Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna

Temat: Mądrość ukryta w przysłowiach

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Buduje pozytywny obraz własnej osoby i swojego ciała – treści rozszerzające,

  2. Rozumie obowiązujące normy społeczne – treści rozszerzające,

  3. Okazuje innym szacunek – treści rozszerzające,

  4. Uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji – edukacja polonistyczna (1.1a),

  5. Uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego – edukacja polonistyczna (1.4a),

  6. Współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej – edukacja społeczna (5.4).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Wypowiada się pełnymi zdaniami,

  • Ocenia i wnioskuje,

  • Czyta ze zrozumieniem,

  • Przedstawia scenkę dramową,

  • Grupuje zwierzęta według podanej cechy,

  • Układa i wyjaśnia przysłowie,

  • Przestrzega norm społecznych,

  • Zgodnie współpracuje.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Wypowiada się i dyskutuje,

  • Ocenia,

  • Rozumie normy społeczne,

  • Współpracuje w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: ćwiczenie multimedialne Względy i uprzedzenia, karty pracy (Jak brzmi to przysłowie? oraz Mój wewnętrzny portret),

  • Wydrukowane hasło – przysłowie „Nie oceniaj książki po okładce”, do scenki pantomimicznej,

  • Kartki z zapisanymi zdaniami,

  • Flamastry/kredki,

  • Komputer.

Metody nauczania:

  • Podająca: rozmowa,

  • Problemowe: aktywizujące – drama, dyskusja,

  • Praktyczne: realizacja zadań wytwórczych, ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa jednolita,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

1. Scenka pantomimiczna – odgadnij przysłowie.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę: zaprasza dwie chętne osoby, które otrzymują hasło – przysłowie „Nie oceniaj książki po okładce” i przedstawiają je w krótkiej scence pantomimicznej jako zagadkę dla pozostałych. Po odgadnięciu przysłowia klasa tłumaczy jego sens.

2. Karta pracy Jak brzmi to przysłowie? – praca indywidualna.

Po wykonaniu zadania dzieci na prośbę nauczyciela wyjaśniają znaczenie przysłów. Uczniowie zdolni, którzy np. wykonają zadanie szybciej, mogą wymyślić po jednym przykładzie sytuacji, którą mogłoby charakteryzować każde z przysłów. Na zakończenie prezentują przykłady całej klasie.

3. Ćwiczenie multimedialne pt. Względy i uprzedzenia.

Uczniowie dzielą stworzenia na takie, które wszyscy uważają za sympatyczne, i takie, które nie są za bardzo lubiane. 

Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi dzieci o uzasadnienie, dlaczego ludzie nie lubią niektórych zwierząt. Dodatkowo pyta: „Gdybyś na chwilę mógł zamienić się w jedno z tych zwierząt, które byś wybrał? Dlaczego?”.

4. Nauczyciel wiesza w różnych miejscach sali kartki z zapisanymi zdaniami, np.:

  • Lubię lody.

  • Mam brązowe oczy.

  • Umiem grać na instrumencie.

  • Jestem pracowity.

  • Mam długie włosy.

  • Świetnie gram w piłkę.

  • Ładnie rysuję.

Uwaga: Liczba i poziom trudności zdań zależą od umiejętności czytelniczych klas.

Dzieci spacerują po sali, odczytują zdania i wpisują swoje imię (lub ustalony wcześniej znak, np. krzyżyk), jeśli zdanie do nich pasuje. Uczniowie, którzy mają trudności z czytaniem, mogą być wspierani przez dobrze czytających kolegów. Na koniec wszyscy siadają w kręgu. Wpisane imiona (lub znaczki) są liczone i dzieci uogólniają rezultaty w formie układanych ustnie zdań, np.: „Pięć osób w naszej klasie ładnie rysuje”. Można rozwinąć zadanie o treści matematyczne, związane z porównywaniem różnicowym, które mogą zaproponować uczniowie uzdolnieni matematycznie.

5. Praca z kartą pracy pt. Mój wewnętrzny portret.

Zanim nauczyciel rozda uczniom karty pracy, prowadzi dyskusję z wykorzystaniem pytań:

  • Czy wygląd ma znaczenie w naszym życiu?

  • Co jeszcze ma znaczenie w naszych relacjach z innymi ludźmi?

Zachęca, by uczniowie zastanowili się nad pozytywnymi cechami charakteru – swoimi oraz kolegów i koleżanek.

Następnie prowadzący zajęcia rozdaje karty pracy Mój wewnętrzny portret.

Uczniowie siadają w kole; każdy zapisuje na górze otrzymanej karty pracy swoje imię. Na kartce narysowane jest duże serce. Uczestnicy zabawy mają za zadanie wpisać w serce kolegi/koleżanki coś miłego (coś, co w nim/niej lubię, co mi się najbardziej podoba). Na hasło nauczyciela uczniowie podają sobie kartki, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, do momentu, aż kartka z imieniem wróci do właściciela. Zadanie to może stać się okazją do zaprezentowania swojego zdania dla dzieci nieśmiałych, które nie potrafiłyby zrobić tego w bezpośrednim kontakcie z rówieśnikiem. Zgromadzone informacje mogą pozytywnie wpłynąć na uczniów o zaniżonej samoocenie.

6. Podsumowanie zajęć.

Dzieci samodzielnie odczytują swoje „laurki”. Nauczyciel pyta, czy coś jest dla nich zaskoczeniem, co sprawiło im największą przyjemność. Uczniowie zabierają „laurki“ na pamiątkę.

RdPu8DHJ37gA6

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 42.39 KB w języku polskim
RRp2HcT9VN5t8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 58.50 KB w języku polskim