Ludzie i miejsca. Koszęcin
określać wpływ sztuki klasycystycznejklasycystycznej na obszar Śląska,
wyjaśniać rolę szlachcica,
dostrzegać dziedzictwo kulturowe polskich regionów.
Niewielka wieś Koszęcin na Śląsku posiada znakomitą tradycję. Tamtejszy zamek odwiedzić miał król Jan III Sobieski, a w jego murach pewien rzemieślnik stworzył literackie dzieło na chwałę górników i hutników.
Najdawniejsze dzieje Koszęcina
Według podania początki Koszęcina wiążą się z legendarnym księciem Gosławem Koszeńskim i jego córką Przesławą. Mieli oni żyć w czasach przedchrześcijańskich i władać terenami błotnistych stawów i bagien porośniętych wikliną. Wokół nich miały powstawać osady rzemieślnicze ludzi trudniących się wikliniarstwem. Pierwsza historyczna wzmianka o Koszęcinie pochodzi z XIII wieku i dotyczy poboru dziesięcinydziesięciny ze wsi należącej do Kościoła krakowskiego w 1277 roku. W tym czasie zbudowano też drewniany zamek należący do Piastów opolskich. Spłonął on na początku XVII wieku, podpalony przez lisowczykówlisowczyków. Niezależnie od niego w 1609 roku Andrzej Kochcicki, protestantprotestant, opiekun poetów i pisarzy, rozpoczął budowę murowanej kaplicy i pałacu, którą zakończył Filip von Rauthen, mocno związany z Polską. W tym okresie Koszęcin należał do monarchii Habsburgów. Za czasów Filipa von Rauthena na koszęcińskim zamku gościł Jan III Sobieski wraz z dworem, a jego żona Marysieńka rezydowała w pałacu, gdy Jan Sobieski udał się pod Wiedeń na wyprawę przeciw Turkom. U schyłku XVII wieku majątek przejęła rodzina Sobków. Po spektakularnym bankructwie ostatniego z nich – Karola Henryka Sobka - związanym z przejęciem Śląska przez Prusy, w 1783 roku majątek został wydzierżawiony. Następnie władała nim hrabina von Dyhern. Po jej śmierci pałac przejęło państwo, aby w 1805 roku przekazać go w ręce książąt Hohenlohe‑Ingelfingen , którzy pozostali w nim do roku 1945. Ludwik Filip von Hohenlohe‑Ingelfingen rozpoczął w 1829 roku przebudowę pałacu w stylu późnoklasycystycznym. Z tego okresu pochodzą malowidła ścienne i niektóre elementy wystrojów sal oraz epitafiaepitafia nagrobne mieszczące się w Kaplicy Zamkowej.

Pałac jest budowlą składająca się z trzech niesymetrycznych skrzydeł. Północne z nich stanowi najstarszą część zabudowań, pochodzących jeszcze z okresu wznoszenia zamku. Znajdowała się tam kaplica pałacowa pod wezwaniem Matki Boskiej Wniebowziętej i Świętych Męczenników Dionizego i Witalisa. W jej podziemiach spoczywają członkowie rodu Hohenlohe‑Ingelfingen, m.in. Adolf zu Hohenlohe‑Ingelfingen . Najpiękniejsze skrzydło pałacu znajduje się na zachodzie i mieści Salę Balową z tarasem wychodzącym na park oraz tzw. Salę Zieloną, w której zachował się empirowyempirowy, okrągły piec kaflowy. Od 1953 roku pałac jest siedzibą Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny, który zaadaptował pomieszczenia dla swoich potrzeb. W obrębie kompleksu parkowego pałacu w dawnej ujeżdżalniujeżdżalni stworzył m.in. Pawilon im. Elwiry Kamińskiej. Natomiast dawny budynek folwarczny z końca XIX wieku zaadaptował na Dom Pracy Twórczej im. Adolfa Dygacza, gdzie mieści się też muzeum pamiątek z działalności zespołu. Na dziedzińcu pałacu stoi od 2006 roku „Ławeczka profesorska”, będąca pomnikiem założyciela zespołu Stanisława Hadyny. Profesor siedzi na ławeczce, pali fajkę i trzyma w ręku nuty słynnej pieśni „Helokanie”. Pałac otacza park krajobrazowy, założony w połowie XIX wieku. W jego zachodniej części znajduje się malownicze oczko wodne. Rosną tu lipy drobnolistne, kasztanowce, klony i buki zwyczajne, jawory, jesiony wyniosłe i dęby szypułkowe. Jest też parę drzew egzotycznych: sosna wejmutka, kanadyjska i czarna, choina kanadyjska, platan klonolistny i jesion amerykański. Wiele z tych okazów to pomniki przyrody.

Do wyjątkowych zabytków Koszęcina należy także kościół pw. Świętej Trójcy.

Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna. Przełączaj elementy legendy za pomocą kursora, aby poznać szczegóły.
Na podstawie ilustracji interaktywnej lub jej opisu określ materiał, z jakiego wznoszono świątynie w małych miejscowościach.
Na podstawie ilustracji interaktywnej wyjaśnij rolę świątyni w społeczności małych miast i miasteczek.
Na podstawie ilustracji interaktywnej podaj nazwę elementu architektonicznego, który był zastosowany w kościołach drewnianych konstrukcji zrębowejkonstrukcji zrębowej.
Walenty Roździeński i jego dziedzictwo
Do wyjątkowych dzieł polskiej literatury należy praca Walentego Roździeńskiego (ok. 1560 – ok. 1621 r.) , hutnika i rzemieślnika, a jednocześnie poety i literata. Stworzył on utwór opisujący stan ówczesnego hutnictwa i górnictwa. Dzieło to nie powstałoby, gdyby nie mecenat właściciela Koszęcina, Andrzeja Kochcickiego, który ściągnął Roździeńskiego do pałacu na przełomie XVII i XVIII w.
Poniżej znajduje się prezentacja multimedialna. Przełączaj slajdy za pomocą kursora, aby poznać szczegóły.
Na podstawie prezentacji wyjaśnij, dlaczego dzieło Roździeńskiego uchodzi za pracę wyjątkową.
Na podstawie prezentacji podaj, w jakim mieście na nowo odkryto dzieło Roździeńskiego.
Na podstawie prezentacji, podaj jaką formę przybrało upamiętnienie Walentego Roździeńskiego.
Walenty Roździeński (1560–1621) – urodził się w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach hutniczych. Jego ojciec Jakub Brusek pochodził spod Koszęcina i był właścicielem karczmy. Sam Walenty przyjął nazwisko od odziedziczonej po matce kuźnicy w Roździeniu, gdzie się urodził i spędził większość życia. Było to wówczas powszechną praktyka na hutniczym Śląsku. Miał on trójkę rodzeństwa: brata Jana oraz siostry Dorotę i Annę. Uczył się w Mysłowicach w tamtejszej szkole parafialnej. Gromadził książki. Znany jako poeta i literat epoki baroku. Napisał wierszowany poemat metalurgiczny „Officina ferraria, albo huta i warsztat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego”, opisujący stan ówczesnego górnictwa i hutnictwa. Powstał on podczas pobytu kowala na dworze koszęcińskiego pana Andrzeja Kochcickiego, gdzie zajmował się zarządzaniem jego hutami. To pierwszy tego typu utwór w języku polskim, który łączy praktyczne i rzeczowe informacje z zasadami poetyki i wersyfikacji. Autor w wierszu o dwóch tysiącach stu wersach opisuje dzieje górnictwa i hutnictwa europejskiego, słowiańskiego i polskiego. Przedstawia w nim historię obróbki żelaza, gatunki rud oraz życie i pracę śląskich górników, hutników i kowali, którą znał z własnego doświadczenia. Dodatkowo, będąc ewangelikiem, Roździeński wprowadził do swego utworu liczne cytaty i komentarze biblijne, oparte na ewangelickiej postyllipostylli górniczej z 1562 roku Sarepta, której autorem był ksiądz Jan Mathesius, przyjaciel Marcina Lutra.

Dzieło Roździeńskiego zawiera informacje z wielu dziedzin ówczesnej nauki, uzupełnia współczesną wiedzę o epoce w zakresie metalurgii, stosunków społecznych i historii gospodarki, językoznawstwa, geografii, literaturoznawstwa, a także wskazuje na kulturową jedność Śląska przełomu XVI i XVII wieku z ziemiami Królestwa Polskiego. Świadczy to również pozytywnie o samym Roździeńskim, który jako prosty zarządca kuźni wykazał się wyjątkową erudycją. Poeta w 1595 roku wszedł w konflikt majątkowy o kuźnicę z dziedziczką Mysłowic Katarzyną Salamon, z którą przegrał sprawę sądową. Został skazany na więzienie i w 1599 roku uwięziony w Pszczynie. Odzyskał wolność dzięki Andrzejowi Kochcickiemu, panu na Koszęcinie, właścicielowi hut, którymi zarządzał do tej pory Roździeński. Kochcicki roztoczył nad nim opiekę i mecenatmecenat, dzięki czemu Roździeński mógł tworzyć i wydać swoje dzieło w Krakowie w 1612 roku. Przez kilka lat przebywał w Rzeczypospolitej, gdzie zarządzał kuźnicami niweckimi nad Wartą, należącymi do kolejnego jego dobrodzieja Wojciecha Padniewskiego. Po śmierci swojej antagonistki w 1614 roku powrócił na wschodnie tereny Górnego Śląska, gdzie wspólnie z bratem dalej prowadził kuźnicę. Był dwukrotnie żonaty i miał dwójkę dzieci. Posiadał w domu ogromną bibliotekę. Pod koniec życia często wyjeżdżał w sprawach naukowych do Krakowa. Dzieło jego życia zostało odnalezione w 1929 roku w Gnieźnie przez księdza Leona Formanowicza w zbiorach Biblioteki Kapituły Gnieźnieńskiej. Po opracowaniu utworu przez Romana Pollaka zostało powtórnie wydane, w wersji skróconej w 1933 roku, a w pełnej w 1936 i w 1948 roku. W 1962 roku ukazało się wydanie jubileuszowe. Zostało ono przetłumaczone na język angielski w 1976 roku.

Wyjaśnij wyjątkowość dzieła „Officyna ferraria” i jego znaczenie dla kolejnych pokoleń czytelników.
Officina ferraria abo huta i warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego przez Walentego Roździeńskiego teraz nowo wydanaWielkie użytki ziemne miejscy niektóremi
Z łaski swojej Pan Bóg dał tej to szląskiej ziemi
Ma rudę taką, z której tak dobrze działają
Żelaza, że mu równia w Europie nie mają.Źródło: W Różdzieński, Officina ferraria abo huta i warstat z kuźniami szlachetnego dzieła żelaznego przez Walentego Roździeńskiego teraz nowo wydana, Kraków 1612.
Na podstawie tekstu utworu Walentego Roździeńskiego wyjaśnij stosunek autora do ziemi śląskiej i powód, dla którego ta ziemia nie miała sobie równych w Europie.
Słownik pojęć
danina stała uiszczana przez ludność Kościołowi katolickiemu w wysokości 1/10 plonów, później ryczałtem
odmiana klasycyzmu w sztuce rozwinięta we Francji za Napoleona I
napis nagrobkowy lub wiersz poświęcony osobie zmarłej; ozdobna tablica ku czci zmarłego umieszczana w kościołach
styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków; Styl ten nawiązywał głównie do antyku
najemna ochotnicza formacja lekkiej jazdy polskiej stworzona w 1607 roku przez Aleksandra Lisowskiego. Jej zawiązki powstały w czasie służby Lisowskiego u Dymitra II Samozwańca w latach 1607–1611
opieka wpływowych i bogatych miłośników, amatorów literatury i sztuki nad twórcami
zbiór kazań objaśniających i komentujących w sposób popularny fragmenty Biblii
nazwa przyjęta dla Kościołów i wspólnot chrześcijańskich wywodzących się z reformacji XVI w.
teren lub zamknięte pomieszczenie przeznaczone do ujeżdżania koni oraz do nauki jazdy konnej
Bibliografia
Myrcik J. (red.), (1994), Koszęcin i okolice, Lubliniec: Druk‑Technika.
Krupa S., Harkawy S., (2019), Właściciele koszęcińskiego pałacu oraz ich siedziba w okresie od XVII wieku do 1945 roku. Zarys dziejów, Koszęcin: Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny.
Kudera J., (1938) Walenty Roździeński, sławny mistrz i autor książki o hutnictwie śląskim w XVII wieku, Mysłowice: Drukarnia „Sztuka”.










