Scenariusz lekcji - Living on your own

1. Cele lekcji

a. Wiadomości
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze strukturą eseju przedstawiającego plusy i minusy samodzielnego mieszkania oraz ze słownictwem związanym z takim tematem.

Praca z tekstem czytanym umożliwia poznanie ciekawych, różnorodnych i często spotykanych sformułowań, a dalsze ćwiczenia pomagają rozbudować zasób słownictwa.

Przeprowadzona w trakcie lekcji dyskusja pomaga uczniom zebrać odpowiednie sformułowania, dzięki którym uczestnicy zajęć będą potrafili wyrazić swoją opinię na omawiany temat.

b. Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści artykułu, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów). Uzupełniając tekst podanymi słowami uczniowie opanowują umiejętność konstruowania bogatych w słownictwo zdań złożonych.

Ćwiczona jest również umiejętność mówienia - w drugiej części lekcji uczniowie biorą udział w dyskusji. Podzieleni na dwie grupy przygotowują, a następnie prezentują swoje argumenty na zadany temat. Tym sposobem ćwiczą nie tylko umiejętność porozumiewania się w grupie, lecz także wykonywania prezentacji i samodzielnego mówienia przed większą publicznością.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie - uzupełniają tekst „Living on your own” podanymi słowami. Następnie wynotowują zawarte w tekście plusy i minusy samodzielnego mieszkania - pracują samodzielnie. Wreszcie uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach - przygotowują własne argumenty potrzebne im do wyrażenia swojej opinii na omawiany temat.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: tekst do przeczytania - „Living on your own” wraz z omówionymi w scenariuszu ćwiczeniami.

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pyta, jakie jest zdanie uczniów na temat samodzielnego mieszkania. Uczniowie wyrażają swoje zdanie na zadany temat, a ci, którzy już mieszkają samodzielnie, opowiadają o swoich związanych z tym doświadczeniach.

b. Faza realizacyjna
READING FOR THE GIST - Uczniowie czytają tekst „Living on your own” a następnie uzupełniają go podanymi w ćwiczeniu słowami - pracują samodzielnie.
READING FOR SPECIFIC INFORMATION - Uczniowie starają się odgadnąć znaczenia słów i zwrotów wykorzystanych w tekście. Jeśli istnieje taka możliwość, korzystają z pomocy słowników. Następnie wynotowują zawarte w tekście argumenty dotyczące mieszkania „na swoim”.

c. Faza podsumowująca
SPEAKING, WRITING - Uczniowie pracują podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa przygotowuje argumenty „za”, druga grupa - „przeciw” samodzielnemu mieszkaniu.

Podczas przygotowań do dyskusji uczniowie mogą korzystać ze słowników i pomocy nauczyciela. W trakcie dyskusji nie wolno już korzystać z żadnej pomocy, a grupy są ocenione przez nauczyciela. Należy pamiętać o tym, by zachęcić każdego ucznia do wypowiedzi - argumenty powinny być podzielone między członków grupy tak, by każdy miał szansę zabrać głos.

5. Załączniki

a. Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu - tekst „Living on your own” wraz z listą słów, którymi należy ten tekst uzupełnić.

b. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera klucz odpowiedzi do ćwiczeń z karty pracy.

c. Zadanie domowe
Bazując na argumentach wykorzystanych w trakcie dyskusji, uczniowie piszą esej na temat plusów i minusów samodzielnego mieszkania.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie materiałów załączonych do scenariusza - karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

Rqe4knansvB7J

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.00 KB w języku polskim