999, s. 110.
W dojrzałym baroku rozkwita epika, która opiewa wydarzenia historyczne. Liczne wojny i niepewność jutra skłaniają do spisywania przeżyć celem upamiętnienia dziejów ojczystych i rodowych. W tym kontekście Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska są „epopeją Sarmacji polskiej”. W konwencji narracji gawędziarskiej snują się u niego wspomnienia przeplatane wstawkami lirycznymi, mowami, przyśpiewkami. W utworze pojawiają się też makaronizmymakaronizmmakaronizmy.
Obok pamiętników ważnym tekstem w kręgu sarmackim staje się epos Wacława Potockiego Transakcja wojny chocimskiej opisujący zmagania Polaków z Turkami w 1621 roku. Wokół spraw publicznych krążą jego dydaktyczno‑moralizatorskie fraszki. Piętnuje w nich postawy współczesnej mu szlachty: nastawienie na zabawę i gromadzenie dóbr materialnych, skłonność do awanturnictwa i pieniactwa, niezważanie na dobro ojczyzny i niższych warstw społecznych. Potockiemu przypisane są słowa: Nierządem Polska stoi.
Troskę o państwo wykazuje również Wespazjan KochowskiWespazjan KochowskiWespazjan Kochowski, autor zbioru utworów o tytule Niepróżnujące próżnowanie, które służyły zarówno do osobistej refleksji, jak i do debat przy stole: Słobody, nie swobody głowę nam mozolą, Niż złotą wolność, barziej samo złoto wolą.
W. KochowskiWiersz polski o świeżo płaczącym obrazie Panny Przenajświętszej…
Te oczy płaczą, twarz łzami skrapiają, Które na Polskę łaskawie wzglądają, Te oczy płaczą Matki naszej drogi Dla napomnienia nam i dla przestrogi.
liszpbar_006 Źródło: W. Kochowski, Wiersz polski o świeżo płaczącym obrazie Panny Przenajświętszej…, [w:] J. Salij, Płaczące obrazy Matki Bożej w okresie konfrontacji z protestantyzmem, „Collectanea Theologica”, t. 2, 1984, s. 46.
Schyłek baroku objawił się regresem kultury literackiej, która wprawdzie obfitowała w mnogość gatunków: facecji, fraszek, satyr obyczajowych i politycznych, dialogów, bajek, zagadek czy pamiętników, ale o niskich walorach artystycznych. Do nielicznych wyróżniających się poetów należał Józef Baka. Wiersze Uwagi rzeczy ostatecznych i złości grzechowej oraz Uwagi śmierci niechybnej emanują czarnym humorem. Poeta stosuje w nich wobec odbiorcy technikę wstrząsu i poraża wizją świata ogarniętego przez destrukcję śmierci: Dobranoc, spraw, Jezu, dla samego siebie, Byś w mym sercu mieszkał jako w drugim niebie.
Z prozaików szczególnie cenne dzieła tworzył Jędrzej Kitowicz, autor Opisu obyczajów za panowania Augusta III oraz Pamiętników, czyli historii Polski, prezentując obyczajowość epoki saskiej w Polsce poprzez wykład pełen anegdotek na temat życia publicznego i codziennego.
Jako twórca pierwszej powszechnej encyklopedii w Polsce zasłynął Benedykt Chmielowski, a jego dzieło: Nowe Ateny albo Akademia wszelkiej scjencji pełna prezentowało hasła ułożone tematycznie i obejmujące kilkanaście dziedzin wiedzy. Oczywistości kwitował słynnym zwrotem: „koń, jaki jest, każdy widzi”.
J. BakaMłodym uwaga
Cny młodziku, migdaliku, Czerstwy rydzu, ślepowidzu, […] Szpaczkujesz. Nie czujesz? Śmierć jak kot wpadnie w lot!
liszpbar_007 Źródło: J. Baka, Młodym uwaga, [w:] J. Baka, Poezje: Uwagi rzeczy ostatecznych i złości grzechowych, Uwagi o śmierci niechybnej,, Gdańsk 2001, s. 41–42.
7,7
RhcXr6XcspFw1
R1S0CFHVhk0gb
R9n5FvJ2izLDd
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ustal, czy wyrażenie „smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba” wyszło z kręgu literatury sowizdrzalskiej.
RcvpjWDfOuhM3
Zastanów się, jakim typem postaci jest smok i w jakich utworach literackich występuje.
Wyrażenie „smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba” pochodzi od Benedykta Chmielowskiego i znajduje się w jego dziele Nowe Ateny albo Akademia wszelkiej scjencji pełna. Literatura sowizdrzalska wyszydza świat przedstawiony, nie ustosunkowuje się do świata fantastycznego i nie kreuje go na realny, a jedynie otaczającą rzeczywistość przedstawia w krzywym zwierciadle.
Architektura barokowa w Polsce
Budownictwo sakralne
Ziemie polskie były pierwszymi po Włoszech terenami przeszczepienia w architekturze kontrreformacyjnej ideologii. Firmowali ją jezuiccy architekci, którzy preferowali proste i zwarte bezwieżowe budowle. Wznoszone przez nich świątynie miały potężną kopułę nad środkiem transeptu oraz pełną światłocieniowych kontrastów rzeźbiarską oprawę fasady. W tych kościołach do naw bocznych przylegały kaplice celem realizowania indywidualnej pobożności. Programową świątynię dla ziem polskich na wzór rzymskiego kościoła Il Gesù [czyt.: il dżezu] wzniósł w Nieświeżu w latach 1587‑1593 sprowadzony przez księcia Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła „Sierotkę” Jan Maria Bernardonii.
Ciekawostka
W podziemiach nieświeskiego kościoła Bożego Ciała znajduje się krypta grobowa rodziny Radziwiłłów, w której zdeponowano blisko 100 trumien ze szczątkami przodków. Były one badane przez sowieckich naukowców z uwagi na przekonanie, iż zawierają zmumifikowane ciała.
RxFUNy4wWT2LX
Znakomitym przykładem wczesnobarokowego budownictwa sakralnego jest powstały z mecenatu królewskiego Zygmunta III Wazy kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie. Zbudowana na przestrzeni lat 1597‑1619 świątynia, głównie pod kierunkiem Giovanniego Trevano [czyt.: dżiowaniego trewano], autora projektów fasady, kopuły i wystroju wnętrza, łączy założenia planu podłużnego z centralnym. Posiada szeroką nawę środkową, boczne nawy złożone z rzędów kaplic oraz krótki transept. Kopuła na skrzyżowaniu naw ma formę elipsy i wieńczy ją na górze ozdobna latarnia.
Ciekawostka
W kościele jest zawieszone najdłuższe w Polsce wahadło Foucaulta [czyt.: fuko], dzięki któremu można obserwować ruch obrotowy Ziemi wokół własnej osi.
RaKn9L89VFLz7
Adaptacja wypracowanego trendu w budownictwie świątyń przenosiła się na prowincję, gdzie łączono elementy stylistycznie wcześniejsze z rozwiązaniami aktualnymi. Uczyniono tak w przypadku choćby realizowanego w latach 1635‑1640 w Ołyce na Wołyniu projektu Benedetto Molliego i Giovanniego Maliverny [czyt.: dżiowaniego maliwerny] budowy kościoła św. Trójcy finansowanego przez Alberta Stanisława Radziwiłła. W opozycji zaś do programu Il Gesù pozostawał zaprojektowany na rzucie elipsy wpisanej w wielobok kościół św. Józefa w Klimontowie z fundacji kanclerza Jerzego Ossolińskiego. Oryginalną budowlę wzniósł w latach 1643‑1650 włoski architekt pochodzący z Szwajcarii Wawrzyniec Senes. Elipsoidalną kopułę na bębnie z oknami oświetlającymi wnętrze ukończono dopiero w 1732 roku.
Cechą charakterystyczną budownictwa sakralnego okresu wczesnego baroku były sanktuaria pozwalające na bardziej indywidualne doświadczanie sacrum oraz integrujące wiernych podczas masowych nabożeństw i procesji, zwłaszcza o charakterze pokutnym. Popularnością cieszyły się te krajobrazowo imitujące teren Jerozolimy; zlokalizowane wśród lasów, na pagórkowatych terenach, gdzie wznoszono kaplice‑stacje Drogi Krzyżowej lub domki Matki Bożej. Pierwsze takie sanktuarium, zwane „Polską Jerozolimą”, powstało na zlecenie Mikołaja Zebrzydowskiego w Kalwarii Zebrzydowskiej. Według projektu Jana Marii Bernardoniego zostały wzniesione w latach 1604‑1609 kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Anielskiej i klasztor bernardynów.
RgGhxQdfKRJrf
Budownictwo świeckie
W architekturze świeckiej dominowały budowle o charakterze obronnym. Istniejące obiekty zamkowe modernizowano dla potrzeb bezpieczeństwa, przydając im bastionowe fortyfikacje. Przebudowy w nowym stylu nie ominęły na przełomie XVI i XVII wieku ani zamku królewskiego na Wawelu, ani nowej siedziby władcy w Warszawie. Pod kierunkiem Matteo Castellego [czyt.: mateo kastelego] doszło też do przekształcenia w 1624 roku podmiejskiej rezydencji króla w Ujazdowie w dwukondygnacyjną fortecę z wewnętrznym arkadowym dziedzińcem i narożnymi trzykondygnacyjnymi basztami na planie sześcioboków.
R18icv5UQV3WX
W miarę rozwoju architektury rezydencjalnej za Wazów następuje otwieranie umocowanej fortecy, a wieloskrzydłowy zamek zamienia się w pałac o zwartym korpusie, choć wciąż z elementami obronnymi. Dobrze jest to widoczne w wybudowanym w latach 1637‑1641 z inicjatywy kanclerza wielkiego koronnego i biskupa krakowskiego Jakuba Zadzika pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach. Tomasz Poncino [czyt.: ponczino] stworzył dwukondygnacyjną budowlę z wyższymi o jedno piętro sześciobocznymi basztami i arkadowymi loggiami w elewacji frontowej i ogrodowej. Przy wewnętrznym dziedzińcu pozostała rozbudowa zamku Kmitów w Wiśniczu, którą zamówił Stanisław Lubomirski u Macieja Trapolli. W latach 1615‑1621 otoczył on kompleks budynków pięciobocznym narysem bastionowym oraz wprowadził do zwartego korpusu budynku mieszkalnego okrągłą basztę przykrytą kopułą wspartą na żaglach.
7,7
R1DGd5Ob9QUkh
RYT9IN1R7c6X9
Zdecydowanie największą popularnością cieszyła się ufortyfikowana rezydencja o charakterze pałacowym. Za największą, choć niedokończoną, tego typu budowlę uchodził zamek Krzyżtopór koło Ujazdu zbudowany dla Ossolińskich w latach 1627‑1644 przez Wawrzyńca Senesa. Składał się z trzech części: zespołu pałacowego z zabudowaniami gospodarczymi, założenia obronnego z bastionowymi fortyfikacjami oraz ogrodu typu włoskiego, który był położony poza obrębem kompleksu. Krzyżtopór wzniesiono na planie pięcioboku, z bastionami na narożach. Równie okazały pałac wzniósł w latach 1635‑1640 Wilhelm le Vasseur de Beauplan [czyt.: luwasui dubuplą] i Andrea dell’Aqua [czyt.: delakwa] w Podhorcach dla Stanisława Koniecpolskiego. Miał formę kwadratu z czterema bastionami po bokach. Część reprezentacyjną stanowiło północne skrzydło, które było trzypiętrowe i miało wysunięte trójścienne ryzality na fasadzie od strony ogrodu. Ozdobą pałacu był włoski ogród pełen posągów, natrysków i alei lipowych.
7,7
RDnqaFjq5Lhpl
R1RAsa99k6Ixw
Styl dojrzałego baroku
Dojrzały barok cechuje silna indywidualizacja stylów architektonicznych. W budownictwie sakralnym wybijają się nazwiska pochodzącego z Niderlandów Tylmana z Gameren oraz Szwajcarów Jana i Jerzego Catenazzich [czyt.: katenatzich]. Ich dzieła naśladowały mistrzów weneckich: były oszczędne w formie i dekoracji rzeźbiarskiej, wykonane na planie centralnym z dominującą kopułą. Klasycznym przykładem tego typu architektury jest wykonany zgodnie z projektem Tylmana z Gameren kościół sakramentek w Warszawie pod wezwaniem św. Kazimierza. Powstał z fundacji królowej Marii Kazimiery Sobieskiej w latach 1688‑1692. Jest budowlą na planie krzyża greckiego z ośmiobocznym wnętrzem przykrytym kopułą z wieńczącą je latarnią. Styl niderlandzki, niezwykle dekoracyjny, reprezentuje natomiast w twórczości Tylmana z Gameren Kaplica Królewska w Gdańsku, powstała z fundacji Jana III Sobieskiego dla miejscowych katolików w latach 1678‑1681.
7,7
RxbLXTXcuiS18
R6EhplhytfM0B
Trendy modyfikacyjne charakteryzują działalność Jana Catenazziego. Zmiany opierają się na dostosowaniu transformacji fasad do planu budynku. Zabieg ten zastosowano m.in. podczas przebudowy kolegiaty św. Mikołaja w Lesznie. Dwuwieżowy kościół halowy otrzymał nową architekturę elewacji, uwzględniającą barokowy porządek wydzielenia pilastrami części środkowej. Podobny zabieg zastosowano w przebudowywanej w latach 1696‑1701 farze poznańskiej, przy czym decyzją fundatorów elewacja otrzymała bogatą dekorację rzeźbiarską charakterystyczną dla świątyń jezuickich.
7,7
RPlO4tCjNSNmR
R1KShfoPPqsV2
W Wilnie powstaje odrębny kierunek architektoniczny, który upowszechni się w Wielkim Księstwie Litewskim oraz w Inflantach polskich. Jego cechą charakterystyczną będzie synkretyzm rozwiązań konstrukcyjnych i bogactwo dekoracji sztukatorskiej wnętrz świątyń. Powstają kościoły o wysokich, smukłych wieżach zwieńczonych niewielką kopułką. Wzorcowym obiektem tego typu staje się kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie, zbudowany w latach 1668‑1675 według projektu Jana Zaora z fundacji hetmana wielkiego litewskiego Michała Kazimierza Paca.
Ciekawostka
Kościół na Antokolu nie posiada głównego ołtarza, który zamówiony we Włoszech zatonął podczas transportu. Z uwagi na fakt, iż miał posiadać kryształowe kolumny, wykonano dla świątyni kryształowy żyrandol w kształcie łodzi na pamiątkę tego tragicznego wydarzenia.
7,7
R1RnSKHlmLenL
RB1dfmhOsxbyt
Architektura świecka dojrzałego baroku spełnia się w projektach monumentalnych, łącząc wypracowane we Włoszech i Francji rozwiązania konstrukcyjne dla reprezentacyjnych pałaców. Na wzór Wersalu powstaje w Polsce na zlecenie Jana III Sobieskiego pałac wilanowski. W latach 1681‑1682 do istniejącego obiektu dobudowano piętro według planów Augustyna Wincentego Locciego [czyt.: locziego] i rozciągnięto fasadę, dodając galerie z niskimi wieżami.
R1Wv2oz0VzASA
W ostatnim ćwierćwieczu XVII wieku modne stają się rozwiązania rezydencjalne łączące funkcje reprezentacyjne z rekreacyjnymi, aranżującymi klimat letnich domów na wsi. Imponująco wyglądają projekty Tylmana z Gameren takie jak pałac Krasińskich czy rezydencja Czapskich w Warszawie. Ich cechą wspólną jest styl: monumentalizm koresponduje z finezją fasad ozdobionych rzeźbiarską dekoracją.
7,7
R1UDYIylzgFCU
RB8KuekwNcD4j
Coraz odważniej stosuje się synkretyczne rozwiązania charakterystyczne zwłaszcza dla obiektów przebudowywanych czy modernizowanych. Zmienia się funkcja elementów obronnych budowli: finezyjna dekoracja przydaje im lekkości. Przykłady takich rozwiązań spotkamy w pałacu Branickich w Białymstoku czy rezydencji Bielińskich w Otwocku Wielkim.
7,7
RGrA64M6bnV8Q
R1HQxxgYZGYuz
Architektura późnobarokowa
W późnym baroku bogate i wymyślne formy architektoniczne stają się standardem. Krzywizny i łuki wypierają królujące dotąd poziome i pionowe podziały fasad. W budownictwie sakralnym zwykle są one dwuwieżowe, wygięte wklęsło w osi środkowej lub zawinięte potrójnie. Gzymsy są ruchliwą i falującą wstęgą.
R1TpKKDSRvNBs
Za wzorami włoskimi świadomie wprowadza się do wnętrza iluzjonistyczne efekty, operuje światłem, aby uzyskać niespodziewane wrażenia estetyczne. Za mistrzów tych rozwiązań uchodzili wykształceni w rzymskiej Akademii Św. Łukasza: Włoch PompeoFerrari [czyt.: ferari] i Polak Kacper Bażanka. Pompeo Ferrari przebudował kościół filipinów w Głogówku koło Gostynia i uczynił go budowlą na planie okrągłym, z dominującą nad nią największą w Polsce kopułą, zwieńczoną latarnią i kulą z krzyżem. Na kopule przykrywającej nawę umieścił polichromię ze scenami z życia założyciela filipinów św. Filipa Neri. Podobny zabieg zastosował w opactwie cysterskim w Lądzie.
7,7
R1W3O7dGNGYc2
RdVgv9aIKZufX
Za panowania Wettinów estetyzacja rozwiązań architektonicznych uległa pogłębieniu. Modne we Francji falujące fasady zaczął wprowadzać w Polsce włoski architekt Jakub Fontana, a za nim Karol Bay [czyt: baj] i Franciszek Placidi [czyt.: placzidi]. Za wzorcowy przykład rozczłonkowania powierzchni elewacji uchodzi fasada kościoła pijarów w Łowiczu z 1729 roku. Efekty organiczne w postaci wysmuklenia linii spływów czy zastosowania ażurowej dekoracji rzeźbiarskiej obserwujemy w kościele wizytek w Warszawie czy w kościele bonifratrów w Krakowie.
9,7
R1Lg9PXL2znyp
ReBadfSq3JxWk
R12FpdZtytA0A
W budownictwie świeckim pogłębia się asymetryczność i dekoracyjność obiektów. Wzory wypracowane w poprzedniej epoce docierają na prowincję, gdzie rozszerza się ich funkcjonalność, np. rozwiązania przyjęte dla gmachów reprezentacyjnych przenosi się na obiekty użyteczności publicznej. Nowe rozwiązania wprowadza Jakub Fontana, np. projektując kamienice dla mieszczan czy wiejskie rezydencje dla szlachty. Oryginalnością popisuje się Bernard Meretyn, budując w połowie XVIII wieku ratusz w Buczaczu.
7,7
RaTDejRsi1lWq
R1CAjSRge5VHB
R9QLr2A5d7tcj
Ćwiczenie 3
RRsgOjm5Ao0eg
Ćwiczenie 4
Barokowa rzeźba w Polsce
Rzeźba polska realizowała się w niewielkich formach takich jak nagrobki, epitafiaepitafiumepitafia, ołtarze. Na tym tle wyróżniała się powstała w latach 1643‑1644 na zlecenie króla Władysława IV i zaprojektowana przez Constantino Tencallę [czyt.: konstantino tenkalę] i Augustyna Locciego [czyt.: locziego] Kolumna Zygmunta III w Warszawie. Na szczycie zawierała odlany z brązu przez Daniela Tyma wizerunek króla, który wykonał Clemente Molli [czyt. klemente moli]. Był on jedynym świeckim posągiem na kolumnie w nowożytnej Europie.
RDYhtJCvYJuif
Barokowe nagrobki
Najliczniej reprezentowane były nagrobki, które wykonywano z czarnego marmuru wydobywanego w Dębniku. Rzeźby na takich grobowych pomnikach były zwykle na zasadzie kontrastu z białego lub żółtego alabastru. We wczesnym baroku nagrobki przybierały postać ołtarzową z obudową architektoniczną w postaci kolumn. Postać zmarłego umieszczano centralnie w pozycji klęczącej przed krzyżem jak w kompozycji Sebastiana Sali wykonanej na nagrobku wojewody Piotra Opalińskiego w Sierakowie. W połowie XVII wieku nagrobki przyjmują formę popiersia umieszczonego w niszy o bogatej oprawie architektonicznej. Ten typ rozwiązania prezentuje choćby nagrobek biskupa krakowskiego Andrzeja Trzebnickiego w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie.
7,7
RW0uITlsjARhd
RKJQr2KBvrBDZ
W schyłkowym baroku wykonywano nagrobki bez oprawy architektonicznej w formie medalionu z rzeźbiarskim lub malarskim portretem zmarłego umieszczanym w dłoniach puttaputtoputta lub innej postaci alegorycznejalegoriaalegorycznej. Kompozycję figuralną uzupełniały elementy dekoracyjne, np. w formie cokołów i obelisków. Przykładem takich rozwiązań kompozycyjnych są nagrobki Michała Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego autorstwa Franciszka Placidiego [czyt.: placzidiego] w katedrze wawelskiej.
REO1Ls4iEDbRS
Barokowe sztukaterie
Dekoracje figuralne związane z architekturą występują też w ówczesnych pracach sztukatorskich. W tematyce dominują sceny etapów życia od narodzin do śmierci oraz kompozycje biblijne. Najbardziej znanym dekoratorem epoki był Giovanni Battista Falconi [czyt.: dziowani batista falkoni], którego kompozycje wypełniały dość szczelnie wszelkie puste pola sklepień, gzymsy i belkowania. Jest on autorem m.in. stiukówstiukstiuków w kaplicy Krzyża Świętego w dominikańskim kościele w Lublinie.
RFM3UkeQJfI1T
Wystrój wnętrza kościołów w tym czasie dopełniały prace snycerskie, wśród których dominującymi formami były polichromowane i złocone ołtarze, prospekty organowe, stallestallestalle i ambony. Najsłynniejsze oprawy organowe znajdują się w bazylice w Leżajsku i katedrze oliwskiej w Gdańsku. Późnobarokowe ambony przybierają kształt łodzi, np. w kościele św. Teresy w Przemyślu czy w bazylice Bożego Ciała w Krakowie.
7,7
RmOfFMLBaHffz
R1O3rMRNKejRf
RrL1Apiog5vV1
Rzeźbiarze barokowi
Grono działających w Polsce rzeźbiarzy nie było rozległe: obok Włochów z szwajcarskiego kantonu Ticino byli to głównie Niemcy. Do najbardziej znanych rzeźbiarzy należał Dawid Heel [czyt.: hil], który wykonał dwanaście figur apostołów na ogrodzeniu kościoła św. Piotra i Pawła w Krakowie. Wybitnym artystą był również Andrzej Schlüter [czyt.: szlyter] pracujący dla rodziny Sobieskich. Wykonał dla nich m.in. nagrobki w farze w Żółkwi. Jest też autorem krucyfiksu ołtarzowego z kościoła w Węgrowie. Polscy rzeźbiarze barokowi pojawili się dopiero w XVIII w.
7,7
RlBEBB39C3sXa
RfSWjOVNsENpS
Na Warmii pracował Krzysztof Peucker [czyt.: pałke], który wykonywał zamówienia na późnobarokowe figury ołtarzowe m.in. dla jezuitów z kościoła w Świętej Lipce oraz dla katedry fromborskiej. W Gdańsku działał w XVIII wieku Johann Heinrich Meissner [czyt.: johan hainrich maisne], który tworzył zarówno w kamieniu, jak i w drewnie. Wykonywał zamówienia dla gdańskich kościołów, w tym mariackiego i św. Jana. Specjalizował się w rzeźbieniu małych figurek oprawy organowej.
11,7
R1T1xL0eTbald
R16mTXMCXZZWH
RNCkv8gGjapFv
Ćwiczenie 5
Dzieła malarskie polskiego baroku
Malarstwo polskie epoki baroku jest bardzo zróżnicowane tematycznie. Przeważają obrazy religijne o charakterze dydaktyczno‑moralizatorskim. Przedstawienia biblijne czy hagiograficznehagiografiahagiograficzne ujęte są w realiach współczesnego świata, często odwołując się wprost do aktualnych wydarzeń czy osób. Typową tematyką stają się obrazy tańca śmierci, symbolizujące naukę o ulotności życia, umieraniu, wskrzeszeniu zmarłych i zrównaniu wszystkich stanów. Modne są wątki pasyjne i mariologiczne w związku z rozbudzonym kultem cudownych wizerunków.
7,7
RSjde4Kj6QuQr
R1VbayIF6e0LT
Malarstwo portretowe
Intensywne kontakty handlowe z Niderlandami wpływają na upowszechnienie malarstwa portretowego. Dominował w tej materii portret reprezentacyjny bez idealizacji modela, ale z odpowiednią oprawą tła. Do grona wybitnych królewskich portrecistów należą Tomasz Dolabella, działający w czasach Zygmunta III Wazy, Bartłomiej Strobel, związany z Władysławem IV, Jan Tretko, malujący Jana III Sobieskiego czy obecny na dworze w Dreźnie u Augusta II Mocnego Louis de Silvestre [czyt.: lui de silwestr]. W połowie XVII wieku, gdy upowszechnia się technika olejna, dzieła stają się bardziej wyrafinowane, o większej intensywności barw i kompozycji podkreślonej światłocieniem. Mistrzem tych rozwiązań będzie nadworny malarz Jana Kazimierza Daniel Schultz [czyt.: szulc], tworzący również obrazy animalistyczneanimalizmanimalistyczne. Zamyka się schemat portretu sarmackiego, który łączy funkcje wizerunkowe z dydaktyzmem. Obok namalowanego szlachcica w stroju reprezentacyjnym pojawiają się bowiem napisy informujące o jego stanowisku i godnościach. Symbolem sprawowanych przez niego urzędów stają się obok buławy czy krucyfiksu również księgi i narzędzia. Do malarstwa portretowego należą także, specyficzne dla sztuki polskiej, portrety trumienne. Wykonywane są na blasze dopasowanej do przekroju trumny i przedstawiają twarz zmarłego. Zapełniają kościoły i krypty, wszędzie tam, gdzie realizowano ceremonialny pochówek Sarmatów.
7,7
RtsSMSA2Ts0rd
RTiRT8jsSG8EZ
7,7
R1HOt19HIsibi
RgoaKXBJV34y9
Martwe natury
Popularnością cieszą się martwe naturymartwa naturamartwe natury, które zgodnie z koncepcją vanitas, czyli motywem marności, służą celom dydaktycznym. Ukazanie chwilowych przyjemności, jak smakowanie egzotycznych owoców łączy się z wątkami chrystologicznymi jak chleb i wino, aby pokazać, że wszystko co ziemskie musi przeminąć, aby to co boskie okazało się wiecznie trwałe. Podobne zabiegi stosowano w kompozycjach animalistycznych, często o charakterze alegorycznym. Ukazywano walkę dobra ze złem w postaci pojedynków zwierząt, obławy i polowań na nie.
7,7
R180h4wHk9b4E
R17jSL11NQP2u
Malarstwo batalistyczne
Długotrwałe wojny nękające ziemie polskie sprzyjały rozwojowi malarstwa batalistycznego. Szczyt jego popularności przypada na okres panowania Jana III Sobieskiego, który zamawiał odpowiednie dzieła w celach propagandowych. Na płótnach gloryfikowano zwycięskich wodzów i podkreślano rolę polskiego oręża. Występowano też z programami ideologicznymi związanymi z wizją Polski jako „przedmurza chrześcijaństwa”. Ważną rolę dokumentacyjną spełniały panoramy bitewne ukazujące rozmieszczenie wojsk oraz prezentujące sylwetki dowódców. Przykładem takich rozwiązań jest dzieło Szymona Boguszowicza Bitwa pod Kłuszynem z 1620. Za intencjonalne dzieło uchodzi obraz Tomasza Dolabelli Bitwa pod Lepanto z 1632 roku. Prezentacja zwycięstwa chrześcijan nad muzułmańską flotą jest tylko pretekstem do artystycznych rozważań na tematy ideologiczne i polityczne związane z organizacją antytureckiej krucjaty.
9,7
R17QPqEFIrMxY
RXl96iNOkb14N
Malarstwo iluzjonistyczne
W drugiej połowie XVII wieku ważną rolę odgrywa malarstwo iluzjonistyczne. Występuje ono zarówno w architekturze sakralnej, jak i świeckiej. Programowe rozwiązania znalazły realizację w wystroju wnętrz pałacu wilanowskiego w Warszawie. Dla Jana III Sobieskiego pracowali jako dekoratorzy Michał Anioł Palloni oraz Jan Reisner [czyt.: rajsne], którzy inspirowali się sztuką antyczną. Ich malarstwo cechuje nastawienie na budowanie harmonii, doskonałej linii, czytelnego konturu, jasnej, spokojnej kompozycji.
7,7
R1FBBYqfqFsFU
Rf56HY9fPZIL8
R1LpgIcT8PDRv
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Porównaj portret sarmacki z wczesnego i późnego baroku. Na tej podstawie podaj cechę wspólną obrazów i dwie cechy różnicujące je.
R1exwBr9guy8T
Zwróć uwagę na stroje przedstawianych postaci, na pozycję, w jakiej zostali przedstawieni zmarli.
Cechą wspólną jest brak idealizacji modela. Rozbieżne są sposoby jego prezentacji: we wczesnym baroku mamy postać stojącą w reprezentacyjnym stroju szlacheckim (żupanie i delii), w późnym baroku jest postać siedząca na krześle w domowym stroju polskim. Jej prezentacji brakuje też herbu rodowego oraz napisów informujących o stanowisku i godnościach.
Ćwiczenie 7
Na podstawie opisu portretów wymień trzy charakterystyczne cechy portretu sarmackiego.
R14KfwMLsJGbw
Skorzystaj z informacji zawartych w tej lekcji.
Cechy charakterystyczne portretu sarmackiego:
brak idealizacji modela (realizm w prezentacji postaci szlachcica),
model w ubiorze reprezentacyjnym (szlachcic ubrany w żupan lub kontusz, z karabelą przypiętą do pasa),
obecność na obrazie herbu rodowego oraz napisów informujących o stanowisku i godnościach,
obecność na obrazie rekwizytów takich jak buława, krucyfiks, księga lub symboli sprawowanego urzędu,
model portretowany bywa na tle rzymskiej architektury lub wewnątrz reprezentacyjnego gabinetu.
Sarmacki pogrzeb
Z poniższego nagrania dowiesz się o sarmackim pogrzebie. Zapoznaj się z materiałem.
religijność barokowa koncentrująca się wokół śmierci i przemijania,
liczne wojny pokazujące kruchość życia i nietrwałość ludzkich sukcesów.
Polecenie 2
Zastanów się, jakie części theatrum funebrisfunebristheatrum funebris odpowiadały ideałom rycerskim szlachty.
R1G0QzEo6a4xz
Części odpowiadające ideałom rycerskim szlachty:
orszak żałobny ciągnęły konie,
katafalk z trumną zdobiły herby, proporce, broń,
w trakcie obrzędów wjeżdżał do kościoła czarny rycerz, który spadał z konia na posadzkę świątyni,
przed trumną husarze łamali koncerz i kopie należące do zmarłego.
Polecenie 3
Podaj, jakie elementy pompa funebris przetrwały do czasów współczesnych.
RDnJM0u6Z8Anh
Do czasów współczesnych przetrwały:
kondukt żałobny,
osadzenie trumny na katafalku,
msza żałobna,
mowy pogrzebowe nad trumną,
wypominki za zmarłych.
Pogrzeb Michała Wołodyjowskiego
W kolegiacie stanisławowskiej stał na środku kościoła wysoki katafalk rzęsiście obstawiony świecami, a na nim leżał w dwóch trumnach, ołowianej i drewnianej, pan Wołodyjowski. […] Rycerstwo przygotowało liczne mowy, które miały być wypowiedziane przy spuszczaniu trumny w dół, tymczasem […] z ambony ozwało się warczenie bębna. […] Ksiądz Kamiński bił w bęben jakby na trwogę; nagle urwał i […] cisnął pałeczki na podłogę kościelną, podniósł obie ręce w górę i zawołał: - Panie pułkowniku Wołodyjowski! „Larum” grają! wojna! nieprzyjaciel w granicach! a ty się nie zrywasz? szabli nie chwytasz? na koń nie siadasz? Co się stało z tobą, żołnierzu?
liszpbar_008 Źródło: Pogrzeb Michała Wołodyjowskiego, [w:] H. Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski, Warszawa 1925, s. 394.
RHLqHpMWVE9tj
Ćwiczenie 8
Powtórzenie
Ważne!
Kultura barokowa w Polsce pozostawała pod wpływem prądów kontrreformatorskich.
Rozwijał się również rodzimy kierunek artystyczny zwany sarmatyzmem.
Największe znaczenie dla upowszechnienia nowatorskich rozwiązań w literaturze i sztuce odgrywał mecenat królewski, najbardziej nasilony za Zygmunta III Wazy oraz Jana III Sobieskiego.
Za najważniejsze osiągniecie doby baroku w Polsce można uznać portret sarmacki i portret trumienny.
R8As9SfaV5Ufp
Ćwiczenie 9
R1BZdKRyk4MR7
Ćwiczenie 10
Notatnik
RZl5mAzDb4xPR
Słownik pojęć
alegoria
alegoria
obraz plastyczny przedstawiający pojęcie, ideę lub myśl w sposób jednoznacznie symboliczny lub przenośny
animalizm
animalizm
kult zwierząt, przedstawienia cech zwierzęcych
castrum dolores
castrum dolores
z łac.: twierdza boleści, rodzaj ozdobnego katafalku, przy którym odprawiano uroczystości żałobne; w XVII i XVIII wieku był rozbudowaną oprawą architektoniczną w postaci kilkukondygnacyjnej konstrukcji wyposażonej w baldachim, fragmenty fortyfikacji, obeliski i figury, elementy heraldyczne i symboliczne, portret trumienny, sceny z życia zmarłego przy iluminacji setek świec
egzekwie
egzekwie
z łac. towarzyszenie do grobu, liturgia żałobna poprzedzająca ceremonie złożenia ciała do grobu, również nabożeństwo za zmarłych odbywające się w kaplicach grobowych lub katakumbach połączone z wypominkami
epitafium
epitafium
tablica upamiętniająca lub sławiąca zmarłego z dedykowanym mu tekstem
epos
epos
rodzaj dzieła literackiego; poemat narracyjny o dłuższej wypowiedzi
funebris
funebris
(pompa funebris) z łac.: ceremoniał pogrzebowy, obrzęd charakterystyczny dla obyczajowości sarmackiej, składający się z uroczystego pochodu orszaku żałobnego do kościoła celem złożenia szczątków zmarłego na katafalku i przeprowadzenia liturgii pogrzebowej powiązanej ze spektaklem pożegnania
hagiografia
hagiografia
żywoty świętych, legendy z nimi związane, opisy cudów, wizerunki świętych i wszelkie przedstawienia z nimi związane
Jan Andrzej Morsztyn
Jan Andrzej Morsztyn
(1621–1693) jeden z przedstawicieli literatury polskiego baroku; Morsztyn często korzystał z kontrastów między pospolitością a wzniosłością, złośliwością a humorem, dlatego pisał głównie wiersze satyryczne i erotyczne. Najbardziej znane zbiory jego liryków to Lutnia oraz Kanikuła abo Psia gwiazda, w którym autor zestawiał kanikułę, czyli okres największych upałów z żarem uczuć osoby zakochanej. Wśród rzadziej podejmowanych tematów znajdowały się utwory krytykujące szlachtę, jej sposób rządzenia oraz prowadzenia wojen z Kozakami i Tatarami. Wątki te odnajdujemy w wierszach Pospolite ruszenie 1649 czy Pieśń w obozie pod Żwańcem 1653.
jezuici
jezuici
inaczej Towarzystwo Jezusowe; męski zakon założony przez Ignacego Loyolę [czyt. lojolę] w 1534 roku, będącym jednym z przejawów kontrreformacji; cechą charyzmatu zakonu jest dyspozycyjność zakonu względem papieża i wykonywanie zadań najtrudniejszych we wszelkich możliwych dziedzinach
konceptyzm
konceptyzm
trend w poezji cechujący się dążeniem do nieustannego zadziwiania, zaskakiwania i szokowania czytelnika, zarówno pod względem budowy utworu, jak i jego treści
kontrreformacja
kontrreformacja
ruch religijny w rycie rzymskokatolickim; ogólna nazwa przyjęta dla działalności Kościoła w dobie nowożytnej, będącej odpowiedzią na wystąpienia protestantów, w tym luteran i kalwinów
literatura sowizdrzalska
literatura sowizdrzalska
twórczość plebejskich, bezimiennych humorystów z przełomu XVI i XVII wieku, stanowiąca nurt opozycyjny wobec literatury warstw panujących; nazwa pochodzi od złośliwego błazna Dyla Sowizdrzała, będącego uosobieniem mądrości ludowej i plebejskiego humoru, charakterystycznego dla północnych krajów niemieckich końca XV wieku
makaronizm
makaronizm
wtrącenia łacińskie charakterystyczne dla wypowiedzi Sarmatów XVII‑XVIII wieku
martwa natura
martwa natura
kompozycja malarska o walorach stricte estetycznych składająca się z przedmiotów nieożywionych jak owoce, kwiaty, naczynia, przybory kuchenne, karty, instrumenty muzyczne, itp.
putto
putto
rzeźba przedstawiająca uskrzydloną postać anioła jako małego, nagiego chłopca, nawiązująca do antycznego bóstwa Erosa
sarmatyzm
sarmatyzm
formacja kulturowa przejawiająca się w ideologii, obyczajowości i stylu życia szlachty od końca XVI wieku do połowy XVIII wieku, wsparta na konserwatywnych i republikańskich wartościach cnota umiłowania wolności i rycerskości, pochwała życia wiejskiego i afirmacja dewocyjnej religijności, wyrażająca się głównie w kulcie maryjnym
stalle
stalle
przeznaczone dla duchownych drewniane lub kamienne ławki ustawione przy bocznych ścianach w prezbiterium
stiuk
stiuk
w baroku dekoracyjna wyprawa tynkarska z gipsu elementów wnętrza budynków takich jak pilastry, kolumny i cokoły, stosowana też do wykonywania odlewów figuralnych w białej postaci
Wespazjan Kochowski
Wespazjan Kochowski
(1633–1700), jeden z przedstawicieli literatury polskiego baroku; autor Psalmodii polskiej, która jest parafrazą biblijnej Księgi Psalmów. Kochowski przeniósł punkt widzenia z Izraelitów na Polaków i obdarzył ich ideami: pokuty i miłosierdzia Boga wobec wad narodowych z powodu szczególnej roli Polski oraz jej ustroju w świecie. Poeta zabłysnął bogactwem tematów swoich utworów: chwalił wiejskie życie, żartował z codziennych problemów, piętnował narodowe wady, ale i zagrzewał rodaków do walki.
Bibliografia
Hernas Cz., (2008),Wielka historia literatury polskiej. Barok, Warszawa: PWN.
Kopera F., (2017), Dzieje malarstwa w Polsce, t. II: Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII wieku (Renesans, Barok, Rokoko), Oświęcim: Wydawnictwo Napoleon V.
Bania Z., Bender A., Gryglewski P., Talibierska J. (red.), (2013‑2015), Sztuka polska, t. IV‑V, Warszawa: Arkady.