London – ćwiczenia w czytaniu
London – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat Londynu.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wyrażenia związane z historią, turystyką, sztuką,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
zna najważniejsze informacje o Londynie,
wie, jak zaprezentować przeczytany tekst.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi historii, kultury, sztuki,
prezentuje wiadomości o Londynie,
ćwiczy sprawność mówienia i czytania,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o Londynie,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
ćwiczy wymowę,
opisuje zdjęcia,
wykonuje ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstu.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości i pomysłów na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Materiały i zdjęcia z Londynu, słowniki, dodatkowe ćwiczenia na rozumienie (ksero)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i mówić o Londynie. Dokonacie prezentacji wybranego tematu związanego z tym miastem. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza, czy uczniowie odrobili pracę domową (przygotowanie informacji o Londynie i ćwiczeń na rozumienie na podstawie otrzymanych od nauczyciela materiałów).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom test wyboru z wiedzy o Londynie. Uczniowie rozwiązują go pisemnie, a następnie odpowiadają ustnie (strona 1.).
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie informacji o Londynie, które przygotowali w domu.
Każda osoba (para) prezentuje swoją pracę. W międzyczasie pozostali uczniowie wykonują ćwiczenie na rozumienie przygotowane i rozdane przez tą osobę (parę).
Po każdej prezentacji uczniowie kończą ćwiczenia i oddają je prezentującym do sprawdzenia.
Nauczyciel rozdaje uczniom dodatkowe ćwiczenia na rozumienie (ze stron 25‑27) i nadzoruje ich wykonanie. Chętni uczniowie czytają odpowiedzi na głos.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Stawia też oceny za projekty wykonane w ramach pracy domowej i prezentacje na lekcji. Nauczyciel zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Shipton V., London, Pearson Longman, Harlow 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wybierz jeden z tematów (strona 28.) i napisz wypracowanie na około 100 słów.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy przed tą lekcją przydzielić uczniom materiały o Londynie i zlecić im przygotowanie prezentacji i ćwiczeń (projekt). Uczniowie mogą przygotować projekty indywidualnie bądź w parach. Tematy powinny zostać ustalone z nauczycielem. Uczniowie mają za zadanie zapewnić po jednym ćwiczeniu dotyczącym prezentacji. Na lekcji powinni przedstawić krótkie opisy na podstawie przeczytanych materiałów, a w domu rozwinąć je w wypracowania. Ważna jest tu umiejętność czytania ze zrozumieniem i organizacja pracy. Każda osoba (para) powinna mieć wystarczająco dużo czasu na przedstawienie swojej pracy. Rozwiązane ćwiczenia uczniowie mają sprawdzić w domu i przynieść ocenione na następną lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać najważniejsze informacje o Londynie oraz wyrażenia związane z historią, sztuką, kulturą (bell, prison, treasure, government, destroy, war, etc.).