bg‑azure

Since consumerism has got more than one definition, the opinions about it are divided. People tend to focus on negatives. However, phenomena which we commonly consider to have uniquely bad effects sometimes turn out to have their other, brighter side. How do you understand the concept of consumerism? Can you think of any positive aspects of it? Study the recordings explaining some aspect of this phenomenon and find out.

Ponieważ konsumpcjonizm może być zdefiniowany na kilka sposobów, zdania na jego temat są podzielone. Ludzie zwykli skupiać się na negatywnych aspektach, a czasami okazuje się, że zjawiska, które powszechnie uważamy za złe, mają swoją drugą stronę. W jaki sposób ty rozumiesz konsumpcjonizm? Czy dostrzegasz jakieś jego pozytywny strony? Zapoznaj się z nagraniami dotyczącymi różnych aspektów tego zjawiska i dowiedz się więcej na ten temat.

1
RQWFs7x2jSVMy
Time to rethink our approach to consumerism!
Czas przemyśleć nasze podejście do konsumpcjonizmu!
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 21.03.2020], domena publiczna.
Exercise 1
R1QUtqDmZJ3cr
Complete the money idioms with the correct words. 1. Some people are lucky to live their lives in the     Tu uzupełnij.     They are never short of anything. 2. It seems we’ll have to     Tu uzupełnij     our belt since I don’t earn as much now as I did in the previous job. 3. Have you seen his new car? It’s the third one in three years. He spends money like     Tu uzupełnij! 4. When we were students, we used to live on a     Tu uzupełnij     and everybody was happy. Now, we have much more money and never seem to be satisfied. 5. Are you kidding me? This salary is     Tu uzupełnij     for somebody with your experience and qualifications! You cannot accept this job! 6. I can’t buy you a new toy every time we pop into a shop, I'm not     Tu uzupełnij!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Put the expressions in the spots marked “fill this place yourself” by double‑clicking on the text and typing in the correct word from the list above.

FOOTPRINT
INFORMED DECISION
OVEREXPLOITATION
SIMPLE
GROWTH
REINFORCEMENT

INSTRUKCJA DO MAPY POJĘĆ1azurewhite
RkLVJ9F5k8V2u1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RznctQ08ABPpE
Exercise 2
Drag the following words to make correct expressions in each category.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2
R1X2DmBdoo0Qe
Match the elements to form correct phrases and check if you completed the mind map correctly. GLOBAL Możliwe odpowiedzi: 1. GROWTH, 2. AS INFORMED DECISION MAKERS, 3. FOOTPRINT, 4. LIVING, 5. OF CLASS BARRIERS REINFORCEMENT Możliwe odpowiedzi: 1. GROWTH, 2. AS INFORMED DECISION MAKERS, 3. FOOTPRINT, 4. LIVING, 5. OF CLASS BARRIERS CONSUMERS Możliwe odpowiedzi: 1. GROWTH, 2. AS INFORMED DECISION MAKERS, 3. FOOTPRINT, 4. LIVING, 5. OF CLASS BARRIERS ECONOMIC Możliwe odpowiedzi: 1. GROWTH, 2. AS INFORMED DECISION MAKERS, 3. FOOTPRINT, 4. LIVING, 5. OF CLASS BARRIERS SIMPLE Możliwe odpowiedzi: 1. GROWTH, 2. AS INFORMED DECISION MAKERS, 3. FOOTPRINT, 4. LIVING, 5. OF CLASS BARRIERS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Click the numbers 1–6 on the interactive mind map below, study the recordings and learn more about different aspects of consumerism. Then do the exercises below.

1
RGDSeOnKuZJOP1
Ilustracja przedstawia nazwę kategorii: CONSUMERISM. Ilustracja nr 1 przedstawia element należący do kategorii consumerism: DEFINITION. Ilustracja nr 2 przedstawia element należący do kategorii Examples, OVERSPENDING. Ilustracja nr 3 przedstawia element należący do kategorii Ramifications, CREATION OF INEQUALITIES. Ilustracja nr 4 przedstawia element należący do kategorii Advantages, PROTECTION OF CONSUMER RIGHTS. Ilustracja nr 5 przedstawia element należący do kategorii Alternatives, SUSTAINABLE CONSUMPTION. Ilustracja nr 6 przedstawia element należący do kategorii Alternatives, SLOW LIVING.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia mapę myśli. Ilustracja posiada sześć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których pojawia się tekst oraz nagranie. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

Ilustracja nr 1 przedstawia element należący do kategorii Consumerism: DEFINITION.

Ilustracja nr 2 przedstawia element należący do kategorii Examples, OVERSPENDING.

Ilustracja nr 3 przedstawia element należący do kategorii Ramifications, CREATION OF INEQUALITIES.

Ilustracja nr 4 przedstawia element należący do kategorii Advantages, PROTECTION OF CONSUMER RIGHTS.

Ilustracja nr 5 przedstawia element należący do kategorii Alternatives, SUSTAINABLE CONSUMPTION.

Ilustracja nr 6 przedstawia element należący do kategorii Alternatives, SLOW LIVING.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 3
Rtpsnytd0gpJ1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4
ROtPXesLQ64AY
Match the words and expressions from the recordings with the correct definitions. a strong desire to possess material goods Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a decision made on the basis of solid knowledge Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a loan taken from a bank to buy a house or a flat Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty an obligation a person chooses or must fulfil Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a rapid growth or expansion of an economy Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty the amount of money a worker can earn in a given industry or country, which is the typical value for its category Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a kind of action or behaviour that is illegal or neglects the professional code of conduct Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a promise given to the buyer which guarantees that the product they bought will be repaired free of charge if it breaks in a particular period of time Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty an act of obtaining or buying something Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty a situation of having too much of something enjoyable Możliwe odpowiedzi: 1. overindulgence, 2. economic boom, 3. malpractice, 4. materialistic craving, 5. commitment, 6. mortgage, 7. informed decision, 8. acquisition, 9. average income, 10. warranty
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

React to these comments on an internet forum. Write 2–3 sentences in each case.

  1. Economic boom is the worst thing that may happen to a society!

RT3bt9SQqVfHm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. People who understand consumerism only in a negative way are wrong.

RdxETnBaJvpF1
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. You cannot achieve happiness without possessing material goods.

RxTgfd2fdffKW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite