Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ

Temat: Malarstwo a historia.

definicja malarstwa historycznego

cechy malarstwa historycznego

nazwiska malarzy historycznych

Umiejętności

analiza malarstwa historycznego

Metoda i forma pracy

elementy wykładu, pogadanka, praca indywidualna

Środki dydaktyczne

reprodukcja obrazu Jana Matejki – „Grunwald” , fragment tekstu Janusza Boguckiego o „Bitwie pod Grunwaldem”

Przebieg lekcji

Wstęp:

Przywitanie uczniów i sprawdzenie obecności.

Podanie tematu i celów lekcji.

Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie wiadomości o realizmie i ulokowanie go czasowo.

Rozwinięcie:

Krótkie wprowadzenie nauczyciela:

Malarstwo historyczne to odmiana realizmu, malarska interpretacja wydarzeń historycznych. Pogadanka na temat funkcjonowania malarstwa historycznego.

Wnioski: malarstwo historyczne rozwijało się szczególnie w okresie zaborów (XIX w.) – walka narodowowyzwoleńcza przejawiała się także w postaci malarstwa, pokazywanie scen wzniosłych w życiu narodu sprzyjało podnoszeniu się ducha patriotycznego; malowanie wygranych walk sprzyjało wzbudzaniu dumy narodowej. Jeden z najciekawszych malarzy tego okresu to Jan Matejko. Cechował się bardzo starannym warsztatem realistycznym, ale idea, jaka przyświecała jego obrazom, wywodzi się z romantyzmu. Jego obrazy to m.in.: „Stańczyk”, „Kazanie Skargi”, „Rejtan”, „Unia lubelska”, „Hołd pruski”, „Kopernik”.

Nauczyciel przedstawia na rzutniku obraz Jana Matejki pt. „Bitwa pod Grunwaldem”.

Nauczyciel prosi wskazanego ucznia o datę bitwy pod Grunwaldem i krótkie przypomnienie historii tej bitwy.

Nauczyciel prosi kolejnego z uczniów o opis wyświetlanego obrazu.

Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przeczytanie fragmentu tekstu Janusza Boguckiego o „Bitwie pod Grunwaldem”: „Malowidło to podobne jest do wezbranego żywiołu walącego się na głowę widza ogromną falą, w której wnętrzu miotają się i kłębią splątane w walce ciała bojowników i koni, nieprzeliczone, wielokształtne oręże, zbroje, siodła, pióropusze, czapraki, wzburzone płaszcze i drogocenne szaty – wszystko to zbite w jedną pogmatwaną masę i rzucone na sam przód obrazu. W warunkach naturalnych byłoby zupełną niemożliwością oglądanie ludzi i rzeczy w takim zbliżeniu, w jakim pokazał je Matejko, oglądanie równocześnie wzrokiem tłum równie rozległy”.

Nauczcyiel prosi uczniów o komentarz do tych słów. Pyta, czy zgadzają się z opinią tego badacza twórczości Jana Matejki.

Nauczyciel przechodzi do omawiania drugiego ważnego malarza historycznego – Artura Grottgera (1837‑1867). Szczególne ważne są cztery jego cykle: Warszawa I, Warszawa II, Polonia, Litania. Jego pracę określa się jako dokument artystyczny przejmujących dokumentów w historii narodu polskiego. W swojej twórczości zwracał szczególnie uwagę na nadanie głębi przeżyć twarzom. Jego technika wykonania dzieła jest bardzo precyzyjna w szczegółach.

Nauczyciel przedstawia na rzutniku obraz Artura Grottgera pt. „Pożegnanie Konfederatów Barskich”.

Nauczyciel prosi wskazanego ucznia o komentarz historyczny (fakty historyczne) dotyczący sytuacji na obrazie.

Nauczyciel prosi kolejnego z uczniów o opis wyświetlanego obrazu.

Zakończenie:

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Podanie zadania domowego.

Bibliografia

Storczyk S., Wiadomości o sztuce, WSiP 1969.

Załączniki

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie na jeden z tematów znajdujących się poniżej. Pamiętaj, aby Twoja praca nie przekroczyła jednej strony A4.

  1. Wybierz dowolny obraz malarza historycznego i zinterpretuj go.

  2. Jakie cechy malarstwa historycznego wywodzą się z romantyzmu?

  3. Gdyby dzisiaj jakiś malarz pokusił się o namalowanie sceny historycznej, jaką współczesną scenę polityczną poleciłbyś mu do namalowania i dlaczego?

R1DhQ5zYrQ4WT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.00 KB w języku polskim