Kolorowa fotografia przedstawia chłopca, który jest bramkarzem w piłce nożnej. Chłopiec skacze wysoko nad ziemią, aby złapać lecącą piłkę. Ubrany jest w żółtą koszulkę, czarne spodnie i białe trampki. Na rękach ma szaro‑zielone rękawice. W tle widać żywopłot oraz wysoką siatkę odgradzającą teren boiska. Niebo jest błękitno‑czerwone, a słońce powoli zachodzi za horyzont.
Kolorowa fotografia przedstawia chłopca, który jest bramkarzem w piłce nożnej. Chłopiec skacze wysoko nad ziemią, aby złapać lecącą piłkę. Ubrany jest w żółtą koszulkę, czarne spodnie i białe trampki. Na rękach ma szaro‑zielone rękawice. W tle widać żywopłot oraz wysoką siatkę odgradzającą teren boiska. Niebo jest błękitno‑czerwone, a słońce powoli zachodzi za horyzont.
Mam talent!
Chłopiec broniący bramki
Źródło: Pixabay, philipkofler, domena publiczna.
Twoje cele
zapoznasz się z informacjami na temat utalentowanych Polaków,
określisz znaczenie talentu w życiu człowieka.
Talent to wybitne zdolności:
intelektualne (np. talent do nauki języków obcych),
ruchowe (np. talent taneczny),
artystyczne (np. talent plastyczny).
Talent jest wrodzony, czyli drzemie w nas od narodzin. Każdy człowiek posiada talent w jakiejś dziedzinie, dlatego warto odkryć, jakimi wyjątkowymi zdolnościami zostaliśmy obdarzeni przez los. Jednakże odkrycie talentu to dopiero połowa sukcesu. Talent należy rozwijać i udoskonalać!
Polecenie 1
Zapytaj wychowawcę, czy w twojej szkole planowane są konkursy, w których mógłbyś wziąć udział.
RrPafg73MnJnu
Miejsce na notatki
Zapoznaj się z filmem o utalentowanych Polakach, a następnie wykonaj polecenia.
R1Vx8zutkjn9N
Film z audiodeskrypcją pt. „Najbardziej utalentowani Polacy”. Mężczyzna opowiada o osiągnięciach naszych wybitnych rodaków. Jako przykłady przedstawia nieżyjących już przedstawicieli świata nauki, kultury i sportu.
Film z audiodeskrypcją pt. „Najbardziej utalentowani Polacy”. Mężczyzna opowiada o osiągnięciach naszych wybitnych rodaków. Jako przykłady przedstawia nieżyjących już przedstawicieli świata nauki, kultury i sportu.
Film z audiodeskrypcją pt. „Najbardziej utalentowani Polacy”. Mężczyzna opowiada o osiągnięciach naszych wybitnych rodaków. Jako przykłady przedstawia nieżyjących już przedstawicieli świata nauki, kultury i sportu.
Polecenie 2
Zastanów się i odpowiedz, jaki wpływ na rozwój cywilizacji, społeczeństw czy życie innych mogą mieć wybitne jednostki. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając przykłady takich osób.
RY8N6x94cp6fK
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Dziś talent oznacza uzdolnienie, za czasów Chrystusa była to miara wagi. Z przypowieści o talentach dowiadujemy się, że choć talentami Pan Bóg nie obdarzył ludzi po równo, to nie wolno ich zaniedbywać. Czy zgadzasz się z przesłaniem historii opowiedzianej uczniom przez Jezusa? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do informacji zawartych w filmie.
RwwE9cARPC6Gn
Miejsce na notatki
Polecenie 4
Rozważ, czy wystarczy mieć talent, aby osiągnąć sukces. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RbjuHJcPvR2uV
Miejsce na notatki
Przeczytaj mit o Arachne, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Mit o ArachneJan Parandowski
Jan ParandowskiMit o Arachne
AtenaAtenaAtena szczególnie celowałacelowaćcelowała w robotach tkackich i wyszywaniu. Ponieważ żadna z bogiń tym się nie zajmowała, przyznawano jej na OlimpieOlimpOlimpie w tych rzeczach niedoścignione pierwszeństwo. Inaczej się działo na ziemi, gdzie pewna księżniczka, imieniem ArachneArachneArachne, zapewniała, że potrafi wyszywać równie pięknie, a może jeszcze piękniej niż sama bogini. Wtedy Atena stanęła z nią do zawodów: która z nich cudniej wyhaftuje tkaninę. Arachne skreśliła igłą na płótnie przedziwne bajki. Był tam ZeusZeusZeus porywający EuropęEuropaEuropę i LedaLedaLeda bawiąca się z łabędziem, DanaeDanaeDanae nakryta złotym deszczem i wiele innych rzeczy, a wszystko takie żywe i takie ładne, że Atena, której własna robota nie była piękniejsza, podarła ze złości tkaninę Arachny. Biedna dziewczyna powiesiła się z rozpaczy. Teraz dopiero Atena poznała, jak dalece gniew ją zaślepił. Wróciła jej życie i jednocześnie zamieniła w pająka. Odtąd Arachne “srebrne w belkach płócienka przędzie”, na których zwisają tęczowe źdźbłaźdźbłoźdźbła słońca.
108NP_00000_BIB_001 Źródło: Jan Parandowski, Mit o Arachne, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn-Warszawa 2016, s. 56.
R2ncol8QpukMF
Obraz przedstawia Arachne jako młodą dziewczynę ubraną w białą koszulę, zieloną spódnicę i żółty fartuch. Goni ją Minerwa - kobieta w białej szacie, granatowej szarfie i w złotym hełmie na głowie. Bohaterki obrazu znajdują się na ganku budynku, który zdobi kolumna. Przed wejściem leżą porozrzucane przedmioty, takie jak: tarcza, dzida, szpula nici i koszyk, w którym znajdują się przybory do haftowania. Minerwa jedną ręką łapie za ramię uciekającą dziewczynę, a drugą podnosi, zaciskając w niej złoty przedmiot, którym chce ugodzić ofiarę. Arachne wysuwa jedną rękę do przodu, a drugą zasłania czoło, jakby próbowała uchronić się przed nadchodzącym ciosem. W tle widać mur, a za nim inny budynek i błękitne niebo.
René‑Antoine Houasse [czyt. rene antłan łes], Minerwa i Arachne, 1706, olej na płótnie.
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RJ87eKAknTq1s
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1ZiKvYFYkCpq
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście wyrazami w ramkach.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście wyrazami w ramkach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Przeczytaj fragment książki Zalotnica NiebieskaMagdaleny Samozwaniec108_001Magdaleny Samozwaniec i wykonaj poniższe ćwiczenia.
Zalotnica NiebieskaMagdalena Samozwaniec
Magdalena SamozwaniecZalotnica Niebieska
W tym miejscu przychodzi mi na myśl wspaniały pisarz francuski Malraux108_002Malraux i jego Antypamiętniki, z których jeden ustępustępustęp szczególnie utkwił mi w pamięci: jest to mianowicie rozmowa owego znakomitego pisarza i podróżnika z młodą Indianką, której ręczny haft podziwiał. „Ale dlaczego – spytał – jedno z tych wyhaftowanych przez ciebie zwierzątek jest w porównaniu z innymi jakieś mniej udane i niezgrabne?” „Zawsze – odparła z całą powagą – należy zostawić coś takiego mniej udanego, aby nie drażnić bogów. Doskonałość należy do nich…”.
108NP_00000_BIB_002 Źródło: Magdalena Samozwaniec, Zalotnica Niebieska, [w:] tejże, Zalotnica niebieska, Warszawa 1997, s. 147.
Ćwiczenie 3
Mając na uwadze słowa Indianki - „Zawsze [...] należy zostawić coś takiego mniej udanego, aby nie drażnić bogów”, rozważ, jaki błąd popełniła Arachne, stając do zawodów z Ateną.
Rxav8zTVdHNLH
Miejsce na notatki
Zastanów się, co wspólnego miały ze sobą Indianka i bohaterka mitu. Dlaczego ich losy potoczyły się inaczej?
Młoda Indianka, podobnie jak Arachne, posiadała talent hafciarski. W przeciwieństwie do bohaterki mitu, wiedziała, że pycha może zgubić człowieka. Dziewczyna nie przechwalała się swoim talentem, a czasami nawet specjalnie wyszywała gorsze hafty, aby nie wzbudzać w bogach uczucia zazdrości.
Ćwiczenie 4
RL84ixsugvLU2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RYrtg2A6G0hNg
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij znaczenie podanych poniżej związków frazeologicznych zawierających słowo talent.
W razie konieczności skorzystaj ze słownika frazeologicznego lub innych dostępnych źródeł.
cenić czyjś talent – doceniać lub podziwiać czyjeś zdolności łowca talentów – osoba poszukująca ludzi uzdolnionych w jakiejś dziedzinie zmarnować talent – nie rozwijać swoich naturalnych zdolności i przez to je utracić błysnąć talentem – objawić swoje naturalne zdolności przewyższać kogoś talentem – mieć od kogoś większe naturalne predyspozycje do czegoś
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich definicji spośród zaproponowanych wariantów.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich definicji spośród zaproponowanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RZFZfx3SBTaEE
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Bóg podziemnego świata zmarłych., 2. Bóg pasterzy, kupców i żeglarzy., 3. Kwiat będący atrybutem Afrodyty., 4. Grecki heros i bohater wojny trojańskiej, którego słabym punktem była pięta., 5. Bóg ognia, kowalstwa i rzemiosła., 6. Atrybut władcy Olimpu., 7. Bóg nieba, małżonek Gai., 8. Sławny śpiewak, który udał się w podróż do królestwa umarłych, aby odzyskać swoją żonę Eurydykę., 9. Atrybut bogini Demeter., 10. Atrybut boga mórz i oceanów., 11. Bóg słońca., 12. Żona Zeusa.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Bóg podziemnego świata zmarłych., 2. Bóg pasterzy, kupców i żeglarzy., 3. Kwiat będący atrybutem Afrodyty., 4. Grecki heros i bohater wojny trojańskiej, którego słabym punktem była pięta., 5. Bóg ognia, kowalstwa i rzemiosła., 6. Atrybut władcy Olimpu., 7. Bóg nieba, małżonek Gai., 8. Sławny śpiewak, który udał się w podróż do królestwa umarłych, aby odzyskać swoją żonę Eurydykę., 9. Atrybut bogini Demeter., 10. Atrybut boga mórz i oceanów., 11. Bóg słońca., 12. Żona Zeusa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
Napisz dalszy ciąg mitu o Arachne, która po przemianie w pająka: „srebrne w belkach płócienka przędzie”. Pamiętaj o zachowaniu poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.
R1bQkgL1x2oGn
(Uzupełnij).
Pisanie mitu możesz rozpocząć od opisu pajęczyny utkanej przez Arachne. Biorąc pod uwagę talent hafciarki Arachne, zastanów się, czym jej pajęczyna mogłaby się różnić od zwykłych pajęczyn. Warto, aby w twojej historii pojawiły się postacie greckich bogów czy herosów. W pisaniu pracy przydatny okazać się może słownik mitologii greckiej i rzymskiej.
Słownik
Arachne
Arachne
grecka księżniczka, mistrzyni tkania i haftu
Atena
Atena
grecka bogini mądrości, sztuki wojennej i rękodzieła, jej rzymski odpowiednik to Minerwa
celować
celować
trafiać do celu, wyróżniać się czymś
Danae
Danae
grecka księżniczka, córka króla Argos i Eurydyki, w której zakochał się Zeus
Europa
Europa
w mitologii greckiej królewna tyryjska i królowa kreteńska, w której zakochał się Zeus
Leda
Leda
w mitologii greckiej królewna etolska, królowa Sparty, w której zakochał się Zeus
Olimp
Olimp
najwyższy masyw górski w Grecji będący według wierzeń starożytnych Greków siedzibą bogów
ustęp
ustęp
fragment tekstu
Zeus
Zeus
w mitologii greckiej najwyższy bóg, ojciec bogów i ludzi, władca Olimpu
źdźbło
źdźbło
długa łodyga trawy lub zboża
108_001
Magdalena Samozwaniec (1894‑1972) – polska pisarka satyryczna, córka malarza Wojciecha Kossaka, siostra poetki Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej
108_002
André Malraux[czytaj: andre melro], (1901‑1976) – francuski pisarz, polityk, miłośnik archeologii i znawca historii sztuki
Notatnik
RzVaSJjH4XrZe
Miejsce na notatki
Bibliografia
Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005) Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 13.12.2022]. Parandowski J., (2016), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn‑Warszawa: Puls Publications. Samozwaniec M., (1997), Zalotnica niebieska, Warszawa: Świat Książki.