Llama trekking – ćwiczenia w czytaniu
Llama trekking – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i czytania na temat pogody i podróżowania, wypraw.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z pogodą i podróżowaniem,
zna zasady opisu zdjęcia,
wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku,
zna zasady słowotwórstwa.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z pogodą i podróżowaniem,
czyta ze zrozumieniem,
opisuje zdjęcie,
buduje zdania o pogodzie i podróżowaniu,
rozwiązuje test wyboru (tekst czytany),
posługuje się słownikiem,
mówi o swoich preferencjach dotyczących pogody i podróżowania,
prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się opowiadać o swoich preferencjach dotyczących pogody i podróżowania.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, personifikacja doświadczenia, dyktando
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia różnych państw (pogoda), słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć czytanie i mówienie o pogodzie i podróżowaniu”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów: What’s the weather like today? What weather was yeasterday? What’s the weather like in summer / winter / spring / autumn? Uczniowie opisują pogodę i przypominają słowa z nią związane. Nauczyciel pokazuje przykładowe zdjęcia dla ułatwienia zadania oraz podaje nieznane wyrazy.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 36. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów (ćwiczenie 1), a uczniowie łączą je ze zdjęciami. Powtarzają ich wymowę za nauczycielem, a potem sami czytają na głos i wyjaśniają. Szukają nieznanych słów w słownikach. Nauczyciel podaje zasady tworzenia przymiotników związanych z pogodą.
Nauczyciel dyktuje kluczowe słowa (załącznik 1), a uczniowie piszą je w zeszytach i przedstawiają graficznie. Następnie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie prawidłowo wykonali zadanie w zeszytach. Kilku z nich może przeczytać słowa na głos.
Uczniowie w parach zadają sobie pytania, jaka pogodę lubią i dlaczego.
Uczniowie opisują zdjęcie w podręczniku i zgadują, jaka jest pogoda w Nowym Meksyku.
Uczniowie czytają na głos broszurę o przygodach w Nowym Meksyku. W parach – jedna osoba pytanie, druga odpowiedź. Pozostali uczniowie streszczają ogólny sens akapitów.
Uczniowie wykonują test wyboru (ćwiczenie 3), następnie odczytują odpowiedzi, a nauczyciel sprawdza, czy zdania są dla uczniów zrozumiałe.
Uczniowie w parach rozmawiają o tym, jakie podróże lubią, czy chcieliby pojechać w taką podróż, jaka została opisana w podręczniku. Uzasadniają swoje odpowiedzi. (ćwiczenie 4).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś wprowadzonych wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
weather, changeable, cloudy, cold, dry, hot, icy, rainy, snowy, sunny, warm, wet, windy, guess, brochure, carry, guide, wild, adventures, trekking, etc.
b) Zadanie domowe
Naucz się zwrotów z ćwiczenia 1 i opisywania pogody. Wykonaj ćwiczenie 5/37 – znajdź w tekście przymiotniki podobne do podanych rzeczowników.
Dla chętnych: na podstawie zdjęcia w podręczniku opisz jak potoczyła się ta wyprawa (około 100 słów).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy przygotować zdjęcia z różnymi rodzajami pogody. Pół lekcji poświęcamy pogodzie, pół czytaniu tekstu ze zrozumieniem. Gdy brakło czasu, część ćwiczeń można przenieść do pracy domowej.