RispeQko81n2y
Ilustracja przedstawia obraz Zygmunta Waliszewskiego pod tytułem Uczta, utrzymany jest w stylu postimpresjonistycznym - zawierającym bogactwo kolorów. W centralnej części kobieta odziana w bogato zdobioną suknię i nakrycie głowy z piórem siedzi za stołem. Po lewej stronie mężczyzna w stroju szlachcica, trzyma ręce na stole. U jego nóg leży chart z wyciągniętą ku panu głową. Po prawej stronie siwobrody mężczyzna odwrócony tyłem do widza. Dwóch trefnisiów w spiczastych czapkach usługuje do stołu, jeden stoi po lewej stronie, drugi w centrum i podaje danie. Na stole widać naczynia oraz podanego na srebrnej tacy ptaka z opuszczoną głową. Obrus na stole utrzymany w tonacji biało -niebieskich pasów, tło rozmyte, ukazujące brązowe kotary, opadające do narożników dzieła.

Ludzie i miejsca – z dziejów miejscowości i regionu w XX wieku. Rudki k. Szamotuł

Uczta I, tzw. Duża
Źródło: Zygmunt Waliszewski, 1933, domena publiczna.
Nauczysz się
  • wyjaśniać rolę małych dworków ziemiańskich na ziemiach polskich;

  • rozpoznawać cechy charakterystyczne dla obyczajowości i życia codziennego polskiego ziemiaństwa;

  • wskazywać walory kulturowe polskich regionów w XX wieku.

R1Q7VsAspBt2b
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Na skutek dwóch wojen światowych i uwłaszczeń przez komunistów w Polsce praktycznie zaniknął stan ziemiański. Jego wartość poznajemy za sprawą świadectw kultury zachowanych w polskich dworkach, takich jak w Rudkach k. Szamotuł.

Rudki w XX wieku

Rudki koło Szamotuł to wieś szlachecka wzmiankowana już w 1391 roku. Właścicielem Rudek aż do końca XVI wieku była rodzina Rudzkich. Do połowy XV wieku wieś należała do parafii Piaskowo, a następnie do parafii Ostroróg. Po 1587 roku Rudki zostały podzielone między Młodowskich i Bobrownickich. Spadkobierca Młodowskich, Melchior Gorzyński w 1611 roku zbył swoją część Rudek na rzecz brata Łukasza, który z kolei sprzedał ją w 1624 roku Janowi Mieszkowskiemu, cześnikowi poznańskiemu.

Natomiast Bobrowniccy sprzedali swoją część wsi w 1623 roku Stanisławowi Wierzchaczewskiemu, który zbył ją w 1644 roku Zygmuntowi Żelendzkiemu. Od połowy XVIII wieku właścicielami obu majątków w Rudkach stali się Mańkowscy, potem na przełomie stuleci wieś przeszła na Cieleckich. Kolejnymi właścicielami byli Mielżyńscy, Węgierscy i prawdopodobnie od 1855 roku znowu Mańkowscy. W ich ręku majątek znajdował się aż do II wojny światowej. W 1926 roku liczył on 1016 hektarów. W 1930 roku w Rudkach zamieszkał malarz Tadeusz Piotr Potworowski, który w 1929 roku ożenił się z Magdaleną Mańkowską z Rudek. Stworzył on w tym miejscu kolonię artystyczną, gdzie podobnie jak w pobliskim Oporowie spotykali się na plenery malarskie czołowi polscy artyści awangardowi: Jan Cybis i jego żona Hanna Rudzka‑Cybisowa, Tytus Czyżewski, Janusz Strzelecki, Wacław Taranczewski i inni. Po podziale dóbr Mańkowskich w 1935 roku Potworowscy wyprowadzili się do Grębanin, a majątek w Rudkach dostał brat Magdaleny Mańkowskiej Henryk, który był jego ostatnim właścicielem. Po wojnie majątek upaństwowiono.

Wieś do końca XIX wieku była zasiedlana w 60% przez ludność niemieckojęzyczną, co uległo zatarciu dopiero po II wojnie światowej.

RFlvAgX6PACfa
Rudki na mapie z 1921 roku
Źródło: 1921, domena publiczna.
Rl6IYNQW8Ggef
Rudki na mapie z 1932 roku
Źródło: domena publiczna.
Rlu15x82qqDrs
Ćwiczenie 1
Elementy do uszeregowania: 1. Bobrowniccy, 2. Cieleccy, 3. Mielżyńscy, 4. Węgierscy, 5. Mańkowscy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij powody, dla których wieś Rudki była do połowy XX wieku w większości niemieckojęzyczna.

R7rta8tEzemat
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna. Przełączaj warstwy za pomocą kolorowych kafelek, aby poznać szczegóły.

ZESPÓŁ DWORSKO‑FOLWARCZNY

R1ZZAZNDJkFE81
Mapa interaktywna. Lista elementów: Całe drzewkoWŁADYSŁAW WYGNANIEC: tekst
BOLESŁAW II ŁYSY ROGATKA: Rogatka.
Jerzy WILHELM: Dynastia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja interaktywna: Zespół dworsko‑folwarczny

Multimaedium składa się z ilustracji całego zespołu dworsko‑folwarcznego oraz trzew warstw na których zostały wyszczególnione:

Warstwa 1

BUDYNKI DWORSKIE czyli dwór i oficyny,

Warstwa 2

ZBIORNIKI WODNE czyli staw i basen przeciwpożarowy ( w skrócie zapis na ilustracji ppoż),

Warstwa 3

BUDYNKI POMOCNICZE DWORU czyli stajnia, powozownia i obora.

Polecenie 1

Na podstawie ilustracji lub opisu ilustracji napisz, czy zabudowa pałacu gwarantowała samowystarczalność jego mieszkańcom. Uargumentuj, wykorzystując informacje o budynkach gospodarczych.

RlDI6X8mdNqdQ
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wypisz, na podstawie ilustracji lub opisu ilustracji, jak zmieniono przeznaczenie części budynków mieszkalnych przy pałacu w Rudkach.

R7kPilx2MhIAK
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, na podstawie ilustracji lub opisu ilustracji, formę zabezpieczenia kompleksu pałacu w razie pożaru.

RHxIzvS6wixIK
(Uzupełnij).

Pałac w Rudkach

Pierwszy dwór modrzewiowy powstał staraniem Rudzkich w 1522 roku i pod koniec XVI wieku przeszedł we władanie Melchiora Gorzyńskiego. W 1555 roku Mikołaj Rudzki postawił drugi drewniany dwór, który w 1595 roku przejął Łukasz Bobrownicki. Pod koniec XVIII wieku, gdy szambelan Teodor Cielecki stał się właścicielem Rudek, powstał kolejny dwór. Okazały pałac w typie Rogalina w 1800 roku zaprojektował Hilary Szpilkowski. Składał się z piętrowego klasycystycznego dworu połączonego palladiańskimipalladianizmpalladiańskimi, ćwierćkolistymi galeriami z dwoma parterowymi oficynamioficynaoficynami. Od frontu pałac zdobił portykportykportyk z czterema kolumnami. Dziedziniec zajazdowy zamykało ogrodzenie z bramą. Od niej odchodziła dojazdowa aleja drzew, prowadząca w kierunku drogi na Szamotuły. W pałacu w XIX wieku mieszkał m.in. bohater powstania listopadowego, generał Emilian Węgierski z żoną Teodorą z Cieleckich. Po jego śmierci dwór przejęła rodzina Mańkowskich, którzy byli twórcami domów handlowych i kolekcjonerami numizmatów. Ostatni z Mańkowskich, Henryk, opuścił Rudki podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku. Podczas ucieczki z pałacu zginęła jego żona Anna, gdy w most, którym się przeprawiali, trafił pocisk.

Zburzony pałac w 1940 roku Niemcy rozebrali na cegłę. Zachowała się jedynie oficyna i charakterystyczna brama wjazdowa. Siedmioosiowa oficyna jest murowana, parterowa, zbudowana na planie prostokąta. Ma dach kryty dachówką. Nad drzwiami na osi znajdują się trójkątne frontoniki. Brama wjazdowa ma wysokość około 5 metrów i ma doryckie kolumny, schodkowe attyki oraz rzeźby lwów w zwieńczeniu. Ogrodzenie z żelaznej kraty zdobią kamienne klasycystyczne wazony. Pałac otacza park o powierzchni prawie 7 ha założony w pierwszej połowie XIX wieku, a następnie przekształcony. W parku znajduje się wiele drzew o wymiarach pomnikowych. Są to jesiony, lipy, platany, graby, klony o obwodach 250‑300 cm. W pobliżu parku przy drodze polnej do Jastrowa zlokalizowana jest topola czarna o obwodzie ponad 450 cm. Na terenie zespołu dworskiego znajduje się też dziewiętnastowieczny parterowy magazyn ze strychem.

Obecnie pozostałości zespołu dworskiego stanowią własność prywatną.

RlK9NTOWreBJF
Widokówka przedstawiająca pałac w Rudkach
Źródło: Archiwum Państwowe w Poznaniu, Zbiór Widokówek, sygn. 503, domena publiczna.
Rlo6YrTcegSez
Ćwiczenie 3
Który z dowódców powstania listopadowego mieszkał we dworku w Rudkach? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Emilian Węgierski, 2. Józef Skrzynecki, 3. Józef Sowiński, 4. Jan Krukowiecki
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

W okresie międzywojennym w pałacu w Rudkach przez cztery lata działała kolonia artystyczna pod przewodnictwem ożenionego z Magdaleną Mańkowską Tadeusza Piotra Potworowskiego. Organizował on dla swoich kolegów na wzór francuskiego Barbizonu, miejsca malarskich spotkań francuskich realistów w latach trzydziestych XIX wieku, letnie plenery malarskie. Na tarasie i przed domem stały reprodukcje obrazów, głównie Cézanne’a [czyt. sezana],  Gauguina [czyt. gogena],  Goyi [czyt. goji], Matisse’a [czyt. matisa] i Picassa [czyt. pikassa], oraz rzeźby renesansowych twórców, których wielbił Potworowski. Sam na podeście wewnętrznych schodów pałacu wykonywał malowidło ścienne pod wrażeniem dzieł Tintoretta. Wraz z Wacławem Taranczewskim ozdabiał też freskami ściany w galeriach łączących pałac z oficynami. Obok swojej pracowni, w dawnej kaplicy, w której rzekomo coś straszyło, umieścił  Tytusa Czyżewskiego. Dla niego bowiem ten pokój był miejscem inspiracji i w niej zapewne powstały portrety żony Piotra, Magdaleny Potworowskiej i jej siostry Ireny. Czyżewski zmusił też Piotra, gdy chciał namalować Araba na koniu, aby ten założył turban i jeździł wokół klombu przed pałacem na koniu przykrytym błękitną kołdrą. Łamaniem konwenansów było również picie mleka z karafek na wino i wina z baniaków na mleko.

Obszerny pałac i piękny park dawał możliwość swobodnej pracy kilku artystom, którzy tam przebywali. Malowano głównie pejzaże i martwe natury. Bujna roślinność parkowa grała za afrykańską dżunglę. Stuletnie klony i platany prezentowano w mrokach lub rozświetleniach. Częstymi tematami były kwiaty: bzy, irysy oraz warzywa: cebula i ziemniaki. Ponieważ po pokojach latały jaskółki, chętnie malowano ptaki, w tym mieszkające w narożach pałacu sowy.

Warunki życia w Rudkach były skromne. Nie działał piec, więc było bardzo zimno. Potworowscy zajmowali trzy pokoje, a pozostała część dworu była do dyspozycji całej rodziny, co stwarzało dodatkową atrakcję dla przyjezdnych gości. Dwór często odwiedzali też okoliczni ziemianie, zwłaszcza spokrewnieni z Mańkowskimi, Kwileccy z Oporowa i Dobrojewa. Z Oporowa przychodził przez pole rzeźbiarz Jacek Puget, który zapraszał sąsiedztwo na organizowane tam przez swojego ojca Ludwika Pugeta wieczory kabaretowe Różowej Kukułki. Towarzystwo chętnie uczestniczyło w polowaniach, w których była zakochana rodzina Mańkowskich. Jeżdżono konno lub puszczano stateczki na pobliskim stawie, co było ulubioną rozrywką Piotra Potworowskiego.

Plenery artystyczne przyniosły ze sobą owoc w postaci dzieł: Piotra Potworowskiego Rudki (1930) i Zielony pejzaż z bramą (1933) oraz m.in. namalowany w 1935 roku przez Tytusa Czyżewskiego Krajobraz z Rudek czy obraz Rudki Jana Cybisa. W 1933 roku namalował on też w pałacu portret siostry Magdaleny, Jadwigi Mańkowskiej, która w 1935 roku w Paryżu wyszła za mąż za malarza, bywalca Rudek, Janusza Strzeleckiego.

Ważne!

Poniżej znajduje się prezentacja multimedialna. Przełączaj slajdy przy użyciu kursora, aby poznać szczegóły.

RxjBN3l5cqn6H
1
RHhKdo8hIGoNx
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Kapiści – nowy kierunek artystyczny w przedwojennej Polsce

RsiSZ9um5R3f1
1
R1BJIkH7ZvDqp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Najbardziej związanym z ziemiaństwem kierunkiem artystycznym dwudziestolecia międzywojennego byli kapiści. Ich zalążkiem była grupa studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, głównie z pracowni malarskiej Józefa Pankiewicza. Wyjechali oni do Francji w celu podjęcia nauki.

RwKB80y2H9rwH
1
RfDNUHKvXnJKU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Pierwszą ekspozycję swych prac mieli w 1930 roku w paryskiej galerii Zak, a następnie wystawiali swe obrazy w Genewie.

RU2upbRMJDDiW
1
RsYsOPJXSbLkY
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Kapiści głosili przekonanie, że podstawą działań artystycznych jest przeżycie doświadczane w obcowaniu z naturą lub człowiekiem. Wyraża się ono nie w rysunku, ale w plamie barwnej, która jest tym intensywniejsza, im głębsze przeżycie wyraża.

RAeghBZE5rd1O
1
R1Q1Zc6hk0BOx
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Większość kapistów w latach 1930–1931 powróciła do kraju z Francji, zajmując się popularyzacją swego malarstwa na gruncie rodzimym. Artyści prowadzili też działalność publicystyczną, wyrażającą się w żartobliwej opinii, że „co drugi kapista pisze, a co trzeci maluje”.

R1eqModo0Hdxo
1
RRSPXsTh1Wa2l
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Do polskiej kultury artystycznej kapiści wnieśli silne wpływy francuskiego postimpresjonizmu. Uznawano ich za twórców szkoły artystycznej, choć malarsko byli silnymi indywidualistami.

RzOFuZ3vNTU4E
1
RScLbF5nNwENF
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Najsilniejszą osobowością i głównym ideologiem polskiego koloryzmu był Jan Cybis, żartobliwie zwany Janem Kapistą, którego malarstwo cechowała silna faktura dająca efekt wielobarwnego reliefu.

RuSJaitnLjnJ6
1
R16lCIeWJI8zD
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wywarli również istotny wpływ na odejście od tak mocno ugruntowanego w Polsce malarstwa historycznego i symbolicznego. Ostentacyjnie malowali proste tematy: pejzaże, martwe natury, postacie we wnętrzu.

ReFGgG4S55eVr
1
R1Cx98VC8uIXO
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Malarstwo według nich miało być bezpośrednie i czytelne. Obraz miał być realizacją malarskiego piękna, bez uwzględniania treści ideowej, myślowej. Artyści nie poszukiwali treści, ale doświadczenia. Gardzili patosem.

R1IyafZ08zPuZ
1
R1SYVg7aolGZ9
Film dotyczący twórczości malarskiej Zygmunta Miłoszewskiego.
1

Wielu kapistów miało pochodzenie ziemiańskie, stąd w dziełach wiele odwołań do istotnej dla tej grupy społecznej ideologii. Objawiało się to głównie w podejściu do artysty i jego twórczości. Był przedstawiany jako pan na swoich włościach, dobry gospodarz, który żyje w symbiozie ze swą artystyczną rodziną, często organizuje dla nich artystyczne uczty i spotkania przy stole. Jego wyjątkowość miała polegać na niemal spirytystycznym, duchowym kontakcie z duchami zmarłych mistrzów, którzy swoimi dziełami poprzedzili jego dokonania. Miłość do dworu objawiała się także w podejściu do takich tematów, jak wnętrza pałacowe, sceny figuralne w pokojach dworskich, przedmioty codziennego użytku we dworze, zajęcia gospodarskie lub czynności służby dworskiej. Ważna była również przyroda. Tym niemniej koloryści, co im zarzucano, na naturę patrzyli powierzchownie, biernie. Widzieli ją ze dworu, ze świata kultury i konwenansu. Dobra przyrody, co wyrażały najbardziej ich martwe natury, były przetworzone przez kulturę, np. jabłka, cebula i ziemniaki do obrania, karczochy do ugotowania. Wszystko, co daje ziemia, w tym wino i owoce do zjedzenia. Ich zdaniem również piękno polnych kwiatów było przeznaczone do konsumpcji. I oczywiście do zagospodarowania we dworze jako część jego wyposażenia.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Wymień kolebkę kapistów w kraju.

R19UpKQvZlckj
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Napisz, w jakim środowisku wykształcił się nurt kapistów. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1O1lchQh8hn8
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Na podstawie prezentacji wyjaśnij, jakie cechy posiadały obrazy tworzone przez kapistów. Czym wyróżniał się styl tego nurtu?

RIon7uNfu7YPz
(Uzupełnij).
Opis wnętrza pałacu w Rudkach
Opis wnętrza pałacu w Rudkach Oaza młodej sztuki

Gdyby ktoś nagle i niespodziewanie przyjechał do Rudek i wstąpił w staroświeckie komnaty pałacu zostałby zaskoczony niezwykłością dekoracji […]. Obok starych mebli z czasów Ludwika XV, obok gdańskich szaf i starych francuskich foteli, w których tak lubił siadywać poczciwy Voltaire, drzemią w ciszy modernistyczne kanapy i francuskie sprężynowe łóżka. Na starych mozaikowych posadzkach obok perskich dywanów leżą chińskie i japońskie maty. […] Obok starych rodzinnych portretów starożytnego polskiego rodu Mańkowskich, między którymi (portretami) prym trzyma wspaniała głowa i postać generała Henryka Dąbrowskiego, obok sztychów Rembrandta, […] ni mniej ni więcej tylko polska i francuska „moderna”. […] Obok włoskich pejzażów Czyżewskiego wiszą tu […] obrazy Jaremy, portrety i krajobrazy Waliszewskiego, „kwiaty” Lama, tęczowe „martwe natury” Taranczewskiego, krajobrazy Jana Cybisa, Józefa Czapskiego, rysunki Lita Polańskiego, obrazy Boraczoka, Nachta, Rudzkiej‑Cybisowej […]. Obok wiszą także barwne dzieła artystycznego władcy tego zaklętego pałacu- Tadeusza Potworowskiego, który zresztą „na parterze” ma swą olbrzymią pracownię. […] W pałacu rudkowskim powstaje dziś jedna z największych w Polsce galeria sztuki współczesnej.

BIB_001 Źródło: T. Czyżewski, Oaza młodej sztuki, [w:] "ABC", t. 268, 1932, s. 7.
Ćwiczenie 4

Na podstawie opisu wnętrza pałacu w Rudkach wyjaśnij, co było specyfiką tego dworu. Ustal, w czym przejawiała się awangarda wnętrza ziemiańskiej siedziby.

RmBp7BlsK16Gy
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Obyczajowość ziemiańska w XIX i XX wieku

R1BpJR7DqtxlY
Polski Dwór
Źródło: Jan Kanty Gumowski, 1922, licencja: CC BY 4.0.

Zasadniczym rysem obyczajowości ziemiańskiejziemiaństwoziemiańskiej w epoce pouwłaszczeniowejuwłaszczeniepouwłaszczeniowej, w której funkcjonowały Rudki, było przywiązanie do tradycyjnych zajęć: rolnictwa i hodowli, zwłaszcza koni oraz myślistwa. Ważna była rola rodziny i tradycji rodowych, wielopokoleniowość, objawiająca się wspólnym zamieszkiwaniem we dworze dziadków, rodziców i dzieci, obowiązek obrony Ojczyzny i zaangażowanie społeczne, w tym działania edukacyjne na rzecz chłopskich dzieci z majątku. Rozwijany był kult sąsiedztwa, związany z odwiedzinami okolicznych dworów, gdzie szukano odpowiedniej „partii”, zwłaszcza dla córek. W sąsiedztwo jeździło się po poradę w sprawach gospodarczych, na wesela, chrzciny i pogrzeby.

Ziemian cechowało silne przywiązanie do wiary i Kościoła katolickiego, co objawiało się w kultywowaniu religijnych zwyczajów w cykliczne święta. Tzw. „rok polski” rozpoczynał Adwent i roraty, potem było Boże Narodzenie i kolędy oraz obowiązkowy karp z własnego stawu na święta. Po Nowym Roku następowało Trzech Króli, Matka Boska Gromniczna, Zapusty, Popielec i Post. Wiosnę rozpoczynała święconka przed dworem na Wielkanoc. Lato objawiało się święceniem wody na św. Jana i żniwami. Jesień szła w obrzędy dożynkowe aż do Dnia Zadusznego, które nieuchronnie prowadziło do wróżb andrzejkowych i kolejnego Adwentu.

Rtv4uJ7X1sY6y
Dekoracja stołu wielkanocnego we dworze w 1937 roku
Źródło: 1937, Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Następowanie po sobie tego cyklu stabilizowało życie we dworze i stanowiło trzon postawy życiowej, do której należało kontynuowanie tej spuścizny. Odbijało się to również na estetyce wnętrza dworu ziemiańskiego w tym czasie. Nie było w nim pałacowego przepychu, gdyż kolidowało to z przekonaniem o służbie społecznej i dla kraju. Nie należało afiszować się z bogactwem, gdyż przeczyłoby to postawie całkowitego oddania. Wystrój wnętrza stanowiły meble z różnych epok, zbierane pokoleniami. Przeważnie nie pozbywano się starych mebli, stąd w dziewiętnastowiecznych dworach wiele było renesansowych stołków, skrzyń „posagowych”. Na ścianach wisiały portrety przodków, grafiki, gobelinygobelingobeliny.

Ważne miejsce we dworze zajmowała biblioteka, gdzie umieszczano zarówno poradniki rolnicze (kalendarze), jak i dzieła klasyków polskich oraz francuskich. Stałym elementem biblioteki w XX wieku stał się kącik prasowy, gdzie przy stoliku z gazetami był fotel dla lektury oraz popielnica na papierosy bądź cygara.

Dwory zawierały gabloty na rodowe srebra i porcelanę z wytwórni w Miśni, Korcu, Baranówki lub Wiednia.  Charakterystycznym elementem wystroju salonu było panoplium. Był to rodzaj rodowego miejsca tradycji, gdyż na perskim dywaniku wieszano szable lub miecze i elementy zbroi po przodkach, ryngraf i krzyżyk powstańczy. W niejednym dworze stał fortepian z uwagi na kanon wychowania dzieci, w którym zwracano uwagę na umiejętność gry na tym instrumencie oraz naukę rysunków.

Po I wojnie światowej w salonach umieszczano gramofony z zestawem płyt w tzw. kąciku tanecznym przed wejściem na werandę lub taras do ogrodu. Kultywowano surowe wychowanie oraz naukę do 10. roku życia przez guwernerów. Potem dopiero posyłano dzieci do szkół z internatem. Chłopców przygotowywano do obowiązków zarządzania majątkiem, uczono jazdy konnej i myślistwa. Dziewczynki musiały umieć prowadzić gospodarstwo domowe, znać savoir‑vivresavoir - vivresavoir‑vivre [czyt. sawłar wiwr] i grać na fortepianie. Przywiązywano wagę do patriotycznego wychowania, które odegrało olbrzymią rolę w zachowaniu polskości zarówno w XIX wieku, jak i potem w walce o wolną Polskę w czasie II wojny światowej.

