Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Logomocja – Edytor postaci – animacje.

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić pojęcia faza i klatka;

  • wymienić elementy, z jakich składa się program;

  • wymienić i opisać podstawowe opcje Przybornika;

  • wymienić etapy tworzenia animacji;

  • scharakteryzować parametry mające wpływ na animacje (np. spowolnienie);

  • wymienić zastosowanie programu.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • zastosować narzędzia programu do wykonania prostego obrazu statycznego i animacji;

  • tworzyć animowane obrazki;

  • tworzyć postacie żółwia;

  • modyfikować gotowe obrazki;

  • modyfikować parametry animacji oraz przewidzieć wpływ modyfikacji tych parametrów.

Metody nauczania

  • wykład z elementami pokazu;

  • eksponująca – lekcja multimedialna.

Środki dydaktyczne

  • komputery,

  • lekcja multimedialna,

  • Edytor postaci;

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (2 min)

  • sprawdzenie obecności

  • krótkie przypomnienie zasad BHP obowiązujących podczas obsługi komputera

  • zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania zasad BHP oraz regulaminu pracowni komputerowej

  • zalogowanie się do systemu na konta uczniowskie

– wprowadzenie do tematu – krótka informacja (3 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

  • pogadanka z uczniami na temat ich wiadomości dotyczących algorytmów. przypomnienie wiadomości

  • pogadanka na temat tego, co uczniowie pamiętają o środowisku Logomocji

Faza realizacyjna

– lekcja multimedialna (20 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi na to, które elementy lekcji multimedialnej są szczególnie istotne (uczniowie powinni jak najwięcej zapamiętać z zakresu interfejsu aplikacji oraz samej zasady tworzenia rysunków z wykorzystaniem narzędzi ukrytych w Przyborniku)

  • praca uczniów z lekcją multimedialną

Lekcja multimedialna

– wykonanie prostych rysunków i animacji w edytorze postaci (15min)

  • przypomnienie elementów Przybornika oraz ich zastosowania

  • zaplanowanie etapów rysowania bombki oraz określenie narzędzi, jakie zostaną w tym procesie użyte (można to zaplanować w postaci rysunku na tablicy lub przeprowadzić analizę z uczniami, a następnie wyświetlić etapy za pomocą projektora multimedialnego, wykorzystując ilustracje dostępne w lekcji multimedialnej)

  • utworzenie rysunku bombki

  • zaplanowanie etapów rysowania wazonu oraz określenie narzędzi, jakie zostaną w tym procesie użyte (można wykorzystać ilustrację zastosowaną w lekcji multimedialnej)

  • realizacja projektu rysowania wazonu

  • przypomnienie zasady tworzenia prostych animacji (klatki)

  • otwarcie projektu z gotowym rysunkiem motyla

  • dodanie drugiej klatki ze zmienionym (spłaszczonym) obrazem motyla

  • utworzenie animacji poruszającego się motyla

  • modyfikacja spowolnienia w celu zmiany wyglądu animacji

Edytor postaci

Faza podsumowująca

–usystematyzowanie treści lekcji (5 min)

  • utrwalenie informacji dotyczących Edytora postaci poprzez wypełnienie Karty pracy

  • przypomnienie głównych elementów środowiska Edytora postaci

Karta pracy

Bibliografia

[1] Borowiecka A., Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

Załączniki

Czas trwania lekcji:

45 minut

Uwagi

RmLZDAPn326lt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.04 KB w języku polskim
RdwN5DqTIungq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 84.50 KB w języku polskim