Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ludzie filmu

Cele lekcji

Wiadomości

Znajomość pracy i pojęć związanych z zawodami: scenarzysta, reżyser, montażysta, producent, kompozytor, kierownik produkcji, charakteryzator, autor zdjęć.

Metoda i forma pracy

metody praktyczne:

- pogadanka

metody podające:

- wykład

Formy pracy:

- zbiorowa

- grupowa

- indywidualna

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

Faza realizacyjna

Wprowadzenie nauczyciela dotyczące ludzi kina.

(za: Szczęsna E., Słownik pojęć i tekstów kultury, WSiP, Warszawa 2002, hasło: ludzie filmu i teatru).

Zespół twórców oraz kierowników technicznych i pomocniczych związanych z produkcją filmu (ekipa filmowa) – za wyjątkiem producenta (impresaria) – pracująca pod kierunkiem reżysera.

Pogadanka: jakie zawody są związane ze światem produkcji filmowej? Uczniowie wymieniają zawody: scenarzysta, reżyser, montażysta, producent, kompozytor, kierownik produkcji, charakteryzator, autor zdjęć. Nauczyciel prosi o wymienienie nazwisk osób, które wykonują poszczególne zawody, np. reżyser – Andrzej Wajda; kompozytor – Zbigniew Preisner, autor zdjęć – Tonino Delli Colli (robił zdjęcia m.in. do filmu „Imię róży”).

Nauczyciel pyta uczniów, jak wyobrażają sobie pracę poszczególnych ludzi nad filmem. Podsumowanie pogadanki:

  1. Charakteryzator – na planie zajmuje się charakteryzacją aktorów, czyli nadaje im cechy wyglądu zewnętrznego (twarz i sylwetka) granej przez nich postaci, np. łysina, doklejenie nosa. Używa różnego rodzaju kosmetyków i peruk.

  2. Scenarzysta – osoba, która pisze scenariusz danego filmu.

  3. Reżyser – osoba, która jest odpowiedzialna za ostateczny kształt filmu; kieruje pracą wszystkich członków ekipy filmowej; interpretuje scenariusz.

  4. Montażysta – zajmuje się montażem materiału zdjęciowego, czyli synchronizacją obrazu i ścieżki dźwiękowej, dba o ostateczną wersję filmu.

  5. Producent – to jedna z najważniejszych osób na planie filmowym; zajmuje się pozyskiwaniem sponsorów; odpowiada za sprawną realizację filmu i bilans finansowy tej realizacji.

  6. Kompozytor – autor ścieżki dźwiękowej filmu.

  7. Autor zdjęć – zajmuje się wizualną stroną filmu; ma za zadanie rozplanować ustawienia kamery podczas poszczególnych ujęć, musi zwrócić uwagę na oświetlenie; nadzoruje pracę operatora kamery.

  8. Kierownik produkcji – zadania: kosztorys przedsięwzięcia, terminy etapów pracy, ustalenie liczby dni zdjęciowych, animacja codziennych dni pracy.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup ma za zadanie „stworzyć” film. Każda z grup wybiera swojego lidera, który będzie kierownikiem produkcji danego filmu. Osoba taka zatrudnia osoby i przydziela im poszczególne funkcje. Kierownik produkcji ma za zadanie zbudować cały zespół, czyli wskazać: scenarzystę, reżysera, montażystę, kompozytora, choreografa, charakteryzatora i autora zdjęć. Film może dotyczyć dowolnego tematu. Ważne, by dana grupa na tyle dobrze ze sobą pracowała, żeby udał jej się projekt filmu.

Następnie każda z grup na forum klasy prezentuje swój projekt filmu. Klasa głosując, ocenia, czy projekt jest ciekawy.

c. Faza podsumowująca

Podsumowanie i ocena działań uczniów.

Sporządzenie notatki z lekcji.

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Bibliografia

Szczęsna E., Słownik pojęć i tekstów kultury, WSiP, Warszawa 2002.

Załączniki

Zadanie domowe

Napisz na następną lekcję wypracowanie na wybrany temat. Zwróć uwagę na formę pracy. Pamiętaj, aby zajęła ona ok. jednej strony A4.

  1. Pracę jakiego członka ekipy filmowej uważasz za najtrudniejszą i dlaczego? Rozprawka.

  2. Opisz charakteryzację w dowolnym filmie kostiumowym.

RZWJLUsznrufc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.50 KB w języku polskim