Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Lubię podróżować

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają leksykę związana z podróżą (środki transportu, dworzec, miejsce przeznaczenia, zakwaterowanie),

  • utrwalają wiadomości gramatyczne (czas przeszły: passé composé, czasowniki związane z przemieszczaniem się wraz z przyimkami).

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • doskonalą rozumienie tekstu słuchanego,

  • potrafią zastosować w praktyce poznane słownictwo z zakresu podróży (zakup biletu, rezerwacja noclegu itp.),

  • potrafią poprawnie używać poznanych form czasownikowych.

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, w grupach, w parach.

3. Środki dydaktyczne

Piosenka: Voyage, voyage

Tekst A la gare

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie – słuchanie piosenki Voyage, voyage.

Zadaniem uczniów jest wypisanie lub zapamiętanie słów, które najczęściej się powtarzają i odgadnięcie tematu piosenki oraz tematu lekcji.

2. Nauczyciel pisze na tablicy:

VOYAGE

Moyens de transport / Destination / Hébergement

Podział klasy na 3 grupy:

Grupa 1 szuka środków transportu

Grupa 2 szuka miejsc przeznaczenia

Grupa 3 szuka rodzajów zakwaterowania

Uczniowie mają do dyspozycji słowniki. Po odczytaniu zgromadzonych wyrażeń zapisują je na tablicy.

3. Nauczyciel prosi o podanie czasowników związanych z podróżą: aller, voyager, venir, partir, visiter...

aller en train voyager en avion venir de France partir pour la France

Nauczyciel zwraca uwagę na użycie przyimków po czasownikach.

Małe powtórzenie z gramatyki. Nauczyciel pyta, jak odmieniają się te czasowniki w czasie passé composé.

4. Nauczyciel czyta tekst A la gare. Pyta uczniów, gdzie toczy się akcja scenki. W jakim celu idziemy na dworzec? Uczniowie ustnie lub pisemnie gromadzą wyrażenia, np. acheter/annuler un billet, attendre le train, aller chercher des invités, vérifier l’horaire.

5. Nauczyciel pisze na tablicy nazwy miejsc:

Un bureau de voyage

La gare

L’hôtel

Uczniowie wybierają sobie miejsce i układają do niego scenkę w parach. Po kilku minutach odbywa się prezentacja.

6. Pozostały czas uczniowie mogą przeznaczyć na opracowanie planu podróży.

5. Bibliografia

  1. Desirelles, Voyage, voyage, [w :] La vie est une chanson, Universal Music Polska 2001.

  2. Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.

  3. Pieniążek M., Zając J., C’est ça. Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 2001.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ćwiczenie 2/89 (Descotes‑Genon Ch., L’exercisier)

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R19RDust0nSCa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.26 KB w języku polskim
RHeajC0JXg2BT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim