Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mały Książę o dorosłych.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna powiastkę Mały Książę

  • umie wykorzystać fragment tekstu jako argument

b) Umiejętności

  • potrafi wyrażać własne opinie i sądy

  • potrafi kulturalnie dyskutować

  • potrafi współpracować w grupie

2. Metoda i forma pracy

Zbiorowa, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Tekst Małego Księcia A. de Saint- Exupery

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Powitanie i czynności organizacyjno porządkowe.

2. Odczytanie dedykacji , rozmowa o jej roli i wyjątkowości osoby , do której autor kieruje swe słowa.

3. Jakie cechy ma osoba, do której A. de Saint- Exupery kieruje dedykację?

b) Faza realizacyjna

1. Praca w parach- wyszukiwanie informacji o dzieciństwie narratora i jego relacjach z dorosłymi.

2. Dyskusja o różnicach w sposobie postrzegania świata przez dorosłych i dzieci.

3. Zapisanie wniosków z dyskusji w formie tabeli (załącznik 1).

4. Odczytanie fragmentu opisującego spotkanie Małego Księcia z pilotem i odpowiedź na pytanie: Dlaczego rozmówcy dość łatwo się porozumiewają?

5. Wypisanie cech pilota ułatwiających mu kontakt z dzieckiem (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

1. Rozmowa z uczniami na temat końca dzieciństwa, przekraczania granicy między dzieciństwem a dorosłością.

2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej

5. Bibliografia

1. Pękala B., Słowo o poloniście, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999.

2. Murdzek A. i In., Między nami. Książka dla nauczyciela. Klasa II, GWO, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

Załącznik 1

dzieci

dorośli

- ufność

- otwartość

- bezpośredniość

- spontaniczność

- uczuciowość

- ciekawość

- realizm

- brak tolerancji

- powierzchowność

- nieufność

- materializm

- przyziemność

Załącznik 2

Pilot: - pamięta dzieciństwo

- rozumie sposób myślenia dziecka

- nie stracił wyobraźni

- jest bezpośredni

- jest wrażliwy itp.

Zadanie domowe

Uporządkuj wędrówkę Małego Księcia po sąsiednich planetach w formie kolejnych punktów.

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

RWIcsrklGArsM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.45 KB w języku polskim
R1RViq7Y3dE7O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim