Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Małe, duże, wielkie – martwa natura

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji

na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały,

narzędzia i techniki plastyczne).

Temat lekcji:

Małe, duże, wielkie – martwa natura

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • stosuje terminologię określającą proporcje przedmiotów,

  • rozróżnia wielkości przedmiotów codziennego użytku,

  • zna pojęcie martwej natury

umiejętności – uczeń:

  • posługuje się techniką wycinanki,

  • porządkuje elementy według proporcji,

  • przyporządkowuje pojęcia charakterystyczne dla wskazanych przedmiotów,

  • posługuje się techniką wycinanki w tworzeniu pracy twórczej

  • potrafi odtworzyć kształty i ich wielkości na płaszczyźnie

  • umie sprawnie posługiwać się narzędziami i materiałami

postawy:

  • dostrzeganie różnych proporcji w otaczającym świecie

  • właściwie organizuje swój warsztat pracy,

  • dba o estetykę wykonywanej pracy twórczej,

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

przykłady reprodukcji z martwymi naturami

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywne narzędzie do porządkowania elementów według wielkości.

Prezentacja multimedialna z pojęciami określającymi przeciwstawne zestawienia: gruby‑cienki, duży‑mały, wysoki‑niski.

Materiały plastyczne:

papier kolorowy formatu A‑4, wycinanki samoprzylepne, nożyczki

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat różnych proporcji i zależności w otaczającym świecie.

  3. Prezentuje interaktywne narzędzie do porządkowania elementów według wielkości. Uczniowie wykonują ćwiczenia, korzystając z powyższego narzędzia (zasobu).

faza wprowadzająca:

(12 min.)

faza realizacyjna:

(22 min.)

  1. Nauczyciel ustawia na przygotowanym stole największe naczynie, które będzie elementem martwej natury składającej się z przedmiotów codziennego użytku.

  2. Spośród uczniów zostają losowo wybrane dwie osoby, których zadaniem jest dostawienie do kompozycji kolejnych dwóch elementów (wszystkie elementy martwej natury muszą znacznie różnić się wielkością).

  3. Uczniowie opisują wygląd i zależności pomiędzy przedmiotami, wskazując na różnice w proporcjach.

  4. Uczniowie wykonują pracę plastyczną: na kolorowych kartkach papieru naklejają wycięte elementy martwej natury, wzorując się na ustawionej wcześniej kompozycji. Nauczyciel przypomina o zachowaniu różnic pomiędzy naczyniami.

faza podsumowująca:

(11 min.)

  1. Nauczyciel ocenia prace i informuje, że poza różnicami w wielkości można jeszcze dostrzec inne cechy w proporcjach, takie jak wysoki‑niski, gruby‑cienki.

  2. Dla zobrazowania wyświetla prezentację multimedialną z zasobu. Na zakończenie uczniowie wymieniają przykłady zapamiętane z prezentacji oraz podają inne zaczerpnięte z własnych obserwacji.

R1OUNnwEUErNK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 94.50 KB w języku polskim
R1QtRG1iqA751

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.83 KB w języku polskim