Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RlBaakyuebP7H1

Malarstwo Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1780 – narodziny Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa

1789‑1799 – Wielka Rewolucja Francuska

1797 – przyjazd Ingresa do Paryża

1801 – Ingres uhonorowany Prix de Rome

1806‑1818 – pierwszy pobyt Ingresa w Rzymie

1819‑1824 – pobyt we Florencji

1824 – powrót Ingresa do Paryża

1830 Rewolucja lipcowa we Francji

1834‑1841 – Ingres pełni dyrektora Akademii Francuskiej

1867 – śmierć Ingresa

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R17492TLBcXz2
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 180.11 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

charakteryzować twórczość Auguste Ingresa;

wymieniać najważniejsze dzieła Ingresa;

określać tematykę dzieł tworzonych przez autora;

określać miejsca przechowywania dzieł sztuki.

Życie Ingresa

Jean Auguste Dominique Ingres urodził się 29 sierpnia 1780 roku w Montauban. Był pierwszym dzieckiem Josepha Ingresa – dość przedsiębiorczego artysty, który na rodzinę zarabiał czym się dało: od portretów po pomniki nagrobne. Szybko rozpoznawszy talent u syna, zapisał jedenastoletniego Jeana Auguste’a do Królewskiej Akademii Malarstwa Rzeźby i Architektury (po rewolucji przemianowanej na Centralną Szkołę Departamentu Haute‑Garonne) w Tuluzie. Młody Ingres zbierał tam nagrody za rysunek, kompozycję i studia z natury.

R1TVC7iW3wj8z1
Luigi Calamatta, Ingres – kopia autoportretu, 1835, gallica.bnf.fr, CC BY 3.0

Po sześciu latach prowincjonalnej szkoły, Ingres przeniósł się do Paryża, aby kontynuować naukę u największego ówczesnego autorytetu w dziedzinie malarstwa: Jacquesa Louisa Davida. Do jego pracowni w École des Beaux Arts dostał się w 1799 roku, na początku rządów Napoleona Bonapartego. W dwa lata później, obrazem o tematyce iście davidowskiej: Posłowie Agamemnona w namiocie Achillesa, zdobył Grand Prix de RomeGrand Prix de RomeGrand Prix de Rome – prestiżową nagrodę przeznaczoną na dalsze studia w rzymskiej Villa Medici – francuskiej fundacji państwowej. Do Włoch wyruszył jednak dopiero w 1806 roku, gdy stan rządowej kasy się poprawił. Ingres, rozczarowany surową krytyką swych prac w paryskim SalonieSalon sztukiSalonie, powrócił do Paryża, tym razem zyskując uznanie, dopiero w 1824 roku, a i to nie na stałe. W roku 1835 objął dyrekcję fundacji, której sam niegdyś był stypendystą i kolejnych sześć lat spędził w Villa Medici, poświęcając się pracy pedagogicznej. Do Francji, gdzie spędził ostatnich 25 lat swojego życia na stałe wrócił w 1841 roku. Umarł po krótkotrwałym zapaleniu płuc, 14 stycznia 1867 roku.

R6gSbJU2JrVf51
Auguste Ingres, „Posłowie Agamemnona w namiocie Achillesa”, 1801, École des Beaux Arts, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Jean Auguste Dominique Ingres przeżył trzy rewolucje: Wielką Rewolucję Francuską w 1789 roku, Rewolucję Lipcową w 1830 oraz Wiosnę Ludów w 1848 roku. Przeżył triumfy Napoleona i jego upadek, restaurację Burbonów, Ludwika Filipa. Umarł w czasach drugiego cesarstwa. Żaden z tych wielkich wstrząsów dziejowych nie odznaczył się jednak w podejmowanej przez niego tematyce i w formie jego sztuki.

Styl malarstwa Ingresa

Jak przystało na ucznia Davida, Ingres uznawał prymat historycznych kompozycji figuralnych jako najwyższej umiejętności malarskiej. Szczerze wierzył w to co mu wpajano, że prawdziwego artystę poznaje się po podniosłej treści. Sztukę portretową, chociaż osiągnął w niej mistrzostwo, traktował marginalnie. Nie wiązał jej z prestiżem, przynosiła mu ona za to znaczne korzyści materialne. Piękno było dla Ingresa pojęciem najwyższej wartości, przy czym bezpośrednim impulsem dla niego było piękno natury. Bliskie mu były, tak jak artystom klasycystycznym, ideały antyczne, ale także dzieła mistrzów włoskiego renesansu, zwłaszcza Rafaela. Spotykał się przez to z ostrą krytyką malarzy romantycznych, z Eugene Delacroix na czele. Spór dwóch artystów odcisnął się silnym piętnem na życiu kulturalnym Paryża. Dialog trwał do końca życia obu antagonistów i przybierał często postać otwartej kłótni.

RFKxsfpMS3doK1
Ilustracja przedstawia obraz Auguste Ingres, „Napoleon jako pierwszy konsul". Na tle ciemnej kotary stoi młody mężczyzna w czerwonym, ozdobionym złotym lamowaniem uniformie. Prawą rękę opiera na stoliku i znajdującym na nim zwoju papieru. Lewą rękę ma uniesioną na wysokość piersi, dłoń schował w rozpiętym uniformie. W tle widać fragment zabudowań z wieżą kościelną. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Purpurowy uniform jest kolorem władzy Punkt 2: Lewa ręka jest schowana pod żakiet, jako symbol mądrości i dojrzałości Punkt 3: Przy pasie widoczny jest miecz schowany w pochwie Punkt 4: W prawej ręce widoczny jest dekret o odbudowie miasta Liege
Auguste Ingres, „Napoleon jako pierwszy konsul”, 1804, Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain w Liège, wikimedia.org, domena publiczna

Na przykładzie dwóch portretów namalowanych przez Ingresa w 1806 roku można zauważyć w jaki sposób wyznawane przez niego ideały wpłynęły na sztukę artysty.

Rz8t1hwz6rxLT1
Ilustracja przedstawia obraz Auguste Ingres, „Napoleon na tronie cesarskim”. Widać mężczyznę w bogaty stroju, obszytym gronostajami. Szata wykonana jest z czerwonego materiału, wyszywanego złotą nitką. Na głowie ma złoty wieniec laurowy. W jednej ręce trzyma berło, w drugiej wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości. Na ilustracji znajduje się pięć aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: Berło zwieńczone na szczycie statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego Punkt 2: wykonana z kości słoniowej ręka sprawiedliwości main de justice Punkt 3: Miecz koronacyjny schowany w pochwie Punkt 4: Złoty wieniec laurowy Punkt 5: Wysadzany diamentami Order Legii Honorowej
Auguste Ingres, „Napoleon na tronie cesarskim”, 1806, Musée de l'Armée w Paryżu, wikimedia.org, domena publiczna

Portret panny Rivière przywodzi na myśl skojarzenia z malarstwem renesansu, zwłaszcza z pracami Rafaela.

RYEWB4n1VzZ0G1
Auguste Ingres, „Portret panny Rivière”, 1806, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

W obrazie tym, i w namalowanym nieco wcześniej wizerunku pani Rivière, widać już pewną metodę, którą Ingres stosował później z dużym powodzeniem i w innych swoich dziełach, zwłaszcza portretowych. Już tu dają zauważyć się nieznaczne deformacje anatomiczne, widoczne na przykład w palcach, które wyglądają jakby były pozbawione stawów. Z niezwykłą starannością malowane są też tkaniny których rodzaj i układ dobrane są tak, aby jak najpełniej wydobyć piękno otulonych w nie, bądź otoczonych nimi postaci.

Wbrew temu co sam twierdził, Ingres był niezwykle wyczulony na kolor. Barwa odgrywała w jego sztuce istotną rolę i była stosowana w bardzo przemyślany sposób, który dyktowały wymogi formy. Formy te tworzyła giętka, opływowa i pełna dekoracyjnych wartości linia. Światłocień artysta wykorzystywał w zakresie minimalnym. Wyróżnikiem stylu Ingresa są spokój i statyczność oraz czystość konturu i profilu.

Rt9NjTtOwtC2C1
Źródło: online-skills.

Mitologia w twórczości Ingresa

Jean Auguste Dominique Ingres w przeciwieństwie do swego mistrza, Jacquesa Louisa Davida, który rzadko wprowadzał mitologię do swoich obrazów nie unikał tematyki mitologicznej. Wybór kompozycji o takiej tematyce, tak lubianej przez artystów renesansowych, stanowił dla niego, poza tym że spełniała wymogi kompozycji figuralnej, właściwie pretekst do dość karkołomnych konstrukcji formalnych: ukazania doskonałych linii ciał w aktach. Rysunek owych aktów był niejednokrotnie tak wyszukany, że często odbiegał od form rzeczywistych. Ciała Ingresa, samowystarczalne w swojej formie, anatomicznie, jak to wspomniano już wcześniej, nie do końca były poprawne. Był to jednak zabieg ze wszech miar zamierzony. W swojej sztuce – z  wyjątkiem robionych na zamówienie portretów – Ingres próbuje bowiem odnaleźć formę doskonałą, realizm stawiając na drugim miejscu.

R1NbpOfrX9mFd1
Ilustracja przedstawia obraz Auguste Ingres, „Edyp i sfinks”. Młody, nagi mężczyzna stoi, lekko pochylony jaskini. Lewą nogę zgiął, opierając na kamiennym głazie. Na kolanie zgiętej nogi oparł łokieć lewej ręki. Zwrócony jest bokiem do widza, patrzy na postać ukrytą w mroku jaskini. W oddali przy wejściu do jaskini stoi drugi, nagi mężczyzna. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Powstały w 1808 roku obraz Edyp i Sfinks jest znakomitym przykładem kompozycji figuralnej. Prawa noga Edypa nie mieści się w osi jego ciała i ma inne proporcje niż jego lewa noga, harmonizuje jednak doskonale z liniami obrazu.
Auguste Ingres, „Edyp i sfinks”, 1808, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Podobnie jest na obrazie z 1811 roku, przedstawiającym Jowisza i Tetydę. Dzieło to spotkało się z miażdżącą krytyką współczesnych, którzy na przykład wygiętej szyi Tetydy zarzucali niekształtność, „wydęcie”. Mieli rację krytycy, jednak znowu – zasady anatomii i proporcji ciała podporządkowane były tutaj kompozycji całości.

R14frOeRUa92t1
Auguste Ingres, „Jowisz i Tetyda”, 1811, Musée Granet, Aix-en-Provence, wikimedia.org, domena publiczna

Akty kobiece

Zbyt wielu kręgów doszukiwano się też u Wielkiej Odaliski Ingresa, niepoprawną budowę anatomiczną ciał kobiecych zarzucano i innym aktomAktaktom malarza. Jednak to właśnie ona, między innymi, składała się na subtelny erotyzm jego przedstawień.

Rw4PO4VoNpxFU1
Ilustracja przedstawia obraz Auguste Ingres, „Wielka odaliska”. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Ciemnowłosa naga kobieta leży na kolorowej pościeli Punkt 2: U jej nóg widoczny jest wachlarz z pawich piór Punkt 3: Jej ciało jest ułożone w nienaturalny sposób, niemożliwy do odtworzenia w rzeczywistości Punkt 4: Wydłużenie miednicy może być celowe – autor chciał podkreślić jaką funkcję pełniła kobieta na dworze sułtana (zaspokajanie potrzeb seksualnych).
Auguste Ingres, „Wielka odaliska”, 1814, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Akty Ingresa są pełne i statyczne, niemal zawsze malowane pod pretekstem przedstawień mitologicznych (Edyp i sfinks, Jowisz i Tetyda), alegorycznych (Źródło) lub też tematyki orientalnej, co było dziewiętnastowieczną nowością ikonograficzną, wykorzystywaną nie tylko przez Ingresa.

RxKJ1W6zZ95jA1
Auguste Ingres, „Źródło”, 1856, Musée d'Orsay, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

W aktach kobiecych Ingres osiągnął prawie abstrakcyjną idealizację zarysu form ciała, jednocześnie – co świadczy o wielkim kunszcie artysty – nie odbierając mu sensualności. Karnacja jego „odalisk” jest zawsze jednolita. Ich twarze jak u Rafaela przedstawione na zasadzie symetrii zwierciadlanej są niemal zupełnie pozbawione ekspresji. Spójrzmy na reprodukcję obrazu zatytułowanego Łaźnia Turecka, namalowanego w 1862 roku.

RK6WjjH44Bd6L1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Auguste Ingres, „Łaźnia turecka”. Widać pomieszczenie łaźni, w którym znajduje się dużo nagich kobiet, siedzących, tańczących lub zanurzonych w wodzie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Głowy i torsy przedstawionych tu kobiet składają się prawie wyłącznie z odcinków koła i elipsy, co podkreśla jeszcze okrągły kształt obrazu. Kształt, który z resztą nie był pierwszym wyborem artysty – nadał mu go dopiero później, domalowując także, w celu dopasowania całości kompozycji, kilka nowych szczegółów.
Auguste Ingres, „Łaźnia turecka”, 1862, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Łaźnia turecka wyszła spod pędzla 82‑letniego już artysty. Porównując z nią jego wcześniejsze prace widać jak niewiele zmieniło się jego malarstwo, którego założenia klarowne były już w bardzo wczesnej fazie twórczości Ingresa. Konsekwentnie wypełniał je, nie zważając na krytykę, jakiej nie szczędzili mu zarówno malarze akademiccy, jak i romantycy. W końcu zdobył uznanie, a jego twórczość inspirowała takich artystów jak Degas czy Renoir.

Polecenie 1

Odpowiedz na pytania:

Kiedy żył i tworzył Jean Auguste Dominique Ingres?
Co wpłynęło na jego twórczość?
Jaka była tematyka jego obrazów?
Co w malarstwie Ingres cenił najbardziej?

R5SUzNVnlzs3V

Zadania

RvOLZrTbtXz5x1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w tekście. Jak przystało na ucznia TU UZUPEŁNIJ, Ingres uznawać prymat historycznych kompozycji figuralnych jako umiejętności umiejętności malarskiej. Szczerze wierzył w co mu wpajano: że prawdziwego TU UZUPEŁNIJ poznaje się po podniosłej treści. TU UZUPEŁNIJ, chociaż osiągnął w niej mistrzostwo, traktował marginalnie. Nie wiążę jej z prestiżem, przynosi mu ona za to większe korzyści materialne. Piękno było dla Ingresowego pojęcia wartości, przy czym bezpośrednio impulsem dla niego było piękno TU UZUPEŁNIJ.
Źródło: online-skills.
Rh3g7Bjzcq1VF1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj dzieła do muzeów, w których się znajdują. Dzieło: Napoleon na tronie cesarskim, Możliwe odpowiedzi: 1. Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, 2 Luwr, 3 Musée d'Orsay, 4 Musée de l'Armée w Paryżu. Dzieło: Napoleon jako pierwszy konsul, Możliwe odpowiedzi: 1. Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, 2 Luwr, 3 Musée d'Orsay, 4 Musée de l'Armée w Paryżu; Dzieło: Portret panny Riviere, Możliwe odpowiedzi: 1. Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, 2 Luwr, 3 Musée d'Orsay, 4 Musée de l'Armée w Paryżu; dzieło: Żródło, Mozliwe odpowiedzi: 1. Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, 2 Luwr, 3 Musée d'Orsay, 4 Musée de l'Armée w Paryżu
Źródło: online-skills.
R4HlHpSEzPW7w
Ćwiczenie 3
Podaj rok powstania obrazu Łaźnia turecka.
R1JtUG26IOUKX
Ćwiczenie 4
Podaj rok powstania obrazu Łaźnia turecka.
RwMGSsSapqu5Y
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. W którym roku powstał obraz Jowisz i Tetyda? Możliwe odpowiedzi: propozycja pierwsza: 1809; propozycja druga: 1811; propozycja trzecia: 1814
Ćwiczenie 6
RnaienES46pM81
Uzupełnij zdanie. Łaźnia turecka wyszła spod pędzla TU UZUPEŁNIJ-letniego już artysty. Porównując z jej przygotowanymi pracami widać, jak bardzo zmieniają się jego malarstwo, przypisane klarowne były już w bardzo wczesnej twórczości Ingresa.
Źródło: online-skills.
ResvhCJ3DKwqv
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Kto z rodziny Riviere był przedstawiony na obrazach Auguste Ingres?
md47c08049da59d40_0000000000183

Słownik pojęć

Akt
Akt

przedstawienie nagiej postaci ludzkiej

Grand Prix de Rome
Grand Prix de Rome

francuska nagroda dla wybitnych adeptów sztuki, początkowo młodych malarzy i rzeźbiarzy, potem także grafików i muzyków. Stanowiłą ona stypendium, obejmujące pobyt w Rzymie trwający od trzech do pięciu lat, wraz z mieszkaniem w rzymskiej Académie de France mieszczącej się w Villa Medici.
Stypendium zostało ustanowione przez króla Ludwika XIV w roku 1666 i zniesione przez ministra kultury André Malraux w roku 1968.

Salon sztuki
Salon sztuki

czasowa wystawa artystyczna (np. doroczny salon jesienny, zimowy) będąca przeglądem dorobku współczesnej sztuki, niekiedy poświęcona jednemu działowi, np. rzeźbie, malarstwu itp.; organizowana przeważnie przez instytucje do tego powołane (w Polsce od 2 poł. XIX w. np. przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie). Salon obejmował zwykle prace wielu artystów; selekcji dzieł dokonywało specjalne jury; na salonie przyznawano nagrody honorowe danej instytucji (medale, dyplomy) oraz pieniężne fundowane przez urzędy, instytucje, organizacje i osoby prywatne. Ten typ salonu powstał we Francji w XVIII w. (Salon Paryski), rozpowszechnił się w XIX w.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

www.encyklopedia.pwn

Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

md47c08049da59d40_0000000000208

Galeria dzieł sztuki

md47c08049da59d40_0000000000214

Bibliografia

Wielcy Malarze. Jean‑August‑Dominique Ingres, nr 23, Eaglemoss Polska 1999.

Ciseri I., Romantyzm, K. Dyjas‑Fezzi (tłum.), Warszawa: Arkady, 2010.

Georges Vigne, Ingres, Citadelles & Mazenod, Paryż 1995.

Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2008.

Jean Paul Couchoud, Sztuka francuska, t. 2, Warszawa: WAiF, 1981.