RArVQi21pkwpr
Kolorowa fotografia przedstawia chłopca, który jest bramkarzem w piłce nożnej. Chłopiec skacze wysoko nad ziemią, aby złapać lecącą piłkę. Ubrany jest w żółtą koszulkę, czarne spodnie i białe trampki. Na rękach ma szaro‑zielone rękawice. W tle widać żywopłot oraz wysoką siatkę odgradzającą teren boiska. Niebo jest błękitno‑czerwone, a słońce powoli zachodzi za horyzont.

Mam talent!

Chłopiec broniący bramki
Źródło: Pixabay, philipkofler, domena publiczna.
Twoje cele
  • zapoznasz się z informacjami na temat utalentowanych Polaków,

  • określisz znaczenie talentu w życiu człowieka.

Talent to wybitne zdolności:

  • intelektualne (np. talent do nauki języków obcych),

  • ruchowe (np. talent taneczny),

  • artystyczne (np. talent plastyczny).

Talent jest wrodzony, czyli drzemie w nas od narodzin. Każdy człowiek posiada talent w jakiejś dziedzinie, dlatego warto odkryć, jakimi wyjątkowymi zdolnościami zostaliśmy obdarzeni przez los. Jednakże odkrycie talentu to dopiero połowa sukcesu. Talent należy rozwijać i udoskonalać!

Polecenie 1

Zapytaj wychowawcę, czy w twojej szkole planowane są konkursy, w których mógłbyś wziąć udział.

RrPafg73MnJnu
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z filmem o utalentowanych Polakach, a następnie wykonaj polecenia.

R1Vx8zutkjn9N
Film z audiodeskrypcją pt. „Najbardziej utalentowani Polacy”. Mężczyzna opowiada o osiągnięciach naszych wybitnych rodaków. Jako przykłady przedstawia nieżyjących już przedstawicieli świata nauki, kultury i sportu.
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz, jaki wpływ na rozwój cywilizacji, społeczeństw czy życie innych mogą mieć wybitne jednostki. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając przykłady takich osób.

RY8N6x94cp6fK
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Dziś talent oznacza uzdolnienie, za czasów Chrystusa była to miara wagi. Z przypowieści o talentach dowiadujemy się, że choć talentami Pan Bóg nie obdarzył ludzi po równo, to nie wolno ich zaniedbywać. Czy zgadzasz się z przesłaniem historii opowiedzianej uczniom przez Jezusa? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do informacji zawartych w filmie.

RwwE9cARPC6Gn
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Rozważ, czy wystarczy mieć talent, aby osiągnąć sukces. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RbjuHJcPvR2uV
Miejsce na notatki

Przeczytaj mit o Arachne, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Mit o ArachneJan Parandowski
Jan Parandowski Mit o Arachne

AtenaAtenaAtena szczególnie celowałacelowaćcelowała w robotach tkackich i wyszywaniu. Ponieważ żadna z bogiń tym się nie zajmowała, przyznawano jej na OlimpieOlimpOlimpie w tych rzeczach niedoścignione pierwszeństwo. Inaczej się działo na ziemi, gdzie pewna księżniczka, imieniem ArachneArachneArachne, zapewniała, że potrafi wyszywać równie pięknie, a może jeszcze piękniej niż sama bogini. Wtedy Atena stanęła z nią do zawodów: która z nich cudniej wyhaftuje tkaninę. Arachne skreśliła igłą na płótnie przedziwne bajki. Był tam ZeusZeusZeus porywający EuropęEuropaEuropęLedaLedaLeda bawiąca się z łabędziem, DanaeDanaeDanae nakryta złotym deszczem i wiele innych rzeczy, a wszystko takie żywe i takie ładne, że Atena, której własna robota nie była piękniejsza, podarła ze złości tkaninę Arachny. Biedna dziewczyna powiesiła się z rozpaczy. Teraz dopiero Atena poznała, jak dalece gniew ją zaślepił. Wróciła jej życie i jednocześnie zamieniła w pająka. Odtąd Arachne “srebrne w belkach płócienka przędzie”, na których zwisają tęczowe źdźbłaźdźbłoźdźbła słońca.

108NP_00000_BIB_001 Źródło: Jan Parandowski, Mit o Arachne, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn-Warszawa 2016, s. 56.
R2ncol8QpukMF
René‑Antoine Houasse [czyt. rene antłan łes], Minerwa i Arachne, 1706, olej na płótnie.
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RJ87eKAknTq1s
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1ZiKvYFYkCpq
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście wyrazami w ramkach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj fragment książki Zalotnica Niebieska Magdaleny Samozwaniec108_001Magdaleny Samozwaniec i wykonaj poniższe ćwiczenia.

Zalotnica NiebieskaMagdalena Samozwaniec
Magdalena Samozwaniec Zalotnica Niebieska

W tym miejscu przychodzi mi na myśl wspaniały pisarz francuski Malraux108_002Malraux i jego Antypamiętniki, z których jeden ustępustępustęp szczególnie utkwił mi w pamięci: jest to mianowicie rozmowa owego znakomitego pisarza i podróżnika z młodą Indianką, której ręczny haft podziwiał. „Ale dlaczego – spytał – jedno z tych wyhaftowanych przez ciebie zwierzątek jest w porównaniu z innymi jakieś mniej udane i niezgrabne?” „Zawsze – odparła z całą powagą – należy zostawić coś takiego mniej udanego, aby nie drażnić bogów. Doskonałość należy do nich…”.

108NP_00000_BIB_002 Źródło: Magdalena Samozwaniec, Zalotnica Niebieska, [w:] tejże, Zalotnica niebieska, Warszawa 1997, s. 147.
Ćwiczenie 3

Mając na uwadze słowa Indianki - „Zawsze [...] należy zostawić coś takiego mniej udanego, aby nie drażnić bogów”, rozważ, jaki błąd popełniła Arachne, stając do zawodów z Ateną.

Rxav8zTVdHNLH
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 4
RL84ixsugvLU2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RYrtg2A6G0hNg
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie podanych poniżej związków frazeologicznych zawierających słowo talent.

cenić czyjś talent
łowca talentów
zmarnować talent
błysnąć talentem
przewyższać kogoś talentem

RlWd810uyLgwu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RkyZJzRiasSEI
Przyporządkuj poniższe wyrazy związane z oceną dzieła artystycznego do odpowiednich kategorii. Słownictwo wartościujące pozytywnie Możliwe odpowiedzi: 1. kicz, 2. tandeta, 3. arcydzieło, 4. majstersztyk, 5. perła, 6. unikat, 7. maestria, 8. dziadostwo, 9. chałtura, 10. tanizna Słownictwo wartościujące negatywnie Możliwe odpowiedzi: 1. kicz, 2. tandeta, 3. arcydzieło, 4. majstersztyk, 5. perła, 6. unikat, 7. maestria, 8. dziadostwo, 9. chałtura, 10. tanizna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1OLI3IHhE0Bt
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednich definicji spośród zaproponowanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RZFZfx3SBTaEE
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Bóg podziemnego świata zmarłych., 2. Bóg pasterzy, kupców i żeglarzy., 3. Kwiat będący atrybutem Afrodyty., 4. Grecki heros i bohater wojny trojańskiej, którego słabym punktem była pięta., 5. Bóg ognia, kowalstwa i rzemiosła., 6. Atrybut władcy Olimpu., 7. Bóg nieba, małżonek Gai., 8. Sławny śpiewak, który udał się w podróż do królestwa umarłych, aby odzyskać swoją żonę Eurydykę., 9. Atrybut bogini Demeter., 10. Atrybut boga mórz i oceanów., 11. Bóg słońca., 12. Żona Zeusa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Napisz dalszy ciąg mitu o Arachne, która po przemianie w pająka: „srebrne w belkach płócienka przędzie”. Pamiętaj o zachowaniu poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.

R1bQkgL1x2oGn
(Uzupełnij).

Słownik

Arachne
Arachne

grecka księżniczka, mistrzyni tkania i haftu

Atena
Atena

grecka bogini mądrości, sztuki wojennej i rękodzieła, jej rzymski odpowiednik to Minerwa

celować
celować

trafiać do celu, wyróżniać się czymś

Danae
Danae

grecka księżniczka, córka króla Argos i Eurydyki, w której zakochał się Zeus

Europa
Europa

w mitologii greckiej królewna tyryjska i królowa kreteńska, w której zakochał się Zeus

Leda
Leda

w mitologii greckiej królewna etolska, królowa Sparty, w której zakochał się Zeus

Olimp
Olimp

najwyższy masyw górski w Grecji będący według wierzeń starożytnych Greków siedzibą bogów

ustęp
ustęp

fragment tekstu

Zeus
Zeus

w mitologii greckiej najwyższy bóg, ojciec bogów i ludzi, władca Olimpu

źdźbło
źdźbło

długa łodyga trawy lub zboża

108_001
108_002

Notatnik

RzVaSJjH4XrZe
Miejsce na notatki

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005) Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 13.12.2022].
Parandowski J., (2016), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn‑Warszawa: Puls Publications.
Samozwaniec M., (1997), Zalotnica niebieska, Warszawa: Świat Książki.