Ważne daty
1632‑1675 roku – lata życia Jana (Johannesa) Vermeer van Delft
1653 – wstąpienie malarza do gildii św. Łukasza
1653 – poślubienie Katarzyny Bolnes
1666 - 1668 – namalowanie Alegorii malarstwa, będącej zaprezentowaniem umiejętności artystycznych
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
charakteryzować twórczość Jana Vermeera jako malarza małych form;
wskazywać tematy i motywy ikonograficzne w dziełach malarza;
analizować wybrany obraz Vermeera;
wskazywać postaci we wnętrzu jako cechy najbardziej charakterystycznej dla malarstwa Vermeera;
definiować terminy: camera obscura, weduta.
Malarstwo holenderskie w XVII wieku
Malarstwo holenderskie, które z taką intensywnością pojawiło się w XVII wieku powstawało w bardzo niespokojnych czasach. W wyniku wojen z Hiszpanią Niderlandy podzielono na dwie części, które dziś nazywamy Belgią i Holandią. W części, która pozostała pod władzą Hiszpanii rozwinęło się malarstwo katolickie, którego przedstawicielem był RubensRubens, a w Holandii malarstwo protestanckie, którego królem był RembrandtRembrandt. Vermeer był wyznawcą doktryn Jana Kalwina, ale przeszedł na katolicyzm żeniąc się z katoliczką. Religia miała wpływ na tematykę obrazów Vermeera. Jan Vermeer to jeden z największych malarzy niderlandzkiego baroku. Nazywa się go „Sfinksem z Delft” z racji skąpych informacji o jego życiu. Wiadomo np. że w 1653 roku wstąpił do gildii malarzygildii malarzy św. Łukasza. Jego biografię piszą obrazy.
Tematyka religijna
Malarze, w zależności od zamówienia mecenasa realizowali obrazy o różnej tematyce. Powstały różne gatunki malarskie: najwyżej ceniono storię, czyli obrazy o tematyce biblijnej, mitologicznej, historycznej, które wymagały największych umiejętności i były z tego powodu najdroższe. Nieco niżej ceniono portrety, portrety i martwe natury. Najtańsze były sceny rodzajowe, przestawiające krowy na pastwisku. Mali mistrzowieMali mistrzowie tworzyli niewielkie pod względem formatu obrazy, w których łatwo dostrzec można cała plejadę tematów malarskich. Jan Vermeer specjalizował się w malarstwie o tematyce religijnej, w malarstwie rodzajowym, wykonał też kilka pejzaży i portretów. Jednym z jego najwcześniejszych obrazów religijnych jest namalowana w 1655 roku Święta Prakseda, ukazująca rzymską świętą z II wieku. Obraz Vermeera jest kopią dzieła Felice Ficherellego. Tematykę zaczerpniętą z Nowego Testamentu malarz przedstawił także w obrazie Chrystus w domu Marii i Marty.
Vermeer namalował kilka obrazów, które łączą się z jego katolickim wyznaniem wiary. Początkowo wyznawał kalwinizm a następnie, pod wypływem zony i teściowej zmienił wyznanie, stając się katolikiem w protestanckiej Holandii. Dziś obraz zdobi Narodową Galerię Szkocji. To jedno z jego młodzieńczych dzieł, namalowane ok. 1656 roku.
Sceny rodzajowe
Niewielki dorobek Johannesa Vermeera z Delft (przetrwało około 35 obrazów) przedstawia najczęściej prostych ludzi we wnętrzach. Płótna artysty wyróżnia jednak mistrzowskie operowanie światłem, padającym zazwyczaj z lewej strony oraz naturalne zachowanie i gesty bohaterów. Tematyka rodzajowa zajmuje najwięcej miejsca w twórczości malarza. Jednak w codzienności tych scen ukryta jest często głębsza wymowa. Malarz nawiązując do życia Holandii XVII wieku stosuje niezwykłe efekty optyczne oraz nadaje swoim dzieło głębszego sensu. W swoich obrazach stosuje urządzenia zwanego camera obscuracamera obscura (ciemny pokój), wyposażonego w soczewkę.
Do scen o tematyce rodzajowej w dorobku Vermeera zalicza się obraz Przerwana lekcja muzyki. Pozornie jest to portret dwóch osób – kobiety i mężczyzny w niewielkim, kameralnym wnętrzu., jednak w rzeczywistości obraz piętnuje niewierność małżeńską. Vermeer w kameralnym, domowym pomieszczeniu przedstawił młodą kobietę w białej chuście, błękitnej sukni i czerwonym kaftanie, która przed chwilą była zajęta grą na lutni. Gdy obok niej stanął młody mężczyzna w kaftanie, zaprzestała grania i zajęła się czytaniem listu (miłosnego?), który od niego otrzymała. Aby objaśnić temat, trzeba przyjrzeć się różnym jego elementom i źródłom literackim, które wykorzystał malarz: Obraz z kupidynem w tle powstał na bazie emblematu z dzieła Amorum emblemata Otto van Veniusa z komentarzem: Perfectus amor non est nisi ad unum (Idealna miłość może istnieć tylko do jednej osoby). Klatka namalowana w tle nawiązuje z kolei do emblematu Daniela Heinsiusa Perch'io stesso mi strinsi (Bo się zobowiązałem). Interpretacja obrazu jest zatem jasna: kobieta wbrew oczekiwaniom, jest niewierna swojemu mężowi, jest gotowa do gry miłosnej i zdrady z autorem listu. Symbolizująca „dobrowolne więzienie miłości” klatka na ptaki jest z kolei aluzją do bycia wiernym mężowi.
Codzienną scenę malarz uwiecznił w obrazie Kobieta nalewająca mleko (Mleczarka). Dzieło, pokazujące zwyczajność życia XVII‑wiecznej Holandii stało się pretekstem do zaprezentowania doskonałości efektów optycznych i dbałości o detale.
Wysłuchaj audycji Programu II Polskiego Radia, w której dr Grażyna Bastek opowiada o różnych odsłonach obrazu Vermeera. Zapisz najważniejsze informacje.
Pracownie w dziełach Vermeera
Wnętrzami uwiecznionymi w dziełach Vermeera były nie tylko mieszkania mieszczańskie. W kilku obrazach pojawiają się pracownie, służące przedstawieniu pracy osób o różnych profesjach, m.in. świat uczonych oraz - prezentująca własną osobę i alegoryczny charakter sztuki – autoportret malarza podczas pracy. Znaczeń alegorycznych można doszukać się już w rodzajowym obrazie Kobieta ważąca perły. Jednak typowym dziełem tego typu jest Pracownia artysty (Alegoria malarstwa).
Geograf to obraz należący do dzieł przedstawiających pracownie w dorobku mistrza z Delft. Malarz ukończył obraz ok. 1669 roku. Obraz jest dwa razy sygnowany, być może obydwie sygnatury są późniejsze. Przedstawia mężczyznę o kręconych włosach, ubranego w długą, obfitą szatę i który stoi oparty o biurko. W tle ukazano mapę, książki i globus, na stole, przy swobodnie rozrzuconej tkanie leżą mapy. W jednej ręce geograf trzyma cyrkiel. Malarz ukazał uczonego w chwili przerwy, gdy ten zamyślony patrzy w kierunku okna. Być może obraz to portret Antonie van Leeuwenhoeka, słynnego uczonego, który zajmował się szlifowaniem soczewek i budową mikroskopów.
Kobiece portrety
Vermeer jest także autorek kilku kobiecych portretów, w których akcentował urodę. Do najsłynniejszych dzieł tego typu należy Dziewczyna z perłą. Przedstawiający obróconą w stronę widza kobietę obraz urzeka tajemnicą i zwraca uwagę niezwykłą zmysłowością modelki. Elementem charakterystycznym jest perłowy kolczyk w uchu dziewczyny, jej rozchylone usta. Dziewczyna w czerwonym kapeluszu to dzieło, którego pochodzenie jest niejasne. Ponieważ obraz powstał na dece, niektórzy badacze uważają go za późniejsze naśladownictwo. Za postacią dziewczyny widoczny jest portret mężczyzny, odwrócony o 180 stopni.
Widoki miasta
Jan Vermeer interesował się też pejzażem miejskim. Jego Widok Delft to weduta, typ obrazu rozpowszechniony w malarstwie europejskim pod koniec XVI wieku. Obraz ukazuje fragment miasta i jest odzwierciedleniem poglądów politycznych artysty - jasno oświetlony kościół Nieuwe Kerk jest symbolem narodowym –znajduje się w nim grobowiec Wilhelma I Orańskiego.
Drugim widokiem miejskim w dorobku artysty jest obraz zatytułowany Uliczka, przedstawiający dwa, rozdzielone przejściem domy. W kompozycji silnie zaznaczone są linie podziałów. krawędź domu z prawej strony znajduje się niemal w połowie obrazu. Podział poziomy wyznaczają framugi okien. Obraz wydaje się poprzecinany na części przez gzymsy po prawej i górne krawędzie drzwi po lewej stronie. Pierwszy plan został wydzielony przez granicę ulicy. Rynsztok wychodzący z podwórka po prawej stronie prowadzi oko widza do postaci służącej. Pomimo tak dokładnego oddania budynków, tej przytłaczającej przewagi otoczenia wzrok widza jest kierowany na osoby obecne na obrazie - pracującą kobietę siedzącą w drzwiach domu z prawej, dwoje dzieci klęczących na ziemi i pochyloną nad beczką kobietę (w głębi przejścia).
Uzupełnij dane o obrazie.
W jakim muzeum przechowywany jest obraz „Ważąca perły”?
Słownik pojęć
cech malarski, bractwo skupiające mistrzów pędzla w danym mieście, zazwyczaj pod patronatem św. Łukasza, który miał namalować portret Marii, matki Jezusa. Po wykonaniu sztuki mistrzowskiej (np. obrazu zwanego majstersztykiem) malarz był przyjmowany do cechu, który był jego korporacją zawodową. Brał udział w życiu cechu i uiszczał składki. Przynależność do tej organizacji pozwalała mu legalnie pracować w mieście i przyjmować uczniów.
(łac. ciemna komnata). Urządzenie składające się z drewnianej, pomalowanej na czarno skrzynki z umieszczonym w przedniej ścianie otworem, w który można też było wstawić soczewkę. Dzięki temu malarz uzyskiwał odwrócone odbicie na płótnie, które mógł odrysować i w ten sposób prawidłowo odwzorować przedstawianą przestrzeń i postaci pozujące do obrazu. Vermeer otrzymał prawdopodobnie soczewkę od swego sąsiada, szlifierza i optyka Antoniego van Leeuwenhoek.
polska nazwa na grupę malarzy pracujących w XVII wieku w Niderlandach, takich jak Adrian van Ostade czy Jan Steen, którzy tworzyli obrazy o niewielkich formatach.
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Wisława Szymborska, wiersz „Vermeer” z tomu: „Tutaj” Kraków 2009