Lubię podróżować
Lubię podróżować
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczniowie:
poznają leksykę związana z podróżą (środki transportu, dworzec, miejsce przeznaczenia, zakwaterowanie),
utrwalają wiadomości gramatyczne (czas przeszły: passé composé, czasowniki związane z przemieszczaniem się wraz z przyimkami).
b) Umiejętności
Uczniowie:
doskonalą rozumienie tekstu słuchanego,
potrafią zastosować w praktyce poznane słownictwo z zakresu podróży (zakup biletu, rezerwacja noclegu itp.),
potrafią poprawnie używać poznanych form czasownikowych.
2. Metoda i forma pracy
Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, w grupach, w parach.
3. Środki dydaktyczne
Piosenka: Voyage, voyage
Tekst A la gare
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie – słuchanie piosenki Voyage, voyage.
Zadaniem uczniów jest wypisanie lub zapamiętanie słów, które najczęściej się powtarzają i odgadnięcie tematu piosenki oraz tematu lekcji.
2. Nauczyciel pisze na tablicy:
VOYAGE
Moyens de transport / Destination / Hébergement
Podział klasy na 3 grupy:
Grupa 1 szuka środków transportu
Grupa 2 szuka miejsc przeznaczenia
Grupa 3 szuka rodzajów zakwaterowania
Uczniowie mają do dyspozycji słowniki. Po odczytaniu zgromadzonych wyrażeń zapisują je na tablicy.
3. Nauczyciel prosi o podanie czasowników związanych z podróżą: aller, voyager, venir, partir, visiter...
aller en train voyager en avion venir de France partir pour la France
Nauczyciel zwraca uwagę na użycie przyimków po czasownikach.
Małe powtórzenie z gramatyki. Nauczyciel pyta, jak odmieniają się te czasowniki w czasie passé composé.
4. Nauczyciel czyta tekst A la gare. Pyta uczniów, gdzie toczy się akcja scenki. W jakim celu idziemy na dworzec? Uczniowie ustnie lub pisemnie gromadzą wyrażenia, np. acheter/annuler un billet, attendre le train, aller chercher des invités, vérifier l’horaire.
5. Nauczyciel pisze na tablicy nazwy miejsc:
Un bureau de voyage
La gare
L’hôtel
Uczniowie wybierają sobie miejsce i układają do niego scenkę w parach. Po kilku minutach odbywa się prezentacja.
6. Pozostały czas uczniowie mogą przeznaczyć na opracowanie planu podróży.
5. Bibliografia
Desirelles, Voyage, voyage, [w :] La vie est une chanson, Universal Music Polska 2001.
Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.
Pieniążek M., Zając J., C’est ça. Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 2001.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Ćwiczenie 2/89 (Descotes‑Genon Ch., L’exercisier)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak