Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mądrej głowie dość dwie słowie — frazeologia i my

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: termin związek frazeologiczny; najpopularniejsze związki frazeologiczne; zasady użycia frazeologizmów w życiu codziennym.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odczytać znaczenie przenośne frazeologizmu; zauważyć błędną konstrukcje związku frazeologicznego, używać poprawnie związków frazeologicznych w codziennej komunikacji.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, elementy dyskusji, elementy dramy, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Arkusz zadań do pracy w grupie Załącznik 1

4. Przebieg lekcji

Zapoznanie uczniów z terminem związek frazeologiczny.

Zapisanie definicji.

Objaśnienie w jakich sytuacjach możemy użyć frazeologizmu i podanie różnych przykładów (otwarta głowa, mieć olej w głowie, oddać komuś rękę, ręce komuś opadają, pozostawić komuś wolną rękę, śmiać się w nos, nie zmrużyć oka, mądrej głowie dość dwie słowie) z objaśnieniami.

Podział klasy na 5 grup.

Losowanie przez każdą grupę testu frazeologicznego. Załącznik 1

Rozwiązanie krótkiego testu oraz ułożenie scenki objaśniającej znaczenie jednego, zaznaczonego frazeologizmu.

Zapisanie w zeszytach frazeologizmu objaśnionego w scence, która się najbardziej podobała uczniom.

Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

  1. Słownik frazeologiczny języka polskiego, red. Skorupka S., Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Załącznik 1

GRUPA 1

mieć … w nosie (scenka)

osy

muchy

komary

jedna … nie czyni wiosny

jaskółka

sójka

sroka

zachowywać się jak … w składzie porcelany

puma

słoń

nosorożec

GRUPA 2

być powolnym jak …

mucha

hipopotam

żółw

drzeć z kimś … (scenka)

prześcieradła

koty

psy

wyrządzić komuś … przysługę

niedźwiedzią

końską

krowią

GRUPA 3

patrzeć jak … w gnat

wrona

sroka

zając

mieć … w kieszeni (scenka)

myszkę

jaszczurkę

węża

spłakać się jak …

koza

bóbr

baran

GRUPA 4

zapuszczać …

łabędzia

żurawia

czaplę

pisać jak … pazurem

kogut

lew

kura

rządzić się jak szara … (scenka)

gęś

myszka

kotka

GRUPA 5

wylewać … łzy

gorzkie

mokre

krokodyle

być jak … ogrodnika (scenka)

pomocnik

pies

wilk

być ślepym jak …

kret

sowa

nietoperz

b) Zadanie domowe

Dowiedzieć się, co oznacza związek frazeologiczny zawarty w temacie lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RhpYPv6b6K654

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.15 KB w języku polskim
RZQq9rS19cQZN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim