Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Masa i rozmiary atomów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna, jaki jest rząd wielkości rozmiarów atomów,

  • wie, co to jest atomowa jednostka masy atomów,

  • zna, jaki jest rząd wielkości masy atomów,

  • wie, co to jest masa atomowa,

  • wie, co to jest masa cząsteczkowa.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić, dlaczego masy atomowe pierwiastków i cząsteczek wyraża się w atomowych jednostkach masy,

  • umie odczytać masy atomowe pierwiastków,

  • potrafi obliczać masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych,

  • umie przeliczać atomową jednostkę masy na gramy.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie , słowna – naprowadzająca, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Układ okresowy pierwiastków

Karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy.

  2. Uczniowie mają za zadanie obliczać masy cząsteczkowe.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, by korzystając z tabeli zawartej w książce i z układu okresowego pierwiastków, wyznaczyli:

    • rzeczywistą masę tlenu,

    • masę atomową węgla.

  4. Uczniowie wykonują zadanie 1., str. 50. z książki.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej z grup podaje po 5 przykładów na obliczenie masy cząsteczkowej.

  6. Uczniowie rozwiązują przykłady, a następnie wymieniają się rozwiązaniami z innymi grupami.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zdefiniowali, jakie nowe pojęcia wystąpiły na lekcji.

  2. Uczniowie wykonują po 5 przykładów z zadania 7., str. 37. i z zadania 8., str. 38. z zeszytu ćwiczeń.

  3. Nauczyciel zbiera zeszyty ćwiczeń (na następnej lekcji poda wyniki oraz wyjaśni, na czym polegały popełnione przez uczniów błędy).

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. 2.Kulawik T., Litwin M., Ćwiczeniachemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  3. Kulawik T., Litwin M., Styka‑Wlazło S., Zbiór zadań z chemii dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

  1. Wiedząc, że masa atomowa tlenu równa jest 16 u, a węgla = 12 u, odczytaj masy atomowe, posługując się układem okresowym pierwiastków:

magnezu =

rtęci =................................

sodu =...............................

potasu =............................

fosforu =...........................

wodoru =..........................

Jakie to pierwiastki?

................................ = 20 u

................................ = 7 u

................................ =14 u

................................ = 10 u

................................ = 32 u

  1. Jak oblicza się masy cząsteczkowe związków chemicznych:

............................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

Oblicz masy cząsteczkowe następujących związków chemicznych:

  • dwutlenku węgla,

  • tlenku magnezu,

  • tlenku glinu,

  • chlorku sodu,

  • kwasu siarkowego (VI).

b) Zadanie domowe

Zadanie 1., 2., str. 14. ze zbioru zadań.

Oblicz, ile procent masy cząsteczki CuO stanowi masa miedzi.

Dla chętnych:

Zadanie 9., 10., str. 38‑39 z zeszytu ćwiczeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1LDFRrdwOmha

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.66 KB w języku polskim
RafzhIDLUHSdf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim