II połowa XIX wieku – początki modernizmu i pierwsze działania w obrębie grafiki projektowej
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1PtNsADItQxf1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
Nauczysz się
scharakteryzować pojęcie logo;
przedstawiać proces tworzenia logo;
określać znaczenie znaku graficznego w kontekście współczesnej kultury;
formuować samodzielnie, przejzyste i logiczne wypowiedzi na temat prac wykonanych metodą grafiki komputerowej - uwzględniając właściwą terminologię.
Logo
Na pewno spotkałeś się kiedyś ze słowem logoLogologo. Znaki graficzne towarzyszą nam na co dzień. Żyjemy w czasach dynamicznie rozwijającego się przemysłu reklamowego, który uwidacznia się na każdym kroku – producenci marek nakłaniają do wyboru właśnie ich produktu.
Szybki postęp naukowy, przypadający na XIX wiek, determinował również rozwój gospodarczy. Pojawiające się wówczas firmy nierzadko przetrwały do dzisiaj, nieustannie rozrastając się i torując drogi marketingoweMarketingmarketingowe w swojej dziedzinie. Wynalazki, takie jak silnik spalinowy, spowodował rywalizację konstruktorów pierwszych pojazdów, np. André Citroëna i Henry Forda. Z postacią francuskiego wynalazcy Citroëna wiąże się ciekawa historia. Pochodzący z francuskiej rodziny, inżynier odkrył rodzaj przekładni mechanicznej o zębach daszkowych. Technologie tę stosuje się do dzisiaj, a nawiązanie do niej możemy zobaczyć w logo marki Citroën.
R1CYqv9vD4z2R1
Logo służy do identyfikacji, czyli określenia charakteru danego przedsiębiorstwaPrzedsiębiorstwoprzedsiębiorstwa, instytucji, wydarzenia lub innej działalności. Projektanci znaków graficznych prześcigają się w pomysłach, jakie innowacje mogą wprowadzić w swoich projektach, aby były coraz ciekawsze, zwracały uwagę nie tylko kształtem, kolorem, ale i nastrojem, który budzą u odbiorcy. Logo może składać się z łagodnych lub łamanych linii, może też opierać się na symboliceSymbolikasymbolice kolorów (np. płynna, zaokrąglona linia przywodzi na myśl łagodność, a linia łamana – zdecydowanie, wyrazistość, barwa zieleni kojarzy nam się ze spokojem, a czerwień z dynamiką itp.).
RGVRzix8xDKGp1
RV6wLbNWVAmP31
Zadaniem logo jest wyróżnienie się na tle konkurencjiKonkurencjakonkurencji i nakierowanie myśli odbiorcy na pożądane właściwości firmy, idee, którymi się kieruje, rodzaj i jakość produktu, który proponuje.
Grafika komputerowa to bardzo ważna dziedzina w dzisiejszym świecie artystycznym. Tworzenie znaków plastycznych za pomocą programów komputerowych jest bardzo popularne i pozwala na umieszczanie symboli firm w wielu środkach przekazu – na plakatach, bilbordach, wizytówkach, w reklamach telewizyjnych. Projektowanie logo to bardzo trudne zadanie, obliguje do ciągłej nauki i doskonalenia się, wymaga zawarcia dużej ilości informacji w stosunkowo nieskomplikowanej, czytelnej, ale i jedynej w swoim rodzaju, formie. Logo może występować również w formie słownej lub słowno‑graficznej, opierając się nie tylko na obrazie, ale także na literze.
RBHWKTyl5MxWN1
Coca‑Cola
Coca‑Cola, marka znana na całym świecie, jest firmą, która co roku generuje dziesiątki miliardów dochodu, a jej początki sięgają II polowy XIX wieku. Pierwsze logoLogologo Coca‑Coli narysował w 1886 roku Frank Robinson – wspólnik i księgowy J.S. Pembertona, aptekarza, który wynalazł napój. Był to prosty napis, który nieznacznie ewoluował na przestrzeni ponad stu lat. Uznaje się, że to właśnie prostota znaku graficznego i jego konsekwentne stosowanie, bez znacznych modyfikacji, przyczyniły się do sukcesu wszystkim nam znanego logo Coca‑Coli.
R1W638cXZuzzI1
Citroën
Przekładnia z zębami daszkowymi, która do dziś wykorzystywana jest w mechanice, została przyjęta jako logo firmy Citroen. Przyjrzyj się drodze „ewolucji” logo tej firmy. Zwróć uwagę, że wszędzie pojawia się ten sam motyw, nawiązujący do wynalazku założyciela marki.
R1HzzZmgsLz0w1
R14AoO33nxSmm1
Apple
Wokół tego, jak powstało kultowe dzisiaj logoLogologo Apple, na przestrzeni lat pojawiło się kilka interesujących teorii. Niektórzy twierdzą, że nadgryzione jabłko symbolizuje wiedzę; drudzy odwołują się do symboliki biblijnej, opowieści o Adamie i Ewie. Logo zostało zaprojektowane przez Rob’a Janoff’a w 1976 roku Autor przez tydzień szkicował jabłka, by w końcu połączyć rysunki w jeden, uniwersalny, najbardziej trafiony kształt. Pod motywem nadgryzionego jabłka (symbolizującego mądrość), według twórcy, kryje się zdobycie wiedzy.
R1cHgROHJHubE1
Abstract
Logo stworzone za pomocą programu graficznego kojarzy nam się z geometrią, linią i słowem. Przyjrzyj się ilustracji i zauważ, jak ciekawym połączeniem może okazać się plama w połączeniu z prostą figurą. Logo stworzone w ten sposób jest zarówno bogate wizualnie, jak i czytelne. Jak myślisz, do jakiego rodzaju usług można dopasować taki znak?
RzAlcbHa58sBJ1
PKO Bank Polski
W Polsce wśród wybitnych grafików możemy wyróżnić Karola Śliwkę, który w 1968 roku zaprojektował logo PKO Banku Polskiego. Znak firmy ma przypominać skarbonkę i wrzucaną do niej monetę. Łączy w sobie grafikę i liternictwo. Obecnie twórca logo ma 85 lat.
ROlZS4TleF9gA1
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1d45Tf5QnsTe1
static
Ćwiczenie 1
Początki projektowania znaku plastycznego, zwanego logo , przypadają na:
A - XXI wiek B - XIX wiek C - XVIII wiek
B
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1e7cgp3rjTGB1
static
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich określenia, który je najlepiej definiuje.
R18rsh7Cow5tL1
1 - minimalizm 2 - różnorodność
B‑1,A‑2
Zobacz także
Inna wersja zadania
RJPpnPRw2AFNom13a2b67b883a193b_00000000000061
Ćwiczenie 3
classicmobile
Ćwiczenie 4
RCWVQFCSPNkAX1
static
Ćwiczenie 4
Logo, w którym wykorzystujemy elementy graficzne i słowne, nazywamy:
A - Znak graficzno‑słowny B - Symbol C - Logo liternicze
A
m13a2b67b883a193b_0000000000006
m13a2b67b883a193b_0000000000006
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich określenia, który je najlepiej definiuje.
Kto jest autorem znaku firmowego PKO Banku Polskiego?
A - Rob Janoff B - Frank Robinson C - Karol Śliwka
C
RuMkvLj5uy9gQ1
classicmobile
Ćwiczenie 6
RI26R396DWIhD1
static
Ćwiczenie 6
Jak myślisz, dlaczego logo napoju Coca‑Cola jest tak rozpoznawalne? Do sukcesu tego znaku graficznego przyczyniło się:
RZZh5pcEdIrmJ1
A - Zachowanie ciągłości znaku od początku jego istnienia – niewielkie modyfikacje B - Prosty, czytelny krój pisma C - Częste, znaczące zmiany w wyglądzie
A
B
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1THa8ygrqoKP1
static
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i wskaż nastrój, towarzyszący podczas ich oglądania.
Odpowiedzi: A - bezpieczeństwo, harmonia, naturalność, ekologia B - dynamika, ciągłość, spójność
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B
classicmobile
Ćwiczenie 9
RsPTEOSwXmfkX1
static
Ćwiczenie 9
Jakie elementy formalne są charakterystyczne dla logo widocznego obok?
A - Linia i plama B - Asymetria w połączniu z figurą geometryczną C - Minimalizm
A
B
R12DZM107uC6b1
classicmobile
Ćwiczenie 10
RqZ6Rjt3SMb1z1
Polecenie do zadania brzmi: Zdecyduj, które stwierdzenie są prawdziwe, a które fałszywe. Poniżej podane są stwierdzenia, dla których należy wybrać opcję „Prawda” lub „Fałsz”. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Zdecyduj, które stwierdzenie są prawdziwe, a które fałszywe. Poniżej podane są stwierdzenia, dla których należy wybrać opcję „Prawda” lub „Fałsz”. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
Zadaniem logo jest wyróżnienie się na tle konkurencji i nakierowanie myślenia odbiorcy na pewne właściwości firmy.
□
□
Pierwsze logo Coca-Coli narysował w 1986 roku Frank Robinson.
□
□
Logo Apple zostało zaprojektowane przez Rob’a Janoff’a w 1976 r.
□
□
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Ćwiczenie 10
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
A - Zadaniem logo jest wyróżnienie się na tle konkurencji i nakierowanie myślenia odbiorcy na pewne właściwości firmy. B - Pierwsze logo Coca‑Coli narysował w 1986 roku Frank Robinson. C - Logo Apple zostało zaprojektowane przez Rob’a Janoff’a w 1976 r.
A - prawda
B - fałsz
C - prawda
Polecenie 1
Zapoznałeś/aś się z kilkoma przykładami logo i ich twórcami. Postaraj się stworzyć własne logo dla wymyślonej firmy z dowolnej branży. Uwzględnij, czym miałaby zajmować się ta firma i dopasuj odpowiedni kolor, kształt znaku graficznego, słownego lub graficzno‑słownego. Wykonaj wstępne szkice farbą, kredkami lub piórkiem i tuszem. Następnie spróbuj przenieść projekt do dowolnego programu komputerowego. Pomocne mogą być narzędzia programu miniPaint.
R1WeXxTCzczJ71
Inna wersja zadania
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Słownik pojęć
Konkurencja
Konkurencja
rywalizacja między osobami lub grupami zainteresowanymi osiągnięciem tego samego celu.
Logo
Logo
znak graficzny firmy lub przedsięwzięcia.
Marketing
Marketing
działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów
Przedsiębiorstwo
Przedsiębiorstwo
działalność, firma.
Symbolika
Symbolika
w sztukach plastycznych jest to nawiązanie do ukrytego znaczenia jakiegoś przedmiotu, np. rękawica to symbol rzuconego wyzwania, rozłożone ręce symbol bezradności, itd.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
culture.pl
Bibliografia
Instrumenty kształtowania wizerunku marki, pod red. A. Grzegorczyka, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2005.
A. Wołowik, T. II P. Górki, M. Wołowik, Nie tylko logotyp, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2004.
D. Airey, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2006.
G. Hardy, Podręcznik projektantów logo, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.
Philip B. Meggs, A History of Graphic Design. 1998.