Ludzie i miejsca. Tylicz od renesansu do baroku
Położona w Małopolsce wioska istniała w czasach Rzeczypospolitej jako miasto. Z tego materiału dowiesz się szczegółów na temat dóbr Tylicza, jak i jego patrona, od którego miasto nowożytne zaczerpnęło swoją nazwę.
analizować wpływ sztuki renesansowej i barokowej na obszar Małopolski,
wskazywać rolę szlachcica jako właściciela ziemskiego,
wyjaśniać dziedzictwo kulturowe polskich regionów.
Najdawniejsze dzieje Tylicza
Poniżej znajduje się prezentacja multimedialna. Przełączaj slajdy za pomocą kursora, aby poznać szczegóły.
Na podstawie prezentacji ustal, w którym momencie dziejów Miastka (Tylicza) doszło do załamania gospodarczego.
Na podstawie prezentacji napisz, do jakiego kraju z Polski prowadził przez Ornawę/Miastko/Tylicz szlak handlowy.
Na podstawie prezentacji multimedialnej podaj nazwiska biskupów krakowskich czynnie zaangażowanych w dzieje Miastka (Tylicza).
Na szlaku handlowym na Węgry przez Przełęcz Tylicką powstała w XI wieku osada Ornawa, wzmiankowana w XIII wieku. W 1336 roku była uznawana za wieś królewską. Wokół niej znajdowały się osady wołoskie. Kazimierz Wielki w 1363 roku nadał Ornawie prawa miejskie i zmienił nazwę na Miastko. Ufundował kościół parafialny oraz szkołę parafialną i uposażył szpital. LokacjaLokacja odbyła się na prawie magdeburskim (niemieckim). Miastko otoczono wówczas murami i nadano mu prawo składu, zapewniając wysokie dochody. Od tego czasu miasto posiadało również własne sądownictwo. Do dnia dzisiejszego góra, na której wykonywano wyroki nosi nazwę Szubienica, a jej zbocze zwie się Łaski. W 1391 roku Władysław Jagiełło oddał we władanie Miastko wraz z Muszyną i kilkoma wsiami biskupowi krakowskiemu Janowi RadlicyJanowi Radlicy z Radliczyc. W ten sposób uformował się kompleks dóbr biskupich, dość rozległych, bo ciągnący się od Łomnicy i Popradu na zachodzie po źródła Kamienicy i Białej na wschodzie oraz od granicy węgierskiej na południu po pasmo Jaworzyny Krynickiej na północy. Tylicz we władaniu biskupów krakowskich pozostał do 1772 roku, kiedy to został przejęty przez rząd austriacki jako dobra kameralne.
Przejawem kościelnego zarządu nad Tyliczem były wyroki śmierci za czary i bałwochwalstwo. Ostatni taki proces odbył się w 1763 roku i dotyczył sprawy Oryny Pawliszanki, sądzonej za zaczarowanie mleka krowom, popsucie obory oraz czynienie czarów z hostią wykradzioną z kościoła. Sąd uznał ją za czarownicę i skazał na stos. W drodze łaski została ona ścięta pod Szubienicą i zaraz tam pochowana. Wykonawcą wyroku był kat, którego na tę okoliczność sprowadzono z Biecza.
Problemem było też w tym czasie zbójnictwo, które wiązało się ze zasiedleniem okolicznych jaskiń przez ludzi luźnych. Jednym z najbardziej dających się we znaki zbójników był Sawko Hańczowski, którego po kilku latach zbójowania złapano i wyrokiem sądu skazano na nabicie na pal. Wyrok wykonano w Muszynie.
Od upadku do odbudowy
W 1410 roku Miastko przeżyło najazd wojsk węgierskich pod dowództwem wojewody siedmiogrodzkiego Ścibora ze Ściborzyc, który spalił miasto i doprowadził do jego upadku. Kolejny napad węgierski w 1474 roku zdegradował osadę do rangi wsi, w której nie było nawet parafii łacińskiej tylko prawosławna. W 1583 roku biskup Piotr Myszkowski zlecił poszukiwania górnicze i eksploatacje wszelkich metali, przez co w 1588 roku w osadzie była kuźnia żelaza i srebra. Powtórnie otrzymała ona prawa miejskie w 1612 roku od biskupa krakowskiego Piotra Tylickiego i na jego cześć nosi obecną nazwę. Dokument lokacyjny został wystawiony w Bodzentynie koło Kielc. Biskup określił prawa i obowiązki mieszczan tylickich „na wzór miasta Muszyny”. Miasto otrzymuje prawo do cotygodniowego targu, czterech jarmarków rocznie oraz nowy herb. Przedstawiał on dwie głowy patronów miasta: św. Piotra i św. Pawła. ZasadźcaZasadźca, nałożył nową zabudowę miejską na rozłożone niegdyś w obrębie dawnego muru miejskiego działki budowlane, dokonując niezbędnych modyfikacji, sytuując domy tak, by stały obok siebie po cztery do sześciu budynków, żeby w razie pożaru spłonęły tylko one, a nie całe miasto. Na dawnych, ale widocznych jeszcze fundamentach, miał powstać kościół, oraz w centrum rynku planowano budowę ratusza miejskiego, którego to planu zaniechano w 1643 roku. W 1637 roku w mieście został założony szpital dla ubogich. W połowie XVII wieku zwiększył się napływ rzemieślników do miasta, co wynikało również z sytuacji wojennej w innych rejonach kraju.

W 1662 roku Tylicz liczył 352 mieszkańców, gdy np. Nowy Targ miał 448 mieszkańców, Muszyna - 541 osób, Stary Sącz - 945, a Nowy Sącz - 1325. Miasto zachowało średniowieczny układ urbanistyczny z czworokątnym rynkiem pośrodku. Przy rynku znajduje się drewniany kościół św. Piotra i św. Pawła zbudowany za sprawą biskupa Piotra Tylickiego w 1612 roku. Konsekracji świątyni dokonał w 1661 roku biskup Oborski. Kościół ma konstrukcję zrębową o ścianach oszalowanych poziomo. Nad nawą i usytuowaną przed nią kruchtą znajduje się barokowa wieżyczka sygnaturkowa z latarnią o konstrukcji słupowo ramowej. Wieża ma wąskie piętro dzwonowe i zakończona jest hełmem baniastym o zgeometryzowanych połaciach. Wnętrze kościoła zostało zaprojektowane w układzie jednonawowym, z trójbocznie zamkniętym prezbiterium i przylegającą do niego od północy zakrystią. Stropy są płaskie, a portal wejściowy jest w kształcie potrójnego łuku. Na ścianach znajduje się polichromia z 1960 roku o motywach zdobniczych i figuratywnych wykonana przez Kazimierza Morwaya i Kazimierza Puchałę. W prezbiterium i przy nim znajdują się trzy rokokowe ołtarze z drugiej połowy XVIII wieku, w tym ołtarz główny ze wspaniałym obrazem Madonny z Dzieciątkiem (tzw. Madonna Tylicka) z przełomu XVI i XVII wieku. Tradycja wiąże go z czeskim pochodzeniem, w rzeczywistości oparty jest on o niderlandzki pierwowzór przypisywany Adrianowi Ysenbrandtowi. W pięciu bocznych ołtarzach są obrazy Św. Anny Samotrzeć z XVII wieku, Św. Marcin z XVII wieku, Św. Jan Nepomucen z XVIII wieku i Veraicon z XVIII wieku. W kościele znajdują się również obrazy malowane przez Czesława Lenczowskiego, w tym Serce Jezusa. W skład wyposażenia wnętrza wchodzą również ambona, chrzcielnica, barokowe organy z XVIII wieku, a także rokokowy krucyfiks na belce tęczowej z połowy XVIII wieku oraz kilkanaście obrazów, feretronów i rzeźb z XVIII‑XIX wieku (w tym obrazy Śmierć św. Józefa, Trzy Marie u grobu Chrystusa, Św. Antoni z Dzieciątkiem, Św. Tekla, Św. Barbara, patronka artylerzystów: według tradycji obraz ofiarowany do kościoła przez Kazimierza Pułaskiego, gdy w mieście stacjonowali konfederaci barscykonfederaci barscy w latach 1769‑1770. Przekazali też do świątyni moździerz‑wiwatówkę. Obok kościoła, po jego południowo‑zachodniej stronie, znajduje się murowana dzwonnica parawanowa, w kształcie murowanych filarów połączonych trójkątnym przyczółkiem, w którym umieszczony jest herb Tylicza, wzniesiona z inicjatywy ks. Kozierskiego w 1806 roku. We wnętrzu dzwonnicy jest odlany przez Michała Ulricha ze Spisza dzwon z 1605 roku. Pozostałe dwa dzwony odlano w 1960 roku. Przy kościele znajduje się pomnik przyrody: lipa o pięciometrowym obwodzie.
Scharakteryzuj, dlaczego odbudowa Miastka (Tylicza) była istotna dla biskupów krakowskich.
Miasto wielu religii
Przy drodze na Muszynkę znajduje się cerkiew św. Kosmy i Damiana, wybudowana w latach 1738 - 1744 z szeroką wieżą zwieńczoną baniastym hełmem. Wewnątrz jest cenny osiemnastowieczny ikonostasikonostas i polichromia z 1938 roku, nawiązująca tematycznie do jubileuszu 950‑lecia Chrztu Rusi. Cerkiew jest drewniana, konstrukcji zrębowej, z wieżą konstrukcji słupowej, szalowana, z wieżą częściowo obitą gontemgontem, kryta blachą. Trójdzielna, jednonawowa, z węższym prezbiterium zamkniętym trójbocznie oraz dwiema kwadratowymi, symetrycznie usytuowanymi po bokach nawy kaplicami. Od zachodu babiniecbabiniec, nad którym jest nadbudowana szeroka wieża o ścianach pochyłych z prostopadłą izbicą wydzieloną wydatnym, obiegającym zadaszeniem. Wewnątrz w nawienawie i prezbiterium jest pozorne sklepienia zwierciadlane, w pozostałych pomieszczeniach stropy. Nad nawą i prezbiterium są niskie wieżyczki z baniastymi hełmami.
Na wieży znajduje się zdwojony hełm baniasty z latarnią i kopułką. Obok kościoła została usytuowana dzwonnica wolnostojąca z 1938 roku, wykonana z kamienia, zwieńczona baniastymi wieżyczkami. Wewnątrz niej jest dzwon odlany w XVIII wieku. Świątynia służyła społeczności Łemków do roku 1947, kiedy to na skutek Akcji Wisła musieli oni opuścić Beskid i przenieść się na północ kraju. Od tego momentu świątynia stała się kościołem rzymskokatolickim, a obecnie służy jako kaplica przycmentarna. Powstanie świątyni wiąże się z sytuacją społeczności wołoskiej wyznania wschodniego na ziemiach osadniczych od XIV wieku. Napływ do Miastka ludności ruskiej i zdominowanie przez nią miejscowych łacinników spowodowało przejście pierwotnej parafii na obrządek prawosławny. Grecka parafia została zlikwidowana w 1636 roku, a budynek cerkwi i grunty do niej należące oddano parafii łacińskiej. Ludność ruską nowego miasta Tylicza pod względem przynależności parafialnej przyłączono do unickiej wsi Muszynka. Kiedy diecezja przemyska przeszła w 1691 roku na obrządek grekokatolicki doszło do ponownej erekcji cerkwi tylickiej oraz zwrotu jej majątku na mocy dekretu kardynała Jana Aleksandra Lipskiego z 1738 roku. Budowa nowej świątyni była więc elementem odpowiedzi na potrzeby wiernych posiadania większej świątyni.
Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna. Przełączaj elementy w legendzie, aby poznać szczegóły.
Na podstawie ilustracji interaktywnej lub jej opisu opisz element konstrukcji kościoła o charakterze orientalnym (wschodnim).
Na podstawie ilustracji interaktywnej lub jej opisu wyjaśnij rolę świątyni dla niewielkich miast i wsi w ubiegłych stuleciach.
Na podstawie ilustracji interaktywnej lub jej opisu przedstaw budulec, z którego wykonywano powszechnie w czasach nowożytnych obiekty położone w miasteczkach i wsiach.
Wymień minimum trzy elementy architektoniczne oraz wyposażenia przynależne świątyniom grekokatolickim i rzymskokatolickim.
