Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • zna charakterystyczne elementy listu;

      • docenia rolę korespondencji w umacnianiu więzi międzyludzkich;

      • wie, jak poprawnie używać zwrotów grzecznościowych;

      • pamięta o konieczności odpisywania na listy.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi samodzielnie zredagować treść listu oraz zaadresować kopertę;

      • pisząc list, posługuje się poprawną polszczyzną;

      • używa zwrotów grzecznościowych w odpowiednich kontekstach;

      • zapisuje w korespondencji odpowiednie zaimki wielkimi literami;

      • dba o estetykę zapisu.

  2. Metoda pracy

    • metoda sytuacyjna,

    • prezentacja.

  3. Środki dydaktyczne

    • kartki papieru, koperty,

    • kserokopia schematu listu,

    • wzór poprawnie zaadresowanej koperty,

    • podręcznik.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

      2. Podanie celu lekcji.

      3. Zapisanie tematu zajęć.

    2. Faza realizacyjna

      1. Rozmowa na temat roli korespondencji w zacieśnianiu więzi międzyludzkich.

      2. Odczytanie listów literackich zawartych w podręczniku. (B. Wiza, Kochana Mamusiu!*; D. Wawiłow, Listy; E. Szelburg – Zarębina, List do kolegi).*

      3. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi elementami listu. (Uczniowie otrzymują i wklejają do zeszytów schemat z charakterystycznymi częściami listu:

        • miejscowość i data jego napisania – w prawym górnym rogu;

        • nagłówek – zwrot do adresata – poniżej, pośrodku kartki, np. Szanowny Panie, Drogi Przyjacielu, Kochana Babciu, Cześć Aniu itp.;

        • zasadnicza treść listu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie);

        • pożegnalny zwrot grzecznościowy, np. Serdecznie pozdrawiam, Trzymaj się, Całuję itp.;

        • podpis nadawcy – u dołu;

        • na końcu może znajdować się postscriptum, czyli dopisek, w którym można zawrzeć informacje, o których zapomniało się wcześniej.)

      4. Wskazanie przez uczniów charakterystycznych elementów listu w odczytanych tekstach.

      5. Zwrócenie uwagi na poprawną pisownię zaimków wskazujących na adresata listu.

      6. Zapoznanie uczniów z tym, w jaki sposób poprawnie zaadresować kopertę. (Uczniowie otrzymują i wklejają do zeszytów wzór poprawnie zaadresowanej koperty.)

      7. Zadanie dla uczniów. Napisz list do kolegi lub koleżanki, w którym opowiesz o szkolnej dyskotece walentynkowej.

      8. Prezentacja efektów pracy przez wybranych uczniów.

    3. Faza podsumowująca

      1. Sprawdzenie, czy uczniowie zawarli w swych pracach wszystkie charakterystyczne części listu, dobrze zapisali zaimki oraz poprawnie zaadresowali koperty.

      2. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia

    1. **Jak dobrze napisać…M. Kuziak, S. Rzepczyński, Horyzont, Warszawa 2002.

    2. Język polski. Między nami. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej. A. Łuczak, A. Murdzek, GWO, Gdańsk 2001.

  6. Załączniki

    1. Zadanie domowe.
      Zrobiłeś (-aś) przykrość koledze. Napisz list, w którym przeprosisz go za ten incydent.

    2. Schemat listu.

    3. Wzór poprawnie zaadresowanej koperty.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R85x5muiCMNuA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 79.87 KB w języku polskim
RvOB94ke98zAv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.49 MB w języku polskim