Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Lokalne instytucje wspierające osobę starszą/podopieczną w miejscu jej zamieszkania

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

1
1
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario based learning służy rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji podczas udzielania wsparcia osobie podopiecznej i starszej.

Gra dotyczy organizacji wsparcia dla osoby podopiecznej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego. Osobą podopieczną jest 60 letni mężczyzna, chory na Parkinsona. Ma trudności z poruszaniem się. Chodzi po mieszkaniu, używając balkonika lub laski. Nie wychodzi z domu, ponieważ nie jest w stanie samodzielnie wyjść na zewnątrz. Mieszkanie mieści się w bloku, na wysokim parterze. Ani budynek wielorodzinny, ani mieszkanie nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Podopieczny jest wdowcem, ojcem dwójki dzieci, mieszkających za granicą. Ma bardzo niską emeryturę. Boryka się z problemami finansowymi i samotnością. Mieszkanie jest czyste, ale bardzo skromnie urządzone.

Zadaniem gracza jest zaproponowanie podopiecznemu różnych sposobów spędzania czasu wolnego oraz nawiązywania kontaktu z instytucjami i organizacjami z otoczenia.

Gra decyzyjna rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Rozpocznij, gracz przechodzi do rozgrywki. W celu wybrania odpowiedzi należy kliknąć przycisk z odpowiednim tekstem. Po wyborze odpowiedzi gracz otrzymuje informację o tym, czy odpowiedział poprawnie, czy popełnił błąd. Jeśli odpowiedział niepoprawnie, cofa się, klikając przycisk Wróć do zadania. Po otrzymaniu informacji o udzieleniu prawidłowej odpowiedzi należy kliknąć przycisk Dalej i film jest kontynuowany. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi w grze pojawiają się podpowiedzi.

Interaktywne narzędzie typu scenario based learning zawiera filmy, których odtwarzanie gracz może wstrzymać i ponownie uruchomić, może przewinąć film o 5 sekund do tyłu i do przodu, włączyć lub wyłączyć dźwięk oraz zmienić głośność.

W grze występują elementy zaskoczenia – pytania, na które należy odpowiedzieć prawidłowo, aby przejść dalej. Odpowiedź błędna skutkuje powrotem do początku gry.

Aby ukończyć grę, należy prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania.

R2FXOFI2vSqpM
Opis przycisków funkcyjnych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JLtTRD6esHQ
Lokalne instytucje wspierające osobę starszą/podopieczną w miejscu jej zamieszkania
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższe ćwiczenia dotyczą organizacji wsparcia dla osoby podopiecznej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego. Osobą podopieczną jest sześćdziesięcioletni mężczyzna, chory na Parkinsona. Ma trudności z poruszaniem. Po mieszkaniu chodzi, używając balkonika lub laski. Nie wychodzi z domu, ponieważ nie jest w stanie samodzielnie wyjść na zewnątrz. Mieszkanie mieści się w bloku, na wysokim parterze. Ani budynek wielorodzinny, ani mieszkanie nie jest przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Podopieczny jest wdowcem, ojcem dwójki dzieci mieszkających za granicą, posiada bardzo niską emeryturę. Boryka się z problemami finansowymi i samotnością.

RWlSxV8LkGrkY
Ćwiczenie 1
Lorem ipsum Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
R2Xf7agR5bfAD
Ćwiczenie 2
Podopieczny mówi opiekunce, że jest osłabiony, boli go żołądek, ma biegunkę i wymiotuje. Zastanów się, co teraz powinna zrobić opiekunka. Zaznacz wybraną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Powiedzieć: „W takim razie zadzwonię do przychodni i poproszę o wizytę domową”., 2. Powiedzieć: „W takim razie najpierw pójdę do apteki po krople żołądkowe, a tymczasem zaparzę Panu gorącą herbatę”.
ROZsEOnL56oCA
Ćwiczenie 3
Podopieczny mówi opiekunce, że czuje się samotny. Zauważa, że sąsiedzi rzadko go odwiedzają, ale nie chce ich obciążać, ponieważ mają swoje życie. Czuje się przygnębiony faktem, że poza opiekunką z nikim się nie spotyka. Zastanów się, co teraz powinna zrobić opiekunka. Zaznacz wybraną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Powiedzieć: „Sprawdzę, czy w szkole działa koło wolontariatu”., 2. Powiedzieć: „Porozmawiam z sąsiadami, aby częściej do pani zaglądali”.
RmPDyPUD8K0kW
Ćwiczenie 4
Podopieczny mówi opiekunce, że ma problem z wyjściem z domu. Nie jest w stanie poruszać się bez balkonika, a jednocześnie samodzielnie nie da rady przejść z balkonikiem po schodach. Zastanów się, co powinna odpowiedzieć opiekunka. Zaznacz wybraną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Powiedzieć: „Myślę, że najwyższy czas, aby wystąpić do PFRON-u o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych”., 2. Powiedzieć: „Proponuję, aby wystąpić do MOPS-u o zasiłek celowy na remont mieszkania”.
R1bS9MCYUhYvy
Ćwiczenie 5
Wskaż, jakie dokumenty są potrzebne, aby starać się o dofinansowanie z PFRON-u na likwidację barier architektonicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
R1PrDaUzgF0ds
Ćwiczenie 6
Podopieczny mówi opiekunce, że nie chce trafić do domu pomocy społecznej. Ale wspomina, że mama sąsiadki uczęszcza na zajęcia do pobliskiego środowiskowego domu samopomocy. Rozważa, czy też się tam nie zapisać. Zastanów się, co powinna odpowiedzieć opiekunka. Zaznacz wybraną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Powiedzieć: „Nie, to jest ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi”., 2. Powiedzieć: „Tak, to jest rozwiązanie nawet na teraz. Załatwiłabym pani zajęcia w środowiskowym domu samopomocy”.
RgzX2o7rSXYje
Ćwiczenie 7
Wybierz wszystkie rodzaje niepełnosprawności, jakie znasz. Możliwe odpowiedzi: 1. niepełnosprawność ruchowa, 2. niepełnosprawność oddechowa, 3. niepełnosprawność krążeniowa, 4. niepełnosprawność narządu wzroku, 5. niepełnosprawność neurologiczna, 6. niepełnosprawność słuchu i mowy
R18GO55IvPZiO
Ćwiczenie 8
W jakim domu pomocy społecznej mógłby zamieszkać podopieczny? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi Możliwe odpowiedzi: 1. dla osób przewlekle somatycznie chorych, 2. dla osób przewlekle chorych psychicznie, 3. dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, 4. dla osób z niepełnosprawnością fizyczną, 5. dla osób uzależnionych od alkoholu

Powiązane ćwiczenia