| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne). |
| |
| Małe, duże, wielkie – martwa natura |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
stosuje terminologię określającą proporcje przedmiotów,
rozróżnia wielkości przedmiotów codziennego użytku,
zna pojęcie martwej natury
|
| umiejętności – uczeń:
posługuje się techniką wycinanki,
porządkuje elementy według proporcji,
przyporządkowuje pojęcia charakterystyczne dla wskazanych przedmiotów,
posługuje się techniką wycinanki w tworzeniu pracy twórczej
potrafi odtworzyć kształty i ich wielkości na płaszczyźnie
umie sprawnie posługiwać się narzędziami i materiałami
|
| postawy:
dostrzeganie różnych proporcji w otaczającym świecie
właściwie organizuje swój warsztat pracy,
dba o estetykę wykonywanej pracy twórczej,
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja) |
| |
| |
| |
| przykłady reprodukcji z martwymi naturami |
w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie do porządkowania elementów według wielkości. Prezentacja multimedialna z pojęciami określającymi przeciwstawne zestawienia: gruby‑cienki, duży‑mały, wysoki‑niski. |
| |
| papier kolorowy formatu A‑4, wycinanki samoprzylepne, nożyczki |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat różnych proporcji i zależności w otaczającym świecie.
Prezentuje interaktywne narzędzie do porządkowania elementów według wielkości. Uczniowie wykonują ćwiczenia, korzystając z powyższego narzędzia (zasobu).
|
faza wprowadzająca: (12 min.) | |
faza realizacyjna: (22 min.) |
Nauczyciel ustawia na przygotowanym stole największe naczynie, które będzie elementem martwej natury składającej się z przedmiotów codziennego użytku.
Spośród uczniów zostają losowo wybrane dwie osoby, których zadaniem jest dostawienie do kompozycji kolejnych dwóch elementów (wszystkie elementy martwej natury muszą znacznie różnić się wielkością).
Uczniowie opisują wygląd i zależności pomiędzy przedmiotami, wskazując na różnice w proporcjach.
Uczniowie wykonują pracę plastyczną: na kolorowych kartkach papieru naklejają wycięte elementy martwej natury, wzorując się na ustawionej wcześniej kompozycji. Nauczyciel przypomina o zachowaniu różnic pomiędzy naczyniami.
|
faza podsumowująca: (11 min.) |
Nauczyciel ocenia prace i informuje, że poza różnicami w wielkości można jeszcze dostrzec inne cechy w proporcjach, takie jak wysoki‑niski, gruby‑cienki.
Dla zobrazowania wyświetla prezentację multimedialną z zasobu. Na zakończenie uczniowie wymieniają przykłady zapamiętane z prezentacji oraz podają inne zaczerpnięte z własnych obserwacji.
|