Magazyn i sala sprzedaży, wyposażenie, merchandising
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży – sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305, technik księgarstwa 522306
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
bg‑cyan
Magazyny punktu handlowego
ATLAS INTERAKTYWNY
1
RUCnnyZCH0kBE
Atlas interaktywny ,,Magazyny punktu handlowego''
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Magazyn e‑commerce
Magazyn e‑commerce
Handel elektroniczny (e‑commerce) – Handel elektroniczny „E‑commerce”, coraz mocniej wypiera handel tradycyjny, jest bardzo wygodną i szybką formą dokonywania transakcji kupna – sprzedaży. Pomimo to, że umowa kupna – sprzedaży zostaje zawarta za pośrednictwem Internetu, to towary od sprzedającego do kupującego muszą dotrzeć fizycznie. Przedsiębiorcy sprzedający w ten sposób nie posiadają fizycznie sklepów, ale są posiadaczami lub wynajmującymi magazyny towarów.
Strefy w magazynie e‑commerce – Magazyn firm z sektora e‑commerce dzieli się na pięć stref: I. strefa załadunku i rozładunku; II. strefa przyjęcia towaru; III. strefa składowania; IV. strefa kompletacji zamówień; V. strefa wysyłki. Treść ilustrowana jest planem magazynu z podziałem na wyżej wymienione strefy: po prawej strefa I i II, pośrodku strefa IV i V, po lewej strefa III.
Strefa załadunku i rozładunku - jest to strefa wyposażona w rampę używaną podczas pobierania towarów ze środka transportu. W tej strefie pracownik odpowiedzialny za przyjmowanie towarów odbiera je od kierowcy, sprawdzając jednocześnie dokumenty dostawy pod względem formalnym. Najczęściej wykorzystywanym sprzętem są wózki transportowe – ręczne i mechaniczne oraz mechaniczne wózki widłowe. Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym strefę załadunku i rozładunku towaru, z pracownikiem kierującym wózkiem widłowym oraz z samochodem ciężarowym w tle.
Strefa przyjęcia towaru - sprawdza się niej jakość i ilość przyjętych towarów. Następnie asortyment jest sortowany i etykietowany. W tej części magazynu należy również zapewnić sprawne pozbywanie się zbędnych opakowań. Jest to także miejsce, w którym wyznacza się położenie towarów w strefie składowania w zależności od specyfikacji warunków przechowywania np.: towary spożywcze i niespożywcze. Do kontroli ilościowej i jakościowej towaru niezbędne są wagi magazynowe oraz czytniki kodów przy sprawdzaniu zgodności etykiet. Używane są również wózki transportowe ręczne i mechaniczne. Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym strefę przyjęcia towaru w magazynie, na którym widoczne jest wnętrze magazynu, w którym widoczne są wózki widłowe przewożące towary.
Strefa składowania - prawie całą powierzchnię magazynu e‑commerce zajmują regały paletowe, rozmieszczone w taki sposób, aby można było jak najlepiej wykorzystać przestrzeń magazynową i zmieścić jak największą liczbę asortymentu, co przyczynia się do minimalizacji kosztów. Oprócz regałów paletowych zastosowanie mają regały półkowe, towar może być składowany na euro paletach bezpośrednio na posadzce magazynu.
Strefa kompletacji - jest to przestrzeń w magazynie dedykowana pobieraniu zapasów i grupowaniu ich w nowe zbiory różnych produktów odpowiadające zamówieniu odbiorcy. W magazynach e‑commerce występują wydzielone strefy kompletacji, ponieważ zamówienia są zróżnicowane i składają się z wielu produktów. Do nowatorskich rozwiązań logistyki magazynowej e‑commerce mających na celu skrócenie czasu kompletacji zamówień i unikanie ewentualnych pomyłek, zalicza się: komunikaty werbalne “pick‑by‑voice”, moduły z wyświetlaczem “pick‑by‑light” czy inteligentne okulary “pick‑by‑vision”. W procesie kompletacji zastosowanie mają wózki podnośnikowe oraz wózki kompletacyjne.
Strefa wysyłki - do tej strefy towary trafiają bezpośrednio ze strefy kompletacji . Pracownicy magazynu pakują towary, które następnie są przekazywane do wysyłki. Strefa ta powinna być oddzielona od reszty magazynu, w celu zwiększenia jej wydajności. W tym miejscu skompletowane zamówienia są pakowane i oznaczane, a następnie przekazywane do wysłania. Zastosowanie mają tu wagi, urządzenia do pakowania, taśmowania, etykietowania i foliowania.
Zaplecze magazynowe sklepu spożywczego
Zaplecze magazynowe sklepu spożywczego
Artykuły spożywcze – są jednym z najbardziej z najbardziej wymagających rodzajów towarów do przechowywania. Potrzebują odpowiednich warunków pod względem temperatury, oświetlenia, wentylacji i wilgotności. Znajomość oraz przestrzeganie zasad przechowywania produktów spożywczych przyczynia się do minimalizacji strat, wydłużenia okresu przechowywania oraz zachowania świeżości produktów w jak najdłuższym czasie.
Magazyny artykułów spożywczych w zależności od rodzaju przechowywania dzielimy na:
magazyny produktów suchych, gdzie znajdują się regały z półkami, wymagana temperatura wynosi około 10‑15 stopni Celsjusza i wilgotność około 50%-65%;
magazyny napojów, gdzie znajdują się regały z półkami, stała temperatura wynosi około 10 do 13 stopni Celsjusza;
komory chłodnicze, gdzie temperatura utrzymywana jest na poziomie od -2 do +4 stopni Celsjusza, znajdują się tam oddzielne komory na różne rodzaje produktów: na nabiał, warzywa i owoce, mięsa, ryby;
mroźnie, w których temperatura wynosi poniżej -18 stopni i przechowuje się w nich produkty mrożone.
Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym magazyn sera, na którym widoczne są regały z serami.
Zaplecze magazynowe sklepu przemysłowego
Zaplecze magazynowe sklepu przemysłowego
Magazyn zaopatrujący sklep przemysłowy jest najczęściej magazynem wysokiego lub średniego składowania – licząc od podłogi regał ze składowanym towarem ma wysokość od 4,2 metra do 25 metrów. Do obsługi takich magazynów niezbędne są wózki widłowe oraz wózki podnośnikowe. W mniejszych magazynach sklepów przemysłowych towary mogą być składowane bezpośrednio na posadzce magazynu lub na regałach półkowych.
Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym wnętrze magazynu sklepu przemysłowego z regałami, na których ustawione są wielkogabarytowe towary na paletach, zapakowane w kartony owinięte folią oraz zdjęciem przedstawiającym pracownika magazynu operującego wózkiem widłowym, na podnośniku którego znajdują się wielkogabarytowe towary zapakowane w folie, ustawione na palecie.
Zaplecze magazynowe sklepu modowego
Zaplecze magazynowe sklepu modowego
Do artykułów modowych należy odzież i obuwie oraz galanteria damska i męska. Produkty te są najczęściej składowane w pudełkach, kartonach i na wieszakach. Magazyn do przechowywania artykułów modowych powinien być suchy i przewiewny - zawartość pary wodnej w powietrzu nie powinna przekraczać 65%. Wnętrze magazynu powinno być czyste i wyposażone w półki i regały oraz pojemniki w których ubrania są złożone i zafoliowane.
Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym wnętrze magazynu z odzieżą. Po lewej stronie widoczne są półki z metalowymi koszami, w których znajdują się posortowane towary odzieżowe.
Zaplecze magazynowe sklepu RTV i AGD
Zaplecze magazynowe sklepu RTV i AGD
Gama produktów RTV i AGD jest bardzo szeroka – od produktów bardzo lekkich, drobnych, jak i wielkogabarytowych i ciężkich o wadze kilkuset kilogramów. Każdy produkt elektroniczny może mieć nieco inne wymagania, jeśli chodzi o składowanie, ale ogólne zasady są niezmienne - elektronika jest kategorią produktów wrażliwych na wilgoć i kurz. Magazyny powinny być czyste i suche – wilgotność nie powinna przekraczać 55%.
Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym regały z różnej wielkoście kartonami, na których widnieją ikony towarów w nich zapakowanych, w tym lodówki, pralki, wentylatory, grzejniki, odkurzacze, kuchnie, okapy.
Zaplecze magazynowe sklepu budowlanego
Zaplecze magazynowe sklepu budowlanego
Materiały budowlane możemy składować w trzech rodzajach magazynów:
Zamkniętym (budynku magazynowym) – gdzie przechowujemy materiały wrażliwe na zmianę temperatury i wilgotności. Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym metalowe regały magazynowe z rampami łączącymi rzędy regałów, z towarami poukładanymi na półkach na paletach.
Półotwartym (posiadającym maksymalnie trzy ściany) - gdzie składujemy materiały odporne na zmianę temperatury, ale wrażliwe na opady atmosferyczne np.: wyroby ceramiczne, cement, deski, bale drewniane. Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym magazyn półotwarty z zadaszeniem, w którym składowane są posegregowane i zebrane w wiązki drewniane deski.
Otwartym (na wolnym powietrzu), w którym możemy składować wszystkie materiały o dużej wytrzymałości i niewrażliwości na warunki zewnętrzne np. wyroby stalowe, żeliwne, betonowe, drewno. Treść ilustrowana jest zdjęciem przedstawiającym magazyn otwarty z drewnianymi deskami poukładanymi w stosy, umieszczonymi na paletach.
Powiązane ćwiczenia
1. Magazyny punktu handlowego
Test
1. Magazyny punktu handlowego
Test jednokrotnego wyboru51075Gratulacje!Niestety nie udało się. Wróć do materiału, który dotyczy magazynów i sal sprzedaży, wyposażenia i mechandisingu i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Więcej informacji znajdziesz w materiale Atlas interaktywny - Magazyn punktu handlowego. Spróbuj ponownie rozwiązać zadanie, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Test jednokrotnego wyboru
Test samosprawdzający z pytaniami jednokrotnego wyboru.
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
10 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Test jednokrotnego wyboru
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Strefa rozładunku i załadunku w magazynie e-commerce to
Strefa przyjęcia ładunku w magazynie e-commerce to
Strefa kompletacji w magazynie e-commerce to
Magazyny artykułów spożywczych w zależności od rodzaju przechowywania dzielimy na
Zawartość pary wodnej w powietrzu w magazynie modowym nie powinna przekraczać
4. Sklep e‑commerce
Wstaw tekst na ilustrację
4. Sklep e‑commerce
R2sNLrfnE0TJ9
Przyporządkuj nazwy stref z magazynu e-commerce do odpowiednich numerów na obrazku.
Przyporządkuj nazwy stref z magazynu e-commerce do odpowiednich numerów na obrazku.
R1K3apYNNPYDR
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym stref w magazynie e-commerce.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym stref w magazynie e-commerce.