Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Martwa natura z lustrem – kolaż

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki)

Temat lekcji:

Martwa natura z lustrem - kolaż

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia fotografię i film jako dziedziny sztuki,

  • wie co to jest faktura i rozumie jej znaczenie w dziele sztuki,

  • zna warsztat artysty malarza i rzeźbiarza.

umiejętności – uczeń:

  • wymienia określenia, które charakteryzują powierzchnię przedmiotów,

  • wykona pracę plastyczną w technice kolażu,

  • wskazuje faktury występujące w naturze i sztuce.

postawy:

  • rozwijanie wrażliwości plastycznej,

  • zaangażowanie twórcze,

  • kształtowanie sprawności manualnej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, klejenie)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw ilustracji z przykładami materiałów i produktów z życia codziennego o różnym wykończeniu powierzchni;.

film z przykładami zastosowania różnej faktury w malarstwie (obraz) i rzeźbie (artysta podczas pracy) – instrukcja uzyskania faktury za pomocą prostych materiałów i narzędzi plastycznych.

Materiały plastyczne:

kartka z bloku technicznego formatu A‑4, kolorowe papiery, srebrne wycinanki lub folia aluminiowa, klej, nożyczki

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel podczas wprowadzenia do tematu wyjaśnia pojęcie faktury, zwracając uwagę na to, że wszystkie otaczające nas przedmioty mają określoną cechę powierzchni.

  3. Nauczyciel prezentuje zestaw ilustracji z przykładami materiałów i produktów z życia codziennego o różnym wykończeniu powierzchni.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(33 min.)

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę

na ustawioną w sali kompozycję, przypominając jednocześnie, że jest to „martwa natura”. Opisuje wykorzystane do jej przygotowania materiały (tkaniny, przedmioty codziennego użytku, owoce itd.).

  1. Nauczyciel uświadamia uczniom, że fakturę można uzyskać za pomocą prostych materiałów i narzędzi plastycznych jednocześnie prezentując film z zasobu,

który obrazuje powstawanie faktury w malarstwie i rzeźbie.

  1. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze, które będzie polegało na wykonaniu martwej natury z przyniesionych przez uczniów różnorodnych materiałów. Wyjaśnia, że sposób w jaki powstanie praca określa się mianem kolażu

  2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając wskazówek podczas pracy. Zwraca uwagę na odpowiedni dobór materiałów oraz układ elementów na płaszczyźnie.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Po zakończeniu zadania nauczyciel ocenia prace.

  2. Uczniowie porządkują stanowisko pracy.

RslPEIrrqUlPD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.50 KB w języku polskim
R1OX2Lqd9XGZ5

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.96 KB w języku polskim