Making friends – ćwiczenia w czytaniu
Making friends – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność czytania, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, poszerzając słownictwo dotyczące hobby i sportów.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słowa i kolokacje dotyczące sportów i hobby
wie, jakie ćwiczenia występują na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym
zna strategie czytania, np. przewidywanie
poszerza słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać prosty tekst ze zrozumieniem, przetłumaczyć go i odpowiedzieć na pytania do niego
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi hobby i sportów podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność czytania i mówienia
opisuje zdjęcia
opowiada o swoich zainteresowaniach
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, odpowiedzi na pytania i prezentacji swoich zainteresowań przed kolegami i nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się wypowiadać na swój temat
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, praca z podręcznikiem
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia sportów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące hobby i sportów. Następnie będziecie ćwiczyć czytanie i mówienie o zainteresowaniach.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia sportów i hobby i pyta, jak się nazywają po angielsku.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 16 i mówią, jakie sporty widzą na zdjęciach. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów związanych z zainteresowaniami. Uczniowie powtarzają słowa i wyjaśniają ich znaczenie. Nauczyciel poprawia błędy w wymowie. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel prosi o przećwiczenie tych słów podczas opowiedzenia o swoich zainteresowaniach, wskazuje kilku uczniów do odpowiedzi. Przykładowa wypowiedź ucznia znajduje się w załączniku (b).
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają strategie czytania. Przedstawia im krótko strategię przewidywania. Następnie uczniowie czytają o niej w podręczniku i tłumaczą nauczycielowi jej sens.
Uczniowie zgadują o czym jest tekst na podstawie zdjęć i tematu lekcji. Czytają pytania do tekstu i zgadują odpowiedzi na nie (pre‑reading).
Uczniowie czytają teksty na głos i streszczają je po polsku. Odpowiadają na pytania nauczyciela, który wyznacza uczniów i poprawia błędy w wymowie i tłumaczeniu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi jednego ucznia o przeczytanie najważniejszych wyrażeń poznanych na lekcji (key words). Ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
diving, volleyball, windsurfing, painting, photography, playing the guitar, prediction, guess, check, choose, team, bear, collect, art, countryside, take photos
Przykładowa wypowiedź ucznia
I go diving and windsurfing on holiday.
I like playing the guitar.
c) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenie 5/16 – połącz wyrazy w kolokacje.
Wybierz jedną z osób, których emaile czytałeś i odpisz krótko według podobnego schematu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel może podać uczniom adres swojej poczty elektronicznej, na który przyślą swoje emaile.