Piotr Tylicki (1543‑1616)

Piotr Tylicki
Żył w latach 1543 - 1616, urodził się w niezamożnej rodzinie szlacheckiej herbu Lubicz. Był synem Andrzeja, wójta miasta Kowala koło Włocławka. Studiował prawo na Akademii Krakowskiej. W wieku 45 lat przyjął święcenia diakonatu. Pracował w kancelarii królewskiej, za panowania Stefana Batorego był sekretarzem królewskim. W 1591 roku został z nominacji Zygmunta III Wazy referendarzem koronnym. W latach 1598‑1604 sprawował godność podkanclerzego koronnego. W 1598 roku towarzyszył królowi Zygmuntowi w nieudanej wyprawie w obronie tronu Szwecji. W 1595 roku został biskupem chełmińskim i administratorem diecezji pomezańskiej. Jako biskup sprowadził do Torunia jezuitów, przeciwstawiał się jednocześnie budowie szkół i kościołów ewangelickich. W 1598 poparł projekt kodyfikacji pruskiego prawa ziemskiego. W 1600 roku został biskupem diecezji warmińskiej.
W okresie sprawowania rządów w diecezji warmińskiej zajmował się przede wszystkim sprawami państwowymi, m.in. prowadził akcję dyplomatyczną, mającą na celu pozyskanie elektora brandenburskiego dla koalicji antyszwedzkiej; odbył również generalną wizytację diecezji warmińskiej, a także nadał w 1602 roku nową regułę zakonowi katarzynek w Braniewie. W bieżącej pracy w diecezji był zastępowany przez administratora, kanonika Jana Pisińskiego. W 1603 został mianowany przez króla biskupem kujawsko‑pomorskim, ale już w 1607 został przeniesiony na biskupstwo krakowskie, gdzie pozostał do końca życia. W diecezji krakowskiej zajął się wprowadzaniem reform soboru trydenckiego, dbał o dyscyplinę wśród duchowieństwa. Wspierał Akademię Krakowską, a także klasztory, szpitale i kościoły. Ufundował stypendium dla studentów Akademii Krakowskiej pochodzących z Warmii. W 1615 razem z bratem Jakubem ufundował kaplicę Tylickich w kościele dominikanów w Toruniu. W 1612 roku biskup nadał prawa miejskie ówczesnemu Miastku. Ustanowił własny herb i liczne przywileje oraz ufundował szkołę parafialną i kościół, który wyposażył w wiele cennych dzieł z prywatnych zbiorów. Z wdzięczności za przywrócenie przez Piotra Tylickiego świetności Miastku ludność zmienia nazwę miejscowości na Tylicz.
Słownik pojęć
przedsionek światyni chrześcijańskiej, przeznaczony dla osób żebrzących
drewniane pokrycie dachu
element architektoniczny wewnątrz cerkwi; ozdobna ściana między ołtarzem a prezbiterium, pokryta ikonami
biskup krakowski, a wcześniej kanclerz koronny; otrzymał z rąk króla Władysława Jagiełły m.in. Miastko i Muszynę, które włączył do domeny biskupów krakowskich; zmarł w 1392 roku
pierwszy zryw narodowy w obronie niepodległości Rzeczpospolitej, przebiegająca w latach 1768 - 1772 konfederacja 66 lokalnych związków szlachty, protestującej przeciw carskiej kurateli nad Polską oraz królowi Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu. Celem zbrojnego ruchu szlachty było zniesienie ustaw narzuconych Rzeczpospolitej przez Rosję, zwłaszcza zapewniających równouprawnienie innowiercom. Skutkiem zrywu był I rozbiór Polski
proces zakładania wsi lub miasta
element architektoniczny świątyni chrześcijańskiej; część kościoła przeznaczona dla wiernych
żył w latach 1505 – 1591; biskup krakowski w latach 1577 - 1591, a wcześniej m.in. sekretarz króla Zygmunta II Augusta; w 1583 roku zlecił poszukiwania górnicze w obrębie Miastka, dzięki czemu w miejscowości powstała kuźnia srebra i żelaza
w średniowiecznej Polsce (XII i XIII wiek) osoba, która w imieniu właściciela ziemi i na podstawie uzyskanego od niego przywileju zajmowała się tworzeniem wsi lub miasta oraz sprowadzaniem osadników i osiedlaniem ich na terenie objętym lokacją
Bibliografia
Ruszczyk G., (2009), Architektura drewniana w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
Brykowski R., (1986), Łemkowska drewniana architektura cerkiewna w Polsce na Słowacji i Rusi Zakarpackiej, Wrocław: Ossolineum.
Gulbinowicz H., Nitecki P., (2000), Biskupi Kościoła w Polsce w latach 965–1999, Warszawa: Wydawnictwo PAX.










