| |
| |
| |
| |
| 1.4) przyporządkowuje twórczość́ poszczególnych artystów do stylów i kierunków, w obrębie których tworzyli; (1.5) zna twórczość́ najwybitniejszych artystów i potrafi wymienić́ dzieła, które stworzyli, rozpoznać́ najsłynniejsze z nich oraz określić́ w przybliżeniu czas ich powstania; narzędzia i techniki plastyczne); |
| |
| Malarze włoskiego renesansu |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna szkoły renesansu włoskiego,
wymienia nazwiska malarzy włoskich,
zna podział renesansu na okresy.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać na mapie najważniejsze ośrodki malarstwa w renesansie włoskim,
określa przynależność artysty do danej szkoły renesansowej,
omawia cechy charakterystyczne dla wskazanego malarza włoskiego renesansu.
|
| postawy:
kształtowanie szacunku dla dorobku artystycznego malarstwa renesansowego,
wdrażanie do rozumienia zjawisk występujących w sztuce.
|
| |
| |
| |
| indywidualna, zbiorowa, grupowa |
| |
| Literatura, albumy z wybranymi obrazami malarzy protorenesansowych, oraz wczesnego i dojrzałego renesansu, dowolny słownik sztuk lub pojęć plastycznych |
w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie do grupowania artystów w obrębie danego stylu i kierunku; Schemat ukazujący przynależność́ artystów reprezentujących poszczególne style i kierunki; |
| |
| |
faza wprowadzająca: (6 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel informuje uczniów o podziale czasowym włoskiego renesansu oraz o roli protorenesansu na kształtowanie się renesansu we Florencji. Zapoznaje tez z ośrodkami sztuki renesansowej.
Uczniowie wskazują na mapie wymienione przez nauczyciela miasta, które odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu się malarstwa we Włoszech. Podkreśla znaczenie Florencji jako kolebki renesansu.
|
faza realizacyjna: (32 min.) |
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, przydzielając dla każdej z nich zadania. Zadania problemowe dla grup:
grupa 1 - sztuka protorenesansu: rywalizacja Sieny i Florencji, cechy bizantyjskie w malarstwie (Duccio di Buoninsegna, Simone Martini, Cimabue) mowy rodzaj estetyki w malarstwie, dorobek artystyczny i znaczenie fresków Giotta i Cimabue.
grupa 2 malarstwo wczesnego renesansu (quattrocento): osiągnięcia XV–wiecznych malarzy włoskich w poszczególnych ośrodkach (Andrea del Verocchio, Tomasso Masaccio, Sandro Botticelli, Fra Angelico, Piero, della Francesca, AndreaMantegna)
grupa 3 – przedstawiciele cinquecenta: człowiek renesansu – Leonardo da Vinci, znaczenie twórczości Michała Anioła, ideał piękna i klasyczna koncepcja malarstwa Rafaela, cechy kolorystów weneckich (Paolo Veronese, Tycjan).
Uczniowie, korzystając z książek, albumów i słownika przygotowują krótkie charakterystyki twórczości artystów umiejscowione w określonym czasie.
Podczas przygotowania uczniów do prezentacji nauczyciel udziela wskazówek, kontroluje wykonywanie zadań w czasie.
Poszczególne grupy przedstawiają przygotowany materiał. Podczas omówienia nauczyciel wyświetla schemat ukazujący przynależność́ artystów reprezentujących poszczególne style i kierunki.
|
faza podsumowująca: (7 min.) |
W celu utrwalenia materiału nauczyciel wyświetla interaktywne narzędzie do grupowania artystów w obrębie danego stylu i kierunku.
Nauczyciel wystawia ocenę wyrażoną stopniem za pracę grupową.
|