Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Making friends – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność czytania, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, poszerzając słownictwo dotyczące hobby i sportów.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słowa i kolokacje dotyczące sportów i hobby

  • wie, jakie ćwiczenia występują na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym

  • zna strategie czytania, np. przewidywanie

  • poszerza słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeczytać prosty tekst ze zrozumieniem, przetłumaczyć go i odpowiedzieć na pytania do niego

  • potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi hobby i sportów podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia

  • opisuje zdjęcia

  • opowiada o swoich zainteresowaniach

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, odpowiedzi na pytania i prezentacji swoich zainteresowań przed kolegami i nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się wypowiadać na swój temat

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, praca z podręcznikiem

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia sportów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące hobby i sportów. Następnie będziecie ćwiczyć czytanie i mówienie o zainteresowaniach.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia sportów i hobby i pyta, jak się nazywają po angielsku.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 16 i mówią, jakie sporty widzą na zdjęciach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów związanych z zainteresowaniami. Uczniowie powtarzają słowa i wyjaśniają ich znaczenie. Nauczyciel poprawia błędy w wymowie. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Nauczyciel prosi o przećwiczenie tych słów podczas opowiedzenia o swoich zainteresowaniach, wskazuje kilku uczniów do odpowiedzi. Przykładowa wypowiedź ucznia znajduje się w załączniku (b).

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają strategie czytania. Przedstawia im krótko strategię przewidywania. Następnie uczniowie czytają o niej w podręczniku i tłumaczą nauczycielowi jej sens.

  5. Uczniowie zgadują o czym jest tekst na podstawie zdjęć i tematu lekcji. Czytają pytania do tekstu i zgadują odpowiedzi na nie (pre‑reading).

  6. Uczniowie czytają teksty na głos i streszczają je po polsku. Odpowiadają na pytania nauczyciela, który wyznacza uczniów i poprawia błędy w wymowie i tłumaczeniu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi jednego ucznia o przeczytanie najważniejszych wyrażeń poznanych na lekcji (key words). Ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

diving, volleyball, windsurfing, painting, photography, playing the guitar, prediction, guess, check, choose, team, bear, collect, art, countryside, take photos

Przykładowa wypowiedź ucznia

I go diving and windsurfing on holiday.

I like playing the guitar.

c) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenie 5/16 – połącz wyrazy w kolokacje.

Wybierz jedną z osób, których emaile czytałeś i odpisz krótko według podobnego schematu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel może podać uczniom adres swojej poczty elektronicznej, na który przyślą swoje emaile.

RCSg6KCzjR96A

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.78 KB w języku polskim
RTrlekVrFxcLB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim