Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

M jak miłość, czyli Romeo i Julia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna fabułę dramatu. Wie, jakie cechy zewnętrzne i wewnętrzne mają bohaterowie Romea i Julii. Wie, na czym polega praca reżysera, scenarzysty, aktora.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić fabułę Romea i Julii,

  • scharakteryzować głównych bohaterów dramatu,

  • wymienić elementy dekoracji opisane w didaskaliach.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach, pogadanka heurystyczna, metoda aktywizująca polegająca na zabawie w robienie serialu

3. Środki dydaktyczne

tekst dramatu Szekspira, kartki z instrukcjami do pracy w grupach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wyobraźcie sobie, że organizujecie casting do serialu Romeo i Julia. Kogo byście obsadzili w głównych rolach? Takie pytanie ma za zadanie wprowadzić uczniów zarówno w tekst, jak i w tematykę filmową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa ma do wykonania inne zadanie – instrukcje są zapisane na oddzielnych kartkach:

  • pierwsza grupa – scenarzyści,

  • druga – reżyserowie,

  • trzecia – scenografowie i charakteryzatorzy.

I. Grupa scenarzystów

Podziel tekst dramatu Szekspira na dziesięć odcinków serialu. Zrób to tak, by akcja odpowiednio narastała, była zawieszana etc. Uzasadnij swój podział.

II. Grupa reżyserów

Napisz instrukcje reżyserskie dla aktorów grających role w serialu Romeo i Julia. Jak mają się zachowywać? Jakich gestów używać? Jaki ma być ton ich głosu i prędkość mówienia? Dlaczego?

III. Grupa scenografów i charakteryzatorów

Wymyśl kostiumy dla bohaterów serialu. Obmyśl scenografię, rekwizyty. Wykorzystaj didaskalia umieszczone w dramacie, ale nie musisz koniecznie trzymać się ich kurczowo. Uzasadnij swoje zmiany i decyzje.

  1. Uczniowie pracują w grupach ok. 15‑20 min., a następnie dzielą się efektami swojej pracy z resztą klasy. Przy dzieleniu tekstu na serialowe odcinki uczniowie utrwalą sobie fabułę dramatu, praca z instrukcjami dla aktorów i charakterystyką to przyczynek do późniejszych charakterystyk postaci etc.

  2. Uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy.

c) Faza podsumowująca

Pogadanka heurystyczna, podczas której nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś ekranizacje dramatu Szekspira lub dzieła sztuki inspirowane historią Romea i Julii. (film, musical, kabaret).

Nauczyciel czyta uczniom tekst Poświatowskiej Jestem Julią jako przykład takiego wykorzystania motywu szekspirowskiego. Jest to także dowód na aktualność problematyki sztuki.

5. Bibliografia

Szekspir*, Romeo i Julia,* Znak, Kraków 1998.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przewidziany dla I klasy gimnazjum.

RwYjDFyIbEwcr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.39 KB w języku polskim
ROQ9WT9cZPlfT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim