Ludzie – ludziom. Dobre relacje

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna i rozumie pojęcie: relacja w stosunkach międzyludzkich.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić jakość swoich relacji z rówieśnikami,

  • wskazać przykłady dobrych relacji.

c) Postawy

Uczeń przygotowuje się do świadomego życia w społeczeństwie.

2. Metoda i forma pracy

Rozmowa nauczająca, ćwiczenie z kreatywności, burza mózgów, praca z klasą, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Duży arkusz szarego papieru, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. Prosi uczniów, aby wstali z ławek, podeszli do swoich kolegów i powiedzieli im coś miłego, np. Cześć! Masz piękne oczy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy duży arkusz papieru, który ma symbolizować klasę. Każdy uczeń podchodzi do niego, rysuje w dowolnym jego miejscu swój znak czarnym pisakiem i podpisuje się imieniem. Następnie, gdy wszyscy już umieszczą swoje znaki i imiona, każdy rysuje za pomocą strzałek, w jaki sposób spostrzega swój kontakt z innymi (załącznik 1). Uczniowie używają koloru czerwonego. Po zakończeniu pracy nauczyciel inicjuje dyskusję nad uzyskanym obrazem.

  2. Uczniowie podchodzą do arkusza i kolorem zielonym, za pomocą analogicznych strzałek zaznaczają, jak chcieliby, żeby to porozumienie wyglądało. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, co można by zrobić, żeby osiągnąć stan pożądany.

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „dobre relacje”. Prosi uczniów, aby wyjaśnili, co ten zwrot, ich zdaniem, oznacza.

  4. Nauczyciel dopisuje na tablicy hasło „ludzie – ludziom”. Zachęca uczniów do dyskusji o warunkach dobrych relacji między ludźmi i podawania przykładów takich relacji.

c) Faza podsumowująca

  1. Czarodzieje. Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe. Zadaniem grup jest „wyczarowanie” takiego społeczeństwa, w którym relacje między ludźmi będą idealne. Uczniowie opracowują opis w formie pisemnej. Słowa‑klucze, którymi powinni posługiwać się, to: pewność siebie, wysoka samoocena, szacunek dla siebie i innych, odpowiedzialność za siebie, motywacja do dobrej pracy, zainteresowanie uczuciami i myślami innych, umiejętność zadawania pytań, uczciwość i bezpośredniość, umiejętność słuchania innych, potrzeba poznawania reakcji otoczenia. Po zakończeniu ćwiczenia przedstawiciele prezentują wyniki pracy.

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową.

  3. Uczniowie żegnają się, podchodząc do wszystkich koleżanek i kolegów w klasie oraz nauczyciela; podają rękę i mówią „Dziękuję. Miłego dnia!”.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E. , Muszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. Jachimska M., Scenariusze lekcji wychowawczych, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych 1997, s. 80.

  3. http://encyklopedia.interia.pl/haslo?hid=99304

6. Załączniki

a) Sposób wypełniania planszy

załącznik 1.

Arkusz papieru to symboliczna reprezentacja klasy. Każdy uczeń po kolei podchodzi do niego, rysuje w dowolnym jego miejscu swój znak i podpisuje go. Następnie, gdy wszyscy umieszczą już swoje znaki, każdy rysuje, w jaki sposób spostrzega swój kontakt z innymi:

  • dobre porozumienie

  • raz jest dobrze, raz jest źle

  • nie mogę się z nim dogadać

Źródło: M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych 1997, s. 80.

b) Zadanie domowe

Wyszukaj w magazynach lub gazetach artykuł, który dotyczy dobrych relacji między ludźmi. Podkreśl najbardziej interesujące fragmenty, które zaprezentujesz na kolejnej lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1TyHUIitg0Db

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.91 KB w języku polskim
R1dhCVVn7DHlK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim