Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Logiczne zagadki

1. Utrwalenie wiadomości z logiki.

2. Zainteresowanie ucznia zastosowaniem logiki w życiu codziennym.

Umiejętności

1. Rozwijanie zdolności analitycznego myślenia.

Metoda i forma pracy

Prezentacja, praca indywidualna, dyskusja.

Środki dydaktyczne

Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, informuje uczniów o temacie lekcji, włącza rzutnik.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów, aby przepisywali do zeszytów treść zadań. Po kolei wyświetla slajdy, czekając aż uczniowie zastanowią się nad każdym problemem. Gdy któryś z uczniów ma wątpliwości dotyczące rozwiązania zadania, nauczyciel prowokuje dyskusje. Dopiero po wspólnym przedyskutowaniu problemu, nauczyciel wyświetla wynik za pomocą rzutnika. Czas przeznaczony do rozwiązywania każdego z zadań zależy od umiejętności danej klasy. Nauczyciel kontroluje poczynania uczniów, aby był pewien, że uczniowie nie przepisują bez zrozumienia odpowiedzi wyświetlanych za pomocą rzutnika, ale samodzielnie je uzupełniają.

Zadanie 1.

Państwo Kowalscy mają dwie córki: Agnieszkę i Dorotę. Wypełniając tabelkę, ustal za pomocą kolejnych podpowiedzi, który z członków rodziny Kowalskich jeździ co roku do dziadków nad morze. Robi to, co najwyżej jedno z nich.

Podpowiedzi:

1. Jeżeli ojciec jeździ do dziadków, to jeździ z nim też mama.

2. Do dziadków jeździ co roku mama lub Agnieszka.

3. 3. Jeżeli do dziadków jeździ Agnieszka, to jeździ też ojciec i Dorota.

4. Do dziadków jeździ co roku mama albo Dorota.

Odp: Co roku mama jeździ do babci.

Ojciec

Mama

Agnieszka

Dorota

1.

2.

3.

4.

0

0

0

0

1

0

1

0

1

0

0

0

0

0

1

0

0

1

0

0

1

1

1

1

0

0

1

0

1

1

0

0

0

0

0

1

1

0

1

1

Zadanie 2.

Ala, Bartek i Czarek zdawali w tym roku maturę. Ustal, którzy uczniowie ją zdali.

Podpowiedzi:

1. Jeżeli Bartek zdał maturę, to Ala lub Czarek też ją zdali.

2. Jeżeli Ala zdała, to zdał też Bartek.

3. Zdał Czarek lub Bartek, ale nie obydwoje.

4. Jeżeli Bartek nie zdał matury, to Ala i Czarek ją zdali.

Odp: Maturę zdali Ala i Bartek.

Ala

Bartek

Czarek

1.

2.

3.

4.

0

0

0

1

1

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

1

0

0

1

1

1

0

0

1

1

1

1

0

1

1

0

1

1

1

1

0

1

1

1

1

0

1

1

0

1

1

0

1

1

Zadanie 3.

Ustal nazwiska uczniów technikum czteroletniego i numer klasy, do której chodzą: Janek, Maciek, Piotrek i Kamil. Ich nazwiska to: Cis, Irnak, Konar i Orusz. Każdy z uczniów chodzi do innej klasy.

1. Kamil nie jest uczniem pierwszej klasy.

2. Maciek jest w klasie o rok wyżej od Piotrka.

3. W tym roku, w czasie wakacji Janek razem z klasą przygotował scenariusz przedstawienia dla maturzystów.

4. Cis zdał w zeszłym roku egzaminy gimnazjalne.

5. Janek bardzo lubi Orusza, który w tym roku zatrudnił się u jego taty.

6. Kamil nigdy jeszcze nie pracował.

7. Irnak w tym roku nie zdaje matury.

Odp: Janek Irnak, klasa 3., Maciek Orusz, klasa 2., Piotrek Cis, klasa 1., Kamil Konar, klasa 4.

Cis

Irnak

Konar

Orusz

I

II

III

VI

Janek

x

o

x

x

x

x

o

x

Maciek

x

x

x

o

x

o

x

x

Piotrek

o

x

x

x

o

x

x

x

Kamil

x

x

o

x

x

x

x

o

I

o

x

x

x

II

x

x

x

o

III

x

x

x

o

IV

x

x

o

x

Faza podsumowująca

Zadanie pracy domowej.

Jako pracę domową zadaję uczniom, aby ułożyli własne zadanie podobne do zadań rozwiązywanych w czasie lekcji.

Bibliografia

Miesięczniki „Focus”

Załączniki

Ułóż zadanie podobne do zadań rozwiązywanych w czasie lekcji.

Na następnej lekcji uczniowie mogą wymienić się ułożonymi przez siebie zadaniami, a następnie spróbować rozwiązać zadania kolegów.

Uwagi

Należy pilnować, aby uczniowie starali się samodzielnie rozwiązywać zadania, zanim zostaną wyświetlone rozwiązania. Jeśli zauważymy, że coś jest niezrozumiałe dla uczniów albo wywołuje w nich wątpliwości, należy prowokować dyskusję.

RhFtQN1CcSl0m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.00 KB w języku polskim