RyOnoDCq1422u
Samochód osobowy przed dworem w Piekieliszkach w 1931 roku
Źródło: 1931, Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
RYUVBZZaX8Pzz
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst wybranymi wyrazami zamieszczonymi pod tekstem. Jedną z charakterystycznych cech rodzin ziemiańskich była 1. wielopokoleniowość, 2. zmienność, 3. roku polskiego, 4. międzysąsiedzkie, 5. grekokatolickiego, 6. panoplia, 7. z władzą lokalną, 8. rzymskokatolickiego, 9. bukraniony, 10. roku pruskiego. Pielęgnowano także stosunki 1. wielopokoleniowość, 2. zmienność, 3. roku polskiego, 4. międzysąsiedzkie, 5. grekokatolickiego, 6. panoplia, 7. z władzą lokalną, 8. rzymskokatolickiego, 9. bukraniony, 10. roku pruskiego. Życie ziemian było wyznaczone cyklem tzw. 1. wielopokoleniowość, 2. zmienność, 3. roku polskiego, 4. międzysąsiedzkie, 5. grekokatolickiego, 6. panoplia, 7. z władzą lokalną, 8. rzymskokatolickiego, 9. bukraniony, 10. roku pruskiego, związanego z uroczystościami obrzędu 1. wielopokoleniowość, 2. zmienność, 3. roku polskiego, 4. międzysąsiedzkie, 5. grekokatolickiego, 6. panoplia, 7. z władzą lokalną, 8. rzymskokatolickiego, 9. bukraniony, 10. roku pruskiego. Jednym z charakterystycznych elementów wyposażenia dworu były 1. wielopokoleniowość, 2. zmienność, 3. roku polskiego, 4. międzysąsiedzkie, 5. grekokatolickiego, 6. panoplia, 7. z władzą lokalną, 8. rzymskokatolickiego, 9. bukraniony, 10. roku pruskiego, na których zawarto pamiątki po przodkach m.in. walczących w obronie Ojczyzny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

R8bRlxcGv4VVf
Ćwiczenie 6
Możliwe odpowiedzi: 1. Barbizon, 2. Armagnac, 3. Soisson, 4. Nantes
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ZrFc2xTfCn2
Ćwiczenie 7
Dopasuj właścicieli dworku w Rudkach do ówcześnie panujących władców. Mikołaj Rudzki Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt II August, 2. Stanisław August Poniatowski, 3. Zygmunt III Waza Łukasz Bobrownicki Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt II August, 2. Stanisław August Poniatowski, 3. Zygmunt III Waza Teodor Cielecki Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt II August, 2. Stanisław August Poniatowski, 3. Zygmunt III Waza
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWvR3GoB2yvo1
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Do tego zaboru trafił majątek Rudzkich, 2. Główna szosa z pałacu prowadziła do tej dużej miejscowości, 3. Członek rodu Węgierskich walczył w tym powstaniu, 4. Znajdował się w sąsiedztwie pałacu, 5. Mieszkańcy polskich dworków i pałaców w XX wieku
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik pojęć

gobelin
gobelin

bogato zdobiona tkanina, służąca do dekoracji ścian

oficyna
oficyna

określenie budynku sąsiadującego z dworem lub pałacem, pełniącego wobec niego funkcję służebną

palladianizm
palladianizm

styl w architekturze, inspirowany budowlami Adrea Palladio, których dominującą cechą było zachowanie tzw. „wielkiego porządku”, symetrii budynku z czasów antycznych oraz umiarkowania w dekoracji

portyk
portyk

element architektoniczny z czasów rzymskich; okazałe wejście do budynku, umiejscowione przed jego fasadą, z jednym rzędem lub kilkoma rzędami kolumn, pokrytych dachem; inaczej także ganek frontowy z kolumnadą

savoir - vivre
savoir - vivre

zbiór zachowań i cech, określających kulturalne zachowanie się człowieka wobec innych osób w sytuacjach towarzyskich i  oficjalnych

uwłaszczenie
uwłaszczenie

proces prawny, polegający na nieodpłatnym zbyciu lub częściowej odsprzedaży majątku skarbu państwa osobie prawnej lub fizycznej; przeciwieństwo nacjonalizacji

ziemiaństwo
ziemiaństwo

stan społeczny w Polsce, który przed II wojną światową skupiał wykształconych i bogatych właścicieli ziemskich

Bibliografia

  • Teresa Ruszczyńska, Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 5, z. 23, Powiat szamotulski, Warszawa 1966;

  • Leonard Durczykiewicz, Dwory polskie w Wielkim Księstwie Poznańskiem, Poznań 1912;

  • Andrzej Kwilecki, Ziemiaństwo wielkopolskie, Poznań 1998.