Mądrej głowie dość dwie słowie — frazeologia i my.
Mądrej głowie dość dwie słowie — frazeologia i my
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: termin związek frazeologiczny; najpopularniejsze związki frazeologiczne; zasady użycia frazeologizmów w życiu codziennym.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odczytać znaczenie przenośne frazeologizmu; zauważyć błędną konstrukcje związku frazeologicznego, używać poprawnie związków frazeologicznych w codziennej komunikacji.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, elementy dyskusji, elementy dramy, praca w grupie.
3. Środki dydaktyczne
Arkusz zadań do pracy w grupie Załącznik 1
4. Przebieg lekcji
Zapoznanie uczniów z terminem związek frazeologiczny.
Zapisanie definicji.
Objaśnienie w jakich sytuacjach możemy użyć frazeologizmu i podanie różnych przykładów (otwarta głowa, mieć olej w głowie, oddać komuś rękę, ręce komuś opadają, pozostawić komuś wolną rękę, śmiać się w nos, nie zmrużyć oka, mądrej głowie dość dwie słowie) z objaśnieniami.
Podział klasy na 5 grup.
Losowanie przez każdą grupę testu frazeologicznego. Załącznik 1
Rozwiązanie krótkiego testu oraz ułożenie scenki objaśniającej znaczenie jednego, zaznaczonego frazeologizmu.
Zapisanie w zeszytach frazeologizmu objaśnionego w scence, która się najbardziej podobała uczniom.
Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Słownik frazeologiczny języka polskiego, red. Skorupka S., Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Załącznik 1
GRUPA 1
mieć … w nosie (scenka)
osy
muchy
komary
jedna … nie czyni wiosny
jaskółka
sójka
sroka
zachowywać się jak … w składzie porcelany
puma
słoń
nosorożec
GRUPA 2
być powolnym jak …
mucha
hipopotam
żółw
drzeć z kimś … (scenka)
prześcieradła
koty
psy
wyrządzić komuś … przysługę
niedźwiedzią
końską
krowią
GRUPA 3
patrzeć jak … w gnat
wrona
sroka
zając
mieć … w kieszeni (scenka)
myszkę
jaszczurkę
węża
spłakać się jak …
koza
bóbr
baran
GRUPA 4
zapuszczać …
łabędzia
żurawia
czaplę
pisać jak … pazurem
kogut
lew
kura
rządzić się jak szara … (scenka)
gęś
myszka
kotka
GRUPA 5
wylewać … łzy
gorzkie
mokre
krokodyle
być jak … ogrodnika (scenka)
pomocnik
pies
wilk
być ślepym jak …
kret
sowa
nietoperz
b) Zadanie domowe
Dowiedzieć się, co oznacza związek frazeologiczny zawarty w temacie lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.