Litery jako cyfry – rzymski system zapisu liczb
Litery jako cyfry – rzymski system zapisu liczb
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wartości liczbowe poszczególnych znaków rzymskich,
zna zasady zapisu i odczytu liczb za pomocą rzymskich znaków.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zapisać liczby za pomocą rzymskich znaków,
potrafi odczytać liczby zapisane za pomocą rzymskich znaków,
potrafi podać sytuacje, gdzie i kiedy stosujemy rzymski system zapisu liczb.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki ze znakami rzymskimi.
Kartki z liczbami arabskimi oraz zapisanymi za pomocą rzymskich znaków.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel na tablicy przypina kartki z dowolnymi liczbami zapisanymi za pomocą rzymskich znaków.
Stosując metodę – burza mózgów – prosi uczniów o wskazanie sytuacji, miejsc, itp., gdzie można spotkać taką formę zapisu liczb.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy wartości liczbowe podstawowych znaków (I=1, V=5, L=50, C=100, D=500, M=1000).
Uczniowie pracując w grupach 4osobowych wymyślają jak najłatwiej zapamiętać podane znaki rzymskie i ich wartości liczbowe. Nauczyciel proponuje uczniom ułożenie np.: rymowanki, skojarzenia, itp.
Poszczególne grupy prezentują swoje prace.
Uczniowie w zeszytach przedmiotowych zapisują temat lekcji, przepisują z tablicy podstawowe znaki rzymskie i ich wartości liczbowe oraz wybrany przez większość sposób zapamiętania znaków rzymskich i ich wartości liczbowych.
Podręcznik str.14 - wskazani przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na poszczególne pytania dotyczące miejsc w cyrku, gdzie: sektor oznaczono literą, rząd za pomocą rzymskich znaków, a miejsce cyfrą arabską.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje przygotowane na kartkach lub zapisuje na tablicy podstawowe znaki rzymskie, a uczniowie podają ich wartości liczbowe lub odwrotnie.
Nauczyciel pokazuje przygotowane na kartkach lub zapisuje na tablicy dwie liczby arabskie, a uczniowie mówią jak zapisać je za pomocą rzymskich znaków oraz dwie liczby zapisane za pomocą rzymskich znaków, a uczniowie podają jaka to liczba.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005**
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Podręcznik:
- zad.1 i 2 str.15 – zapisać liczby arabskie za pomocą znaków rzymskich i odwrotnie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Proponuję pozostałe sposoby zapamiętania podstawowych znaków rzymskich wydrukować i rozdać wszystkim uczniom. Może to zrobić nauczyciel lub chętny uczeń.