R1BCRVD143iWq
Na ilustracji przedstawiono kostki do gry w różnych wielkościach i kolorach. Jest ich bardzo dużo, są nieregularnie rozmieszczone.

Losowanie ze zwracaniem

Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Dział kombinatorykakombinatorykakombinatoryka rozwinął się dzięki rachunkowi prawdopodobieństwa. Ta dziedzina nauki zajmuje się tworzeniem odwzorowań z jednego zbioru skończonego do drugiego, przy czym muszą być spełnione określone warunki. Podstawowym zadaniem tej dziedziny matematyki jest zliczanie elementów danego zbioru.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. MultimediumMultimedium

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję doświadczenia losowego,

  • sposoby określania liczby zdarzeń elementarnych,

  • regułę mnożenia oraz regułę dodawania do zliczania par elementów w sytuacjach wymagających rozważenia kilku przypadków.

Twoje cele
  • Przeprowadzisz proste doświadczenia losowe, polegające na losowaniu elementów ze zwracaniem.

  • Wyznaczysz liczbę wszystkich wyników w prostej sytuacji zadaniowej, dotyczącej losowania ze zwracaniem.

  • Określisz liczbę zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego.

  • Zastosujesz zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.

1

W sytuacjach z życia codziennego przeprowadzamy wiele doświadczeń, zaś w kombinatoryce mówimy o doświadczeniach losowych.
Doświadczenie losowedoświadczenie losoweDoświadczenie losowe to doświadczenie, które może być powtarzane dowolnie wiele razy w identycznych (lub zbliżonych) warunkach, które ma kilka możliwych wyników i którego wyniku nie daje się jednoznacznie przewidzieć. Mówimy, że doświadczenie jest losowe, gdy ma więcej niż jeden możliwy wynik.
Do rozwiązania wielu zagadnień wystarcza znajomość reguły mnożenia.

reguła mnożenia
Definicja: reguła mnożenia

Reguła, na podstawie której określa się liczbę wszystkich możliwych wyników doświadczenia losowego, polegającego na wykonaniu po kolei n czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z k1 sposobów, druga – na jeden z k2 sposobów, trzecia – na jeden z k3 sposobów i tak dalej do tej czynności, która może zakończyć się na jeden z kn sposobów. Liczba ta jest równa k1·k2·k3··kn.

Załóżmy, że mamy do dyspozycji cyfry ze zbioru 1,3,5,7,9. Najpierw losujemy jedną liczbę i ją zapisujemy, a następnie drugą liczbą i ją też zapisujemy. Ile liczb dwucyfrowych możemy otrzymać z cyfr z tego zbioru, przy założeniu, że cyfry mogą się powtarzać?
Zauważmy, że jeśli:

  • na pierwszym miejscu mamy cyfrę 1, to na drugim miejscu możemy wybrać jedną z pięciu cyfr 1,3,5,7,9,

  • na pierwszym miejscu mamy cyfrę 3, to na drugim miejscu możemy wybrać jedną z pięciu cyfr 1,3,5,7,9,

  • na pierwszym miejscu mamy cyfrę 5, to na drugim miejscu możemy wybrać jedną z pięciu cyfr 1,3,5,7,9,

  • na pierwszym miejscu mamy cyfrę 7, to na drugim miejscu możemy wybrać jedną z pięciu cyfr 1,3,5,7,9,

  • na pierwszym miejscu mamy cyfrę 9, to na drugim miejscu możemy wybrać jedną z pięciu cyfr 1,3,5,7,9.
    Zatem liczba możliwych liczb dwucyfrowych, które możemy otrzymać ze zbioru cyfr 1,3,5,7,9 wynosi:
    5·5=25.

W opisanym przykładzie mamy do czynienia z losowaniem ze zwracaniem. W losowaniu ze zwracaniem (tzw. losowaniu z powtórzeniami) wylosowany obiekt trafia z powrotem do puli przed następnym powtórzeniem losowania. Wobec tego dany obiekt może być wylosowany wielokrotnie.

Przykładami doświadczeń losowych, które przedstawiają losowanie ze zwracaniem są np.:

  • wielokrotny rzut symetryczną sześcienną kostką do gry, ponieważ za każdym razem można wyrzucić jedną z sześciu ścian kostki,

  • wielokrotny rzut symetryczną monetą, ponieważ za każdym razem można wyrzucić jedną z dwóch stron monety,

  • wielokrotne losowanie kuli z pojemnika w taki sposób, że za każdym razem zwracamy kulę po wylosowaniu do pojemnika.

W kolejnych przykładach omówimy kilka zastosowań losowania ze zwracaniem w różnych doświadczeniach losowych.

Przykład 1

Obliczymy, ile jest możliwych wyników doświadczenia polegającego na:

  1. dwukrotnym rzucie symetryczną, sześcienną kostką do gry,

  2. trzykrotnym rzucie symetryczną monetą.

Rozwiązanie:

  1. Jeżeli rzucamy jeden raz symetryczną, sześcienną kostką do gry, to możemy otrzymać jeden z sześciu różnych wyników: 1, 2, 3, 4, 5, 6. Wobec tego, liczba wszystkich wyników przy dwukrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry wynosi:
    6·6=36,

  2. Jeżeli rzucamy jeden raz symetryczną monetą, to możemy otrzymać jeden z dwóch różnych wyników: orła lub reszkę. Wobec tego, liczba wszystkich wyników przy trzykrotnym rzucie symetryczną monetą wynosi:
    2·2·2=8.

Przykład 2

Obliczymy, na ile sposobów można rozmieścić:

  1. 8 kul w 4 szufladach, przy czym kule i szuflady rozróżniamy,

  2. 4 kule w 8 szufladach, przy czym kule i szuflady rozróżniamy.

Rozwiązanie:

  1. Ponieważ mamy rozmieścić 8 kul w 4 szufladach, zatem każda kula może trafić do szuflad na 4 różne sposoby. Wobec tego, wszystkich możliwości jest:
    4·4·4·4·4·4·4·4=65536,

  2. Ponieważ mamy rozmieścić 4 kule w 8 szufladach, zatem każda kula może trafić do szuflad na 8 różnych sposobów. Wobec tego wszystkich możliwości jest:
    8·8·8·8=4096.

Przykład 3

Szyfr do sejfu tworzymy z trzech cyfr wybranych spośród następujących:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, przy czym cyfry te mogą się powtarzać.
Obliczymy, ile jest takich szyfrów.

Rozwiązanie:

Zauważmy, że na każdym z trzech miejsc szyfru możemy wpisać jedną z siedmiu cyfr.
Wobec tego liczba wszystkich możliwych szyfrów jest równa:
7·7·7=343.

Przykład 4

Obliczymy, ile jest:

  1. wszystkich liczb czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje cyfra zero i cyfry mogą się powtarzać,

  2. wszystkich liczb czterocyfrowych o powtarzających się cyfrach, jeśli pierwsza cyfra jest nieparzysta, a pozostałe cyfry są parzyste.

Rozwiązanie:

  1. Ponieważ w rozpatrywanych liczbach czterocyfrowych nie występuje cyfra 0, zatem wszystkich liczb czterocyfrowych, w których cyfry się powtarzają jest:
    9·9·9·9=6561,

  2. W rozpatrywanej liczbie pierwsza cyfra musi być nieparzysta, zatem możemy wybrać jedną z 5 cyfr: 1, 3, 5, 7, 9. Następne trzy cyfry muszą być parzyste, więc wybieramy z cyfr: 0, 2, 4, 6, 8. Ponieważ cyfry mogą się powtarzać, zatem takich liczb jest:
    5·5·5·5=625.

Przykład 5

Obliczymy, na ile sposobów:

  1. 5 osób może wysiąść z windy, która zatrzymuje się na 6 piętrach,

  2. 6 osób może wysiąść z windy, która zatrzymuje się na 5 piętrach.

Rozwiązanie:

  1. Liczba sposobów, na które 5 osób może wysiąść z windy, która zatrzymuje się na 6 piętrach wynosi:
    6·6·6·6·6=7776,

  2. Liczba sposobów, na które 6 osób może wysiąść z windy, która zatrzymuje się na 5 piętrach wynosi:
    5·5·5·5·5·5=15625.

Czasami do wyznaczenia liczby wszystkich zdarzeń elementarnych używamy reguły dodawaniareguła dodawaniareguły dodawania.

Przykład 6

Z urny, w której znajduje się 11 kul, w tym 6 białych i 5 kul czarnych losujemy dwie kule ze zwracaniem. Wyznaczymy, ile jest możliwości wylosowania kul o różnych kolorach.

Rozwiązanie:

Przedstawmy rozwiązanie zadania za pomocą drzewa. Niech B oznacza kulę białą, a CZ kulę czarną.

R1RvW93m810sx
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W poniższym schemacie przedstawiono drzewko stochastyczne ilustrujące możliwości wylosowania czarnej i białej kuli w dwóch kolejnych losowaniach ze zwracaniem. Literą B oznaczono sytuację, w której wylosowana kula ma kolor biały, natomiast literami C Z oznaczono sytuację, w której wylosowana kula ma kolor czarny. Lista elementów:

  • Nazwa kategorii: START
    Na tym etapie jest 6 kul białych i 5 kul czarnych.
    Elementy należące do kategorii START

    • Nazwa kategorii: B (I losowanie).
      Na tym etapie jest 6 kul białych i 5 kul czarnych.
      Elementy należące do kategorii B (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: B (II losowanie).

      • Nazwa kategorii: C Z (II losowanie).

    • Nazwa kategorii: C Z (I losowanie).
      Na tym etapie jest 6 kul białych i 5 kul czarnych.
      Elementy należące do kategorii C Z (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: B (II losowanie). Na tym etapie jest 6 białych kul.

      • Nazwa kategorii: C Z (II losowanie) Na tym etapie jest 5 czarnych kul.

Ponieważ losujemy dwie kule ze zwracaniem, zatem do rozwiązania zadania bierzemy dwie możliwości:

  1. Ze wszystkich kul wylosujemy najpierw kulę białą, wrzucamy ją do puli wszystkich i wybieramy kulę czarną. Takich możliwości jest:
    6·5=30.

  2. Ze wszystkich kul wylosujemy najpierw kulę czarną, wrzucamy ją do puli wszystkich i wybieramy kulę białą. Takich możliwości jest:
    5·6=30.

Wobec tego, stosując regułę dodawania, liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia losowego, polegającego na wylosowaniu ze zwracaniem kul o różnych kolorach wynosi:
6·5+5·6=30+30=60.

Przykład 7

Z talii 52 kart losujemy ze zwracaniem dwie karty. Obliczymy, ile jest możliwych wyników wybrania co najmniej jednego trefla.

Rozwiązanie:

W talii 52 kart jest 13 trefli oraz 39 kart w pozostałych kolorach. Oznaczmy przez T – karty w kolorze trefl, a przez P – karty w pozostałych kolorach. Przedstawmy doświadczenie losowe za pomocą drzewa:

Rtl5IhqNZitrm
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W poniższym schemacie przedstawiono drzewko stochastyczne ilustrujące możliwości wylosowania karty w kolorze trefl i wylosowania karty w innym kolorze w dwóch kolejnych losowaniach bez zwracania. Literą T oznaczono sytuację, w której wylosowana karta jest treflem, natomiast literą P oznaczono sytuację, w której wylosowana karta ma inny kolor. Lista elementów:

  • Nazwa kategorii: START
    Na tym etapie mamy 13 trefli i 39 kart pozostałego koloru.
    Elementy należące do kategorii START

    • Nazwa kategorii: T (I losowanie)
      Na tym etapie mamy 13 trefli i 39 kart pozostałego koloru.
      Elementy należące do kategorii T (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: T (II losowanie)

      • Nazwa kategorii: P (II losowanie)

    • Nazwa kategorii: P (I losowanie)
      Na tym etapie mamy 13 trefli i 39 kart pozostałego koloru.
      Elementy należące do kategorii P (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: T (II losowanie)

      • Nazwa kategorii: P (II losowanie)

Jeżeli wylosujemy dwa trefle, to liczba wyników wynosi:
13·13=169.
Jeżeli wylosujemy jednego trefla, to liczba wyników wynosi:
13·39+39·13=507+507=1014.
Wobec tego, jeżeli losujemy dwie karty ze zwracaniem i mamy wybrać co najmniej jednego trefla, to liczba wszystkich możliwych wyników wynosi:
169+1014=1183.

RQIIZ9oLyofvM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Animacja

Zapoznaj się z poniższą animacją, dotyczącą losowania ze zwracaniem.

R1EiFxk3CMHaT1
Animacja dotycząca losowania ze zwracaniem.
Polecenie 1

Oblicz, ile jest wyników doświadczenia losowego, które polega na rzucie dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry, a następnie rzucie dwa razy symetryczną monetą.

RJBszBGuiEEvh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Oblicz, ile jest wyników doświadczenia losowego, które polega na:

  1. czterokrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry,

  2. sześciokrotnym rzucie symetryczną monetą.

RJBszBGuiEEvh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Oblicz, ile jest wyników doświadczenia losowego, które polega na rzucie jeden raz symetryczną monetą, a następnie rzucie trzy razy symetryczną ośmiościenną kostką do gry.

R1Ikl0Eloq2bz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

RC93YeeOvaP6t
Ćwiczenie 1
Ile czteroliterowych kodów można otrzymać z 26 liter alfabetu, jeżeli litery mogą się powtarzać? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 264, 2. 426, 3. 4·26
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R25aErDforGVP
Ćwiczenie 2
Połącz w pary doświadczenie losowe z liczbą wszystkich wyników tego doświadczenia. rzut monetą i czworościenną kostką do gry Możliwe odpowiedzi: 1. 24, 2. 72, 3. 8, 4. 32 rzut dwa razy sześcienną kostką do gry oraz monetą Możliwe odpowiedzi: 1. 24, 2. 72, 3. 8, 4. 32 rzut dwa razy monetą i sześcienną kostką do gry Możliwe odpowiedzi: 1. 24, 2. 72, 3. 8, 4. 32 rzut pięć razy monetą Możliwe odpowiedzi: 1. 24, 2. 72, 3. 8, 4. 32
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Qwi4v5l3BVB
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeżeli rzucamy czterokrotnie symetryczną monetą, to liczba wszystkich wyników doświadczenia jest równa 16., 2. Jeżeli rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry, to liczba wszystkich wyników doświadczenia jest równa 12., 3. Jeżeli rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry, a następnie monetą, to liczba wszystkich wyników doświadczenia jest równa 36., 4. Jeżeli rzucamy trzykrotnie symetryczną czworościenną kostką do gry, to liczba wszystkich wyników doświadczenia jest równa 64.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RtEYNlvc8aMCo
Ćwiczenie 4
Wstaw w tekst odpowiednie liczby. Mamy do dyspozycji cyfry 3, 4, 5, 6. Budujemy z tych cyfr liczby, w których cyfry mogą się powtarzać. Zatem:
- liczb trzycyfrowych, w których zapisie występują tylko te cyfry jest 1. 64, 2. 128, 3. 1024, 4. 256, 5. 512,
- liczb czterocyfrowych nieparzystych złożonych z tych cyfr jest 1. 64, 2. 128, 3. 1024, 4. 256, 5. 512,
- liczb pięciocyfrowych parzystych złożonych z tych cyfr jest 1. 64, 2. 128, 3. 1024, 4. 256, 5. 512.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RSb9KgxQ4vBOh
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Czterocyfrowych numerów PIN, w których cyfry mogą się powtarzać jest Tu uzupełnij. Sześcioliterowych słów, w których litery mogą się i można je utworzyć z liter A, B, C jest Tu uzupełnij. Trzycyfrowych liczb utworzonych z cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Dbr8S3e1emj
Ćwiczenie 6
Uporządkuj, od najmniejszej do największej liczby, które są rozwiązaniami poniższych zadań. Elementy do uszeregowania: 1. Rozwiązujesz test składający się z 10 pytań. Zakreślasz jedną z trzech odpowiedzi. Na ile sposobów możesz rozwiązać cały test?, 2. Rozwiązujesz test składający się z 12 pytań. Zakreślasz jedną z dwóch odpowiedzi. Na ile sposobów możesz rozwiązać cały test?, 3. Rozwiązujesz test składający się z 8 pytań. Zakreślasz jedną z czterech odpowiedzi. Na ile sposobów możesz rozwiązać cały test?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7

Oblicz, których liczb jest więcej:

  1. trzycyfrowych, w których zapisie występują cyfry 1, 3, 5, 7, czy  czterocyfrowych, w których zapisie występują cyfry 5, 7, 9,

  2. czterocyfrowych, w których zapisie występują cyfry 1, 3, 5, 7, 9, czy pięciocyfrowych, w których zapisie występują cyfry 2, 4, 6, 8.

RJBszBGuiEEvh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Kamil zapomniał trzech ostatnich cyfr dziewięciocyfrowego numeru telefonu komórkowego. Ile maksymalnie prób musi wykonać aby podać poprawny numer, jeżeli wie, że były to cyfry parzyste?

RJBszBGuiEEvh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

kombinatoryka
kombinatoryka

dział matematyki, zajmujący się zbiorami skończonymi oraz odwzorowaniami między nimi

doświadczenie losowe
doświadczenie losowe

procedura, którą można powtarzać wielokrotnie, mająca określony zbiór wyników

reguła dodawania
reguła dodawania

przy wyborze pewnego elementu z dwóch zbiorów, z których pierwszy ma m elementów, a drugi n elementów oraz żaden element nie jest wspólny dla obu tych zbiorów, można to zrobić na m+n sposobów

Bibliografia

Wajszczyk Józef, (2003), Jestem więc myślę. Łamigłówki logiczne, Warszawa: Książka i Wiedza.