Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Malarze włoskiego renesansu

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

1.4) przyporządkowuje twórczość́ poszczególnych artystów do stylów i kierunków, w obrębie których tworzyli;

(1.5) zna twórczość́ najwybitniejszych artystów i potrafi wymienić́ dzieła, które stworzyli, rozpoznać́ najsłynniejsze z nich oraz określić́ w przybliżeniu czas ich powstania; narzędzia i techniki

plastyczne);

Temat lekcji:

Malarze włoskiego renesansu

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna szkoły renesansu włoskiego,

  • wymienia nazwiska malarzy włoskich,

  • zna podział renesansu na okresy.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie najważniejsze ośrodki malarstwa w renesansie włoskim,

  • określa przynależność artysty do danej szkoły renesansowej,

  • omawia cechy charakterystyczne dla wskazanego malarza włoskiego renesansu.

postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku artystycznego malarstwa renesansowego,

  • wdrażanie do rozumienia zjawisk występujących w sztuce.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne,

Literatura, albumy z wybranymi obrazami malarzy protorenesansowych, oraz wczesnego i dojrzałego renesansu, dowolny słownik sztuk lub pojęć plastycznych

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywne narzędzie do grupowania artystów w obrębie danego stylu i kierunku;

Schemat ukazujący przynależność́ artystów reprezentujących poszczególne style i kierunki;

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(6 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel informuje uczniów o podziale czasowym włoskiego renesansu oraz o roli protorenesansu na kształtowanie się renesansu we Florencji. Zapoznaje tez z ośrodkami sztuki renesansowej.

  3. Uczniowie wskazują na mapie wymienione przez nauczyciela miasta, które odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu się malarstwa we Włoszech. Podkreśla znaczenie Florencji jako kolebki renesansu.

faza realizacyjna:

(32 min.)

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, przydzielając dla każdej z nich zadania. Zadania problemowe dla grup:

    1. grupa 1 - sztuka protorenesansu: rywalizacja Sieny i Florencji, cechy bizantyjskie w malarstwie (Duccio di Buoninsegna, Simone Martini, Cimabue) mowy rodzaj estetyki w malarstwie, dorobek artystyczny i znaczenie fresków Giotta i Cimabue.

    2. grupa 2 malarstwo wczesnego renesansu (quattrocento): osiągnięcia XV–wiecznych malarzy włoskich w poszczególnych ośrodkach (Andrea del Verocchio, Tomasso Masaccio, Sandro Botticelli, Fra Angelico, Piero, della Francesca, AndreaMantegna)

    3. grupa 3 – przedstawiciele cinquecenta: człowiek renesansu – Leonardo da Vinci, znaczenie twórczości Michała Anioła, ideał piękna i klasyczna koncepcja malarstwa Rafaela, cechy kolorystów weneckich (Paolo Veronese, Tycjan).

  2. Uczniowie, korzystając z książek, albumów i słownika przygotowują krótkie charakterystyki twórczości artystów umiejscowione w określonym czasie.

  3. Podczas przygotowania uczniów do prezentacji nauczyciel udziela wskazówek, kontroluje wykonywanie zadań w czasie.

  4. Poszczególne grupy przedstawiają przygotowany materiał. Podczas omówienia nauczyciel wyświetla schemat ukazujący przynależność́ artystów reprezentujących poszczególne style i kierunki.

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. W celu utrwalenia materiału nauczyciel wyświetla interaktywne narzędzie do grupowania artystów w obrębie danego stylu i kierunku.

  2. Nauczyciel wystawia ocenę wyrażoną stopniem za pracę grupową.

R1YBj2z4oQckO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.00 KB w języku polskim
R1CM9RpRcxyuH

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.13 KB w języku polskim