Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Magnetyzm, magnesy i bieguny magnetyczne.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 5.1: [Uczeń] nazywa bieguny magnetyczne magnesów trwałych i opisuje charakter oddziaływania między nimi;

  • Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Cel ogólny: Poznanie własności oddziaływania magnetycznego.

Uczeń:

  • wie, że magnesy mają dwa bieguny magnetyczne i magnesy oddziałują ze sobą,

  • wie, jak oddziałują ze sobą bieguny magnetyczne magnesów,

  • wyjaśnia, co nazywamy polem magnetycznym,

  • wie, że źródłem pola magnetycznego jest Ziemia i magnesy trwałe,

  • wie, że własności magnetyczne posiadają jedynie ciał ferromagnetyczne,

  • wie jaki jest umowny zwrot linii pola magnetycznego.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • umie posługiwać się igłą magnetyczną do wyznaczenia biegunów magnetycznych,

  • umie określić zwrot linii pola magnetycznego,

  • umie wykorzystać opiłki żelaza do określenia kształtu linii pola magnetycznego magnesów trwałych,

  • przeprowadza ćwiczenia i wyciąga wnioski, uczy się współpracy w grupie,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- Co już wiecie na temat magnesów?

- Czy wiecie skąd pochodzi nazwa magnes?

Odp: - W starożytności w Azji Mniejszej w pobliżu greckiego miasta Magnesia odkryto kamień, który przyciągał kawałki żelaza. Magnetytem nazywamy rudę żelaza wykazującą naturalne własności magnetyczne.

- Czy spotkaliście się już z zastosowaniem magnesów?

- Gdzie i do jakich celów wykorzystuje się magnesy?

Dyskusja

Problemowa: aktywizująca

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- rodzajów poznanych dotychczas oddziaływań (grawitacyjne, elektrostatyczne);

Nauczyciel przedstawia uczniom:

- nowy rodzaj oddziaływania jakim jest oddziaływanie magnetyczne.

Notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza podana na lekcji przez nauczyciela

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie załączonej instrukcji. Uczniowie dzielą się na 4 grupy, każda ma swojego lidera.

Po dokonanej (moderowanej przez nauczyciela) prezentacji wyników prac przez liderów 4 grup nauczyciel dokonuje podsumowania na temat biegunów magnetycznych oraz ich własności.

Ćwiczenie „Poznajemy własności magnesów” (zasób nr QWE03602),

Praktyczna: ćwiczenia

Grupowa, zróżnicowana

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza film przedstawiający kilka doświadczeń związanych z biegunami magnetycznymi oraz ich praktyczne zastosowania.

Nauczyciel w odpowiednich momentach z pomocą zdolnego, aktywnego ucznia zatrzymuje projekcję filmu i prosi uczniów o dyskusję, udzielenie odpowiedzi, po czym wznawia odtwarzanie filmu.

Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce.

Film „Kamera na biegunach magnetycznych” (zasób nr QWE03603),

Podająca: film

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje wiadomości na temat biegunów magnesów:

- każdy magnes posiada 2 bieguny: północny (N) i południowy (S), których nie da się od siebie oddzielić,

- bieguny jednoimienne magnesów odpychają się, a bieguny różnoimienne przyciągają się.

- własność przestrzeni polegającą na tym, że na umieszczoną w niej igiełkę magnetyczną działają siły, nazywany polem magnetycznym,

- pole magnetyczne przedstawiamy w postaci tzw. linii pola magnetycznego,

- umownie przyjęto, że zwrot linii pola magnetycznego wskazuje biegun północny igiełki magnetycznej umieszczonej w tym polu.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

R1U7ygyxkQxc5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.00 KB w języku polskim
R1Hwqy0AJokY2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 89.07 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3