Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Litery jako cyfry – rzymski system zapisu liczb

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wartości liczbowe poszczególnych znaków rzymskich,

  • zna zasady zapisu i odczytu liczb za pomocą rzymskich znaków.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zapisać liczby za pomocą rzymskich znaków,

  • potrafi odczytać liczby zapisane za pomocą rzymskich znaków,

  • potrafi podać sytuacje, gdzie i kiedy stosujemy rzymski system zapisu liczb.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Kartki ze znakami rzymskimi.

Kartki z liczbami arabskimi oraz zapisanymi za pomocą rzymskich znaków.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel na tablicy przypina kartki z dowolnymi liczbami zapisanymi za pomocą rzymskich znaków.

  2. Stosując metodę – burza mózgów – prosi uczniów o wskazanie sytuacji, miejsc, itp., gdzie można spotkać taką formę zapisu liczb.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wartości liczbowe podstawowych znaków (I=1, V=5, L=50, C=100, D=500, M=1000).

  2. Uczniowie pracując w grupach 4osobowych wymyślają jak najłatwiej zapamiętać podane znaki rzymskie i ich wartości liczbowe. Nauczyciel proponuje uczniom ułożenie np.: rymowanki, skojarzenia, itp.

  3. Poszczególne grupy prezentują swoje prace.

  4. Uczniowie w zeszytach przedmiotowych zapisują temat lekcji, przepisują z tablicy podstawowe znaki rzymskie i ich wartości liczbowe oraz wybrany przez większość sposób zapamiętania znaków rzymskich i ich wartości liczbowych.

  5. Podręcznik str.14 - wskazani przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na poszczególne pytania dotyczące miejsc w cyrku, gdzie: sektor oznaczono literą, rząd za pomocą rzymskich znaków, a miejsce cyfrą arabską.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pokazuje przygotowane na kartkach lub zapisuje na tablicy podstawowe znaki rzymskie, a uczniowie podają ich wartości liczbowe lub odwrotnie.

  2. Nauczyciel pokazuje przygotowane na kartkach lub zapisuje na tablicy dwie liczby arabskie, a uczniowie mówią jak zapisać je za pomocą rzymskich znaków oraz dwie liczby zapisane za pomocą rzymskich znaków, a uczniowie podają jaka to liczba.

  3. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005**

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Podręcznik:

- zad.1 i 2 str.15 – zapisać liczby arabskie za pomocą znaków rzymskich i odwrotnie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Proponuję pozostałe sposoby zapamiętania podstawowych znaków rzymskich wydrukować i rozdać wszystkim uczniom. Może to zrobić nauczyciel lub chętny uczeń.

RAgNKkQvNtsZL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.29 KB w języku polskim
R1JAmHFV4dC3J

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim