Literatura sentymentalna
Literatura sentymentalna
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna i rozumie pojęcia: sentymentalizm, człowiek sentymentalny,
- posiada wiadomości z zakresu polskiego sentymentalizmu,
- zna biografię i dorobek literacki Franciszka Karpińskiego,
- zna wybrane utwory Franciszka Karpińskiego i Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
- dokonuje analizy i interpretacji utworu lirycznego,
- dokonuje analizy porównawczej,
- formułuje wnioski.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, heureza, metoda analizy i interpretacji, wykład.
3. Środki dydaktyczne
F. Karpiński, Do Justyny. Tęskność na wiosnę, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
F. Karpiński, Laura i Filon, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Laura i Filon, [w:] M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tokiem lekcji. Następnie podaje podstawowe informacje dotyczące polskiego sentymentalizmu oraz samego Franciszka Karpińskiego.
b) Faza realizacyjna
Ta faza lekcji rozpoczyna się od zaprezentowania uczniom utworu Franciszka Karpińskiego ,,Do Justyny. Tęskność na wiosnę”. Przed przeczytaniem tekstu nauczyciel pyta uczniów, co zwraca ich uwagę w budowie tego wiersza. Uczniowie z pewnością wskażą na regularną budowę i podział na zwrotki.
Następnie odwołując się do tytułu utworu, nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie hipotezy interpretacyjnej.
Nauczyciel czyta wiersz i prosi uczniów o scharakteryzowanie podmiotu lirycznego.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy nr 1 (załącznik 1) i wyjaśnia polecenia.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wypełniają kartę pracy nr 1. Weryfikują postawioną na początku hipotezę interpretacyjną i formułują wnioski.
Nauczyciel przybliża uczniom sylwetkę Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, a następnie rozdaje kartę pracy nr 2 (załącznik 2) i wyjaśnia polecenia.
Nauczyciel czyta wiersz Franciszka Karpińskiego ,,Laura i Filon” oraz utwór Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej ,,Laura i Filon”. Uczniowie wypełniają kartę pracy nr 2.
Uczniowie formułują wnioski.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie lekcji nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, iż sentymentalizm był ważnym prądem w literaturze polskiego oświecenia, a także, że odcisnął swe piętno na epokach następnych. Przykładem tego jest utwór Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
5. Bibliografia
Karpiński F., Do Justyny. Tęskność na wiosnę, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
Karpiński F., Laura i Filon, [w:] F. Karpiński, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
Pawlikowska‑Jasnorzewska M>, Laura i Filon, [w:] M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Poezje, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1986.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
W oparciu o wiersz Franciszka Karpińskiego uzupełnij tabelę
OBRAZ NATURY | SYTUACJA PODMIOTU LIRYCZNEGO |
Załącznik 2
Dokonaj analizy porównawczej. Pomoże Ci w tym poniższa tabelka.
FRANCISZEK KARPIŃSKI „LAURA I FILON” | MARIA PAWLIKOWSKA – JASNORZEWSKA „LAURA I FILON” | |
NASTRÓJ | ||
ŚRODKI STYLISTYCZNE | ||
WIZJA ŚWIATA | ||
OBRAZY KOCHANKÓW | ||
ROLA PRZYRODY | ||
WIZJA MIŁOŚCI |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Informacje dotyczące polskiego sentymentalizmu oraz twórczości Franciszka Karpińskiego można podać uczniom na początku lekcji lub zlecić zebranie tych informacji przed lekcją.