Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2oIA7cERL3p91

Logo jako znak w plastyce. Projektuję własne logo.

Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

II połowa XIX wieku – początki modernizmu i pierwsze działania w obrębie grafiki projektowej

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1PtNsADItQxf1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;

6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).

Nauczysz się

scharakteryzować pojęcie logo;

przedstawiać proces tworzenia logo;

określać znaczenie znaku graficznego w kontekście współczesnej kultury;

formuować samodzielnie, przejzyste i logiczne wypowiedzi na temat prac wykonanych metodą grafiki komputerowej - uwzględniając właściwą terminologię.

Logo

Na pewno spotkałeś się kiedyś ze słowem logoLogologo. Znaki graficzne towarzyszą nam na co dzień. Żyjemy w czasach dynamicznie rozwijającego się przemysłu reklamowego, który uwidacznia się na każdym kroku – producenci marek nakłaniają do wyboru właśnie ich produktu.

Szybki postęp naukowy, przypadający na XIX wiek, determinował również rozwój gospodarczy. Pojawiające się wówczas firmy nierzadko przetrwały do dzisiaj, nieustannie rozrastając się i torując drogi marketingoweMarketingmarketingowe w swojej dziedzinie. Wynalazki, takie jak silnik spalinowy, spowodował rywalizację konstruktorów pierwszych pojazdów, np. André Citroëna i Henry Forda. Z postacią francuskiego wynalazcy Citroëna wiąże się ciekawa historia. Pochodzący z francuskiej rodziny, inżynier odkrył rodzaj przekładni mechanicznej o zębach daszkowych. Technologie tę stosuje się do dzisiaj, a nawiązanie do niej możemy zobaczyć w logo marki Citroën.

R1CYqv9vD4z2R1
Ilustracja przedstawia logo citroen. Są to dwa elementy przypominające daszek jeden pod drugim. Na dole umieszczony jest czerwony napis CITROEN. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Logo Citroën, i.ytimg.com, CC BY 3.0

Logo służy do identyfikacji, czyli określenia charakteru danego przedsiębiorstwaPrzedsiębiorstwoprzedsiębiorstwa, instytucji, wydarzenia lub innej działalności. Projektanci znaków graficznych prześcigają się w pomysłach, jakie innowacje mogą wprowadzić w swoich projektach, aby były coraz ciekawsze, zwracały uwagę nie tylko kształtem, kolorem, ale i nastrojem, który budzą u odbiorcy. Logo może składać się z łagodnych lub łamanych linii, może też opierać się na symboliceSymbolikasymbolice kolorów (np. płynna, zaokrąglona linia przywodzi na myśl łagodność, a linia łamana – zdecydowanie, wyrazistość, barwa zieleni kojarzy nam się ze spokojem, a czerwień z dynamiką itp.).

Zadaniem logo jest wyróżnienie się na tle konkurencjiKonkurencjakonkurencji i nakierowanie myśli odbiorcy na pożądane właściwości firmy, idee, którymi się kieruje, rodzaj i jakość produktu, który proponuje.

Grafika komputerowa to bardzo ważna dziedzina w dzisiejszym świecie artystycznym. Tworzenie znaków plastycznych za pomocą programów komputerowych jest bardzo popularne i pozwala na umieszczanie symboli firm w wielu środkach przekazu – na plakatach, bilbordach, wizytówkach, w reklamach telewizyjnych. Projektowanie logo to bardzo trudne zadanie, obliguje do ciągłej nauki i doskonalenia się, wymaga zawarcia dużej ilości informacji w stosunkowo nieskomplikowanej, czytelnej, ale i jedynej w swoim rodzaju, formie. Logo może występować również w formie słownej lub słowno‑graficznej, opierając się nie tylko na obrazie, ale także na literze.

RBHWKTyl5MxWN1
Ilustracja przedstawia logo coca cola. Jest to czerwony napis na białym tle. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Logo Coca-Cola, wikimedia.org, domena publiczna

Coca‑Cola

Coca‑Cola, marka znana na całym świecie, jest firmą, która co roku generuje dziesiątki miliardów dochodu, a jej początki sięgają II polowy XIX wieku. Pierwsze logoLogologo Coca‑Coli narysował w 1886 roku Frank Robinson – wspólnik i księgowy J.S. Pembertona, aptekarza, który wynalazł napój. Był to prosty napis, który nieznacznie ewoluował na przestrzeni ponad stu lat. Uznaje się, że to właśnie prostota znaku graficznego i jego konsekwentne stosowanie, bez znacznych modyfikacji, przyczyniły się do sukcesu wszystkim nam znanego logo Coca‑Coli.

R1W638cXZuzzI1
Logo Coca-Cola na przestrzeni lat, nice-branding.com, domena publiczna

Citroën

Przekładnia z zębami daszkowymi, która do dziś wykorzystywana jest w mechanice, została przyjęta jako logo firmy Citroen. Przyjrzyj się drodze „ewolucji” logo tej firmy. Zwróć uwagę, że wszędzie pojawia się ten sam motyw, nawiązujący do wynalazku założyciela marki.

Apple

Wokół tego, jak powstało kultowe dzisiaj logoLogologo Apple, na przestrzeni lat pojawiło się kilka interesujących teorii. Niektórzy twierdzą, że nadgryzione jabłko symbolizuje wiedzę; drudzy odwołują się do symboliki biblijnej, opowieści o Adamie i Ewie. Logo zostało zaprojektowane przez Rob’a Janoff’a w 1976 roku Autor przez tydzień szkicował jabłka, by w końcu połączyć rysunki w jeden, uniwersalny, najbardziej trafiony kształt. Pod motywem nadgryzionego jabłka (symbolizującego mądrość), według twórcy, kryje się zdobycie wiedzy.

R1cHgROHJHubE1
Ilustracja przedstawia logo Apple. Jest to czarne ugryzione jabłko z listkiem u góry. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Logo Apple, wikipedia.org, CC BY 3.0

Abstract

Logo stworzone za pomocą programu graficznego kojarzy nam się z geometrią, linią i słowem. Przyjrzyj się ilustracji i zauważ, jak ciekawym połączeniem może okazać się plama w połączeniu z prostą figurą. Logo stworzone w ten sposób jest zarówno bogate wizualnie, jak i czytelne. Jak myślisz, do jakiego rodzaju usług można dopasować taki znak?

RzAlcbHa58sBJ1
Ilustracja przedstawia logo abstract. Jest to czarna kwadratowa ramka, którą wypełnia plama w różnych odcieniach pomarańczy. Na środku jest czarny napis. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Logo stworzone za pomocą programu graficznego, online-skills, CC BY 3.0

PKO Bank Polski

W Polsce wśród wybitnych grafików możemy wyróżnić Karola Śliwkę, który w 1968 roku zaprojektował logo PKO Banku Polskiego. Znak firmy ma przypominać skarbonkę i wrzucaną do niej monetę. Łączy w sobie grafikę i liternictwo. Obecnie twórca logo ma 85 lat.

ROlZS4TleF9gA1
Ilustracja przedstawia logo PKO Bank Polski zaprojektowane przez Karola Śliwkę w 1968. Są to trzy litery PKO w kolorze niebieskim układające się na kształt puszki skarbonki. Nad puszką jest czerwona kropka symbolizująca pieniążek. Na dole jest czarny napis. Łączy w sobie grafikę i liternictwo. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Logo Banku Polskiego PKO, wikipedia.org, domena publiczna

Zadania

classicmobile
Ćwiczenie 1
R1d45Tf5QnsTe1
Polecenie do zadania brzmi: początki projektowania znaku plastycznego, zwanego logo, przypadają na:. Poniżej umieszczone do wyboru są trzy odpowiedzi. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1e7cgp3rjTGB1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się projektom logo i dopasuj do nich określenie, który je najlepiej definiuje. Poniżej polecenia znajdują się elementy, które należy dopasować do odpowiedniego logo. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza kolumna to zdjęcia logotypów. Pierwsze zdjęcie przedstawia logo abstract. Jest to czarna kwadratowa ramka, którą wypełnia plama w różnych odcieniach pomarańczy. Na środku jest czarny napis. Drugie zdjęcie to czarne ugryzione jabłko z listkiem u góry.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RJPpnPRw2AFNom13a2b67b883a193b_00000000000061
Ćwiczenie 3
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się projektom logo i dopasuj do nich określenie, który je najlepiej definiuje. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru dwie odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza kolumna to zdjęcia logotypów. Pierwsze zdjęcie przedstawia logo abstract. Jest to czarna kwadratowa ramka, którą wypełnia plama w różnych odcieniach pomarańczy. Na środku jest czarny napis. Drugie zdjęcie to czarne ugryzione jabłko z listkiem u góry.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RCWVQFCSPNkAX1
Polecenie do zadania brzmi: Logo, w którym wykorzystujemy elementy graficzne i słowne, nazywamy:. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
m13a2b67b883a193b_0000000000006
classicmobile
Ćwiczenie 5
REpkMULypmPe31
Polecenie do zadania brzmi Kto jest autorem znaku firmowego PKO Banku Polskiego? Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
RuMkvLj5uy9gQ1
Logo Banku Polskiego PKO, wikipedia.org, Domena
classicmobile
Ćwiczenie 6
RI26R396DWIhD1
Polecenie do zadania brzmi: Jak myślisz, dlaczego logo napoju Coca Cola jest tak rozpoznawalne? Do sukcesu tego znaku graficznego przyczyniło się:?. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których, należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Ilustracja przedstawia 12 grafik ze zmieniającym się logo na przestrzeni lat firmy Coca-Cola. Pierwsza grafika to czarny napis COCA-COLA stworzony w 1886 roku pisany drukowanymi literami. Druga grafika to czarny napis Coca-Cola stworzony w 1890 roku. Pierwsze litery C są napisane z dużej litery, pozostałe są małą literą. Trzecia grafika to czarny napis z 1900 roku przedstawiony na szarym tle. Górny napis Coca jest troszkę wyżej niż napis Cola. Czwarte logo to czarny napis stworzony w 1905 roku. Pierwsze litery C są napisane z dużej litery, pozostałe są małą literą. Piąte logo to czarny napis z 1940 roku. Różni się w stosunku do poprzedniego grubością liter. Są one cieńsze. Szósty napis to logo z 1950 roku. Biały napis Coca-Cola jest przedstawiony na czerwonym tle. Siódme logo to biały napis przedstawiony na czerwonym kwadratowym tle. Stworzony w 1969 roku. Pod napisem jest cienka, biała wstążka. Ósme logo to napis z 1985 roku. Są to dwa wyrazy Coce pisane jeden pod drugim. Górny napis jest grubszy od dolnego. Dziewiąte logo to biały napis Coca-Cola na prostokątnym czerwonym tle. Jest też biała wstążka, która w części jest pod napisem Coca, a wychodzi w górnej części napisu Cola. Pod napisem Cola jest małymi literami dodany wyraz Coke. Stworzone zostało w roku 1987. Dziesiąte logo to czerwone koło, w którym znajduje się butelka, a na tym napis Coca-Cola. Logo jest z roku 1993. Jedenaste logo to biały napis na czerwonym, prostokątnym tle z 2003 roku. Pod napisem jest jeszcze wyraz Classic pisany małymi literami. Jest też szara wstążka, która ma dodatkowe cienkie kreski w kolorze białym i żółtym. Dwunaste logo to czerwony napis Coca-Cola z 2007 roku.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1THa8ygrqoKP1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i wskaż nastrój, towarzyszący podczas ich oglądania. Poniżej polecenia znajdują się elementy, które należy dopasować do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsze zdjęcie to logo składające się z trzech strzałek w kolorze niebieskim, czerwonym i zielonym. Strzałki układają się po łuku tworząc zaokrąglony trójkąt. Drugie zdjęcie to logo BP. Jest to słońce, które składa się z kilku kolorów poczynając od zielonego na zewnątrz. Kolory są coraz jaśniejsze: zielony, jasno zielony, żółty i biały w środku. U góry jest napis bp.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R79f4Jjk3tWTBm13a2b67b883a193b_00000000000071
Ćwiczenie 8
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i wskaż nastrój, towarzyszący podczas ich oglądania. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru dwie odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsze zdjęcie to logo składające się z trzech strzałek w kolorze niebieskim, czerwonym i zielonym. Strzałki układają się po łuku tworząc zaokrąglony trójkąt. Drugie zdjęcie to logo BP. Jest to słońce, które składa się z kilku kolorów poczynając od zielonego na zewnątrz. Kolory są coraz jaśniejsze: zielony, jasno zielony, żółty i biały w środku. U góry jest napis bp.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m13a2b67b883a193b_0000000000007
classicmobile
Ćwiczenie 9
RsPTEOSwXmfkX1
Polecenie do zadania brzmi: Jakie elementy formalne są charakterystyczne dla logo widocznego obok? Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których, należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
R12DZM107uC6b1
logo, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 10
RqZ6Rjt3SMb1z1
Polecenie do zadania brzmi: Zdecyduj, które stwierdzenie są prawdziwe, a które fałszywe. Poniżej podane są stwierdzenia, dla których należy wybrać opcję „Prawda” lub „Fałsz”. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Polecenie 1

Zapoznałeś/aś się z kilkoma przykładami logo i ich twórcami. Postaraj się stworzyć własne logo dla wymyślonej firmy z dowolnej branży. Uwzględnij, czym miałaby zajmować się ta firma i dopasuj odpowiedni kolor, kształt znaku graficznego, słownego lub graficzno‑słownego. Wykonaj wstępne szkice farbą, kredkami lub piórkiem i tuszem. Następnie spróbuj przenieść projekt do dowolnego programu komputerowego. Pomocne mogą być narzędzia programu miniPaint.

R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL, GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007 Copyright (C) 2007 Free Software Foundation, Inc. <http://fsf.org/> Everyone is permitted to copy and distribute verbatim copies of this license document, but changing it is not allowed..
Inna wersja zadania

Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.

Słownik pojęć

Konkurencja
Konkurencja

rywalizacja między osobami lub grupami zainteresowanymi osiągnięciem tego samego celu.

Logo
Logo

znak graficzny firmy lub przedsięwzięcia.

Marketing
Marketing

działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów

Przedsiębiorstwo
Przedsiębiorstwo

działalność, firma.

Symbolika
Symbolika

w sztukach plastycznych jest to nawiązanie do ukrytego znaczenia jakiegoś przedmiotu, np. rękawica to symbol rzuconego wyzwania, rozłożone ręce symbol bezradności, itd.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

sjp.pwn.pl

culture.pl

Bibliografia

Instrumenty kształtowania wizerunku marki, pod red. A. Grzegorczyka, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2005.

A. Wołowik, T. II P. Górki, M. Wołowik, Nie tylko logotyp, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2004.

D. Airey, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.

E. Waliszko, R. Golat, Znaki towarowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2006.

G. Hardy, Podręcznik projektantów logo, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.

Philip B. Meggs, A History of Graphic Design. 1998.