Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, co to jest symbol;

      2. wie, co to jest parabola/przypowieść;

      3. zna treść utworu Exupery’ego pt.: Mały Książę;

      4. zna pojęcia: wątek, fabuła, akcja.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi wskazać wątki i nazwać ich rodzaj;

      2. słucha uważnie i aktywnie, selektywnie i krytycznie wypowiedzi innych na temat lektury;

      3. używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;

      4. potrafi określić elementy świata przedstawionego;

      5. potrafi odnaleźć w tekście cechy paraboli;

      6. wskazuje inne znane już parabole;

      7. pracuje w grupie.

  2. Metoda pracy Metoda sytuacyjna, dyskusja, prezentacja, praca z tekstem.

  3. Środki dydaktyczne Kartki papieru, markery, kredki, arkusze papieru (1 m × 1 m), słownik terminów literackich.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • prezentacja pracy domowej przez jednego z uczniów;

        • podział uczniów na grupy;

        • przydział zadań poszczególnym grupom.

      2. Podanie celu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Praca w grupach nad omówieniem elementów świata przedstawionego:

        • podanie czasu akcji i fabuły;

        • określenie miejsca akcji;

        • wskazanie bohaterów utworu;

        • wymienienie wątków i streszczenie ich.

      2. Prezentacja efektów pracy w grupach:

        • czas akcji to osiem dni przymusowego pobytu pilota na Saharze, fabuła obejmuje jeden rok z życia Małego Księcia;

        • miejsce akcji to Sahara, gdzie Mały Książę poznaje pilota.
          W opowiadaniach Małego Księcia pojawiają się też inne miejsca
          – planeta B - 612, planety odwiedzone podczas podróży;

        • pierwszoplanowi bohaterowie to: Mały Książę i pilot, drugoplanowi to: Król, Próżny, Pijak, Bankier, Latarnik, Geograf.

        • Występują trzy wątki:

          • wątek realistyczny (pilot, awaria samolotu, przymusowe lądowanie na Saharze, naprawianie samolotu);

          • wątek baśniowy (związany jest z Małym Księciem i jego podróżą po planetach);

          • wątek psychologiczny (wewnętrzna przemiana Małego Księcia podczas podróży, jego dorastanie, uczenie się życia, przyjaźni).

      3. Sporządzenie notatek do zeszytu.

      4. Określenie typu narracji i narratora.

        • Narrator jest pierwszoosobowy. Najczęściej mówi w czasie przeszłym o zdarzeniach, których był świadkiem. Jest nim pilot.

        • Narracja jest pierwszoosobowa. Przedstawia zdarzenia, które miały miejsce na Saharze, wspomnienia narratora z dzieciństwa, przekaz opowieści Małego Księcia.

      5. Praca w grupach nad odnalezieniem cech paraboli w omawianym utworze.

      6. Prezentacja cech paraboli dostrzeżonych w lekturze:

        • bohaterowie, czas i przestrzeń są bliżej nieokreślone, uogólnione, nie są ważne ze względu na nie same, lecz jako przykłady uniwersalnych prawideł dotyczących ludzkiej egzystencji;

        • posiada znaczenie dosłowne i przenośne/alegoryczne;

        • jest to utwór narracyjny, ilustrujący uniwersalne, ponadczasowe prawdy
          – wartość miłości, przyjaźni, ludzkie wady.

      7. Zanotowanie wniosków w zeszycie.

      8. Dyskusja na temat:
        Czy Mały Książę jest lekturą dla dzieci, czy dla dorosłych?

    3. Faza podsumowująca

      1. Uporządkowanie, uzupełnienie notatek z lekcji.

      2. Zanotowanie wniosków z dyskusji.

      3. Podanie i wyjaśnienie tematu pracy domowej.

  5. Bibliografia [1] Antonie de Saint – Exupery, Mały Książę, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1992.
    [2] B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, WSiP, Warszawa 1978.
    [3] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.

  6. Załączniki

    1. zadanie domowe
      Napisz opowiadanie z dialogiem, obrazujące jeden z wybranych wątków Małego Księcia.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

RUZokkVMlVcQ4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 85.82 KB w języku polskim
R1DDsCcX6C3OR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim