Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Literatura sentymentalna

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna i rozumie pojęcia: sentymentalizm, człowiek sentymentalny,

- posiada wiadomości z zakresu polskiego sentymentalizmu,

- zna biografię i dorobek literacki Franciszka Karpińskiego,

- zna wybrane utwory Franciszka Karpińskiego i Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej.

b) Umiejętności

Uczeń:

- dokonuje analizy i interpretacji utworu lirycznego,

- dokonuje analizy porównawczej,

- formułuje wnioski.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, heureza, metoda analizy i interpretacji, wykład.

3. Środki dydaktyczne

  1. F. Karpiński, Do Justyny. Tęskność na wiosnę, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

  2. F. Karpiński, Laura i Filon, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

  3. M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Laura i Filon, [w:] M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

  4. Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tokiem lekcji. Następnie podaje podstawowe informacje dotyczące polskiego sentymentalizmu oraz samego Franciszka Karpińskiego.

b) Faza realizacyjna

  1. Ta faza lekcji rozpoczyna się od zaprezentowania uczniom utworu Franciszka Karpińskiego ,,Do Justyny. Tęskność na wiosnę”. Przed przeczytaniem tekstu nauczyciel pyta uczniów, co zwraca ich uwagę w budowie tego wiersza. Uczniowie z pewnością wskażą na regularną budowę i podział na zwrotki.

  2. Następnie odwołując się do tytułu utworu, nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie hipotezy interpretacyjnej.

  3. Nauczyciel czyta wiersz i prosi uczniów o scharakteryzowanie podmiotu lirycznego.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy nr 1 (załącznik 1) i wyjaśnia polecenia.

  5. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wypełniają kartę pracy nr 1. Weryfikują postawioną na początku hipotezę interpretacyjną i formułują wnioski.

  6. Nauczyciel przybliża uczniom sylwetkę Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, a następnie rozdaje kartę pracy nr 2 (załącznik 2) i wyjaśnia polecenia.

  7. Nauczyciel czyta wiersz Franciszka Karpińskiego ,,Laura i Filon” oraz utwór Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej ,,Laura i Filon”. Uczniowie wypełniają kartę pracy nr 2.

  8. Uczniowie formułują wnioski.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie lekcji nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, iż sentymentalizm był ważnym prądem w literaturze polskiego oświecenia, a także, że odcisnął swe piętno na epokach następnych. Przykładem tego jest utwór Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

5. Bibliografia

  1. Karpiński F., Do Justyny. Tęskność na wiosnę, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

  2. Karpiński F., Laura i Filon, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

  3. Pawlikowska‑Jasnorzewska M>, Laura i Filon, [w:] M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

W oparciu o wiersz Franciszka Karpińskiego uzupełnij tabelę

OBRAZ NATURY

SYTUACJA PODMIOTU LIRYCZNEGO

Załącznik 2

Dokonaj analizy porównawczej. Pomoże Ci w tym poniższa tabelka.

FRANCISZEK KARPIŃSKI

„LAURA I FILON”

MARIA PAWLIKOWSKA – JASNORZEWSKA

„LAURA I FILON”

NASTRÓJ

ŚRODKI STYLISTYCZNE

WIZJA ŚWIATA

OBRAZY KOCHANKÓW

ROLA PRZYRODY

WIZJA MIŁOŚCI

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Informacje dotyczące polskiego sentymentalizmu oraz twórczości Franciszka Karpińskiego można podać uczniom na początku lekcji lub zlecić zebranie tych informacji przed lekcją.

RTzCagS4sugZo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.21 KB w języku polskim
RHYq4VsJso5UY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim